Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Nurettin Topçu’nun İdeoloji Olarak Bilim Eleştirisi

Yıl 2018, Sayı: 9, 29 - 46, 30.06.2018

Öz

Bu makalede Nurettin Topçu’nun ideoloji olarak bilim eleştirisi incelenmektedir. Asıl amacı insana hizmet etmek ve onun mutluluğuna katkı yapmak olan teknik medeniyet modern çağda bu araçsal fonksiyonunu kaybederek insanlığın peşinden koştuğu bir amaç haline gelmiştir. İnsana hizmet etmesi gereken teknik ve makine, güçlünün elinde ideolojiye dönüşerek ve insanı kendisine nesne yaparak onu esir almıştır. Çağımızda mutlak bir güç olan teknik, insanın başta tabiat olmak üzere bütün varlık alanlarını birer birer kuşatmaya başlamıştır. Topçu, yaşadığı dönemde bu meşum gelişmelerin tehlikesine işaret ederek, kendi kültürel dinamiklerinden hareketle, mevut sorunlara isyan ahlakı, hareket felsefesi, gelenek ve kültür kavramlarını düşüncesinin merkezine alarak birtakım çözümler üretme arayışı içerisinde olmuştur.

Kaynakça

  • Adıvar, Adnan, Tarih Boyunca İlim ve Din, Remzi Kitapevi İstanbul 2000. Adorno, Theodor W.- Horkheimer, Max, Aydınlanmanın Diyalektiği Felsefe Fragmanlari, Çev: Nihat Ülner, Elif Öztarhan Karadoğan, Kabalcı Yay., İstanbul 2000.
  • Adviye, Erbay, “Bilim ve İdeoloji: Tekniğin İktidarı” Dokuz eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2009, Cilt 11, Sayı 2. (1-11).
  • Attas, S. Nakip, İslâm, Sekülerizm ve Geleceğin Felsefesi, çev: Mahmut Erol Kılıç, İnsan Yay., İstanbul 1995.
  • Bilge, Nurettin, “Nurettin Topçu’nun Kültür ve Medeniyet Anlayışı” Bir Düşünce ve Yarınki Türkiye Tasarımı Olarak Hareket Dergisi ve Nurettin Topçu, Hece. Aylık Edebiyat Dergisi, 2006, Yıl: 10, Sayı 109:, (234-243).
  • Demirtaş, Mehmet, “İslam Düşüncesinde “Ölçülü ve Dengeli Olmak” Bir Değer Olarak Nasıl Ele Alınmıştır”?, Gaziosmanpaşa Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5/2, 2017, (191-202).
  • Descartes, René, İlk Felsefe Metafizik Üzerine Düşünceler, çev: Mehmet Karasan, Maarif Matbaası, İstanbul 1942.
  • Duralı, Ş. Teoman, Çağdaş Küresel Medeniyet Anlamı-Gelişimi-Konumu, Dergah Yay., İstanbul 2017.
  • Ergil, Doğu, “İdeoloji Üzerine Düşünceler”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 2015, 38 (1), (69-95).
  • Gündoğan, Ali Osman, “Topçu ve Hareket Felsefesi”, Bir Düşünce ve Yarınki Türkiye Tasarımı Olarak Hareket Dergisi ve Nurettin Topçu, Hece. Aylık Edebiyat Dergisi. 2006, Yıl: 10, Sayı 109:, (15-22).
  • Habermas, Jürgen, İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim, çev: Mustafa Tüzel, YPK Yay., İstanbul 2001.
  • Jaspers, Karl, Vom Ursprung und Ziel der Geschichte, R. Piper Verlag. München 1983.
  • Kök, Mustafa, “Nurettin Topçu’nun Felsefesi Bağlamında İsyan Ahlakı” Bir Düşünce ve Yarınki Türkiye Tasarımı Olarak Hareket Dergisi ve Nurettin Topçu, Hece, Aylık Edebiyat Dergisi, 2006, Yıl: 10, Sayı 109:, (127-140).
  • Mollaer, Fırat, Türkiye’de Liberal Muhafazakarlık ve Nurettin Topçu, Dergâh Yay., İstanbul2008. Somuncu, Selim, “Modernist İdeolojinin Karşısında Gelenekçi Bir Reformist: Nurettin Topçu” Bir Düşünce ve Yarınki Türkiye Tasarımı Olarak Hareket Dergisi ve Nurettin Topçu, Hece, Aylık Edebiyat Dergisi, 2006, Yıl: 10, Sayı 109:, (220-228).
  • Topçu Nurettin, Ahlak Nizamı, Dergâh Yay., İstanbul 1997.
  • Topçu, Nurettin, Kültür ve Medeniyet, Dergâh Yay., İstanbul1998.
  • Topçu, Nurettin, İsyan Ahlakı, Dergâh Yay., İstanbul1998.
  • Topçu, Nurettin, Var Olmak, Dergâh Yay., İstanbul 2017.

Nurettin Topçu’s Criticism Of Science As An Ideology

Yıl 2018, Sayı: 9, 29 - 46, 30.06.2018

Öz

In this article, Nurettin Topçu's science criticism as an ideology is examined. Technique (civilization) whose main purpose is to serve humanity and contribute to its happiness, by losing instrumental function has become, in the modern age, an objective which humanity runs after. The technique and machine that need to serve the human being have transformed in the hands of the power nto an ideology and held human being captive by making him an object for itself. The technique, which is an absolute power in our time, has begun to encompass all the existence areas of people one by one, especially nature. By pointing to the danger of these ominous developments in his term, Topçu, on the basis of his cultural dynamics,making the concepts of rebellion ethics, movement philosophy, tradition and culture as the center of his thought, has been in search of some solution to the existing problems.

Kaynakça

  • Adıvar, Adnan, Tarih Boyunca İlim ve Din, Remzi Kitapevi İstanbul 2000. Adorno, Theodor W.- Horkheimer, Max, Aydınlanmanın Diyalektiği Felsefe Fragmanlari, Çev: Nihat Ülner, Elif Öztarhan Karadoğan, Kabalcı Yay., İstanbul 2000.
  • Adviye, Erbay, “Bilim ve İdeoloji: Tekniğin İktidarı” Dokuz eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2009, Cilt 11, Sayı 2. (1-11).
  • Attas, S. Nakip, İslâm, Sekülerizm ve Geleceğin Felsefesi, çev: Mahmut Erol Kılıç, İnsan Yay., İstanbul 1995.
  • Bilge, Nurettin, “Nurettin Topçu’nun Kültür ve Medeniyet Anlayışı” Bir Düşünce ve Yarınki Türkiye Tasarımı Olarak Hareket Dergisi ve Nurettin Topçu, Hece. Aylık Edebiyat Dergisi, 2006, Yıl: 10, Sayı 109:, (234-243).
  • Demirtaş, Mehmet, “İslam Düşüncesinde “Ölçülü ve Dengeli Olmak” Bir Değer Olarak Nasıl Ele Alınmıştır”?, Gaziosmanpaşa Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5/2, 2017, (191-202).
  • Descartes, René, İlk Felsefe Metafizik Üzerine Düşünceler, çev: Mehmet Karasan, Maarif Matbaası, İstanbul 1942.
  • Duralı, Ş. Teoman, Çağdaş Küresel Medeniyet Anlamı-Gelişimi-Konumu, Dergah Yay., İstanbul 2017.
  • Ergil, Doğu, “İdeoloji Üzerine Düşünceler”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 2015, 38 (1), (69-95).
  • Gündoğan, Ali Osman, “Topçu ve Hareket Felsefesi”, Bir Düşünce ve Yarınki Türkiye Tasarımı Olarak Hareket Dergisi ve Nurettin Topçu, Hece. Aylık Edebiyat Dergisi. 2006, Yıl: 10, Sayı 109:, (15-22).
  • Habermas, Jürgen, İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim, çev: Mustafa Tüzel, YPK Yay., İstanbul 2001.
  • Jaspers, Karl, Vom Ursprung und Ziel der Geschichte, R. Piper Verlag. München 1983.
  • Kök, Mustafa, “Nurettin Topçu’nun Felsefesi Bağlamında İsyan Ahlakı” Bir Düşünce ve Yarınki Türkiye Tasarımı Olarak Hareket Dergisi ve Nurettin Topçu, Hece, Aylık Edebiyat Dergisi, 2006, Yıl: 10, Sayı 109:, (127-140).
  • Mollaer, Fırat, Türkiye’de Liberal Muhafazakarlık ve Nurettin Topçu, Dergâh Yay., İstanbul2008. Somuncu, Selim, “Modernist İdeolojinin Karşısında Gelenekçi Bir Reformist: Nurettin Topçu” Bir Düşünce ve Yarınki Türkiye Tasarımı Olarak Hareket Dergisi ve Nurettin Topçu, Hece, Aylık Edebiyat Dergisi, 2006, Yıl: 10, Sayı 109:, (220-228).
  • Topçu Nurettin, Ahlak Nizamı, Dergâh Yay., İstanbul 1997.
  • Topçu, Nurettin, Kültür ve Medeniyet, Dergâh Yay., İstanbul1998.
  • Topçu, Nurettin, İsyan Ahlakı, Dergâh Yay., İstanbul1998.
  • Topçu, Nurettin, Var Olmak, Dergâh Yay., İstanbul 2017.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Eren

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 13 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 9

Kaynak Göster

ISNAD Eren, Mustafa. “Nurettin Topçu’nun İdeoloji Olarak Bilim Eleştirisi”. İlahiyat Araştırmaları Dergisi 9 (Haziran 2018), 29-46.