The purpose of the study is to determine the perceptions of the teachers and principals of primary schools in Muş Province of Turkey on the status of the existing competence of e-school as a management information system and to make an assessment of the e-school management information system. This study was designed as a survey study. The population comprises of 1698 teachers and school principals working in the state primary schools in the central district of Muş province during the 2010-2011 educational year. The sample consists of 835 randomly selected teachers and school principals. The results showed that there is not a statistically significant difference between the perceptions of the majority of the teachers and the school principals who think that the e-school system is adequate in terms of institutional affairs, student affairs and student report card works period. On the other hand, there is a statistically significant difference regarding the teachers’ and school principals’ perceptions of the favorite place of access to e-school and adequacy of the eschool system.
Management information system e-school ministry of national education
ÖZ. Bu araştırmanın amacı; ilköğretim okullarındaki yönetici ve öğretmenlerin yönetim bilgi sistemi olarak “E- okul”un mevcut yeterlilik durumuna yönelik görüşlerini belirlemek ve e-okul yönetim bilgi sisteminin bir değerlendirmesini yapmaktır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Yönetim Bilgi Sistemi Olarak E-okul Uygulamalarının Değerlendirilmesi Anketi (YBSEA)” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 2010-2011 eğitim-öğretim yılında Muş ili merkez ve merkeze bağlı ilköğretim okullarında görev yapmakta olan 1698 öğretmen ve örneklemini ise bu evren içerisinden tesadüfî olarak seçilen 835 öğretmen ve yönetici oluşturmaktadır. Araştırma sonuçlara göre; ilköğretim okullarında görev yapmakta olan yönetici ve öğretmenler, yönetim bilgi sistemi olarak e-okul uygulamaları hakkında genel anlamda olumlu bir görüşe sahiptirler.E-okul uygulamalarını yeterli gören yönetici ve öğretmen görüşleri arasında kurum, karne ve öğrenci işlemleri, boyutlarında bir farklılık görülmezken, e-okulun yeterliliği konusunda erişimde tercih edilen mekan değişkeni açısından öğretmenler lehinde anlamlı görüş farklılığı bulunmaktadır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 2 |