The main purpose of this study is to investigate
primary school students’ perceptions of school principals analyzing their
drawings. In this study, qualitative research design was used. The participants
of the study consisted of 363 students in grades 1-4 in Akyurt, Ankara. The
data was analyzed with content analysis technique. Students’ drawings were classified into 2
themes and 5 categories according to their similar features. The students
mostly emphasized personal characteristics. The results showed that students
generally had positive perceptions about school principals. Verbal
communications with students, passing time with students, being an element of love,
being somebody who makes school beautiful, getting on well with students and
being helpful are positive perceptions about school principals. Students
defined negative characteristics related to principals as being authoritarian
and setting rules.
Bu
araştırmanın amacı; ilkokul öğrencilerinin okul müdürü algılarını, çizimlerini
(resim) kullanarak ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018
eğitim-öğretim yılında Ankara ili Akyurt ilçesinde yer alan bir devlet okulunda
bulunan 1-4. sınıf öğrencileri arasından seçilen toplam 363 öğrenci
oluşturmaktadır. Toplanan veriler içerik analiz yöntemi kullanılarak analiz
edilmiştir. Araştırmada öğrencilerin genellikle okul müdürüne ilişkin olumlu
algılar taşıdıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin okul müdürünün en çok
kişisel özelliklerine en az da bilgi aracı olma özelliğini vurguladıkları
belirlenmiştir. Okul müdürünün öğrencilerle sözlü iletişimde bulunması,
öğrencilerle birlikte vakit geçirmesi, sevgi unsuru olarak görülmesi, okulu güzelleştiren
birisi olması, öğrencilere iyi davranması ve yardımsever olması okul müdürüne
yönelik olumlu algıların başında gelmektedir. Öğrenciler otoriter ve kural
koyma özelliklerini okul müdürüne yönelik olumsuz algılar olarak
nitelendirmişlerdir.
Bu çalışma 12. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi’nde sözlü bildiri olarak sunulmuştur.