Araştırmanın amacı okul
müdürlerinin liderlikleri ile onların algıladıkları psikolojik doğum sıraları
arasında bir bağlantının olabilirliğini saptamaktır. Durum incelemesi
araştırmalarından iç içe geçmiş tek durum deseni çalışmanın amacını
gerçekleştirmek için seçilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını, Artvin il
merkezindeki ilk ve orta dereceli resmi okullarda görev yapan 10 müdür ve 10
öğretmen oluşturmaktadır. Müdürlerin psikolojik doğum sıraları onlara uygulanan
bir envanter ile saptanmış, liderlik tarzları ise onların idaresinde çalışan
öğretmenlerle yapılan görüşmeler ile saptanmaya çalışılmıştır. Farklı liderlik
kuramlarına göre bulgular irdelendiğinde küçük ve büyük çocuk konumundaki
müdürlerin farklı liderlik tarzlarına sahip olabileceği belirlenmiştir. Küçük
çocuk konumundaki müdürün demokratik, özgürlükçü, yetki devreden ve insan
ilişkilerini önemseyen bir liderliğe sahip olduğu belirlenmiştir. Öğretmen
görüşlerine göre bu müdür onları karar alma sürecine katmakta, onların
görüşlerine saygı duymakta, görevlerin yerine getirilişini insani ihtiyaçların
önüne geçirmemekte, eğitimle ilgili konuları özellikle de performans ve
başarıya dönük hedef belirleme gibi görevleri öğretmenlere devretmektedir.
Büyük çocuk konumundaki müdürün bu özelliklere zıt bir şekilde, öğretmenleri
aldıkları kararlara ortak etmeyip sadece onlara danıştığı, görevlerin yerine
getirilmesine öncelik verdiği, eğitimsel hedefleri kendisinin belirlediği
ortaya konmuştur. Müdürler arasında ortak noktalar da saptanmıştır. Müdürler
öğretmenleri güdüleme, değerlere vurgu yapma, öğretmenlerin mesleki gelişimini
sağlama, okulun vizyonundan öğretmenleri haberdar etme, eğitim sistemi ve
dünyadaki değişimlere ayak uydurma konularında etkili davranışlar
gösterememişlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 3 |