The aim of this study was to determine how often elementary teachers (first five grades) use reward and punishment methods to provide classroom discipline and to clarify whether these methods show a significant difference in terms of some characteristics of the teachers, student and schools. The study was based on the opinions of 190 elementary teachers (first five grades) teaching in the schools in Şırnak, Turkey. The data in this study was collected by using a five likert-scale questionnaire which evaluated reward and punishment methods used to provide classroom discipline. The elementary teachers (first five grades) “mostly” used psychological and social rewards to provide classroom discipline and they “sometimes” used material rewards. As punishment methods, they “often” used psychological punishment and they “never” used social and physical punishment. Reward methods showed a significant difference according to the teachers’ sex. In addition, punishment methods showed a significant difference according to class size and area where teachers teach in (in a village/rural town or city centre).
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin disiplini sağlamada kullandıkları ödül ve ceza yöntemlerini ne sıklıkla kullandıklarını ve bu ödül ve ceza yöntemlerinin öğretmenlerin, öğrencilerin ve okulun bazı özeliklerine göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. Araştırmada, Şırnak ilinde çalışan 190 sınıf öğretmeninin görüşleri yer almaktadır. Sınıf disiplininin sağlanmasında kullanılan ödül ve ceza yöntemlerinin belirlenmesinde ise beşli likert tipi ölçek kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, sınıf öğretmenleri sınıf disiplinini sağlamada psikolojik ve sosyal ödülleri “çoğunlukla”, maddi ödülleri ise “bazen” kullanmaktadırlar. Ceza yöntemlerinden psikolojik cezaları “sık sık” kullanmaktadırlar. Sosyal ve fiziksel cezaları ise “hiçbir zaman” kullanmamaktadırlar. Ödül yöntemleri, sınıf öğretmenlerinin cinsiyetlerine göre anlamlı farklılık göstermiştir. Bunun yanında, ceza yöntemleri ise sınıftaki öğrenci sayısına ve öğretmenlerin köy/belde ya da şehir merkezinde çalışıyor olmalarına göre anlamlı farklılık göstermiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 1 |