The main aim of this research was to examine the Turkish consumer profile through university students in the context of postmodernity and materialism. The sample of the study composed of a total of 342 randomly selected students who had been pursuing a degree at a foundation university in Istanbul in the 2017-2018 academic calendar year. Three-dimensional Postmodern Consumer Scale and three-dimensional Materialism Scale were applied to students. The results of descriptive statistics, showed that students' postmodern consumer behaviors were 'high' for multiphrenic self and decentering subject dimensions and 'medium' for hyperreality dimension. The descriptive statistics of the Materialism Scale, displayed that students’ materialism scores stood at a medium level and that the highest average scores could be calculated for modesty first, and then for centrality and success, and lastly for show-off. Regarding relationships between postmodern consumer behavior levels and materialist behavior levels of the university students, significant positive correlations between multiphrenic self-scores and centralism and show-off scores, between decentering subject scores and centralism and show-off scores, and finally between hyperreality scores and centralism and modesty scores were found.
Bu
araştırmanın temel amacı, üniversite öğrencileri üzerinden genç tüketici
profilini postmodernite ve materyalizim bağlamında incelemektir. Araştırmanın örneklemini, 2017-2018 akademik takvim yılı içinde İstanbul İlinde faaliyet
gösteren bir vakıf üniversitesinde öğrenimlerine devam eden ve rastgele
yöntemle seçilen toplam 342 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilere, üç boyutlu Postmodern
Tüketici Ölçeği ve yine üç boyutlu Materyalizm Ölçeği uygulanmıştır. Sonuçlar, öğrencilerin postmodern tüketici
davranışlarının çoklu benlik ve dağınık özne için ‘yüksek’, gerçeküstücülük
boyutu için ise ‘orta’ düzeyde olduğunu göstermiştir. Materyalizm
Ölçeği ie yapılan betimleyici analizler; en yüksek ortalama puanların sırasıyla
mütevazılık, merkeziyetçilik ve başarı ve son olarak gösteriş için hesaplanabileceğini;
genel olarak ise öğrencilerin materyalizm düzeylerinin orta seviyede olduğunu göstermiştir.
Öğrencilerin postmodern tüketici davranış düzeyleri ile materyalist
davranış/eğilim düzeyleri arasındaki ilişkilere bakıldığında; öğrencilerin
çoklu benlik puanı ile merkeziyetçilik ve gösteriş puanı arasında, dağınık özne
puanı ile merkeziyetçilik ve gösteriş puanı arasında ve son olarak
gerçeküstücülük puanı ile merkeziyetçilik ve mütevazılık puanı arasında pozitif
yönde anlamlı ilişkiler olduğu bulunmuştur.
Postmodernite materyalizim postmodern pazarlama çoklu benlik dağınık özne
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2 |