Sosyal temsiller, bir topluluğa ait bireylerin bilinmeyeni anlama ve dünyayı anlamlandırma ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla gündelik konuşma ve eylemler esnasında birlikte yapılandırdıkları sosyal olgulardır. Medya gerek sosyal bilginin gerekse de sosyal temsillerin oluşmasında ve yayılmasında kritik öneme sahip olduğu düşünülen alanlardan biridir. Sosyal Temsiller Kuramının bakış açısını ve metodolojisini kullanan bu araştırma, ülkemizde çocuklara ve çocukluk kavramına yönelik hakim algının ne olduğunu ortaya çıkartmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında Türkiye’de en çok satılan dört ulusal gazetenin Zaman, Posta, Hürriyet ve Sözcü çocukları konu edinen haberleri 1 aylık bir süre zarfında incelenmiş; elde edilen veriler tematik içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçları ulusal basında hem çocukluk olgusuna hem de çocuklara ilişkin baskın temsillerin var olduğunu ve bu temsillerin çocuk gelişimine ve çocukluğa yönelik farklı bakış açılarıyla ilişki içerisinde olduğunu göstermiştir. Bu araştırma ayrıca, yazılı basın organlarında çocuklarla ilgili haber yapılırken, medya çalışanlarına yönelik olarak oluşturulmuş ulusal ve uluslararası etik ilkelere tam anlamıyla uyulmadığını ortaya koymaktadır. Medyanın hem tüketicisi hem de öznesi olan çocukların medya organlarında kendilerine daha çok yer bulabilmeleri için çocuk haklarına ve etik ilkelere duyarlı bir habercilik anlayışının yerleşmesi önemli görülmektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.