Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of E-School Practices as a Management Information System

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 2, 320 - 333, 26.06.2013

Öz

The purpose of the study is to determine the perceptions of the teachers and principals of primary schools in Muş Province of Turkey on the status of the existing competence of e-school as a management information system and to make an assessment of the e-school management information system.  This study was designed as a survey study. The population comprises of 1698 teachers and school principals working in the state primary schools in the central district of Muş province during the 2010-2011 educational year. The sample consists of 835 randomly selected teachers and school principals. The results showed that there is not a statistically significant difference between the perceptions of the majority of the teachers and the school principals who think that the e-school system is adequate in terms of institutional affairs, student affairs and student report card works period. On the other hand, there is a statistically significant difference regarding the teachers’ and school principals’ perceptions of the favorite place of access to e-school and adequacy of the eschool system.

Kaynakça

  • Akar, H. (2009). E-Okul Uygulamasının Başarısına Yönelik İlköğretim Okulu Öğretmen ve İdarecilerinin Görüşleri. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sos.Bil.Ens. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Tokat, s. 113.
  • Akdoğan, S. (2008). Yönetim Bilgi Sistemlerinin Bir Yönetim Aracı Olarak İncelenmesi ve Eğitim Kurumları Açısından Önemi. Haliç Üniversitesi Fen .Bil.Ens. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, s. 74.
  • Bükeç, C. M. (2007). Örgütlerde Bilgi Yönetiminde Kullanılan Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Örgüt Kültürüne Etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sos.Bil.Ens. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya, s. 154.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). “Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorumu”. Pegem Akademi Yayınları, Şubat 2011, Ankara.
  • Çelikten, M. (2002). “Okul Müdürlerinin Bilgisayar Kullanma Becerileri”. Millî Eğitim Yayınları, S.155-156, s.182-190.
  • Demirtaş, H. ve Güneş, H. (2002). “Eğitim Yönetimi ve Denetimi Sözlüğü”. Anı Yayıncılık, Ankara. Ersoy, E. (2010). Eğitim Yöneticilerinin E-Okul Sisteminin İşleyişine İlişkin Görüşleri ve Memnuniyet Düzeyleri (Esenyurt-Beylikdüzü İlçeleri Örneği). Yeditepe Üniversitesi Sos.Bil.Ens. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, s. 115.
  • Gültekin, N. (2010). Öğretmen ve İdarecilerin E-Okul Uygulamalarına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi,. Fırat Üniversitesi Sos.Bil.Ens. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ, s. 128.
  • Karasar, N. (2003). “Bilimsel Araştırma Yöntemi”. Nobel Yayın Dağıtım, 12. Baskı, Ankara.
  • Kızılboğa, R. (2010). Milli Eğitim Bakanlığı E-Okul Uygulamasının Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğt.Bil. Ens. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, s.16, İstanbul.
  • Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
  • Laudon, C. ve Laudon, P. (2005). “Management Information Systems: Managing the Digital Firm (9th Edition)”, Prentice Hall, USA.
  • MEB. (2007). “Milli Eğitim istatistikleri Örgün Eğitim 2006-2007”. MEB Yayınlar Dairesi, Ankara. McLeod, R. ve Schell, G. (2004). “Management Information Systems”. Prentice Hall, USA.
  • Özdamar, K. (1999). “Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri”. Anadolu Üniversitesi Yayınları, No:10
  • Soysal, N. G. (2006). Yönetim Bilgi Sistemlerinin Okul Yöneticilerinin Performansları Üzerindeki Etkileri. Trakya Üniversitesi Sos.Bil.Ens. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, s. 113, Edirne.
  • Telem, M. ve Buvitski, T. (1995). The Potential İmpact of İnformation Technology on The Hıgh School Principal: A Preliminary Exploration. Journal of Research on Computing in Education, Vol. 27.
  • Telem, M. ve Avidov, O. (1996). The Effect of School Management İnformation Systems on The Nature of A Loosely Coupled High School İnstruction- Administration Subsystem: A Preliminary Study. Journal of Research on Computing in Education, Vol. 28, Issue. 2 Winter.
  • Zain, M. Z. M., Atan, H., ve Idrus, R. M. (2004). The impact of information and communication technology (ICT) on the management practices of Malaysian Smart Schools. International Journal of Educational Development, 24, 201-211.
  • Ek1: YÖNETİM BİLGİ SİSTEMİ OLARAK E-OKUL UYGULAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ ANKETİ (YBSEA) A- Branşınız: …………………………………… B- Göreviniz: ………………………………….. C- Cinsiyetiniz: a. Bayan ( ) b. Erkek ( ) D- Öğretmenlik Kıdeminiz: a. 1 Yıldan az ( ) b. 1-5 Yıl ( ) c. 6-10 Yıl ( ) d. 11-15 Yıl ( ) e. 16 Yıl ve Yukarısı ( ) E- Öğrenim Durumunuz: a. Ön Lisans ( ) b. Lisans ( ) c. Yüksek Lisans ( ) d. Doktora ( ) F- E-okul sistemine erişimde en çok tercih edilen mekân: İkamet ettiğim ev bağlantısı üzerinden ( ) Okulumuzdaki internet ağı üzerinden ( ) Cep telefonu üzerinden mobil olarak ( ) İnternet kafelerden ( ) Diğer… ( ) E-Okul Yeterlilik TAMAMEN YETERL E-Okul Yapılandırılmış Görüşler TAMAMEN KATILIYORUM KATILIYORUM KARARS

Yönetim Bilgi Sistemi Olarak E-Okul Uygulamalarının Değerlendirilmesi

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 2, 320 - 333, 26.06.2013

Öz

ÖZ. Bu araştırmanın amacı; ilköğretim okullarındaki yönetici ve öğretmenlerin yönetim bilgi sistemi olarak “E- okul”un mevcut yeterlilik durumuna yönelik görüşlerini belirlemek ve e-okul yönetim bilgi sisteminin bir değerlendirmesini yapmaktır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Yönetim Bilgi Sistemi Olarak E-okul Uygulamalarının Değerlendirilmesi Anketi (YBSEA)” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 2010-2011 eğitim-öğretim yılında Muş ili merkez ve merkeze bağlı ilköğretim okullarında görev yapmakta olan 1698 öğretmen ve örneklemini ise bu evren içerisinden tesadüfî olarak seçilen 835 öğretmen ve yönetici oluşturmaktadır. Araştırma sonuçlara göre; ilköğretim okullarında görev yapmakta olan yönetici ve öğretmenler, yönetim bilgi sistemi olarak e-okul uygulamaları hakkında genel anlamda olumlu bir görüşe sahiptirler.E-okul uygulamalarını yeterli gören yönetici ve öğretmen görüşleri arasında kurum, karne ve öğrenci işlemleri, boyutlarında bir farklılık görülmezken, e-okulun yeterliliği konusunda erişimde tercih edilen mekan değişkeni açısından öğretmenler lehinde anlamlı görüş farklılığı bulunmaktadır

Kaynakça

  • Akar, H. (2009). E-Okul Uygulamasının Başarısına Yönelik İlköğretim Okulu Öğretmen ve İdarecilerinin Görüşleri. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sos.Bil.Ens. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Tokat, s. 113.
  • Akdoğan, S. (2008). Yönetim Bilgi Sistemlerinin Bir Yönetim Aracı Olarak İncelenmesi ve Eğitim Kurumları Açısından Önemi. Haliç Üniversitesi Fen .Bil.Ens. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, s. 74.
  • Bükeç, C. M. (2007). Örgütlerde Bilgi Yönetiminde Kullanılan Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Örgüt Kültürüne Etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sos.Bil.Ens. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya, s. 154.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). “Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorumu”. Pegem Akademi Yayınları, Şubat 2011, Ankara.
  • Çelikten, M. (2002). “Okul Müdürlerinin Bilgisayar Kullanma Becerileri”. Millî Eğitim Yayınları, S.155-156, s.182-190.
  • Demirtaş, H. ve Güneş, H. (2002). “Eğitim Yönetimi ve Denetimi Sözlüğü”. Anı Yayıncılık, Ankara. Ersoy, E. (2010). Eğitim Yöneticilerinin E-Okul Sisteminin İşleyişine İlişkin Görüşleri ve Memnuniyet Düzeyleri (Esenyurt-Beylikdüzü İlçeleri Örneği). Yeditepe Üniversitesi Sos.Bil.Ens. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, s. 115.
  • Gültekin, N. (2010). Öğretmen ve İdarecilerin E-Okul Uygulamalarına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi,. Fırat Üniversitesi Sos.Bil.Ens. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ, s. 128.
  • Karasar, N. (2003). “Bilimsel Araştırma Yöntemi”. Nobel Yayın Dağıtım, 12. Baskı, Ankara.
  • Kızılboğa, R. (2010). Milli Eğitim Bakanlığı E-Okul Uygulamasının Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğt.Bil. Ens. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, s.16, İstanbul.
  • Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
  • Laudon, C. ve Laudon, P. (2005). “Management Information Systems: Managing the Digital Firm (9th Edition)”, Prentice Hall, USA.
  • MEB. (2007). “Milli Eğitim istatistikleri Örgün Eğitim 2006-2007”. MEB Yayınlar Dairesi, Ankara. McLeod, R. ve Schell, G. (2004). “Management Information Systems”. Prentice Hall, USA.
  • Özdamar, K. (1999). “Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri”. Anadolu Üniversitesi Yayınları, No:10
  • Soysal, N. G. (2006). Yönetim Bilgi Sistemlerinin Okul Yöneticilerinin Performansları Üzerindeki Etkileri. Trakya Üniversitesi Sos.Bil.Ens. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, s. 113, Edirne.
  • Telem, M. ve Buvitski, T. (1995). The Potential İmpact of İnformation Technology on The Hıgh School Principal: A Preliminary Exploration. Journal of Research on Computing in Education, Vol. 27.
  • Telem, M. ve Avidov, O. (1996). The Effect of School Management İnformation Systems on The Nature of A Loosely Coupled High School İnstruction- Administration Subsystem: A Preliminary Study. Journal of Research on Computing in Education, Vol. 28, Issue. 2 Winter.
  • Zain, M. Z. M., Atan, H., ve Idrus, R. M. (2004). The impact of information and communication technology (ICT) on the management practices of Malaysian Smart Schools. International Journal of Educational Development, 24, 201-211.
  • Ek1: YÖNETİM BİLGİ SİSTEMİ OLARAK E-OKUL UYGULAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ ANKETİ (YBSEA) A- Branşınız: …………………………………… B- Göreviniz: ………………………………….. C- Cinsiyetiniz: a. Bayan ( ) b. Erkek ( ) D- Öğretmenlik Kıdeminiz: a. 1 Yıldan az ( ) b. 1-5 Yıl ( ) c. 6-10 Yıl ( ) d. 11-15 Yıl ( ) e. 16 Yıl ve Yukarısı ( ) E- Öğrenim Durumunuz: a. Ön Lisans ( ) b. Lisans ( ) c. Yüksek Lisans ( ) d. Doktora ( ) F- E-okul sistemine erişimde en çok tercih edilen mekân: İkamet ettiğim ev bağlantısı üzerinden ( ) Okulumuzdaki internet ağı üzerinden ( ) Cep telefonu üzerinden mobil olarak ( ) İnternet kafelerden ( ) Diğer… ( ) E-Okul Yeterlilik TAMAMEN YETERL E-Okul Yapılandırılmış Görüşler TAMAMEN KATILIYORUM KATILIYORUM KARARS
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Polat

İ. Bakır Arabacı

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Polat, M., & Arabacı, İ. B. (2013). Yönetim Bilgi Sistemi Olarak E-Okul Uygulamalarının Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 12(2), 320-333.
AMA Polat M, Arabacı İB. Yönetim Bilgi Sistemi Olarak E-Okul Uygulamalarının Değerlendirilmesi. İOO. Haziran 2013;12(2):320-333.
Chicago Polat, Murat, ve İ. Bakır Arabacı. “Yönetim Bilgi Sistemi Olarak E-Okul Uygulamalarının Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online 12, sy. 2 (Haziran 2013): 320-33.
EndNote Polat M, Arabacı İB (01 Haziran 2013) Yönetim Bilgi Sistemi Olarak E-Okul Uygulamalarının Değerlendirilmesi. İlköğretim Online 12 2 320–333.
IEEE M. Polat ve İ. B. Arabacı, “Yönetim Bilgi Sistemi Olarak E-Okul Uygulamalarının Değerlendirilmesi”, İOO, c. 12, sy. 2, ss. 320–333, 2013.
ISNAD Polat, Murat - Arabacı, İ. Bakır. “Yönetim Bilgi Sistemi Olarak E-Okul Uygulamalarının Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online 12/2 (Haziran 2013), 320-333.
JAMA Polat M, Arabacı İB. Yönetim Bilgi Sistemi Olarak E-Okul Uygulamalarının Değerlendirilmesi. İOO. 2013;12:320–333.
MLA Polat, Murat ve İ. Bakır Arabacı. “Yönetim Bilgi Sistemi Olarak E-Okul Uygulamalarının Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online, c. 12, sy. 2, 2013, ss. 320-33.
Vancouver Polat M, Arabacı İB. Yönetim Bilgi Sistemi Olarak E-Okul Uygulamalarının Değerlendirilmesi. İOO. 2013;12(2):320-33.