Hicrî dördüncü asırdan sonra bütün İslam coğrafyasında, eğitim alanında uygulanagelen bir pratik haline gelmiş sözlü veya yazılı olarak icâzet verme geleneği, modern zamanlarda da devam etmektedir. Farklı alanlarda verilen bu icâzetnâmeler; ilmi icâzet, hadis icâzeti, tarîkat icâzeti, fennî icâzet ve sanat ve meslek icâzeti olmak üzere beş kısıma ayrılmaktadır.
Makâlemiz, sanat ve meslek icâzetleri kısmına giren hüsn-i hat icazetleri ve bilhassa hat sanatının günümüze ulaşmasına vesile olan son devir Osmanlı hattatı Hattat Hamid Aytaç’ın verdiği icazetlerle ilgilidir. Bu çalışmamız ile, bir taraftan Hattat Hamid Aytaç’tan icâzet almış, lâkin günümüze kadar tespit edilemeyip mechûl kalmış yerli ve yabancı hattatlar tespit edilirken, diğer taraftan zamanımızda hüsn-i hat sanatının maddî ve manevî değerinin çok kıymetlenmesiyle, hattatlar arasında huzursuzluğa sebep olan icâzetnâmenin metni ve Hattat Hamid Aytaç tarafından kimlere icâzetnâme verilip verilmediği konusunu açıklığa kavuşturarak, belgeler ışığında ortaya koymaktır.
The system of ratification has been used in the field of education throughout the islamic world since the fourth century. The tradition of issuing the verbal and written ratification certificates has continued in the modern times. Ratification certificates consits of mainly five different subjects; Science, Hadith, denomination, technic and art or occupation.
The focus of our paper will be on the islamic calligraphy falling under the subsection of art and occupational ratification certificates and more specifically, it will investigate the ratification certificates issued by the late Ottoman calligrap- her Hamid Aytaç who played a significant role in shaping contemporary art of calligraphy in Turkey.In this work, we will be establish the fact based on the orginal documents that there are 42 calligraphers from all around the world who received their ratification certificates from Hamid Aytaç. These certificates refute the claim that the number of certificates is limited with only few calligraphers. Due to the incerased value and popularity of the art of islamic calligraphy (husn- i hat) some calligraphers have been unduly criticized for the authenticity of their ratification certificates. This paper will also investigate and illustrate different forms and content of the ratification certificates.
Art of Calligraphy Ratification Certificates Hattat Hamid Aytaç
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 11 |