Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzik Dinleme Etkinliklerinin İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarısına Etkisi

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 1, 57 - 69, 15.03.2018
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413741

Öz

Bu araştırmanın amacı, müzik dinleme etkinliklerinin, ilköğretim
öğrencilerinin akademik başarısına etkisini; cinsiyet, sınıf ve ders
değişkenlerine göre ortaya koymaktır. Araştırma, deney-kontrol gruplu
öntest-aratest-sontest modeline dayanmaktadır. Araştırmanın verilerini, öntest;
2014-2015 eğitim- öğretim yılı bahar dönemi ders notları, aratest; güz dönemi
ders notları ve sontest; bahar dönemi ders notları oluşturmaktadır. Yapılan
analizler sonucunda, deney grubunda cinsiyet değişkenine göre fark bulunmadığı,
sınıf değişkenine göre; Görsel Sanatlar dersinde 6. sınıfların 5. sınıflara
göre daha başarılı olduğu, Türkçe, Fen Bilimleri, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
derslerinde beşinci sınıfların altıncı sınıflardan daha başarılı olduğu,
Matematik, Sosyal Bilgiler, İngilizce, Beden Eğitimi ve Müzik derslerinde ise
fark bulunmadığı tespit edilmiştir. Deney ve kontrol grubunun öntest, aratest
ve sontest puanlarına bakıldığında; Türkçe, İngilizce, Görsel Sanatlar, Fen
Bilimleri, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, 
derslerinde, deney grubunun, kontrol grubundan daha başarılı olduğu
görülmektedir. Bu bulgulardan hareketle, müzik dinlemenin, akademik başarı
üzerinde olumlu etkileri olduğu sonucuna ulaşılmıştır.  

Kaynakça

  • Ataman Gençel, Ö. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Dersi Başarısında Mozart Müziği Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 29(2), 81-93 Nisan 2014. (Çevrim içi: http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/makale_goster.php?id=81 erişim tarihi: 05.04.2017) Büyüköztürk, Ş. Kılıç Çakmak, E. Akgün, O.E. Karadeniz, S. Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegen Akademi, Ankara Erman, A. (2003). İlköğretim Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Türlerindeki Dağılım ve Düzey Ölçümlerinin Müziksel Zekâ Düzeyleri İle Karşılaştırmalı İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Fidan, N. (1986). Okullarda Öğrenme ve Öğretme, Yelkentepe Yayınları, Ankara. Göğüş, C. (2007). “Mesleksel Müzik Eğitimi Veren Kurumlarda Ulusal Müzik Kültürüne Dayalı Başlangıç Piyano Eğitimine İlişkin Öğretmen Görüşleri”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. Gün Duru, E. ve Köse, H. S. (2012). Klasik Müzik Dinlemenin İlköğretim Öğrencilerinin Sınav Başarılarına Etkisi, e-Journalof New World Sciences Academy Volume: 7, Number: 2 Hürel, F. (2008). Klasik Müzik Rehberi, 1. Baskı: Say Yayınları, İstanbul. Kalender, N. (2001). Müzik Dinlemenin Eğitsel Temelleri, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 14, Sayı: 1, (156-157). Kayhan, K. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Klasik Müzik ile İlgili Beğeni Tutumları, Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik ve Sahne Sanatları Anabilim Dalı Müzik Bilimi Yüksek Lisans Programı, Ankara. Modiri, I. G. (2010). Okul Öncesinde Müzik Aracılığı İle Yabancı Dil Öğretimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 23, Sayı: 2, (505-516). Schellenberg, E. (2004). “Musıc Lessons Enhance Iq. Glenn University of Toronto”. Mississauga, Ontario, Canada. Sun, M. (2012). Okul Öncesi Eğitimde Müzik. Mey Yayınları, Ankara. Şendurur, Y ve Akgül Barış, D. (2002). Müzik Eğitimi ve Çocuklarda Bilişsel Başarı, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 22, Sayı 1. Ankara. Uyan, Z. D. (2012). Özengen Müzik Eğitimini Alan ve Almayan İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarının ve Okula Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Yavuz, K. E. (2005). Çoklu Zekâ Teorisi Uygulama Rehberi. 2. Basım, Ceceli Yayınları, Ankara. Yener, S. ve Öztürk, E. (2008). İlk ve Orta Öğretim Kurumlarında Şiddetin Önlenmesinde Müzik Eğitiminin Önemi, Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 14 (5), 111-115, Erzurum.
  • İnternet Adresleri http://www.megabeyin.com/hafiza-ve-zekayi-gelistiren-muzik/ (erişim: 20.04.2017)

Music Listening Activities The Effect Of Primary School Students On Academic Achievement

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 1, 57 - 69, 15.03.2018
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413741

Öz

The purpose of this research was to examine the effects of music
listening activities on the academic achievement of primary school students;
Sex, class and course variables. The study is based on pretest-midtest-posttest
model with experiment-control group. The data of the study, pretest; Lecture
notes of the previous semester spring semester; Fall semester course notes and
sontest; Spring semester course notes. As a result of the analyzes made, there
was no difference in the experiment group according to sex variable;In the
Visual Arts Course, the sixth grade is more successful than the fifth grade
andin the courses of Turkish, Science, Religion Culture and Ethics, fifth
graders were found to be more successful than sixth graders, and Mathematics,
Social Studies, Foreign Language, Physical Education and Music courses did not
find any difference.
When the pretest, posttest and
posttest scores of the experimental and control groups are examined, In the
lessons of Turkish, English, Visual Arts, Science, Religion Culture and Ethics,
the experimental group seems to be more successful than the control group.
From these findings, it was
concluded that listening to music has positive effects on academic achievement.

Kaynakça

  • Ataman Gençel, Ö. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Dersi Başarısında Mozart Müziği Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 29(2), 81-93 Nisan 2014. (Çevrim içi: http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/makale_goster.php?id=81 erişim tarihi: 05.04.2017) Büyüköztürk, Ş. Kılıç Çakmak, E. Akgün, O.E. Karadeniz, S. Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegen Akademi, Ankara Erman, A. (2003). İlköğretim Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Türlerindeki Dağılım ve Düzey Ölçümlerinin Müziksel Zekâ Düzeyleri İle Karşılaştırmalı İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Fidan, N. (1986). Okullarda Öğrenme ve Öğretme, Yelkentepe Yayınları, Ankara. Göğüş, C. (2007). “Mesleksel Müzik Eğitimi Veren Kurumlarda Ulusal Müzik Kültürüne Dayalı Başlangıç Piyano Eğitimine İlişkin Öğretmen Görüşleri”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. Gün Duru, E. ve Köse, H. S. (2012). Klasik Müzik Dinlemenin İlköğretim Öğrencilerinin Sınav Başarılarına Etkisi, e-Journalof New World Sciences Academy Volume: 7, Number: 2 Hürel, F. (2008). Klasik Müzik Rehberi, 1. Baskı: Say Yayınları, İstanbul. Kalender, N. (2001). Müzik Dinlemenin Eğitsel Temelleri, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 14, Sayı: 1, (156-157). Kayhan, K. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Klasik Müzik ile İlgili Beğeni Tutumları, Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik ve Sahne Sanatları Anabilim Dalı Müzik Bilimi Yüksek Lisans Programı, Ankara. Modiri, I. G. (2010). Okul Öncesinde Müzik Aracılığı İle Yabancı Dil Öğretimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 23, Sayı: 2, (505-516). Schellenberg, E. (2004). “Musıc Lessons Enhance Iq. Glenn University of Toronto”. Mississauga, Ontario, Canada. Sun, M. (2012). Okul Öncesi Eğitimde Müzik. Mey Yayınları, Ankara. Şendurur, Y ve Akgül Barış, D. (2002). Müzik Eğitimi ve Çocuklarda Bilişsel Başarı, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 22, Sayı 1. Ankara. Uyan, Z. D. (2012). Özengen Müzik Eğitimini Alan ve Almayan İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarının ve Okula Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Yavuz, K. E. (2005). Çoklu Zekâ Teorisi Uygulama Rehberi. 2. Basım, Ceceli Yayınları, Ankara. Yener, S. ve Öztürk, E. (2008). İlk ve Orta Öğretim Kurumlarında Şiddetin Önlenmesinde Müzik Eğitiminin Önemi, Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 14 (5), 111-115, Erzurum.
  • İnternet Adresleri http://www.megabeyin.com/hafiza-ve-zekayi-gelistiren-muzik/ (erişim: 20.04.2017)
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Evrim Özdemir Bu kişi benim

Sonat Coşkuner

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özdemir, E., & Coşkuner, S. (2018). Müzik Dinleme Etkinliklerinin İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarısına Etkisi. İlköğretim Online, 17(1), 57-69. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413741
AMA Özdemir E, Coşkuner S. Müzik Dinleme Etkinliklerinin İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarısına Etkisi. İOO. Ocak 2018;17(1):57-69. doi:10.17051/ilkonline.2018.413741
Chicago Özdemir, Evrim, ve Sonat Coşkuner. “Müzik Dinleme Etkinliklerinin İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarısına Etkisi”. İlköğretim Online 17, sy. 1 (Ocak 2018): 57-69. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413741.
EndNote Özdemir E, Coşkuner S (01 Ocak 2018) Müzik Dinleme Etkinliklerinin İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarısına Etkisi. İlköğretim Online 17 1 57–69.
IEEE E. Özdemir ve S. Coşkuner, “Müzik Dinleme Etkinliklerinin İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarısına Etkisi”, İOO, c. 17, sy. 1, ss. 57–69, 2018, doi: 10.17051/ilkonline.2018.413741.
ISNAD Özdemir, Evrim - Coşkuner, Sonat. “Müzik Dinleme Etkinliklerinin İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarısına Etkisi”. İlköğretim Online 17/1 (Ocak 2018), 57-69. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413741.
JAMA Özdemir E, Coşkuner S. Müzik Dinleme Etkinliklerinin İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarısına Etkisi. İOO. 2018;17:57–69.
MLA Özdemir, Evrim ve Sonat Coşkuner. “Müzik Dinleme Etkinliklerinin İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarısına Etkisi”. İlköğretim Online, c. 17, sy. 1, 2018, ss. 57-69, doi:10.17051/ilkonline.2018.413741.
Vancouver Özdemir E, Coşkuner S. Müzik Dinleme Etkinliklerinin İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarısına Etkisi. İOO. 2018;17(1):57-69.