Bu araştırmanın amacı, ortaokul beş ve altıncı sınıf öğrencilerinin farklı değişkenlere göre İnternet’e bağımlılık düzeylerini ve Facebook kullanım durumlarını belirleyerek, Facebook kullanım durumları açısından İnternet’e bağımlılık düzeylerini incelemektir. Çalışmada betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu MEB’e bağlı farklı okullarda okuyan toplam 351 5. ve 6.sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. MEB’e bağlı farklı okullardan öğrencilerin oluşturduğu çalışma grubu araştırmacıların erişim olanağı bulduğu okullardan seçilmiştir. Bu çalışmada dört farklı veri toplama aracı kullanılmıştır. İlk veri toplama aracı katılımcılara ait demografik verileri toplamak için araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu”dur. Diğer araçlar, katılımcıların BT okuryazarlığını ve teknoloji kullanım durumunu belirlemek için yine araştırmacılar tarafından geliştirilen “BT Okuryazarlık ve Teknoloji Kullanım Anketi”, Facebook kullanım durumlarını belirlemek için “Facebook Kullanım Durumu Anketi” ve katılımcıların internet bağımlılık puanlarını belirlemek için Young 1998 tarafından geliştirilen ve Bayraktar 2001 tarafından Türkçeye uyarlanan birçok çalışmada geçerlik ve güvenirliği test edilen “İnternet Bağımlılık Ölçeği”dir Veri toplama araçları çalışma grubuna çevrim-içi olarak uygulanmıştır. Veriler, tanımlanan .05 anlamlılık düzeyinde, araştırma problemlerine göre, frekans, yüzde, t testi ANOVA istatistiksel tekniklerinden yararlanılarak çözümlenmiştir. Çalışmada elde edilen bulgular katılımcıların %85.5’inin İnternet bağımlılık ölçeğinden alınan puanlara göre “Bağımlılık Göstermeyenler” grubunda olduğunu göstermektedir. Öte yandan İnternet bağımlılık ölçeğinden alınan puanlar erkeklerde 33.79 kadınlara 17.72 göre daha yüksektir. Yine benzer şekilde Facebook hesabı olanların İnternet bağımlılığı ortalamaları Facebook hesabı olmayanlara göre daha yüksektir. Ayrıca Facebook kullanma sıklığı ile İnternet bağımlılığı puanları arasında anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda tüm okullarda İnternet bağımlılık ölçekleri uygulanarak bağımlılık gösteren öğrencilerin tespit edilmesi ve çözüm olarak rehberlik servislerince işbirliği yapılması önerilebilir
BT Okur-Yazarlığı Çocuklar Çocuk ve Medya Facebook Kullanımı İnternet Bağımlılığı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.