ÖZ. Öğrenen örgütler olarak, okulların ve öğretmenlerin bir bütün olarak öğrenerek gelişmeleri için sürekli olarak yaşadığı olaylardan sonuç çıkarması ve bunu değişen çevre koşullarına uyarlaması gerekmektedir. Bu kapsamda, öğretmenlerin bireysel ve örgütsel kapasiteyi artırmak için birbirlerinin öğretimsel uygulamalarını gözlemleyip dönüt vermeleri esastır. Bu da üst düzey becerilerle donatılmış lider nitelikli öğretmenlerle mümkündür. Öğretmen liderliği, öğretmenin sınıfta ve okulda eğitimsel etkinlik ve süreçlerde gönüllü olarak görevler üstlenme, projeler geliştirme, çevresini etkileme, meslektaşlarının gelişimine destek olma yeterliliğine sahip olmasıdır. Bu kapsamda öğretmen liderler, öğretmen, uzman öğretmen, mentor öğretmen, denetmen ve öğretim deneyimlerini meslektaşlarına aktaran kişilerdir. Bu nedenle, mevcut araştırmanın amacı öğretmenlerin “öğretmen liderliği”, “öğretmen lider rolleri”, “öğretmen lider rollerinin öğretmenlik mesleğine uygunluğu” ve “öğretmen liderlerin meslektaşları tarafından nasıl algılandıkları” konularına dair görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Bu araştırma nitel bir araştırma deseniyle yürütülmüştür. Katılımcılar 2014-2015 akademik yılında halen İstanbul’da çalışan 25 öğretmenle görüşülmüştür. Araştırma sonuçları öğretmenlerin, öğretmen liderliği ve öğretmen lider rollerini bildikleri ancak uygulamada özgür olamadıklarını göstermektedir. Yine araştırmada, öğretmen liderlerin rollerinin halen yürüttükleri rollerine uygun olduğu ve meslektaşları tarafından olumlu algılandığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Sözcükler: Öğretmen, öğretmen liderlik, öğretmen lider, öğretmen lider rolleri
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 15 Sayı: 2 |