Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Okul Dışı Eğitime Yönelik Görüşleri

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 4, 882 - 896, 26.06.2012

Öz

Bu çalışmanın amacı Fen ve Teknoloji dersi öğretmenlerinin sıklıkla tercih ettikleri okul dışı eğitim aktivitelerini ve bu eğitime yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya 79 Fen ve Teknoloji dersi öğretmeni katılmıştır. Veriler “Okul Dışı Eğitime Yönelik Öğretmen Görüşlerini Belirleme Anketi” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde; sıklıkla tercih edilen okul dışı aktivitelerinin frekansı hesaplanmış, açık uçlu sorularda ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin en sık “model/materyal hazırlama” ve ”fen ve teknoloji konuları ile ilgili kitap/dergi okuma”; en az ise “yaz kampları”,“gençlik merkezi ziyaretleri” ve “akvaryum ziyaretleri” gibi aktiviteleri tercih ettikleri belirlenmiştir. Öğretmenlerin büyük çoğunluğu bu aktiviteleri öğrencilerin yaparak yaşayarak öğrenmeleri için tercih ettiklerini, aktivitelerin öğrencilerin ilgi, istek ve meraklarını artırmada etkili olduğunu düşünmektedirler. Okul dışı eğitim uygulamalarında olanakların yetersizliğinden, idareci, öğrenci, öğretmen ve velilerden kaynaklanan zorluklar yaşamaktadırlar. Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak, öğretmenlerin derslerinde okul dışı eğitim aktivitelerini daha sık ve etkili kullanabilmesi yönünde önerilerde bulunulmaktadır

Kaynakça

  • Abruscato, J. (2004). Teaching children science: discovery activities and demonstrations for the elementary and middle grades (2nd Ed). USA: Pearson Edcation, Inc.
  • Aytekin, S. (2008) Müze uzmanlarının okulların eğitim amaçlı müze ziyaretlerine iliĢkin görüĢleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9(2), 103-111.
  • Bass,J. E., Contant, T. L. & Carin, A. A. (2009). Methods for teaching science as inquiry (10th Ed.).USA: Allyn & Bacon.
  • Büyüköztürk, ġ., Çakmak-Kılıç, E., Akgün, E. Ö., Karadeniz ġ. & Demirel F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Carrier, S. J. (2009). The effects of outdoor science lessons with elementary school students on preservice teachers’ self-efficacy. Journal of Elementary Science Education,21(2),35-48.
  • Dillon J., Rickinson, M., Teamey, K., Morris, M., Choi, M. Y., Sanders, D. & Benefield, P. (2006). The value of outdoor learning: evidence from research in the UK and elsewhere. School Science Review, 87 (320), 107-111.
  • Domjan, N. H. (2003). An analysis of elementary teachers’ perceptions of teaching science as inquiry. Unpublished PhD Dissertation,University of Houston, USA.
  • Eltinge, E. M. & Roberts C. W. (1993). Linguistic content analysis: A method to measure science as inquiry in textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 30 (1) 65–83
  • Farenga, S. & Joyce, B. (1998). Development and analysis of a scale to assess students' out-ofschool science-related experiences. Education, 118.
  • Gilbert, J. K. (2004). Models and Modelling: Routes to More Authentic Science Education International Journal of Science and Mathematics Education, 2 (2), 115-130.
  • GümüĢ, Ġ., Demir, Y., Koçak, E., Kaya, Y. & Kırıcı, M. (2008). Modelle öğretimin öğrenci baĢarısına etkisi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 65-90.
  • Günbatar, S. & Sarı, M. (2005). Elektrik ve manyetizma konularında anlaĢılması zor kavramlar için model geliĢtirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi,25(1), 185-197.
  • GüneĢ, B., Gülçiçek, Ç. & Bağcı, N. (2004). Eğitim fakültelerindeki fen ve matematik öğretim elemanlarının model ve modelleme hakkındaki görüĢlerinin incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(1), 35-48.
  • Jablon, P. & Sobel, M. (1992) Science, science everywhere. Liberal Education, 78 (3), 1-8. Keighley, P. (1998). Learning through first hand experience out of doors: The contribution which outdoor education can make to children’s learning as part of the National Curriculum. Penrith: National Association for Outdoor Education.
  • Koosimile, A. T. (2004). Out-of-school experiences in science classes: problems, issues and challenges in Botswana. International Journal of Science Education, 26(4), 483 – 496.
  • Lakin, L. (2006). Science beyond the classroom. Journal of Biological Education, 40(2), 88-90.
  • Lien, H. A. (2007). “The Benefits of Outdoor Education Experiences on Today’s Youth. ” Paper presented at the annual meeting of the North American Association For Environmental Education, Virginia Beach Convention Center, Virginia.
  • Martin, D. J. (1997). Elementary science methods a constructivist approach. Albany: Delmar Publishers.
  • Matthews, M. R. (2007). Models in science and in science education: an introduction. Science & Education, 16 (7-8), 647-652.
  • MEGEP (Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi) (2007). Çocuk gelişimi ve eğitimi fen ve doğa etkinlikleri modülü, Ankara.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu BaĢkanlığı) (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6,7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Basım Evi.
  • Mittelstaedt, R., Sanker, L. & Vanderveer, B. (1999) Impact of a week-long experiential education 894 program on nvironmental attitude and awareness. Journal of Experiential Education, 22(3), 138–148.
  • Moseley, C., Reinke, K. & Bookout, V. (2002). The effect of teaching outdoor environmental education on preservice teachers’ attitudes toward self-eff icacy and outcome expectancy. The Journal of Environmental Education, 34(1), 9-15.
  • NRC (National Research Council) (1996). National Science Education Standards. USA: National Academy Press.
  • Orion, N. & Hofstein, A. (1994). Factors that influence learning during a scientific field trip in a natural environment. Journal of Research in Science Teaching, 29, 1097–1119.
  • Orion, N., Hofstein, A.,Tamir, P. & Giddings, G. J. (1997) Devolopment and validation of an instrument for assesing the learning environment of outdoor science activities. Science Education, 81, 161-171.
  • Özdemir, O. & Uzun, N. (2006). YeĢil sınıf modeline göre yürütülen fen ve doğa etkinliklerinin ana sınıfı öğrencilerinin çevre algılarına etkisi. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi,1(2), 12-20.
  • Öztürk, ġ. (2009). Okulda eğitimle bütünleĢtirilmiĢ mekân dıĢı eğitim. Milli Eğitim, 181, 131-145. Payne, M. R. (1985). Using the outdoors to teach science: a resourge guide for elementary and middle school teachers. National institute of education (ED): Wasington, DC.
  • Phenice, L. & Griffore, R. (2003). Young children and the natural world. Contemporary Issues in Early Childhood, 4(2), 167-178.
  • Priest, S. (1986). Redefining outdoor education: A matter of many relationships. Journal of Environmental Education, 17(3), 13-15.
  • Rennie, L. J. & McClafferty, T. P. (1995). Using visits to interactive science and techonology centers, museums, aquaria and zoos to promote learning in science. ERĠC, ED 391 673. [Online]: Retrieved on 20-June -2011, at URL:http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED391673.pdf
  • Rivkin, M. S. (2000). Outdoor experiences for young children. ERIC, Clearinghouse on Rural Education and Small Schools EDORC-00-7 (December). [Online]: Retrieved on 12-May2011, at URL: http://www.ael.org/eric/page.cfm?&scope=oe&id=237
  • Simmons, D. (1998) Using natural settings for environmental education: Perceived benefits and barriers. Journal of Environmental Education, 29 (3), 23–31.
  • Smith, E. F., Steel, G. & Gidlow, B. (2010). The temporary community: student experiences of school-based outdoor education programmes. Journal of Experiential Education, 33 (2), 136– 150.
  • Smith-Sebasto, N. J. & Smith, T. L. (1997). Environmental education in Illinois and Wisconsin: A tale o f two s tates. Journal of Environmental Education, 28 (4), 26-36.
  • Thomas, G. (2010) Facilitator, teacher, or leader? Managing conflicting roles in outdoor education. Journal of Experiential Education, 32(3), 239–254.
  • Turan-Tanesen, Ö. (2008). Rekreasyon yönetimi: doğa eğitimi uygulamasında program liderlik özelliklerinin değerlendirilmesi (Bolu gençlik doğa kampı örneği). Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi, Abant Ġzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Türkmen, H. (2010). Informal (sınıf-dıĢı) fen bilgisi eğitimine tarihsel bakıĢ ve eğitimimize entegrasyonu. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (39), 46-59.
  • Ünal,A., Yıldırım, A. & Çelik, M. (2010). Ġlköğretim okulu müdür ve öğretmenlerinin velilere iliĢkin algılarının analizi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 261-272.
  • Wagner, C. & Gordon, D. (2010). “Planning school grounds for outdoor learning.“ National Clearinghouse for Educational Facilities at the National Institute of Building Sciences, 1-7. [Online] Retrieved on 24-April-2011, at URL:http://cherylcorson.com/pdfs/outdoorlearning.pdf
  • Wallace, R. S. (1997). Structual equation model of the relationships among inquiry-based instruction, attitudes toward science, achievement in science and gender. Unpublished PhD Dissertation, University of Northon Illinois, USA.
  • Yardımcı, E.(2009). Yaz bilim kampında yapılan etkinlik temelli doğa eğitiminin ilköğretim 4 ve 5. Sınıftaki çocukların doğa algılarına etkisi, Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi, Abant Ġzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.

Opinions of Science and Technology Teachers about Outdoor Educatıon

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 4, 882 - 896, 26.06.2012

Öz

The aim of the research is to determine the preference of the science and technology teachers
about outdoor activities and their opinions about this education. Survey model is used in this study. Data are
collected by “Teacher Opinions about Outdoor Education Survey”. Frequency analysis and content analysis are
used. According to the results, the teachers mostly prefer such activities like “preparing model/material” and
“reading books/ magazines about science and technology”, the least liked is “summer camps” and “visiting the
youth centers”. Teachers indicate that they prefer these activities in order to promote their students’ active
learning and the activities are effective in increasing the interest and curiousity of the students. Also they
express the difficulties of outdoor education that they faced. According to the results suggestions will be done
for future research.

Kaynakça

  • Abruscato, J. (2004). Teaching children science: discovery activities and demonstrations for the elementary and middle grades (2nd Ed). USA: Pearson Edcation, Inc.
  • Aytekin, S. (2008) Müze uzmanlarının okulların eğitim amaçlı müze ziyaretlerine iliĢkin görüĢleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9(2), 103-111.
  • Bass,J. E., Contant, T. L. & Carin, A. A. (2009). Methods for teaching science as inquiry (10th Ed.).USA: Allyn & Bacon.
  • Büyüköztürk, ġ., Çakmak-Kılıç, E., Akgün, E. Ö., Karadeniz ġ. & Demirel F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Carrier, S. J. (2009). The effects of outdoor science lessons with elementary school students on preservice teachers’ self-efficacy. Journal of Elementary Science Education,21(2),35-48.
  • Dillon J., Rickinson, M., Teamey, K., Morris, M., Choi, M. Y., Sanders, D. & Benefield, P. (2006). The value of outdoor learning: evidence from research in the UK and elsewhere. School Science Review, 87 (320), 107-111.
  • Domjan, N. H. (2003). An analysis of elementary teachers’ perceptions of teaching science as inquiry. Unpublished PhD Dissertation,University of Houston, USA.
  • Eltinge, E. M. & Roberts C. W. (1993). Linguistic content analysis: A method to measure science as inquiry in textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 30 (1) 65–83
  • Farenga, S. & Joyce, B. (1998). Development and analysis of a scale to assess students' out-ofschool science-related experiences. Education, 118.
  • Gilbert, J. K. (2004). Models and Modelling: Routes to More Authentic Science Education International Journal of Science and Mathematics Education, 2 (2), 115-130.
  • GümüĢ, Ġ., Demir, Y., Koçak, E., Kaya, Y. & Kırıcı, M. (2008). Modelle öğretimin öğrenci baĢarısına etkisi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 65-90.
  • Günbatar, S. & Sarı, M. (2005). Elektrik ve manyetizma konularında anlaĢılması zor kavramlar için model geliĢtirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi,25(1), 185-197.
  • GüneĢ, B., Gülçiçek, Ç. & Bağcı, N. (2004). Eğitim fakültelerindeki fen ve matematik öğretim elemanlarının model ve modelleme hakkındaki görüĢlerinin incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(1), 35-48.
  • Jablon, P. & Sobel, M. (1992) Science, science everywhere. Liberal Education, 78 (3), 1-8. Keighley, P. (1998). Learning through first hand experience out of doors: The contribution which outdoor education can make to children’s learning as part of the National Curriculum. Penrith: National Association for Outdoor Education.
  • Koosimile, A. T. (2004). Out-of-school experiences in science classes: problems, issues and challenges in Botswana. International Journal of Science Education, 26(4), 483 – 496.
  • Lakin, L. (2006). Science beyond the classroom. Journal of Biological Education, 40(2), 88-90.
  • Lien, H. A. (2007). “The Benefits of Outdoor Education Experiences on Today’s Youth. ” Paper presented at the annual meeting of the North American Association For Environmental Education, Virginia Beach Convention Center, Virginia.
  • Martin, D. J. (1997). Elementary science methods a constructivist approach. Albany: Delmar Publishers.
  • Matthews, M. R. (2007). Models in science and in science education: an introduction. Science & Education, 16 (7-8), 647-652.
  • MEGEP (Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi) (2007). Çocuk gelişimi ve eğitimi fen ve doğa etkinlikleri modülü, Ankara.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu BaĢkanlığı) (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6,7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Basım Evi.
  • Mittelstaedt, R., Sanker, L. & Vanderveer, B. (1999) Impact of a week-long experiential education 894 program on nvironmental attitude and awareness. Journal of Experiential Education, 22(3), 138–148.
  • Moseley, C., Reinke, K. & Bookout, V. (2002). The effect of teaching outdoor environmental education on preservice teachers’ attitudes toward self-eff icacy and outcome expectancy. The Journal of Environmental Education, 34(1), 9-15.
  • NRC (National Research Council) (1996). National Science Education Standards. USA: National Academy Press.
  • Orion, N. & Hofstein, A. (1994). Factors that influence learning during a scientific field trip in a natural environment. Journal of Research in Science Teaching, 29, 1097–1119.
  • Orion, N., Hofstein, A.,Tamir, P. & Giddings, G. J. (1997) Devolopment and validation of an instrument for assesing the learning environment of outdoor science activities. Science Education, 81, 161-171.
  • Özdemir, O. & Uzun, N. (2006). YeĢil sınıf modeline göre yürütülen fen ve doğa etkinliklerinin ana sınıfı öğrencilerinin çevre algılarına etkisi. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi,1(2), 12-20.
  • Öztürk, ġ. (2009). Okulda eğitimle bütünleĢtirilmiĢ mekân dıĢı eğitim. Milli Eğitim, 181, 131-145. Payne, M. R. (1985). Using the outdoors to teach science: a resourge guide for elementary and middle school teachers. National institute of education (ED): Wasington, DC.
  • Phenice, L. & Griffore, R. (2003). Young children and the natural world. Contemporary Issues in Early Childhood, 4(2), 167-178.
  • Priest, S. (1986). Redefining outdoor education: A matter of many relationships. Journal of Environmental Education, 17(3), 13-15.
  • Rennie, L. J. & McClafferty, T. P. (1995). Using visits to interactive science and techonology centers, museums, aquaria and zoos to promote learning in science. ERĠC, ED 391 673. [Online]: Retrieved on 20-June -2011, at URL:http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED391673.pdf
  • Rivkin, M. S. (2000). Outdoor experiences for young children. ERIC, Clearinghouse on Rural Education and Small Schools EDORC-00-7 (December). [Online]: Retrieved on 12-May2011, at URL: http://www.ael.org/eric/page.cfm?&scope=oe&id=237
  • Simmons, D. (1998) Using natural settings for environmental education: Perceived benefits and barriers. Journal of Environmental Education, 29 (3), 23–31.
  • Smith, E. F., Steel, G. & Gidlow, B. (2010). The temporary community: student experiences of school-based outdoor education programmes. Journal of Experiential Education, 33 (2), 136– 150.
  • Smith-Sebasto, N. J. & Smith, T. L. (1997). Environmental education in Illinois and Wisconsin: A tale o f two s tates. Journal of Environmental Education, 28 (4), 26-36.
  • Thomas, G. (2010) Facilitator, teacher, or leader? Managing conflicting roles in outdoor education. Journal of Experiential Education, 32(3), 239–254.
  • Turan-Tanesen, Ö. (2008). Rekreasyon yönetimi: doğa eğitimi uygulamasında program liderlik özelliklerinin değerlendirilmesi (Bolu gençlik doğa kampı örneği). Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi, Abant Ġzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Türkmen, H. (2010). Informal (sınıf-dıĢı) fen bilgisi eğitimine tarihsel bakıĢ ve eğitimimize entegrasyonu. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (39), 46-59.
  • Ünal,A., Yıldırım, A. & Çelik, M. (2010). Ġlköğretim okulu müdür ve öğretmenlerinin velilere iliĢkin algılarının analizi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 261-272.
  • Wagner, C. & Gordon, D. (2010). “Planning school grounds for outdoor learning.“ National Clearinghouse for Educational Facilities at the National Institute of Building Sciences, 1-7. [Online] Retrieved on 24-April-2011, at URL:http://cherylcorson.com/pdfs/outdoorlearning.pdf
  • Wallace, R. S. (1997). Structual equation model of the relationships among inquiry-based instruction, attitudes toward science, achievement in science and gender. Unpublished PhD Dissertation, University of Northon Illinois, USA.
  • Yardımcı, E.(2009). Yaz bilim kampında yapılan etkinlik temelli doğa eğitiminin ilköğretim 4 ve 5. Sınıftaki çocukların doğa algılarına etkisi, Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi, Abant Ġzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nilgün Tatar

Kübra Elif Bağrıyanık Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Tatar, N., & Bağrıyanık, K. E. (2012). Fen ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Okul Dışı Eğitime Yönelik Görüşleri. İlköğretim Online, 11(4), 882-896.
AMA Tatar N, Bağrıyanık KE. Fen ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Okul Dışı Eğitime Yönelik Görüşleri. İOO. Aralık 2012;11(4):882-896.
Chicago Tatar, Nilgün, ve Kübra Elif Bağrıyanık. “Fen Ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Okul Dışı Eğitime Yönelik Görüşleri”. İlköğretim Online 11, sy. 4 (Aralık 2012): 882-96.
EndNote Tatar N, Bağrıyanık KE (01 Aralık 2012) Fen ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Okul Dışı Eğitime Yönelik Görüşleri. İlköğretim Online 11 4 882–896.
IEEE N. Tatar ve K. E. Bağrıyanık, “Fen ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Okul Dışı Eğitime Yönelik Görüşleri”, İOO, c. 11, sy. 4, ss. 882–896, 2012.
ISNAD Tatar, Nilgün - Bağrıyanık, Kübra Elif. “Fen Ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Okul Dışı Eğitime Yönelik Görüşleri”. İlköğretim Online 11/4 (Aralık 2012), 882-896.
JAMA Tatar N, Bağrıyanık KE. Fen ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Okul Dışı Eğitime Yönelik Görüşleri. İOO. 2012;11:882–896.
MLA Tatar, Nilgün ve Kübra Elif Bağrıyanık. “Fen Ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Okul Dışı Eğitime Yönelik Görüşleri”. İlköğretim Online, c. 11, sy. 4, 2012, ss. 882-96.
Vancouver Tatar N, Bağrıyanık KE. Fen ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Okul Dışı Eğitime Yönelik Görüşleri. İOO. 2012;11(4):882-96.