İspat kavramının matematik eğitimindeki yeri ve önemi son yıllarda
yapılan eğitim reformlarının açıkça belirttiği “matematiksel ispatların ana
okuldan lise son sınıfa kadar matematik derslerinin önemli bir parçası olmalıdır”
yönündeki önerisi ile vurgulanmaktadır. Ders kitap inceleme çalışmaları ise ders
kitapları ile güncel reform önerilerinin aynı doğrultuda olmadığını kanıtlar
niteliktedir. Bu çalışmanın amacı matematiksel ispat etkinliklerinin ortaokul
5, 6, 7 ve 8. sınıf matematik ders kitaplarında hangi sıklıkla yer bulduğunu
araştırmaktır. Bu amaçla, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yayınlanan Tokat
ili bölgesinde 5, 6, 7 ve 8. sınıf matematik derslerinde kullanılan kitaplarda
yer alan ispat etkinlikleri incelenmiştir. Seçilen ders kitapları en az iki kodlayıcı
tarafından iki aşamada kodlanmıştır. Birinci aşamada ders kitaplarında yer alan
örnek, problem, etkinlik, uygulama ve değerlendirme soru sayları belirlenirken;
ikinci aşamada ise muhakeme-ve-ispat etkinlikleri tespit edilmiştir. Bu
çalışmanın bulgularına göre ortaokul ders materyallerinde yer alan toplamda incelenen
2831 matematiksel aktiviteden sadece 177 (%6) aktivitenin muhakeme-ve-ispat
etkinliği olma özelliği taşıdığı görülmüştür. Ders materyallerinde yer alan muhakeme-ve-ispat
etkinliklerinden 80 (%45) aktivitenin ispat olmayan argüman özelliği taşırken
sadece 18 (%10) aktivitenin ispat olma özelliği taşıdığı bulunmuştur. Bu
bulgular ışığında ders kitaplarında yer alan muhakeme-ve-ispat etkinliklerinin sayısı
güncel eğitim reformlarının ve matematik eğitimcilerinin önerileri ile
uyuşmadığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 3 |