BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okula Uyum Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 15 Sayı: 4, 0 - 0, 19.08.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.51992

Öz

Bu araştırmada okul öncesi dönem çocuklarının okula uyum düzeyi ile çocuktan kaynaklanan değişkenlerden; mizaç, özsaygı, cinsiyet, yaş, okula devam durumu, kardeşi olup olmama durumu arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmada Okul Uyumu Öğretmen Değerlendirme Ölçeği, Çocuklar İçin Kısa Mizaç Ölçeği, Cassidy Kukla Görüşme Formu ve Demografik Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre okula uyum ölçeği alt boyutlarında, cinsiyet, yaş ve okula devam süresi değişkenlerinde anlamlı farklılık bulunurken kardeşi olup-olmama değişkeni ile anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Okul öncesi dönem çocukların çocuklar için kısa mizaç ölçeği alt boyutlarından ritmiklik alt boyutu ile okula uyum ölçeği kendi kendini yönetme alt boyutu arasında negatif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur. Okul öncesi dönem çocukların genel özsaygı düzeyi puanları ile okula uyum ölçeği kendi kendini yönetme alt boyutu puanları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Okul öncesi dönem çocuklarının mizaç özellikleri ile öz saygı düzeyleri onların okula uyum düzeylerini açıklama oranı %3’ dür.

Kaynakça

  • Al-Hendawi, M. & Reed, E. (2012). Education outcomes for children at-risk: The influence of individual differences in children’s temperaments. International Journal of Special Education, 2, 64-72.
  • Balkaya, İ. & Tuğrul, B. (1998). Anaokuluna yeni başlayan çocukların okula uyum süreçlerini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Ev Ekonomisi Yüksek Okulları Yayınları, 2, 145-150.
  • Bahalı, K., Tahiroğlu, A. & Avcı, A. (2009). Okul reddi olan çocuk ve ergenlerin klinik özellikleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 10, 310-317.
  • Blair, K.A., Denham, S.A., Kochanoff, A., & Whipple, B. (2004). Playing it cool: Temperament, emotion regulation, and social behavior in preschoolers. Journal of School Psychology, 42(6), 419-443.
  • Bracken, S., & Fischel, J. (2007). Relationships between social skills, behavioral problems, and school readiness for head start children. A Research to Practice Journal for the Early Childhood Field, 10, 109-126.
  • Bomb, P. (2005). Social Skills and Siblings in India. (Master Thesis). University of Missouri. Columbia.
  • Boström, P.K., Broberg, M. & Bodin, L. (2011). Child’s positive and negative impacts on parents: A person–oriented approach to understanding temperament in preschool children with intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 32, 1860-1871
  • Büyüköztürk, Ş.,Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Chen, X., Chang, L., He, Y. & Liu, H. (2005). The peer group as a context: Moderating effects on relations between maternal parenting and social and school adjusment in chinese children. Child Development, 2, (76), 417-434.
  • Chess, S., & Thomas, A. (1986). Temperament in Clinical Practices. New York, NY: The Guilford Press.
  • Claes, B. (2010). Transition to kindergarten: The impact of preschool on kindergarten adjustment. (Master Thesis). Alfred University. New York.
  • Coolahan, K., Fantuzzo, J., Mendez, J., & McDermott, P. (2000). Preschool peer interactions and readiness to learn: Relationships between classroom peer play and learning behaviors and conduct. Journal of Educational Psychology, 92(3), 458-465.
  • Curby, T.W., Rudasill, K.M., Edwards, T. & Koraly, P.E. (2011). The role of classroom quality in ameliorating the academic and social risks associated with difficult temperament. School Psychology Quarterly, 26(2), 175-188.
  • Çıkrıkçı, S. (1999). Ankara ili merkezinde resmi banka anaokullarına devam eden 5-6 yaş çocuklarının okul olgunluğu ile aile tutumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • Çimen, S. (2000). Ankara’da üniversite anaokullarına devam eden beş-altı yaş çocuklarının psiko-sosyal gelişimlerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Dikici, A. (1998). Cassidy kukla görüşme formunun 5-6 yaş çocuklarına uyarlanması ve özsaygı düzeylerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Docckett, S. & Perry, B. (2003). The transition to school what’s important. Educational Leadership. 60(7), 30-33.
  • Dündar, B. (2010). Okulöncesi dönem 6 yaş çocuklarının benlik algıları ile bilişsel performansları arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi. İstanbul.
  • Eisenberg, N., Valiente, C., Spinrad, T.L., Liew, J., Losoya, S.H., Reiser, M., & Cumberland, A. (2009). Longitudinal relations of children’s effortful control, impulsivity, and negative emotionality to their externalizing, internalizing, and co-occurring behavior problems. Developmental Psychology, 45(4), 988-1008.
  • Gleason, T.R., Gower, A.L., Hohmann, L.M., & Gleason, T.C. (2005). Temperament and friendship in preschool-aged children. International Journal of Behavioral Development, 29(4), 336-344.
  • Goldsmith, H. H., Aksan, N., Essex, M., Smider, N. A. & Vandell, D. L. (2001). Temperament and socio-emotional adjustment to kindergarten: A multi-informant perspective, In: T. D. Wachs & G. A. Kohstamm (Eds.), Temperament in context (pp.103–138). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Gülay, H. (2011). Anasınıfına Devam Eden 5-6 Yaş Grubu Çocuklarının Okula Uyumlarının Sosyal Beceriler Açısından İncelenmesi. NWSA E-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 139-146.
  • İkiz, H. (2009). 6 yaş grubundaki çocukların benlik algıları ile aile işlevleri arasındaki ilişkinin incelemesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Joyce, D. (2010). Essentials of Temperament Assessment. In: A. S. Kaufman & N. L. Kaufman, (Series Eds.), Essentials of Psychological Assessment Series. NJ: Wiley & Sons Inc.
  • Kagan J. (2002). Biology, Context, and Developmental Inquiry. Annual Review of Psychology, 54, 1-23.
  • Kristal, J. (2005). The temperament perspective: Working with children’s behavioral styles. Baltimore: Brookes Publishing.
  • Liew, J., McTigue, E., Barrois, L., & Hughes, J. (2008). Adaptive and effortful control and academic self-efficacy beliefs on achievement: A longitudinal study of 1st through 3rd graders. Early Childhood Research Quarterly, 23(4), 515-526.
  • Lindsey, E. W. & Colwell, M. J. (2003). Preschooler’s emotional competence links to pretend and physical play, Child Study Journal, 1, 39-53.
  • Laffey-Ardley, S. & Thorpe, K. (2005). Being Opposite: Is There Advantage for Social Competence and Friendship in Being an Opposite-Sex Twin? Research and Human Genetics, 9(1), 131–140.
  • Mendez, J., Fantuzzo, J., & Cicchetti, D. (2002). Profiles of social competence among low-income African American preschool children. Child Development, 73(4), 1085–1100.
  • Ogelman-Gülay, H., & Sarıkaya Erten, H. (2013).
  • Examination of school adjustment levels of children receiving preschool education at ages of 5 and 6: A two-year longitudinal study. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(7), 417-434.
  • Oktay, A. & Polat-Unutkan, Ö. (2005). Okul Öncesi Eğitimde Güncel Konular. İstanbul:Yaylacık Matbaası.
  • Orçan, M., & Deniz, E. (2004). Anaokuluna devam eden altı yaş çocuklarının sosyal uyumlarının incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitimi Fakültesi I. Uluslar arası Okul Öncesi Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı, 2, 310-321.
  • Önder, A., & Gülay, H., (2010). Reliability and validity of the teacher rating scale of school adjustment for 5-6 years of children. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1), 204-224.
  • Ramey, S.L., Lanzi, R.G., Phillips, M.M., & Ramey, C.T. (1998). Perspectives of former Head Start children and their parents on school and the transition to school. The Elementary School Journal, 98(4), 311-327.
  • Reed-Victor, E. (2004). Individual differences and early school adjustment: Teacher appraisals of young children with special needs. Early Child Development and Care, 174(1), 59–79.
  • Prior, M.R. Sanson, A.V. & Oberklaid, F. (1989). The Australian temperament project. In: G.A. Kohnstamm, J.E.Bates, M.K. Rothbart, (Eds.), Temperament in childhood. (pp.537-554). Oxford, England: John Wiley & Sons.
  • Rothbart, M.K., Ahadi, S.A. & Evans, D.E. (2000). Temperament and personality: Origins and outcomes. Journal of Personality and Social Psychology, 78(1), 122–135.
  • Rothbart, M. K., Derryberry, D. & Hershey, K. (2000). Stability of temperament in childhood: Laboratory infant assessment to parent report at seven years, In: V. J. Molfese & D. L. Molfeses (Eds.), Temperament and personality development across the life span (pp.85–119), Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Rutter, M. (1987). Temperament: Conceptual issues and clinical implications, American Journal of Orthopsychiatry, 57, 316–331.
  • Sanson, A., Hemphill, S. A., & Smart, D. (2002). Temperament and social development. In P. K. Smith, & C. H. Hart (Eds.), Blackwell handbook of childhood social development, (pp. 97– 115). Malden, Blackwell Publishers.
  • Sarıca, Ö. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5 ve 6 yaş grubu çocuklarının benlik kavramlarının çeşitli sosyo-demografik değişkenlere göre incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Schunf, D. H. (2009). Öğrenme Teorileri- Eğitimsel bir bakışla. (Çev.M Şahin). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Seven, S. (2010). Attachment and social behaviors in the period of transition from preschool to first grade. Social Behavior and Personality, 38(3), 347-356.
  • Stoeckli, G. (2010). The role of individual and social factors in classroom loneliness. The Journal of Educational Research, 103(1), 28-39.
  • Strelau, J. (2002). Temperament A Psychological Perspective. NY: Kluwer Academic Publishers.
  • Şahan, K. (2008). The role of perceived teacher acceptance-rejection on student’s self concept, school attitude and academic achievement. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Şanlı, Z. S. (2012). Probleme dayalı altı aşamalı ders işleme modeli’nin anaokuluna giden 60-72 aylık çocukların benlik algılarına etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Turaşlı, N. (2006). 6 Yaş Grubu Çocuklarda Benlik Algısını Desteklemeye Yönelik Sosyal-Duygusal Hazırlık Programının Etkisinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Topçu, Z. (2012). Okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula uyum becerilerine ve Türkçe dil becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Verschuren, K., Marcoan, A., & Schoefs, V. (1996). The internal working model of the self, attachment, and competence in 5 years old. Child Development, 50, 2493- 2511.
  • Valiente, C., Lemery-Chalfant, K.S., & Swanson, J. (2010). Prediction of kindergartners’ academic achievement from their effortful control and negative emotionality: Evidence for direct and moderated relations. Journal of Educational Psychology, 102(3), 550-560.
  • Valiente, C., Swanson, J. & Chalfant, K. L. (2012). Kindergartners’ Temperament, Classroom Engagement, and Student- teacher Relationship: Moderation by Effortful Control. Social Development, 21, (3), 558- 576.
  • Yağmurlu, B. & Sanson, A. (2009). The Role of Child Temperament, Parenting and Culture in the Development of Prosocial Behaviors. Australian Journal of Psychology, 61,2, 77-88.
  • Yoleri, S. (2014a). The relationship between temperament, gender and behavioural problems in preschool children. South African Journal of Education, 34(2), 1-18.
  • Yoleri, S. (2014b) The Effects of Age, Gender, and Temperament Traits on School Adjustment for Preschool Children. e-International Journal of Educational Research, 5 (2),54-66.
  • Yoleri, S. (2014c). Preschool children’s school adjustment: indicators of behaviour problems, gender, and peer victimization. Education 3–13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 1-11.
  • Zhou, Q., Main, A., & Wang, Y. (2010). The relations of temperamental effortful control and anger/frustration to Chinese children’s academic achievement and social adjustment: A longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 102(1), 180-196.
  • Zupancic, M., & Kavcic, T. (2011). Factor of social adjustment to school: Child’s personality, family and pre-school. Early Child Development and Care, 181(4), 493-504.
Toplam 60 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Sevgi Kaya

Ege Akgün Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 19 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 15 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kaya, Ö. S., & Akgün, E. (2016). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okula Uyum Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İlköğretim Online, 15(4). https://doi.org/10.17051/io.2016.51992
AMA Kaya ÖS, Akgün E. Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okula Uyum Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İOO. Eylül 2016;15(4). doi:10.17051/io.2016.51992
Chicago Kaya, Özlem Sevgi, ve Ege Akgün. “Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okula Uyum Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. İlköğretim Online 15, sy. 4 (Eylül 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.51992.
EndNote Kaya ÖS, Akgün E (01 Eylül 2016) Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okula Uyum Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İlköğretim Online 15 4
IEEE Ö. S. Kaya ve E. Akgün, “Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okula Uyum Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, İOO, c. 15, sy. 4, 2016, doi: 10.17051/io.2016.51992.
ISNAD Kaya, Özlem Sevgi - Akgün, Ege. “Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okula Uyum Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. İlköğretim Online 15/4 (Eylül 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.51992.
JAMA Kaya ÖS, Akgün E. Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okula Uyum Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İOO. 2016;15. doi:10.17051/io.2016.51992.
MLA Kaya, Özlem Sevgi ve Ege Akgün. “Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okula Uyum Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. İlköğretim Online, c. 15, sy. 4, 2016, doi:10.17051/io.2016.51992.
Vancouver Kaya ÖS, Akgün E. Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okula Uyum Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İOO. 2016;15(4).