Bu araştırmanın amacı,
kaynaştırma ortamında öğrenim gören zihinsel yetersizliği olan ilkokul
öğrencilerinin pragmatik dil beceri düzeyleri ile sosyal becerileri, problem
davranışları ve akademik yeterlilikleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymak ve bu
ilişkinin yordayıcı olabilecek değişkenlerini belirlemektir. Araştırmanın
çalışma grubunu, Eskişehir ili Tepebaşı ve Odunpazarı ilçelerinde Milli Eğitim
Bakanlığına bağlı ilkokullarda görev yapmakta olan sınıflarında zihinsel
yetersizlik tanılı öğrenci bulunan 47 ilkokul öğretmeni oluşturmaktadır.
Öğretmenlere, sınıfa ve kaynaştırma ortamında öğrenim gören zihinsel
yetersizliğe ilişkin bilgileri elde etmek amacıyla birinci araştırmacı
tarafından geliştirilen “Demografik Bilgi Formu” kullanılmıştır. Kaynaştırma ortamında öğrenim gören zihinsel
yetersizliği olan öğrencilerin pragmatik dil becerileri, “Pragmatik Dil
Becerileri Envanteri – Türkçe Versiyonu/PDBE- TV” ve sosyal becerileri, problem
davranışları ve akademik yeterlilikleri “Sosyal Beceri Derecelendirme Sistemi/SBDS”
kullanılarak ölçülmüştür. Araştırmanın
sonucunda, kaynaştırma ortamında öğrenim gören zihinsel yetersizliği olan
ilkokul öğrencilerinin pragmatik dil becerilerinin, sosyal becerilerinin ve
akademik yeterliliklerinin normal gelişim gösteren akranlarından düşük olduğu,
problem davranışlarının ise normal gelişim gösteren akranlarından yüksek olduğu
saptanmıştır. Bununla birlikte, pragmatik dil becerileri ile sosyal beceriler
arasında yüksek düzeyde ve anlamlı bir ilişki olduğu ve sosyal becerilerin
pragmatik dil becerileri üzerinde önemli (anlamlı) birer yordayıcı olduğu
ortaya çıkmıştır.
Kaynaştırma zihinsel yetersizlik pragmatik dil becerileri sosyal beceriler problem davranış akademik yeterlilik
The aim of this study is to examine the relationship among the
pragmatic skills with social skills, problem behaviors and academic competence
of the students with intellectual disability (ID) who recieve education in
inclusive elemantary school classes and to define the predictor variables of
this relationship. The group of the study has been composed of 47 teachers who
work in the public elemantary schools governed by Ministry of Education in
Eskişehir and each of whom have a student diagnosed with ID in their classes.
"Demographic Form", which was developed by the first author himself,
has been used in order to access personel information of teachers and their
students with ID in their classes. Pragmatic language skills of the students
with ID who recieve education in inclusive elemantary school classes have been
measured by “Turkish Version of Pragmatic Language Skills Inventory” while
social skills, problem behaviors and academic competence of the students have
been measured by Turkish Version of the Social Skills As a result of the study, pragmatic language
skills, social skills and academic competence of the students with ID who
receive education in inclusive elemantary school classes have been figured to
have lower level than their typically developed
peers
while problem behaviors of the students with ID who receive education in
inclusive elemantary school classes have had higher level than their typically
developed peers. Additionally, as a consequence of analyses it is came out that
social skills are very important predictors for pragmatic language skills.
Inclusion intellectual disability pragmatic language skills social skills problem behavior academic competence
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 1 |