Bu
araştırmanın amacı, kırsal bir bölgede görev yapan eğitimcilerin ve köy
sakinlerinin okul müdürünün hizmetkâr liderlik rollerine ve bu rollerin okul
toplumuna yansımalarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmada nitel
araştırma türlerinden, vaka çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu Doğu
Anadolu Bölgesi’ndeki bir ilin yaklaşık 700 nüfuslu köyündeki bir okulda görev yapan 8 öğretmen, 1
müdür yardımcısı ve bu köyde yaşayan 7 köy sakini olmak üzere toplam 16 kişi
oluşturmaktadır. Çalışmanın sonuçlarına göre okul müdürünün hizmetkâr liderlik
rolleri ihtiyaçları karşılayan, hizmet eden, çıkar gözetmeyen, adil,
işbirlikçi, vizyon ve misyon sahibi bir lider olduğu vurgulanmıştır. Hizmetkâr
bir lider rolündeki okul müdürünün okul çevresini ve sosyal imkânları geliştirdiği,
onların okul çalışmalarına katılımını, eğitim düzeylerini, devlete olan
bağlılıklarını arttırdığı ve takdirlerini kazandığı görülmektedir. Öğretmenler
açısından ise onların motivasyonunu ve üretkenliğini, sorumluluk almalarını
sağlayabilmekte ve okulda güven ortamı oluşturmaktadır. Ayrıca öğrencilerin
okula bağlılıklarını ve sevgilerini arttırmakla birlikte onlara kendilerini
değerli hissettirmektedir. Hizmetkâr
liderlik rollerini benimsemiş okul müdürlerinden beklentiler ise okul-aile
işbirliğini arttırması ve köyde okuma-yazma bilmeyenlere yönelik çalışmalar
yürütmesi olarak belirtilmektedir. Karşılaşılan problemler ise bürokratik
engeller, bütçe sıkıntısı, bölgenin iklim ve doğa yapısı, alt yapı
yetersizlikleri ve bazı köylülerin okul uygulamalarında değişimlere gösterdiği
direnç olarak sıralanabilir.
Hizmetkâr Liderlik Kırsalda Eğitim Okul Toplum İlişkileri Okul Yöneticisi Hizmetkâr Liderliğin Çıktıları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |