Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim programı 2013 yılında yenilenmiştir. Yeni
program uyarınca öğretmen adaylarının ders planlarını hazırlarken
etkinliklerini özel gereksinimi olan çocuklara göre uyarlamaları
gerekmektedir. Bu yüzden ders planlarına
uyarlama başlığı ile yeni bir bölüm eklenmiştir. Bu çalışmanın amacı Okul Öncesi Eğitim
Programının son sınıfında eğitim gören öğretmen adayları tarafından
‘Öğretmenlik Uygulaması Dersi’ kapsamında hazırladıkları ders planlarında
uyarlamayı nasıl ele aldıklarını incelemektir. Bu çalışma için okul deneyimi
dersini alan 65 öğretmen adayının hazırladığı 205 plan seçilmiştir. Verilerin
analizi için nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi kullanılmıştır.
Bunun nedeni, içerik analizinin yazılı dokümanlar ve deşifre edilen görüşmeler
üzerine odaklanmasıdır. Etkinlik planlarındaki uyarlama süreci üç kategori
kullanılarak incelenmiştir: Aktivitenin uyarlanması, fiziksel ortamın
uyarlanması ve strateji ya da tekniğin uyarlanması. Bulgular, öğretmen
adaylarının en çok işitme kaybı olan çocuklar için uyarlama yaptıklarını ortaya
koymuştur. Öğretmen adaylarının en az uyarlama yaptığı özel gereksinim grupları
ise öğrenme güçlüğü, konuşma bozukluğu, duygusal ve davranış bozukluklar ile
otizmdir. Öğretmen adayları özel
gereksinimi olan çocuklar için fiziksel ortamı uyarlarken eğitim ortamına mobilya
ekleyip çıkarmış ya da belirli bir oturma düzeni oluşturmuşlardır.
Okul öncesi eğitim Kaynaştırma Uyarlama Okul öncesi eğitim programı Öğretmen adayları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 3 |