Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Musa Süreyya’nın Kaleminden “Mûsikîmizin Geleceği” Üstüne

Yıl 2018, Sayı: 10, 1 - 14, 31.12.2018

Öz

Osmanlı son dönem aydınlarından olup Cumhuriyet Dönemi’nde de devletin kültür sanat politikalarını etkilemiş birçok aydın bulunmaktadır. Bunlardan birisi de Musa Süreyya Bey’dir. Çocukluk ve gençliği geleneksel mûsikî ile geçmiş, başta babası Giriftzen Asım Bey olmak üzere, dönemin önemli musikişinaslarından yararlanmıştır. Bu alanda besteler de yapmış olan Musa Süreyya aynı zamanda Batı mûsikîsini de iyi derecede öğrenmiştir. Devlet kurumlarında hem Türk klasik mûsikîsini, hem de Batı mûsikîsini öğretmiştir. Darülelhanda hocalık ve idarecilik de yapan Musa Süreyya, musiki alanında yazı ve kitaplar kaleme almıştır.
Bu çalışmada Musa Süreyya'nın iki yazısı üzerinden musikimizin geleceğini nasıl gördüğüne bakacağız ve yapılması gerekenler hususunda fikirlerini tespit etmeye çalışacağız

Kaynakça

  • Arslan, Fazlı, Müzikte Batılılaşma ve Son Dönem Osmanlı Aydınları, Beyan Yay., İstanbul 2015.
  • İhsanoğlu, Ekmeleddin vd., Osmanlı Mûsikî Literatürü Tarihi, Ircica Yay., İstanbul 2003.
  • İnal, İbnülemin Mahmut Kemal, Hoş Sadâ, İstanbul 1958.
  • Kolukırık, Kubilay, Türk Müzik Tarihinde Dârü’l-elhân ve Dârü’l-elhân Mecmuası, Barış Kitabevi, Ankara 2014, s. 82.
  • Musa Süreyya, “Mektep Mûsikîsinde Teceddüd İhtiyacı”, Dârülelhân Mecmuası, sayı 4, (1 Ağustos 1340/1924), 137-138.
  • Musa Süreyya, “Mûsikîmizin Âtisi”, Yeni İnci, sayı 5, 1338 (1922), s. 14.
  • Özcan, Nuri, “Musa Süreyya Bey”, DİA, c. 31, s. 225-226.

In The Writing of Musa Süreyya "Future of Our Music”

Yıl 2018, Sayı: 10, 1 - 14, 31.12.2018

Öz

There are many intellectuals who were educated in the last period of the Ottoman Empire and influenced the arts and culture policies of the Republic of Turkey. One of these is Musa Sureyya Bey. He have benefited from the important music masters of the time, especially his father Giriftzen Asım Bey and Musa Süreyya, who also made compositions in this field, also learned Western music at a good level. In state institutions, he taught both classical Turkish music and Western music. Musa Süreyya, who also worked as a teacher and director at Darülelhân, wrote articles and books in the music field.
In this study we will look at how Musa Süreyya sees the future of Turkish music through his two articles and we will try to determine his ideas about what needs to be done

Kaynakça

  • Arslan, Fazlı, Müzikte Batılılaşma ve Son Dönem Osmanlı Aydınları, Beyan Yay., İstanbul 2015.
  • İhsanoğlu, Ekmeleddin vd., Osmanlı Mûsikî Literatürü Tarihi, Ircica Yay., İstanbul 2003.
  • İnal, İbnülemin Mahmut Kemal, Hoş Sadâ, İstanbul 1958.
  • Kolukırık, Kubilay, Türk Müzik Tarihinde Dârü’l-elhân ve Dârü’l-elhân Mecmuası, Barış Kitabevi, Ankara 2014, s. 82.
  • Musa Süreyya, “Mektep Mûsikîsinde Teceddüd İhtiyacı”, Dârülelhân Mecmuası, sayı 4, (1 Ağustos 1340/1924), 137-138.
  • Musa Süreyya, “Mûsikîmizin Âtisi”, Yeni İnci, sayı 5, 1338 (1922), s. 14.
  • Özcan, Nuri, “Musa Süreyya Bey”, DİA, c. 31, s. 225-226.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fazlı Arslan

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 19 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 10

Kaynak Göster

ISNAD Arslan, Fazlı. “Musa Süreyya’nın Kaleminden ‘Mûsikîmizin Geleceği’ Üstüne”. İlahiyat Araştırmaları Dergisi 10 (Aralık 2018), 1-14.