Araştırma Makalesi

The Role of Material Use in Mathematics Teaching on Mathematical Thinking Skills and Misconceptions

1392 - 1404, 15.09.2019
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.612772

Öz

The aim of this study is to investigate the role of Apartment
Sudoku materials in mathematics teaching on mathematical thinking and
misconceptions of mathematics teachers. The study was designed as a case study model
of qualitative research methods
. The participants
formed 52 mathematics teacher candidates studying in the second and fourth
grades of a university in the Southeastern Anatolia region. The mathematical
thinking skills review form and the misconception form developed by the
researchers were used as data collection tools. The data were analyzed by
content analysis method. As a result of the research, it was determined that
the mathematics teacher candidates could acquire the characteristics of the
colors in the Apartment Sudoku material, relate these properties to the problem
solving and reasoning processes, in general can express the definition and
properties of the misconceptions and correctly identify the misconceptions of
the colors in this material. Some suggestions were made to the researcher who
wanted to work in this area in the context of the findings obtained.

Kaynakça

  • Akıl Akademi, (2018). Apartman sudoku zeka oyunu. [https://www.akilakademi.com/urun/apartman-sudoku-zeka-oyunu/190] adresinden 12.05.2018 tarihinde erişilmiştir. Alkan, H. ve Bukova Güzel, E. (2005). Öğretmen adaylarında matematiksel düşünmenin gelişimi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 221-236. Altıparmak, K. ve Özüdoğru, M. (2015). Hata ve kavram yanılgısı: Kesir ve parça bütün ilişkisi. International Journal of Human Sciences, 12(2), 1465-1483. Ayyıldız, N. ve Altun, S. (2013). Matematik dersine ilişkin kavram yanılgılarının giderilmesinde öğrenme günlüklerinin etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 71-86. Bakırcıoğlu, R. (2016). Ansiklopedik eğitim ve psikoloji sözlüğü (2. Baskı). Ankara: Anı yayıncılık. Baki, A. (1999). Cebirle ilgili işlem yanılgılarının değerlendirilmesi. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. M.E.B. ÖYGM. Baştürk, S. ve Dönmez, G. (2011). Matematik öğretmen adaylarının limit ve süreklilik konusuyla ilgili kavram yanılgıları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 225-249. Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Cai, J. (2003). Singaporean students’ mathematical thinking in problem solving and problem posing: An exploratory study. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 34(5), 719–737. Dane, A. ve Başkurt, H. (2012). İlköğretim 8. Sınıf öğrencilerinin özdeşlik ve denklem kavramlarını algılama düzeyleri ve öğrenme güçlükleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(8), 397-413. Duran, N. (2005). Matematiksel düşünme becerilerine ilişkin bir araştırma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Dündar, H. ve Aksoy, N. (2010). Kavram analizi stratejisinin öğrencilerin kavram öğrenme başarısı ve hayat bilgisi dersine ilişkin tutumlarına etkisi. Akademik Bakış Dergisi, 21(1), 1-27. Hacısalihoğlu, H., Mirasyedioğlu, Ş. ve Akpınar, A. (2003). Matematik Öğretimi: Matematikte Yapılandırıcı Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Asil Yayın Dağıtım. Henderson, P. B., Marion, B. Fritz, S. J., Riedesel, C., Hamer, J., Scharf, C., et al. (2002). Materials development in support of mathematical thinking. https://cs.geneseo.edu/~baldwin/math-thinking/iticse2002-paper.pdf adresinden 06.05.2018 tarihinde edinilmiştir. Kılıç, H., Pekkan, Z. T. ve Karatoprak, R. (2013). Materyal kullanımının matematiksel düşünme becerisine etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 544-556. Kutluca, T. ve Akın, F. (2013). Somut materyallerle matematik öğretimi: Dört kefeli cebir terazisi kullanımı üzerine nitel bir çalışma. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 4(1), 48-65. Liu, P. H., & Niess, M., L. (2006) An Exploratory Study of College Students' Views of Mathematical Thinking in a Historical Approach Calculus Course. Mathematical Thinking and Learning, 8(4), 373-406. Liu, P-H (2003). Do teachers need to incorporate the history of mathematics in their teaching? The Mathematics Teacher, 96(6), 416-421. Mason, J., Burton, L. & Stacey, K. (2010). Thinking Mathematically (Second Edition). London: Prentice Hall, Pearson Education Limited. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Miles M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. California: Sage Publications. Moralı, S., Köroğlu, H. ve Çelik, A. (2004). Buca eğitim fakültesi matematik öğretmen adaylarının soyut matematik dersine yönelik tutumları ve rastlanan kavram yanılgıları. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 161-175. Okur, M. ve Gürel, Z. Ç. (2016). Ortaokul 6. ve 7. Sınıf öğrencilerinin kesirler konusundaki kavram yanılgıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 922-952. Olkun, S. ve Toluk-Uçar, Z. (2006). İlköğretimde matematik öğretimine çağdaş yaklaşımlar. Ankara: Ekinoks Yayınları. Özdemir, B. K., Bayraktar, R. ve Yılmaz, M. (2017). Sınıf ve ortaokul matematik öğretmenlerinin kavram yanılgılarına ilişkin açıklamaları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 284-305. Saban, A. (2008). Okula ilişkin meteforlar. Educational Administration: Theory and Practice, 14(3), 459-496 Sarwadi, H. R. H. & Shahrill, M. (2014). Understanding students' mathematical errors and misconceptions: The case of year 11 repeating students. Mathematics Education Trends and Research, 2004(1), 1-10. Sevgen, B. (2002), Matematiksel Düşünce Yapısı ve Gelişimi, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi kongresi, 16-18-Eylül-2002, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara. Soylu Ahşap. (2015). Apartman Sudokusu. https://www.soyluahsap.com/urunler/kavram-oyuncaklari?product_id=184. adresinden 10.11.2018 tarihinde erişilmiştir. Tall, D.(1995). Cognitive growth in elementary and advenced mathematical thinking. Proceedings of the International Conference for the Psychology of Mathematics Education, Recife, Brazil: I, 161-175. Taşdan, B. T. (2014). Matematik öğretmenlerinin pedagojik alan bilgilerini matematiksel düşünmeyi destekleme bağlamında geliştirmeyi amaçlayan bir öğretim tasarımı (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Tataroğlu-Taşdan, B., Çelik, A. ve Erduran A. (2013). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel düşünme ve öğrencilerin matematiksel düşünmelerinin geliştirilmesi hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1487-1504 Tuncay, H. A. (2015). Matematiksel düşünme süreçlerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas. Türk Dil Kurumu (10 Ekim 2018). Güncel Türkçe sözlük. http://tdk.gov.tr. adresinden 10.11.2018 tarihinde erişilmiştir. Yenilmez, K. ve Yaşa, E. (2008). İlköğretim öğrencilerinin geometrideki kavram yanılgıları. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi XXI (2), 461-483. Yıldırım, D. (2015). Ortaokul öğrencilerinin geometri problemlerindeki matematiksel düşünme süreçlerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Yıldırım ve Şimşek (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Şeçkin Yayıncılık. Yılmaz, Z. ve Yenilmez, K. (2008). İlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin ondalık sayılar konusundaki kavram yanılgıları (Uşak ili örneği). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 269-290. Zembat, İ. Ö. (2008). Sayıların farklı algılanması - Sorun sayılarda mı, öğrencilerde mi, yoksa öğretmenlerde mi? M. F. Özmantar, E. Bingölbali ve H. Akkoç (Eds.). Matematiksel kavram yanılgıları ve çözüm önerileri içinde. Ankara: Pegem A Yayıncılık.

Matematik Öğretiminde Materyal Kullanımının Matematiksel Düşünme Becerisi ve Kavram Yanılgıları Üzerindeki Rolü

1392 - 1404, 15.09.2019
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.612772

Öz

Bu çalışmanın
amacı matematik öğretiminde Apartman Sudokusu materyali kullanımının matematik
öğretmen adaylarının matematiksel düşünmeleri ve kavram yanılgıları üzerindeki rolünü
incelemektir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden örnek olay modelinde tasarlanmıştır.
Araştırmanın katılımcılarını Güneydoğu Anadolu bölgesinde bulunan bir
üniversitenin, eğitim fakültesinde, ikinci ve dördüncü sınıflarda okuyan 52
matematik öğretmen adayı oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak
araştırmacılar tarafından geliştirilmiş, matematiksel düşünme becerilerini
inceleme formu ve kavram yanılgısı formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik
analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, matematik öğretmen
adaylarının Apartman Sudokusu materyalinde bulunan ikili işlem kavramı ve işlem
özelliklerinin farkına varabildiği, bu özellikleri problem çözme ve akıl
yürütme süreçleriyle ilişkilendirdiği, genel anlamda kavram yanılgısının
tanımını ve özelliklerini ifade edebildiği ve Apartman Sudokusu materyalindeki
kavram yanılgılarını doğru bir şekilde tespit edebildiği belirlenmiştir. Elde
edilen bulgular çerçevesinde bu alanda çalışmak isteyen araştırmacılara
birtakım önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akıl Akademi, (2018). Apartman sudoku zeka oyunu. [https://www.akilakademi.com/urun/apartman-sudoku-zeka-oyunu/190] adresinden 12.05.2018 tarihinde erişilmiştir. Alkan, H. ve Bukova Güzel, E. (2005). Öğretmen adaylarında matematiksel düşünmenin gelişimi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 221-236. Altıparmak, K. ve Özüdoğru, M. (2015). Hata ve kavram yanılgısı: Kesir ve parça bütün ilişkisi. International Journal of Human Sciences, 12(2), 1465-1483. Ayyıldız, N. ve Altun, S. (2013). Matematik dersine ilişkin kavram yanılgılarının giderilmesinde öğrenme günlüklerinin etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 71-86. Bakırcıoğlu, R. (2016). Ansiklopedik eğitim ve psikoloji sözlüğü (2. Baskı). Ankara: Anı yayıncılık. Baki, A. (1999). Cebirle ilgili işlem yanılgılarının değerlendirilmesi. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. M.E.B. ÖYGM. Baştürk, S. ve Dönmez, G. (2011). Matematik öğretmen adaylarının limit ve süreklilik konusuyla ilgili kavram yanılgıları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 225-249. Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Cai, J. (2003). Singaporean students’ mathematical thinking in problem solving and problem posing: An exploratory study. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 34(5), 719–737. Dane, A. ve Başkurt, H. (2012). İlköğretim 8. Sınıf öğrencilerinin özdeşlik ve denklem kavramlarını algılama düzeyleri ve öğrenme güçlükleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(8), 397-413. Duran, N. (2005). Matematiksel düşünme becerilerine ilişkin bir araştırma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Dündar, H. ve Aksoy, N. (2010). Kavram analizi stratejisinin öğrencilerin kavram öğrenme başarısı ve hayat bilgisi dersine ilişkin tutumlarına etkisi. Akademik Bakış Dergisi, 21(1), 1-27. Hacısalihoğlu, H., Mirasyedioğlu, Ş. ve Akpınar, A. (2003). Matematik Öğretimi: Matematikte Yapılandırıcı Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Asil Yayın Dağıtım. Henderson, P. B., Marion, B. Fritz, S. J., Riedesel, C., Hamer, J., Scharf, C., et al. (2002). Materials development in support of mathematical thinking. https://cs.geneseo.edu/~baldwin/math-thinking/iticse2002-paper.pdf adresinden 06.05.2018 tarihinde edinilmiştir. Kılıç, H., Pekkan, Z. T. ve Karatoprak, R. (2013). Materyal kullanımının matematiksel düşünme becerisine etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 544-556. Kutluca, T. ve Akın, F. (2013). Somut materyallerle matematik öğretimi: Dört kefeli cebir terazisi kullanımı üzerine nitel bir çalışma. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 4(1), 48-65. Liu, P. H., & Niess, M., L. (2006) An Exploratory Study of College Students' Views of Mathematical Thinking in a Historical Approach Calculus Course. Mathematical Thinking and Learning, 8(4), 373-406. Liu, P-H (2003). Do teachers need to incorporate the history of mathematics in their teaching? The Mathematics Teacher, 96(6), 416-421. Mason, J., Burton, L. & Stacey, K. (2010). Thinking Mathematically (Second Edition). London: Prentice Hall, Pearson Education Limited. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Miles M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. California: Sage Publications. Moralı, S., Köroğlu, H. ve Çelik, A. (2004). Buca eğitim fakültesi matematik öğretmen adaylarının soyut matematik dersine yönelik tutumları ve rastlanan kavram yanılgıları. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 161-175. Okur, M. ve Gürel, Z. Ç. (2016). Ortaokul 6. ve 7. Sınıf öğrencilerinin kesirler konusundaki kavram yanılgıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 922-952. Olkun, S. ve Toluk-Uçar, Z. (2006). İlköğretimde matematik öğretimine çağdaş yaklaşımlar. Ankara: Ekinoks Yayınları. Özdemir, B. K., Bayraktar, R. ve Yılmaz, M. (2017). Sınıf ve ortaokul matematik öğretmenlerinin kavram yanılgılarına ilişkin açıklamaları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 284-305. Saban, A. (2008). Okula ilişkin meteforlar. Educational Administration: Theory and Practice, 14(3), 459-496 Sarwadi, H. R. H. & Shahrill, M. (2014). Understanding students' mathematical errors and misconceptions: The case of year 11 repeating students. Mathematics Education Trends and Research, 2004(1), 1-10. Sevgen, B. (2002), Matematiksel Düşünce Yapısı ve Gelişimi, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi kongresi, 16-18-Eylül-2002, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara. Soylu Ahşap. (2015). Apartman Sudokusu. https://www.soyluahsap.com/urunler/kavram-oyuncaklari?product_id=184. adresinden 10.11.2018 tarihinde erişilmiştir. Tall, D.(1995). Cognitive growth in elementary and advenced mathematical thinking. Proceedings of the International Conference for the Psychology of Mathematics Education, Recife, Brazil: I, 161-175. Taşdan, B. T. (2014). Matematik öğretmenlerinin pedagojik alan bilgilerini matematiksel düşünmeyi destekleme bağlamında geliştirmeyi amaçlayan bir öğretim tasarımı (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Tataroğlu-Taşdan, B., Çelik, A. ve Erduran A. (2013). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel düşünme ve öğrencilerin matematiksel düşünmelerinin geliştirilmesi hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1487-1504 Tuncay, H. A. (2015). Matematiksel düşünme süreçlerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas. Türk Dil Kurumu (10 Ekim 2018). Güncel Türkçe sözlük. http://tdk.gov.tr. adresinden 10.11.2018 tarihinde erişilmiştir. Yenilmez, K. ve Yaşa, E. (2008). İlköğretim öğrencilerinin geometrideki kavram yanılgıları. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi XXI (2), 461-483. Yıldırım, D. (2015). Ortaokul öğrencilerinin geometri problemlerindeki matematiksel düşünme süreçlerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Yıldırım ve Şimşek (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Şeçkin Yayıncılık. Yılmaz, Z. ve Yenilmez, K. (2008). İlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin ondalık sayılar konusundaki kavram yanılgıları (Uşak ili örneği). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 269-290. Zembat, İ. Ö. (2008). Sayıların farklı algılanması - Sorun sayılarda mı, öğrencilerde mi, yoksa öğretmenlerde mi? M. F. Özmantar, E. Bingölbali ve H. Akkoç (Eds.). Matematiksel kavram yanılgıları ve çözüm önerileri içinde. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Yazarlar

Muhammet Faysal Akın Bu kişi benim 0000-0002-4616-5826

Aziz İlhan Bu kişi benim 0000-0001-7049-5756

Halil Coşkun Çelik 0000-0003-0056-5338

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2019

Kaynak Göster

APA Akın, M. F., İlhan, A., & Çelik, H. C. (t.y.). Matematik Öğretiminde Materyal Kullanımının Matematiksel Düşünme Becerisi ve Kavram Yanılgıları Üzerindeki Rolü. İlköğretim Online1392-1404. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.612772
AMA Akın MF, İlhan A, Çelik HC. Matematik Öğretiminde Materyal Kullanımının Matematiksel Düşünme Becerisi ve Kavram Yanılgıları Üzerindeki Rolü. İOO.:1392-1404. doi:10.17051/ilkonline.2019.612772
Chicago Akın, Muhammet Faysal, Aziz İlhan, ve Halil Coşkun Çelik. “Matematik Öğretiminde Materyal Kullanımının Matematiksel Düşünme Becerisi Ve Kavram Yanılgıları Üzerindeki Rolü”. İlköğretim Onlinet.y., 1392-1404. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.612772.
EndNote Akın MF, İlhan A, Çelik HC Matematik Öğretiminde Materyal Kullanımının Matematiksel Düşünme Becerisi ve Kavram Yanılgıları Üzerindeki Rolü. İlköğretim Online 1392–1404.
IEEE M. F. Akın, A. İlhan, ve H. C. Çelik, “Matematik Öğretiminde Materyal Kullanımının Matematiksel Düşünme Becerisi ve Kavram Yanılgıları Üzerindeki Rolü”, İOO, ss. 1392–1404, doi: 10.17051/ilkonline.2019.612772.
ISNAD Akın, Muhammet Faysal vd. “Matematik Öğretiminde Materyal Kullanımının Matematiksel Düşünme Becerisi Ve Kavram Yanılgıları Üzerindeki Rolü”. İlköğretim Online. t.y. 1392-1404. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.612772.
JAMA Akın MF, İlhan A, Çelik HC. Matematik Öğretiminde Materyal Kullanımının Matematiksel Düşünme Becerisi ve Kavram Yanılgıları Üzerindeki Rolü. İOO.;:1392–1404.
MLA Akın, Muhammet Faysal vd. “Matematik Öğretiminde Materyal Kullanımının Matematiksel Düşünme Becerisi Ve Kavram Yanılgıları Üzerindeki Rolü”. İlköğretim Online, ss. 1392-04, doi:10.17051/ilkonline.2019.612772.
Vancouver Akın MF, İlhan A, Çelik HC. Matematik Öğretiminde Materyal Kullanımının Matematiksel Düşünme Becerisi ve Kavram Yanılgıları Üzerindeki Rolü. İOO. :1392-404.