Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Dil Öğretim Sürecinde Sözlük Kullanımı Öğretimi Üzerine Bir Yöntem Önerisi (Arapça Özelinde)

Yıl 2018, Sayı: 10, 59 - 74, 31.12.2018

Öz

Arapça öğrencisinin hedef dilde ilk defa karşılaştığı bir kelimeyi her yönüyle doğru öğrenmesi, dil öğrenimi sürecinde büyük bir öneme sahiptir ve Arapça sözlüklere bu noktada büyük bir rol düşmektedir. Sözlüklerin ihtiva ettiği bilgilerden yararlanmak ilk defa karşılaşılan bu sözcükleri doğru bir şekilde okuyabilmek, anlamlarını sağlıklı bir şekilde öğrenmek, düzgün telaffuz edebilmek, harekeleyebilmek, bu sözcüklerin türevleri ve değişik kullanımlarını kavrayabilmekle mümkündür. Öğrenci, öğreticiden uzak ve eğitim ortamı dışında kaldığı zamanlarda da en büyük desteği sözlüklerden alacaktır. Bu da onun sözlük kullanma becerilerinin gelişmiş olmasını gerektirmektedir. Bu çalışmada Arapça öğrencilerinin kolaydan zora doğru kurallar eşliğinde uygulama örnekleriyle sözlük kullanma becerilerinin geliştirilebileceği üzerinde durulmuştur. Bu bağlamda, Arapça öğrenim ve öğretim sürecinde öğrencinin sözlüklerden en yüksek düzeyde yararlanabilmesi için uygulanabilir bir yöntem önerisinde bulunulmuştur

Kaynakça

  • Acar, Ö. (2013). “Edmund Castell‟ın Heptaglot Sözlüğü Örneğinde Arapça‟nın Çok Dilli Sözlük Geleneğindeki Yeri.” Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi 18-19. sayı, 2013.
  • Aksan, D. (2015). “Her yönüyle Dil.” Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Asutay, M.M. (2017). “Arap Dilinin 100„ü.” Ankara: Otto Yayınları.
  • Çetinkaya, H. (2014). “Lise Düzeyinde Arapça Öğrencilerinin Sözlük Kullanma Becerileri ve Bu Becerileri Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirayak, K. (2016). “Arap-İslam Edebiyatı Literatür Bilgisi”. İstanbul: Cantaş yayınları.
  • Dönger, A. (2009). “Sözlük Kullanma Eğitiminin Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenimine Etkisi”. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Eren. C. (2009). “Arapça Sözlükleri Kullanma Usûlü.” Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, IX (2009), sayı: 4.
  • Gülseren, C. ve Batur. Z. (2009). “Sözlüklerin Niteliği Ve İşlevsel Özelliği Bağlamında Sözlük Okuma Alışkanlığının Anadili Becerilerine Etkisi Üzerine Kuramsal Bir Yaklaşım.” Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 4/4 Summer, 2009.
  • Lukáč, Bc. M. (2011). “Using Dictionaries in ELT.” Masaryk University Brno, Faculty Of Education, Department of English Language and Literature, Bachelor Thesis, Brno. Neşevan, A. (2011). “İtticahât mut„allimî al-luga al-„arabiyye gayr en- nâtıkîn bihâ nahve isti„mâl el-mu„cem.” Mecelletcâmi‘atUmmel-Kurâli‘ulûmeş-şerî‘ave’l-lugati’larabiyyeveâdâbihâ,38.
  • TDK, (2005). “Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
  • Soyer.S. (2017). “Translation Of Cultural Expressions And Its Importance In Foreign Language Teaching.” Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 12/15, p. 567-578.

A Proposal Of The Methods On The Teaching Of The Dictionary In Foreign Language Teaching Process (Arabic Special)

Yıl 2018, Sayı: 10, 59 - 74, 31.12.2018

Öz

The fact taht Arabici students learn every aspect of a word in the target language for the first time has a great importance in the process of language learning, and Arabici dictionaries have a big role at this point. Using the information contained in the dictionaries to be able to read these words correctly for the first time, to understand their meaning in a healthy way, to pronounce the words properly, to move, the derivatives of these words and to understand the different uses is possible. The learner will get the greatest support from the dictionaries when he / she is away from the teacher and outside the educational environment. This requires her to use the dictionary to develop skills. In this study, it has been emphasized taht Arabici students can improve their skills of using dictionary with practical examples. In this context, a feasible method was proposed in order to make the student use the dictionaries at the highest level in Arabici learning and teaching process.

Kaynakça

  • Acar, Ö. (2013). “Edmund Castell‟ın Heptaglot Sözlüğü Örneğinde Arapça‟nın Çok Dilli Sözlük Geleneğindeki Yeri.” Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi 18-19. sayı, 2013.
  • Aksan, D. (2015). “Her yönüyle Dil.” Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Asutay, M.M. (2017). “Arap Dilinin 100„ü.” Ankara: Otto Yayınları.
  • Çetinkaya, H. (2014). “Lise Düzeyinde Arapça Öğrencilerinin Sözlük Kullanma Becerileri ve Bu Becerileri Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirayak, K. (2016). “Arap-İslam Edebiyatı Literatür Bilgisi”. İstanbul: Cantaş yayınları.
  • Dönger, A. (2009). “Sözlük Kullanma Eğitiminin Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenimine Etkisi”. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Eren. C. (2009). “Arapça Sözlükleri Kullanma Usûlü.” Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, IX (2009), sayı: 4.
  • Gülseren, C. ve Batur. Z. (2009). “Sözlüklerin Niteliği Ve İşlevsel Özelliği Bağlamında Sözlük Okuma Alışkanlığının Anadili Becerilerine Etkisi Üzerine Kuramsal Bir Yaklaşım.” Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 4/4 Summer, 2009.
  • Lukáč, Bc. M. (2011). “Using Dictionaries in ELT.” Masaryk University Brno, Faculty Of Education, Department of English Language and Literature, Bachelor Thesis, Brno. Neşevan, A. (2011). “İtticahât mut„allimî al-luga al-„arabiyye gayr en- nâtıkîn bihâ nahve isti„mâl el-mu„cem.” Mecelletcâmi‘atUmmel-Kurâli‘ulûmeş-şerî‘ave’l-lugati’larabiyyeveâdâbihâ,38.
  • TDK, (2005). “Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
  • Soyer.S. (2017). “Translation Of Cultural Expressions And Its Importance In Foreign Language Teaching.” Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 12/15, p. 567-578.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hayrullah Çetinkaya

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 28 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 10

Kaynak Göster

ISNAD Çetinkaya, Hayrullah. “Yabancı Dil Öğretim Sürecinde Sözlük Kullanımı Öğretimi Üzerine Bir Yöntem Önerisi (Arapça Özelinde)”. İlahiyat Araştırmaları Dergisi 10 (Aralık 2018), 59-74.