Hicrî ikinci asırdan sonra İslami ilimler alanında tedvin faaliyeti başlamış, zayıfla kuvvetlinin, doğru ile yanlışın, mütevâtir ile âhâdın, yaygın olanla şâz olanın, zarûrî ile nazarînin birbirlerinden ayrılması için sistematik olarak belli şartlar ortaya atılmaya başlanmıştır. Kesin bilginin kriterleri oluşturularak kimsenin itiraz edemeyeceği, üzerinde ihtilaf edilmeyen, âliminden cahiline herkesin ittifakla kabul edeceği bilginin ne olduğu ve nasıl meydana geldiği üzerine çalışmalar yapılmıştır. Her ilim kesin bilgiye ulaşmak için kendine göre kriter belirlemiş, bu kriterlere uygunluğu bağlamında bilginin doğru ve güvenilir olduğunu, kriterlere uymadığı müddetçe doğru ve güvenilirliğini derece derece kaybedeceğini savunmuştur. Bu bağlamda haber kavramını ilk defa kelâm ilmi kullanmaya başlamış, itikâdî konularda bir bilginin kesin mi zan mı olduğu önemli bir husus olmuştur. Kesin bilgi oluşturan haberler tevâtür kapsamında görülmüştür.
Ardından usûl-i fıkıh kesin bilgi ile amel etmek için kavramı kullanmıştır. Usûl-i fıkıhta bir hukuki hükmün ortaya çıkması ve delillendirilmesi açısından mütevâtir habere büyük bir önem verilmiştir. Hadis ilmi tevâtür kavramını ilk başlarda kullanmamasına rağmen, İbn-i Hacer ile birlikte kavramı kullanmaya başlamış ancak bu tartışma yaratan bir kavram olarak hadis ilminde yerini almıştır. Hadislerin senetleri ve metinleri olduğu ve bunların incelemeye tabi tutulduğu, bir istidlâl eylemi neticesine göre doğruluğuna karar verildiği için mütevâtir kapsamında görülmemiştir. Hadis ilminden etkilenen kırâat ilmi de kavramı kendi ilmi disiplini içerisinde kullanmıştır.
After the second century of Hijri, in the area of Islamic sciences, the science of science began, Certain conditions have been systematically introduced to separate the weak, the right and the wrong, the moderate and the unbelievers, the one who is common and the one who is naughty, and the other. The criteria of definite knowledge are established and studies have been carried out on what kind of information the person can not object to, no one to dispute, the knowledge that will be accepted by not only the scholars but also the illiterate. Each science has defined its own criteria to reach the exact information, and it is argued that the information is correct and reliable in terms of compliance with these criteria and that it will lose its accuracy and reliability gradually unless it meets the criteria. In this context, the concept of Kalam in the news for the first time started using it is you think you're sure of a knowledge of doctrinal issues has been an important issue. Tawatur was seen in the context of yielding precise information news.
Then usul Al-Fiqh used to act with the concept of exact information. The above procedure is a legal condition to be proved to be of great importance to know in terms of what has been given. The concept of Hadith the science of Hadith in the first place despite the decline, along with Ibn Hajar I have started to use the concept of, but this is controversial as a concept in the science of Hadith has taken place. Hadith texts are subjected to the scrutiny of the shares and where the action was used to determine accuracy because the results of istidlal in the context of what has not been seen. The science of hadith from the Quran in their own scientific disciplines also affected the concept of knowledge is used.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 11 |