Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hz. Muhammed’in Kur’an Tarafından Eğitilmesi

Yıl 2016, Sayı: 6, 53 - 80, 31.12.2016

Öz

Eğitim, insan hayatının en vazgeçilmez unsurlarındandır, insanın şekil aldığı bu süreç yine insanların bireysel ve toplumsal hayatlarındaki zihni değişimini ve gelişimini ifade eder. Ancak insanlar için model olan Hz. Peygamber'de, ilahi vahyin getirdiği sorumluluklar sebebiyle bu sürecin normalin biraz dışında seyrettiğini Eyleyebiliriz. Bugün kutsal ve ilahi bir kaynak olduğu konusunda tarihsel dokümanların en fazla şahitlik yaptığı Kur'an, Hz. Muhammed’in ilahi vahiy tarafından nasıl eğitildiğinin ve bu eğitimde nelerin belirleyici olduğunun bilgisini içeren bir kitap olarak karşımızda durmaktadır. Vahyin başlangıcına bakıldığında daha ilk ayetlerden itibaren Kur’an’ın Hz. Peygamber’i eğittiği görülür. Zira Hz. Peygamber hiç beklemediği bir anda Cebrail ile karşılaşır. Gördüğü ve duyduğu şeyleri anlamlandırması zaman alır, özellikle Mekki ayetlerde Hz. Peygamber’in peygamberliğinin öne çıkarılması onun eğitimdeki en önemli aşamalardan birini oluşturur. Hz. Peygamber’in bu eğitim esnasında pek çok sıkıntıları, üzüntüleri, korkuları ve ümitsizlikleri olmuştur. Zira bir taraftan peygamberlik görevini ifa ederken diğer taraftan da yaşadığı toplumun sorunlarıyla mücadele etmek durumundadır.

Kaynakça

  • Abdulbâkî, Muhammed Fuâd, el-Mu'cemu'1-Müfehres li elfazi'l-Kurâni'l- Kerîm, Beyrut: Dar-u İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî, Ts.
  • Açıkel, Yusuf, “Nefsini Bilen Rabb’ini Bilir” Hadis mi, Kelam-1 Kibar mı?, Süleyman Demirel üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 5, 1998.
  • Adam, Baki, Yahudi Kaynaklarına Göre Tevrat, Ankara: Seba Yayınları, 1997.
  • Akbulut, Ahmet, Nübüvvet Meselesi üzerine, Ankara: Birleşik Kitabevi, 1992.
  • Armstrong, Karen, İslam Peygamberinin Biyografisi Hz. Muhammed, çev. Selim Yeniçeri, İstanbul: Koridor Yayınları, 2005.
  • Bazergan, Mehdi, Kur'an'm Nüzul Süreci (Seyr-i Tahavvül-i Kur'an), çev. Yasin Demirkıran - Muhammed Feyzullah, Ankara: Fecr Yayınları, 1998.
  • Bilgin, Beyza, Eğitim Bilimi ve Din Eğitimi, Ankara: Gün Yayınları, 1988.
  • Düzgün, Şaban Ali, Din Birey ve Toplum, Ankara: Akçağ Yayınları, 1997.
  • Düzgün, Şaban Ali v.dğr., Sistematik Kelam, Ed. Ahmet Akbulut, Ankara: Ankara üniversitesi Yayınları, 2006.
  • Ece, Hüseyin Kerim, İslam’ın Temel Kavramları, İstanbul: Beyan Yayınları, 2000. Ferâhîdî, Halîl b. Ahmed, Kitabü'l-Ayn Müretteben ala Hurûfi'l-Mu'cem, haz. Abdülhamid Hendâvî, Beyrut: Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2003.
  • Hacımüftüoğlu, Halil, “Kur’ân’da ve Hadislerde ‘Rabb’ Sıfatının ve ،Rulkû” ile ‘Secde’ Fiillerinin Tahsisi”, Bilimname, Sayı: 24, 2013.
  • Hamidullah, Muhammed, İslam Peygamberi, çev. Mehmet Yazgan, istanbul: Beyan Yayınları, 2009.
  • İbn Eâris, Ebu'l-Huseyin, Mu'cemu Mekâyisi'l-Lüga, haz. Abdusselam Muhammed Harun, Beyrut: Dâru'l-Eikr, 1979.
  • İbn Hişâm, Ebû Muhammed Cemaleddin Abdülmelik, es-Sîretu’n- Nebeviyye, haz: Ömer Abdusselam Tedmurî, Beyrut: Dâru’l-Kitâbi’l-Arabî, 1990.
  • İbn Manzûr, Ebu’l-Fadl Cemâluddin Muhammed b. Mükerrem, Lisanu’l- ‘Arab, Beyrut: Dâru Sâdir, 1990.
  • el-isfehânî, Râgıp, Müfredâtu Elfâzi’l-Kur’ân, haz. Safvan Adnan Davudi, Dımaşlc Dârü’l-Kalem, 2009.
  • Mevdûdi, Seyyid Ebu'l-A'lâ, Kur’an’a Göre Dört Terim, çev. Osman Cilacı - i. Kaya, İstanbul: 1987.
  • Özs©y, Ömer - Güler, ilhami. Konularına Göre Kur’an, Sistematik Kur’an Fihristi, Ankara: Fecr Yayınları, 2004.
  • er-Râzî, Fahreddin, Tefsir-i Kebir - Mefâtihu’l-Gayb, Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1981.
  • Sarıçam, İbrahim, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara, Diyanet işleri Başkanlığı Yay., 2005.
  • Soyalan, Mehmet Yaşar, Elmalılı Tefsirinde Kur’ani Terimler ve Deyimler, İstanbul: Ağaç Yayınları, 2003.
  • Taberî, Ebu Ca‘fer Muhammed b. Cerîr, Târîh-i Taberî, tahkik: Muhammed Ebu'1-Eadl İbrahim, Mısır: Dâru'l-Maârif, 1969.
  • Tehânevî, Muhammed Ali, Keşşât-U Istılahâti’l-Fünûn ve’l-Ulûm, Lübnan: Mektebet-Ü Lübnân, 1996 . ünver, Mustafa, Tefsir Usulünde Mekkî-Medenî İlmi, doktora tezi. Samsun: Ondokuz Mayıs üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1998.
  • Yazır, Elmalılı Hamdi, Hak Dini Kur’an Dili, İsmail Karaçam vd., İstanbul: Azim Yayınları, 1992.
  • Zebîdî, Murtezâ el-Huseyn, Tacu’l Arus Min Cevahiri'l-Kamus, haz. Ab- dussettar Ahmed Ferec, Kuveyt: Matbaatu Hûkumeti'l-Kuveyt, 1965.

Education of Prophed Muhammad by Qur’an

Yıl 2016, Sayı: 6, 53 - 80, 31.12.2016

Öz

Education is an indispensible part of life. As a process that shapes both human thought and lives, education is instrumental for bringing about intellectual change and transformation in society and among individuals. However, it ispossible to say that the process of education for Prophet Muhammad, who is a model for ali humanlty, followed a slightly different path due to responsibilities he shouldered because of his divine revelations. The Qur’an, the holy book of İslam which many historical documents affirm to be a source of holy and divine truth, describes how Prophet Muhammad was educated by divine revelation, and highlights the principles that have been particularly important in his education. upon looking at the start of revelation, from the very beginning of the first verses, it can be seen that the Qur’an educated Prophet Mahemmad. Prophet Muhammed came upon Gabrail unexpectedly. It took time for him to make sense of the things he had seen and heard. Especially in Meccan verses, highlighting the prophecy of Prophet Muhammad has formed one of the most important phases in his education. Prophet Muhammad experienced a lot of difficulties, worries, fears and despair during this period of study as he had to deal with the problems of the society he lived in whereas he carried out his prophecy duty.

Kaynakça

  • Abdulbâkî, Muhammed Fuâd, el-Mu'cemu'1-Müfehres li elfazi'l-Kurâni'l- Kerîm, Beyrut: Dar-u İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî, Ts.
  • Açıkel, Yusuf, “Nefsini Bilen Rabb’ini Bilir” Hadis mi, Kelam-1 Kibar mı?, Süleyman Demirel üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 5, 1998.
  • Adam, Baki, Yahudi Kaynaklarına Göre Tevrat, Ankara: Seba Yayınları, 1997.
  • Akbulut, Ahmet, Nübüvvet Meselesi üzerine, Ankara: Birleşik Kitabevi, 1992.
  • Armstrong, Karen, İslam Peygamberinin Biyografisi Hz. Muhammed, çev. Selim Yeniçeri, İstanbul: Koridor Yayınları, 2005.
  • Bazergan, Mehdi, Kur'an'm Nüzul Süreci (Seyr-i Tahavvül-i Kur'an), çev. Yasin Demirkıran - Muhammed Feyzullah, Ankara: Fecr Yayınları, 1998.
  • Bilgin, Beyza, Eğitim Bilimi ve Din Eğitimi, Ankara: Gün Yayınları, 1988.
  • Düzgün, Şaban Ali, Din Birey ve Toplum, Ankara: Akçağ Yayınları, 1997.
  • Düzgün, Şaban Ali v.dğr., Sistematik Kelam, Ed. Ahmet Akbulut, Ankara: Ankara üniversitesi Yayınları, 2006.
  • Ece, Hüseyin Kerim, İslam’ın Temel Kavramları, İstanbul: Beyan Yayınları, 2000. Ferâhîdî, Halîl b. Ahmed, Kitabü'l-Ayn Müretteben ala Hurûfi'l-Mu'cem, haz. Abdülhamid Hendâvî, Beyrut: Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2003.
  • Hacımüftüoğlu, Halil, “Kur’ân’da ve Hadislerde ‘Rabb’ Sıfatının ve ،Rulkû” ile ‘Secde’ Fiillerinin Tahsisi”, Bilimname, Sayı: 24, 2013.
  • Hamidullah, Muhammed, İslam Peygamberi, çev. Mehmet Yazgan, istanbul: Beyan Yayınları, 2009.
  • İbn Eâris, Ebu'l-Huseyin, Mu'cemu Mekâyisi'l-Lüga, haz. Abdusselam Muhammed Harun, Beyrut: Dâru'l-Eikr, 1979.
  • İbn Hişâm, Ebû Muhammed Cemaleddin Abdülmelik, es-Sîretu’n- Nebeviyye, haz: Ömer Abdusselam Tedmurî, Beyrut: Dâru’l-Kitâbi’l-Arabî, 1990.
  • İbn Manzûr, Ebu’l-Fadl Cemâluddin Muhammed b. Mükerrem, Lisanu’l- ‘Arab, Beyrut: Dâru Sâdir, 1990.
  • el-isfehânî, Râgıp, Müfredâtu Elfâzi’l-Kur’ân, haz. Safvan Adnan Davudi, Dımaşlc Dârü’l-Kalem, 2009.
  • Mevdûdi, Seyyid Ebu'l-A'lâ, Kur’an’a Göre Dört Terim, çev. Osman Cilacı - i. Kaya, İstanbul: 1987.
  • Özs©y, Ömer - Güler, ilhami. Konularına Göre Kur’an, Sistematik Kur’an Fihristi, Ankara: Fecr Yayınları, 2004.
  • er-Râzî, Fahreddin, Tefsir-i Kebir - Mefâtihu’l-Gayb, Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1981.
  • Sarıçam, İbrahim, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara, Diyanet işleri Başkanlığı Yay., 2005.
  • Soyalan, Mehmet Yaşar, Elmalılı Tefsirinde Kur’ani Terimler ve Deyimler, İstanbul: Ağaç Yayınları, 2003.
  • Taberî, Ebu Ca‘fer Muhammed b. Cerîr, Târîh-i Taberî, tahkik: Muhammed Ebu'1-Eadl İbrahim, Mısır: Dâru'l-Maârif, 1969.
  • Tehânevî, Muhammed Ali, Keşşât-U Istılahâti’l-Fünûn ve’l-Ulûm, Lübnan: Mektebet-Ü Lübnân, 1996 . ünver, Mustafa, Tefsir Usulünde Mekkî-Medenî İlmi, doktora tezi. Samsun: Ondokuz Mayıs üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1998.
  • Yazır, Elmalılı Hamdi, Hak Dini Kur’an Dili, İsmail Karaçam vd., İstanbul: Azim Yayınları, 1992.
  • Zebîdî, Murtezâ el-Huseyn, Tacu’l Arus Min Cevahiri'l-Kamus, haz. Ab- dussettar Ahmed Ferec, Kuveyt: Matbaatu Hûkumeti'l-Kuveyt, 1965.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serbülend Arpa 0000-0002-6370-4414

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 21 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 6

Kaynak Göster

ISNAD Arpa, Serbülend. “Hz. Muhammed’in Kur’an Tarafından Eğitilmesi”. İlahiyat Araştırmaları Dergisi 6 (Aralık 2016), 53-80.