Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

8. Sınıf Kalıtım Ünitesinin Öğretilmesinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına ve Bilginin Kalıcılığına Etkisi

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 4, 958 - 965, 26.06.2012

Öz

Araştırmada işbirlikli öğrenme yönteminin 8. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve bilginin kalıcılığına etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Ankara, Etimesgut’ta 8. sınıfta okuyan öğrenciler oluşturmuştur. İlköğretim 8. sınıf şubelerinden rastgele bir sınıf deney, bir sınıf kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubunda kalıtım dersi işbirlikli öğrenme yönteminin “ayrılıp birleştirme tekniği” ile işlenmiştir. Fen bilgisi başarı testi, ön test, son test ve kalıcılık (izleme) testi olarak uygulanmıştır. Bağımlı, bağımsız gruplar için t-testi ve tek yönlü ANOVA (one way ANOVA) testi uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; fen ve teknoloji dersinde deney grubuna uygulanan işbirlikli öğrenme yönteminin, kontrol grubuna uygulanan öğretmen merkezli yönteme göre akademik başarı düzeyini artırmada daha etkili olduğu istatistiki olarak belirlenmiştir

Kaynakça

  • Açıkgöz, K.Ü. (1992). İşbirlikli öğrenme: Kuram, Araştırma ve Uygulama. Malatya: Uğurel Matbaası.
  • Açıkgöz, K.Ü. (2006). Aktif Öğrenme. İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • Demirel, Ö., (2002). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Gök, Ö. (2006). İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Basınç Konusunu Anlamalarında İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gök, Ö., Doğan, A., Doymuş, K. ve Karaçöp, A. (2009). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Fene olan Tutumlarına Etkileri, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 193-209.
  • Hufford, T.L. (1991). Increasing academic performance in an introductory biology course. Bioscience, 41, 107-108.
  • Jones, R. M. & Steinbrink, J. E. (1991). Home Teams: Cooperative Learning in Elementary Science. School Science and Mathematics, 91(4), 139-143.
  • Küçükahmet, L. (1997). Eğitim Programları ve Öğretimi, Ankara: Gazi Kitap Evi.
  • Lander, D., Walta, A., Mc Corriston, M. & Birchall, G., (1995), A practical way of structuring teaching for learning, Higher Education Research and Development, 14(1), 47-59.
  • Lazarowitz, R. (1991).
  • Learning biology cooperatively: An Israeli junior high school
  • study. Cooperative Learning, 11(3), 19-21.
  • Lord, R. T. (2001). 101 Reasons for using cooperative learning in biology teaching, The American Biology Teacher, 63(1), 30-38.
  • Nakipoğlu, C. (2001). “Maddenin Yapısı” ünitesinin işbirlikli öğrenme yöntemi kullanılarak kimya öğretmen adaylarına öğretilmesinin öğrenci başarısına etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 131-143.
  • Okebukola, P. A. (1986). Cooperative learning and students attitudes to laboratory work, School Science and Mathematics, 86(7), 582-590.
  • Öznur, A.S. (2008). İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımının Öğretmen Adaylarının Çevreye İlişkin Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Slavin, R. E. (1980). Cooperative Learning., Review of Educational Research, 50(2), 315-342.
  • Smith, B. L., & Mac Gregor, J. T. (1992). "What is collaborative learning?" In Goodsell, A. S., Maher, M. R., & Tinto, V., Eds. (1992), Collaborative Learning: A Sourcebook for Higher Education. National Center on Postsecondary Teaching, Learning, and Assessment, Syracuse University.
  • Sonnier-York, C. & Stanford, P. (2002). Learning to cooperate: A teacher's perspective. Teaching Exceptional Children, 34(6), 40-55.
  • Şenol, H., Bal, Ş. ve Yıldırım, H.İ. (2007). İlköğretim 6. sınıf fen bilgisi dersinde duyu organları konusunun işlenmesinde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısı ve tutumu üzerinde etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 211-220.
  • Şimşek U, Şimşek Ü. ve Doymuş K. (2006). İşbirlikçi öğrenme yöntemi üzerine derleme çalışması III. İşbirlikçi öğrenme yönteminin eğitim ortamındaki faydaları. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 13, 414-430.
  • Timur, S. (2006). İlköğretim 7. Sınıf Fen Bilgisi Dersinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, 18 Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Topsakal, Ü. U. (2010). 8. sınıf canlılar için madde ve enerji ünitesi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına ve tutumuna etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 91-104.
  • Uz, Ö. (2009). Programlı Öğretim İle İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımının 7. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarısı Ve Fen Tutumuna Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Ünlü, M ve Aydıntan, S. (2011) İşbirlikli öğrenme yönteminin 8. sınıf öğrencilerinin matematik dersi “permütasyon ve olasılık” konusunda akademik başarı ve kalıcılık düzeylerine etkisi Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 1-16
  • Yıldız, N. (2001). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin İlköğretim 7. Sınıf Matematik Öğretiminde Öğrenci Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.

The Effects of Cooperative Learning Method on the Achievements and Permanence of Knowledge on Genetics Unit Learned by the 8th Grade Students

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 4, 958 - 965, 26.06.2012

Öz

In this research, the effects of cooperative learning method on 8th grade students' academic
achievements and the permanence of information were investigated. The sample involves 8th grade students in
Ankara, Etimesgut. A random class of 8th grade was determined as experimental group, another class was
determined as control group. In the experimental group, the genetics course was given by using the “jigsaw
technique” of the cooperative teaching method. Pre-test, post-test, permanence monitoring test were applied. Ttest
and one way ANOVA tests were applied for dependent and independent groups. According to the data, it
was detected statistically that in the science courses; the cooperative teaching method, applied to the
experimental group, is more effective in increasing academic achievement than the teacher-centered method,
applied to the control group

Kaynakça

  • Açıkgöz, K.Ü. (1992). İşbirlikli öğrenme: Kuram, Araştırma ve Uygulama. Malatya: Uğurel Matbaası.
  • Açıkgöz, K.Ü. (2006). Aktif Öğrenme. İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • Demirel, Ö., (2002). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Gök, Ö. (2006). İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Basınç Konusunu Anlamalarında İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gök, Ö., Doğan, A., Doymuş, K. ve Karaçöp, A. (2009). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Fene olan Tutumlarına Etkileri, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 193-209.
  • Hufford, T.L. (1991). Increasing academic performance in an introductory biology course. Bioscience, 41, 107-108.
  • Jones, R. M. & Steinbrink, J. E. (1991). Home Teams: Cooperative Learning in Elementary Science. School Science and Mathematics, 91(4), 139-143.
  • Küçükahmet, L. (1997). Eğitim Programları ve Öğretimi, Ankara: Gazi Kitap Evi.
  • Lander, D., Walta, A., Mc Corriston, M. & Birchall, G., (1995), A practical way of structuring teaching for learning, Higher Education Research and Development, 14(1), 47-59.
  • Lazarowitz, R. (1991).
  • Learning biology cooperatively: An Israeli junior high school
  • study. Cooperative Learning, 11(3), 19-21.
  • Lord, R. T. (2001). 101 Reasons for using cooperative learning in biology teaching, The American Biology Teacher, 63(1), 30-38.
  • Nakipoğlu, C. (2001). “Maddenin Yapısı” ünitesinin işbirlikli öğrenme yöntemi kullanılarak kimya öğretmen adaylarına öğretilmesinin öğrenci başarısına etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 131-143.
  • Okebukola, P. A. (1986). Cooperative learning and students attitudes to laboratory work, School Science and Mathematics, 86(7), 582-590.
  • Öznur, A.S. (2008). İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımının Öğretmen Adaylarının Çevreye İlişkin Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Slavin, R. E. (1980). Cooperative Learning., Review of Educational Research, 50(2), 315-342.
  • Smith, B. L., & Mac Gregor, J. T. (1992). "What is collaborative learning?" In Goodsell, A. S., Maher, M. R., & Tinto, V., Eds. (1992), Collaborative Learning: A Sourcebook for Higher Education. National Center on Postsecondary Teaching, Learning, and Assessment, Syracuse University.
  • Sonnier-York, C. & Stanford, P. (2002). Learning to cooperate: A teacher's perspective. Teaching Exceptional Children, 34(6), 40-55.
  • Şenol, H., Bal, Ş. ve Yıldırım, H.İ. (2007). İlköğretim 6. sınıf fen bilgisi dersinde duyu organları konusunun işlenmesinde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısı ve tutumu üzerinde etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 211-220.
  • Şimşek U, Şimşek Ü. ve Doymuş K. (2006). İşbirlikçi öğrenme yöntemi üzerine derleme çalışması III. İşbirlikçi öğrenme yönteminin eğitim ortamındaki faydaları. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 13, 414-430.
  • Timur, S. (2006). İlköğretim 7. Sınıf Fen Bilgisi Dersinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, 18 Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Topsakal, Ü. U. (2010). 8. sınıf canlılar için madde ve enerji ünitesi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına ve tutumuna etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 91-104.
  • Uz, Ö. (2009). Programlı Öğretim İle İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımının 7. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarısı Ve Fen Tutumuna Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Ünlü, M ve Aydıntan, S. (2011) İşbirlikli öğrenme yönteminin 8. sınıf öğrencilerinin matematik dersi “permütasyon ve olasılık” konusunda akademik başarı ve kalıcılık düzeylerine etkisi Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 1-16
  • Yıldız, N. (2001). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin İlköğretim 7. Sınıf Matematik Öğretiminde Öğrenci Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bekir Yıldırım

Sönmez Girgin

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yıldırım, B., & Girgin, S. (2012). 8. Sınıf Kalıtım Ünitesinin Öğretilmesinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına ve Bilginin Kalıcılığına Etkisi. İlköğretim Online, 11(4), 958-965.
AMA Yıldırım B, Girgin S. 8. Sınıf Kalıtım Ünitesinin Öğretilmesinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına ve Bilginin Kalıcılığına Etkisi. İOO. Aralık 2012;11(4):958-965.
Chicago Yıldırım, Bekir, ve Sönmez Girgin. “8. Sınıf Kalıtım Ünitesinin Öğretilmesinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına Ve Bilginin Kalıcılığına Etkisi”. İlköğretim Online 11, sy. 4 (Aralık 2012): 958-65.
EndNote Yıldırım B, Girgin S (01 Aralık 2012) 8. Sınıf Kalıtım Ünitesinin Öğretilmesinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına ve Bilginin Kalıcılığına Etkisi. İlköğretim Online 11 4 958–965.
IEEE B. Yıldırım ve S. Girgin, “8. Sınıf Kalıtım Ünitesinin Öğretilmesinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına ve Bilginin Kalıcılığına Etkisi”, İOO, c. 11, sy. 4, ss. 958–965, 2012.
ISNAD Yıldırım, Bekir - Girgin, Sönmez. “8. Sınıf Kalıtım Ünitesinin Öğretilmesinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına Ve Bilginin Kalıcılığına Etkisi”. İlköğretim Online 11/4 (Aralık 2012), 958-965.
JAMA Yıldırım B, Girgin S. 8. Sınıf Kalıtım Ünitesinin Öğretilmesinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına ve Bilginin Kalıcılığına Etkisi. İOO. 2012;11:958–965.
MLA Yıldırım, Bekir ve Sönmez Girgin. “8. Sınıf Kalıtım Ünitesinin Öğretilmesinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına Ve Bilginin Kalıcılığına Etkisi”. İlköğretim Online, c. 11, sy. 4, 2012, ss. 958-65.
Vancouver Yıldırım B, Girgin S. 8. Sınıf Kalıtım Ünitesinin Öğretilmesinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına ve Bilginin Kalıcılığına Etkisi. İOO. 2012;11(4):958-65.