Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Trend That Turns Instagram Into A Visual Consumption Dump: Photo Dump

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 2, 127 - 151, 09.01.2025

Öz

In the 21st century, the integrated development of smartphones and social media has significantly transformed communication styles. Adapting to the emerging norms that accompany this change has influenced individuals' self-expression and socialization patterns. Social networks have become a crucial platform in the socialization process, with photos evolving into a key communication tool. Photos facilitate the acceleration of socialization and communication processes by allowing users to express complex thoughts on social media through a single image. Visibility has become a critical factor in the socialization process, leading users to share their emotions, thoughts, experiences, and aspects of their lives by capturing and sharing everything through photos, aligning with emerging trends. The Photo Dump trend on Instagram stands out as a prominent example of this phenomenon. While these Photo Dump posts, consisting of users' daily lives, special memories, or intriguing visual content, contribute significantly to the information flow on social media over time, simultaneously, the intensity of photo sharing within this trend leads to visual clutter, transforming social media into a visual consumption dump.

Kaynakça

  • Adobe (2023). Your guide to creating photo dumps on Instagram for your brand, https://www.adobe.com/express/learn/blog/photo-dump. Erişim tarihi: 14/08/2024.
  • Alabay, M. (2011). “Sosyal Medyada Tüketiciler ve Pazar Bölümleme Uygulamaları”, İNETD 16. Türkiye’de İnternet Konferansı 2011, inettr.org.tr/inetconf16/bildiri/11, Erişim Tarihi: 31.10.2024.
  • Amon, M. J., Hasan, R., Hugenberg, K., Bertenthal, B. I., & Kapadia, A. (2020, May). Influencing photo sharing decisions on social media: A case of paradoxical findings. In 2020 IEEE Symposium on Security and Privacy (SP) (pp. 1350-1366). IEEE.
  • Aslam, S. (2024). Instagram by the Numbers: Stats, Demographics & Fun Facts. https://www.omnicoreagency.com/instagram-statistics. Erişim Tarihi: 09.11.2024.
  • Asur, S. & Huberman, B. & Szabó, G. & Wang, C. (2011). Trends in Social Media: Persistence and Decay. 5th International AAAI Conference on Weblogs and Social Media. 10.2139/ssrn.1755748.
  • Bahçecioğlu, E. H. (2023). Popüler Kültür Odağında Sosyal Medyada Akım Trafiği: ’TikTok’ Örneği. Etkileşim, 12, 426-454.
  • Baruah, T. D. (2012). Effectiveness of Social Media as a Tool of Communication and Its Potential for Technology Enabled Connections: A Micro- Level Study. International Journal of Scientific and Research Publications, 2 (5), 1-10.
  • Bauman, Z.. (2020). Akışkan Hayat. İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. & Lyon D. (2020). Akışkan Gözetim. İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2017). Akışkan Modernite. Çev: Sinan Okan Çavuş. İstanbul, Can Sanat Yayınları.
  • Bauman, Z.. (2020). Küreselleşme. İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2020). Tüketim Toplumu. İstanbul, Ayrıntı Yayınları. Boyd, D., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13 (1), 210-230.
  • Debord, G. (2017). Gösteri Toplumu. Çev: Ayşen Emekçi & Okşan Taşkent. İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
  • Cho, H. & Smith, J. & Lee, J. (2019). Effects of motivation and tool features on online photo‐sharing behavior. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 56, 377-380.
  • Data Reportal (2024). Global Social Media Statistics. https://datareportal.com/social-media-users. Erişim tarihi: 10/11/2024.
  • Demeku, A. (2023). Everything You Need to Know About Photo Dumps. https://later.com/blog/instagram-photo-dump-trend/. Erişim tarihi: 29/01/2024.
  • Dolamore, S., Sowa, J. E., & Hamilton Edwards, L. (2022). Depicting the work of police foundations on social media: A visual communication analysis. Journal of Public and Nonprofit Affairs, 8 (2), 168-194.
  • Ercansungur, D. O., & Çetin, E. (2023). Popüler Kültür ve Dijitalleşme: Yeni Medya Ekosisteminde Yakınsama ve Kitle Üzerine Sosyolojik Bir Analiz. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 12 (2), 565-584.
  • Fisher, A. (2002). Radical Ecopsychology: Psychology in the Service of Life. Albany, State University of New York Press.
  • Gazzaley, A. & Rosen, L. D. (2019). Dağınık Zihin: Yüksek Teknoloji Dünyasında Kadim Beyinler. Çev: Aysun Babacan. İstanbul, Metis Yayınları.
  • Gere, C. (2018). Dijital Kültür. Çev: Aydoğdu Akın. İstanbul, Salon Yayınları.
  • Gezgin, S. & Kırık, A. M. (2018). “Sosyal Medyanın Tüketim Kültürüne Etkisi (9-26)” Dijital Çağda İletişim. Suat Gezgin (Ed.), Konya, Eğitim Yayınları.
  • Grujin, J. (2023). How Many Pictures? Photo Statistics That Will Blow You Away. https://www.lightstalking.com/photo-statistics/. Erişim tarihi: 29/01/2024.
  • Han, B. (2020). Şeffaflık Toplumu. Çev: Haluk Barışcan. İstanbul, Metis Yayınları.
  • Instagram. (2024). https://www.instagram.com/explore/tags/photodump/. Erişim tarihi: 17/06/2024.
  • Instagram. (2024). https://www.instagram.com/microsoft/p/ClSRnS2I7Rr/?img_index=1 Erişim tarihi: 29/01/2024.
  • Instagram. (2024). https://www.instagram.com/kyliejenner/p/CM0cJJznbQm/?img_index=6 Erişim tarihi: 03/11/2024.
  • Instagram. (2024). https://www.instagram.com/p/C/. Erişim tarihi: 29/01/2024.
  • Instagram. (2024). https://www.instagram.com/p/CV3RHCFP8GB/?img_index=1. Erişim tarihi: 31/01/2024.
  • Instagram. (2024). https://www.instagram.com/p/CRzNH1nnm7e/?img_index=2. Erişim tarihi: 31/01/2024.
  • Jun, Soo-Hyun. (2022). Why Do People Post Photos on Instagram? Sustainability, 14, 1-13.
  • Kırık, A. M. (2017). Yeni Medya Aracılığıyla Değişen İletişim Süreci: Sosyal Paylaşım Ağlarında Gençlerin Konumu. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5, 230-230.
  • Kofoed, J. & Larsen, M. (2016). A snap of intimacy: Photo-sharing practices among young people on social media. First Monday, 21 (11), 1-17.
  • Leaver, T., Highfield, T. & Abidin, C. (2020). Instagram: Visual Social Media Cultures. Cambridge: Polity.
  • Lobinger, K. (2015). Photographs as things – photographs of things. A texto-material perspective on photo-sharing practices. Information, Communication & Society, 19 (4), 475–488.
  • Lovink, G. (2017). Sosyal Medyanın Dipsiz Kuyusu. Çev: Deniz Esen. İstanbul, Otonom Yayıncılık.
  • M. J. Amon, R. Hasan, K. Hugenberg, B. I. Bertenthal and A. Kapadia, (2020). “Influencing Photo Sharing Decisions on Social Media: A Case of Paradoxical Findings,” IEEE Symposium on Security and Privacy (SP), San Francisco, CA, USA, 2020, 1350-1366,
  • Macfarlene, R. (2023). Photo dump meaning: Inside the trend dominating Instagram. https://sociality.io/blog/photo-dump-meaning/. Erişim tarihi: 29/01/2024.
  • Manovich, L. (2017). Instagram and Contemporary Image. http://manovich.net/content/04-projects/154-instagram-and-contemporaryimage/instagram_book_manovich_2017.pdf. Erişim tarihi: 25/12/2023. Mclachlan, S. (2023). 35 Instagram Statistics That Matter to Marketers in 2024. https://blog.hootsuite.com/instagram-statistics/#General_Instagram_statistics. Erişim tarihi: 25/12/2023.
  • Omnicore Agency (2024). Instagram by the Numbers: Stats, Demographics & Fun Facts, https://www.omnicoreagency.com/instagram-statistics/. Erişim tarihi: 14/08/2024.
  • Rejeb, A., Rejeb, K., Abdollahi, A., & Treiblmaier, H. (2022). The Big Picture on Instagram Research: Insights from A Bibliometric Analysis. Telematics and Informatics. Sayı: 73, 1-28.
  • Senemoğlu, O. (2017). Tüketim, Tüketim Toplumu ve Tüketim Kültürü: Karşılaştırmalı Bir Analiz. İnsan ve İnsan Dergisi. 4. 66-86. 10.29224/insanveinsan.313030.
  • Yang, C. (2021). Research in the Instagram Context: Approaches and Methods. The Journal of Social Sciences Research, 7, 15-21.
  • Yenici, M. (2021). Sosyal Medya Fotoğrafı ve Unutma İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • We Are Social (2024). Digital 2024, https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024/. Erişim tarihi: 14/08/2024.
  • We Are Social (2024). Digital 2024, https://wearesocial.com/us/blog/2024/10/digital-2024-october-global-statshot-report/. Erişim tarihi: 09/11/2024.

Instagram’ı Görsel Tüketim Çöplüğüne Dönüştüren Trend: Photo Dump

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 2, 127 - 151, 09.01.2025

Öz

21. yüzyılda, akıllı telefonlar ve sosyal medyanın entegre bir şekilde gelişmesi, iletişim biçimlerini önemli ölçüde değişime uğratmıştır. Bu değişimle birlikte ortaya çıkan yeni normlara uyum sağlamak, bireylerin kendini ifade etme ve sosyalleşme biçimlerini etkilemiştir. Sosyal ağlar, kullanıcıların sosyalleşme sürecinde önemli bir mecra haline gelmiş; fotoğraflar ise bu süreçte kilit bir iletişim aracına dönüşmüştür. Fotoğraflar, sosyal ağlarda kullanıcıların karmaşık düşüncelerini tek bir görüntü aracılığıyla ifade etmelerini sağlayarak sosyalleşme ve iletişim sürecini hızlandırmıştır. Görünürlük ise, sosyalleşme sürecinde kritik bir faktör olmuş ve kullanıcılar, ortaya çıkan trendlere uyum sağlayarak duygularını, düşüncelerini, deneyimlerini ve hayatlarıyla ilgili her şeyi fotoğraflayarak paylaşmaya başlamışlardır. Instagram’da ortaya çıkan Photo Dump trendi ise bunun en önemli örneklerinden olarak karşımıza çıkmaktadır. Kullanıcıların günlük yaşamı, özel anıları veya ilginç görsel içeriklerden oluşan Photo Dump paylaşımları, zaman içinde sosyal medyada önemli bir bilgi akışı oluştururken, aynı zamanda bu trend, yoğun fotoğraf paylaşımından kaynaklı görsel bir karmaşaya neden olarak sosyal medyayı görsel tüketim çöplüğüne dönüştürmektedir.

Kaynakça

  • Adobe (2023). Your guide to creating photo dumps on Instagram for your brand, https://www.adobe.com/express/learn/blog/photo-dump. Erişim tarihi: 14/08/2024.
  • Alabay, M. (2011). “Sosyal Medyada Tüketiciler ve Pazar Bölümleme Uygulamaları”, İNETD 16. Türkiye’de İnternet Konferansı 2011, inettr.org.tr/inetconf16/bildiri/11, Erişim Tarihi: 31.10.2024.
  • Amon, M. J., Hasan, R., Hugenberg, K., Bertenthal, B. I., & Kapadia, A. (2020, May). Influencing photo sharing decisions on social media: A case of paradoxical findings. In 2020 IEEE Symposium on Security and Privacy (SP) (pp. 1350-1366). IEEE.
  • Aslam, S. (2024). Instagram by the Numbers: Stats, Demographics & Fun Facts. https://www.omnicoreagency.com/instagram-statistics. Erişim Tarihi: 09.11.2024.
  • Asur, S. & Huberman, B. & Szabó, G. & Wang, C. (2011). Trends in Social Media: Persistence and Decay. 5th International AAAI Conference on Weblogs and Social Media. 10.2139/ssrn.1755748.
  • Bahçecioğlu, E. H. (2023). Popüler Kültür Odağında Sosyal Medyada Akım Trafiği: ’TikTok’ Örneği. Etkileşim, 12, 426-454.
  • Baruah, T. D. (2012). Effectiveness of Social Media as a Tool of Communication and Its Potential for Technology Enabled Connections: A Micro- Level Study. International Journal of Scientific and Research Publications, 2 (5), 1-10.
  • Bauman, Z.. (2020). Akışkan Hayat. İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. & Lyon D. (2020). Akışkan Gözetim. İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2017). Akışkan Modernite. Çev: Sinan Okan Çavuş. İstanbul, Can Sanat Yayınları.
  • Bauman, Z.. (2020). Küreselleşme. İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2020). Tüketim Toplumu. İstanbul, Ayrıntı Yayınları. Boyd, D., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13 (1), 210-230.
  • Debord, G. (2017). Gösteri Toplumu. Çev: Ayşen Emekçi & Okşan Taşkent. İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
  • Cho, H. & Smith, J. & Lee, J. (2019). Effects of motivation and tool features on online photo‐sharing behavior. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 56, 377-380.
  • Data Reportal (2024). Global Social Media Statistics. https://datareportal.com/social-media-users. Erişim tarihi: 10/11/2024.
  • Demeku, A. (2023). Everything You Need to Know About Photo Dumps. https://later.com/blog/instagram-photo-dump-trend/. Erişim tarihi: 29/01/2024.
  • Dolamore, S., Sowa, J. E., & Hamilton Edwards, L. (2022). Depicting the work of police foundations on social media: A visual communication analysis. Journal of Public and Nonprofit Affairs, 8 (2), 168-194.
  • Ercansungur, D. O., & Çetin, E. (2023). Popüler Kültür ve Dijitalleşme: Yeni Medya Ekosisteminde Yakınsama ve Kitle Üzerine Sosyolojik Bir Analiz. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 12 (2), 565-584.
  • Fisher, A. (2002). Radical Ecopsychology: Psychology in the Service of Life. Albany, State University of New York Press.
  • Gazzaley, A. & Rosen, L. D. (2019). Dağınık Zihin: Yüksek Teknoloji Dünyasında Kadim Beyinler. Çev: Aysun Babacan. İstanbul, Metis Yayınları.
  • Gere, C. (2018). Dijital Kültür. Çev: Aydoğdu Akın. İstanbul, Salon Yayınları.
  • Gezgin, S. & Kırık, A. M. (2018). “Sosyal Medyanın Tüketim Kültürüne Etkisi (9-26)” Dijital Çağda İletişim. Suat Gezgin (Ed.), Konya, Eğitim Yayınları.
  • Grujin, J. (2023). How Many Pictures? Photo Statistics That Will Blow You Away. https://www.lightstalking.com/photo-statistics/. Erişim tarihi: 29/01/2024.
  • Han, B. (2020). Şeffaflık Toplumu. Çev: Haluk Barışcan. İstanbul, Metis Yayınları.
  • Instagram. (2024). https://www.instagram.com/explore/tags/photodump/. Erişim tarihi: 17/06/2024.
  • Instagram. (2024). https://www.instagram.com/microsoft/p/ClSRnS2I7Rr/?img_index=1 Erişim tarihi: 29/01/2024.
  • Instagram. (2024). https://www.instagram.com/kyliejenner/p/CM0cJJznbQm/?img_index=6 Erişim tarihi: 03/11/2024.
  • Instagram. (2024). https://www.instagram.com/p/C/. Erişim tarihi: 29/01/2024.
  • Instagram. (2024). https://www.instagram.com/p/CV3RHCFP8GB/?img_index=1. Erişim tarihi: 31/01/2024.
  • Instagram. (2024). https://www.instagram.com/p/CRzNH1nnm7e/?img_index=2. Erişim tarihi: 31/01/2024.
  • Jun, Soo-Hyun. (2022). Why Do People Post Photos on Instagram? Sustainability, 14, 1-13.
  • Kırık, A. M. (2017). Yeni Medya Aracılığıyla Değişen İletişim Süreci: Sosyal Paylaşım Ağlarında Gençlerin Konumu. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5, 230-230.
  • Kofoed, J. & Larsen, M. (2016). A snap of intimacy: Photo-sharing practices among young people on social media. First Monday, 21 (11), 1-17.
  • Leaver, T., Highfield, T. & Abidin, C. (2020). Instagram: Visual Social Media Cultures. Cambridge: Polity.
  • Lobinger, K. (2015). Photographs as things – photographs of things. A texto-material perspective on photo-sharing practices. Information, Communication & Society, 19 (4), 475–488.
  • Lovink, G. (2017). Sosyal Medyanın Dipsiz Kuyusu. Çev: Deniz Esen. İstanbul, Otonom Yayıncılık.
  • M. J. Amon, R. Hasan, K. Hugenberg, B. I. Bertenthal and A. Kapadia, (2020). “Influencing Photo Sharing Decisions on Social Media: A Case of Paradoxical Findings,” IEEE Symposium on Security and Privacy (SP), San Francisco, CA, USA, 2020, 1350-1366,
  • Macfarlene, R. (2023). Photo dump meaning: Inside the trend dominating Instagram. https://sociality.io/blog/photo-dump-meaning/. Erişim tarihi: 29/01/2024.
  • Manovich, L. (2017). Instagram and Contemporary Image. http://manovich.net/content/04-projects/154-instagram-and-contemporaryimage/instagram_book_manovich_2017.pdf. Erişim tarihi: 25/12/2023. Mclachlan, S. (2023). 35 Instagram Statistics That Matter to Marketers in 2024. https://blog.hootsuite.com/instagram-statistics/#General_Instagram_statistics. Erişim tarihi: 25/12/2023.
  • Omnicore Agency (2024). Instagram by the Numbers: Stats, Demographics & Fun Facts, https://www.omnicoreagency.com/instagram-statistics/. Erişim tarihi: 14/08/2024.
  • Rejeb, A., Rejeb, K., Abdollahi, A., & Treiblmaier, H. (2022). The Big Picture on Instagram Research: Insights from A Bibliometric Analysis. Telematics and Informatics. Sayı: 73, 1-28.
  • Senemoğlu, O. (2017). Tüketim, Tüketim Toplumu ve Tüketim Kültürü: Karşılaştırmalı Bir Analiz. İnsan ve İnsan Dergisi. 4. 66-86. 10.29224/insanveinsan.313030.
  • Yang, C. (2021). Research in the Instagram Context: Approaches and Methods. The Journal of Social Sciences Research, 7, 15-21.
  • Yenici, M. (2021). Sosyal Medya Fotoğrafı ve Unutma İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • We Are Social (2024). Digital 2024, https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024/. Erişim tarihi: 14/08/2024.
  • We Are Social (2024). Digital 2024, https://wearesocial.com/us/blog/2024/10/digital-2024-october-global-statshot-report/. Erişim tarihi: 09/11/2024.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melis Yenici 0009-0008-4377-204X

Yayımlanma Tarihi 9 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 28 Eylül 2024
Kabul Tarihi 26 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yenici, M. (2025). Instagram’ı Görsel Tüketim Çöplüğüne Dönüştüren Trend: Photo Dump. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 11(2), 127-151.