Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beş-Altı Yaş Çocuklarının Erken Öğrenme Becerileri ile Sosyal Uyum Becerilerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 1, 40 - 50, 26.06.2011

Öz

Bu araştırma beş-altı yaş çocuklarının erken öğrenme becerileri ile sosyal uyum ve becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Konya ili Selçuklu İlçesi Milli Eğitim Bakanlığı ilköğretim okulu anasınıflarına devam eden beş-altı yaşlarındaki 97 çocuk ve bu çocukların anne babaları oluşturmuştur. Araştırma verilerinin analizinde; çocuklara ve anne babalara ilişkin demografik bilgilere ilişkin frekans ve yüzdelik dağılımlar verilmiş, ayrıca erken öğrenme becerileri ve sosyal uyum ve becerileri arasındaki ilişkiye ait korelasyon değerleri hesaplanarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, çocukların erken öğrenme beceri puanları ile sosyal uyum ve beceri puanları arasında pozitif yönde ilişki olduğu tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Başaran, N. (2006). Erken öğrenme becerilerini değerlendirme aracının tokat örnekleminde 48–66 aylık Türk çocuklarına uyarlanması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Baymur, F. (1961). Lise ve dengi okullara devam eden öğrencilerin problemleri. Eğitim Araştırmaları Serisi 15, İstanbul.
  • Benson, C. «I don’t think I can do it; I can’t work it out for myself» The importance of providing primary children with thinking skills for their future lives. Faculty of Education, University of Central England, Westbourne Road, Edgbaston, Birmingham. [Online] Retrieved on 23- July-2008, at URL: http://www.unesco.org/education/educprog/ste/pdf_files/connect/ClareBenson.PDF
  • Charlesworth, R. ve Radeloff, D.J. (1991). Experiences in math for young children. Second Edition. New York: Delmar Publishers Inc.
  • Charlesworth, R. (2005). Prekindergarten mathematics: connecting with National Standards. Early Childhood Education Journal, 32 (4), 229–236.
  • Çağdaş, A. (1997). İletişim dilinin 4–5 yaş çocuklarının sosyal gelişimlerine etkileri. Yayınlanmamış doktora tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Çimen, S. (2000). Ankara’da üniversite anaokullarına devam eden beş altı yaş çocuklarının psiko- sosyal gelişimlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Dağlıoğlu, H. E. ve Metin, N. (2002). Anaokuluna devam eden 5–6 yaş grubu çocuklar arasından matematik alanında üstün yetenekli olanların belirlenmesi. [Online]: www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/ozetler/msword/d220.doc. adresinden 10. 23. 2007 tarihinde indirilmiştir.
  • Develi, H. ve Orbay, K. (2002). İşlem öncesi dönem çocuklarında sayı kavramının gelişimi. [Online]:http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek5/B_kitabi/pdf/matematik/bildiri/t222d.pdf adresinden 22.11.2007 tarihinde indirilmiştir.
  • Dobbs, J., Doctoroff, G. L., Fisher, P. H. ve Arnold, D. H. (2006). The association between preschool children's socio-emotional functioning and their mathematical skills. Applied Developmental Psychology, 27, 97–108.
  • Eastman, P. (2001). The preschool years: a time for learning. Theory Into Practice, 28, 53–57.
  • Gander, M.J. ve H.W. Gardiner (2001). Çocuk ve ergen gelişimi. Dördüncü Baskı,(Çev: Ali Dönmez, Nermin Çelen, Bekir Onur). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Gazeloğlu Er, C. (2000). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin psiko-sosyal gelişimine ana-baba tutumunun etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Glevey, K. E. (2008). Thinking skills in England's National Curriculum. Journal of Improving Schools, 11 (2), 115–125.
  • Işık, M. (2007). Anasınıfına devam eden beş-altı yaş çocuklarına sosyal uyum ve beceri ölçeğinin uyarlanması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1989). Okulöncesi eğitimi ve bir erken destek modeli olarak anne eğitimi. Ya-Pa 6. Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. İstanbul.
  • Kandır, A. (2001). Çocuk gelişiminde okul öncesi eğitim kurumlarının yeri ve önemi. Milli Eğitim Dergisi, 151, [Online]: indirilmiştir.
  • http://meb.gov.tr adresinden 12 Mart 2007 tarihinde
  • Kandır, A. ve Orçan, M. (2009). Alt ve üst sosyo- ekonomik düzeydeki ailelerin beş- altı yaş çocuklarının erken öğrenme becerilerinin bazı değişkenler yönünden incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 2 (1), 1–13.
  • Karagöz, H. (2005). Gelişim ve öğrenme psikolojisi. Binnur Yeşilyaprak (Ed.), Bilişsel gelişim ve dil gelişimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Koçak, N. ve Tepeli, K. (2006). Dört-beş yaş çocuklarında sosyal ilişkiler ve işbirliği davranışlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. 1. Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi. Bildiri Kitabı. II. Cilt. İstanbul.
  • Orçan, M. (2009). Anasınıfına devam eden 60–72 aylık çocukların erken öğrenme becerilerine destekleyici eğitim programlarının etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Oruç, Ç. A, Haktanır, G. ve Dinçer, H. (2003). “0–6 yaşındaki Türk çocukları ile ilgili olarak yapılmış olan araştırmaların değerlendirilmesi”. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı. Bildiri Kitabı 1. Kuşadası.
  • Özbay, Y. (2003). Gelişim ve öğrenme psikolojisi. Dördüncü Baskı. Trabzon: Akademi Kitabevi.
  • Razon, N. (1987). Okulöncesi çocukta sık rastlanan uyum ve davranış sorunlarından bazıları ve anaokulunda çözüm önerileri. Ya-Pa 5. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri, Antalya.
  • Seng, S.H. (1992). Cognitive and social development of preschoolers: gender differences ınstitute of education (Singapore). Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Reports-Research/Technical (143), San Francisco.
  • Wegerif, R. (2007). Teaching thinking: metaphors and taxonomies. Dialogic Education and
  • Technology, 7, 125–157.
  • Wilson, V. (2000). Education forum on teaching thinking skills report. Edinburgh. [Online] Retrieved on 14-October-2008, at URL: http://www.scotland.gov.uk/library3/education/ftts00.asp
  • http://www.dhs.dc.gov/dhs/lib/dhs/pdfs/child/dclearningstandards_numb2_05-005_document.pdf
  • http://teacherlink.ed.usu.edu/tlresources/reference/EarlyMath/06ThinkingMath.html

A Comparative Study into Early Learning Skills of Five-Six-Year Old Children and Their Social Adaptation Skills

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 1, 40 - 50, 26.06.2011

Öz

This study aims to investigate the relationship between the early learning skills of five or sixyear-old
children and their social adaptation and skills. The sampling of the study consisted of 97 children at the
age of five-six attending to the kindergartens of primary schools acting under the Ministry of Education and
their parents in Selçuklu, in the city of Konya. In the analysis of the data, frequencies and percentages
pertaining to children and parents were given and also correlation values about relationship between early
learning skills and social adaptation and skills were analyzed. As a conclusion, it was determined that there is a
positive relation between early learning skills scores and social adaptation skills scores.

Kaynakça

  • Başaran, N. (2006). Erken öğrenme becerilerini değerlendirme aracının tokat örnekleminde 48–66 aylık Türk çocuklarına uyarlanması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Baymur, F. (1961). Lise ve dengi okullara devam eden öğrencilerin problemleri. Eğitim Araştırmaları Serisi 15, İstanbul.
  • Benson, C. «I don’t think I can do it; I can’t work it out for myself» The importance of providing primary children with thinking skills for their future lives. Faculty of Education, University of Central England, Westbourne Road, Edgbaston, Birmingham. [Online] Retrieved on 23- July-2008, at URL: http://www.unesco.org/education/educprog/ste/pdf_files/connect/ClareBenson.PDF
  • Charlesworth, R. ve Radeloff, D.J. (1991). Experiences in math for young children. Second Edition. New York: Delmar Publishers Inc.
  • Charlesworth, R. (2005). Prekindergarten mathematics: connecting with National Standards. Early Childhood Education Journal, 32 (4), 229–236.
  • Çağdaş, A. (1997). İletişim dilinin 4–5 yaş çocuklarının sosyal gelişimlerine etkileri. Yayınlanmamış doktora tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Çimen, S. (2000). Ankara’da üniversite anaokullarına devam eden beş altı yaş çocuklarının psiko- sosyal gelişimlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Dağlıoğlu, H. E. ve Metin, N. (2002). Anaokuluna devam eden 5–6 yaş grubu çocuklar arasından matematik alanında üstün yetenekli olanların belirlenmesi. [Online]: www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/ozetler/msword/d220.doc. adresinden 10. 23. 2007 tarihinde indirilmiştir.
  • Develi, H. ve Orbay, K. (2002). İşlem öncesi dönem çocuklarında sayı kavramının gelişimi. [Online]:http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek5/B_kitabi/pdf/matematik/bildiri/t222d.pdf adresinden 22.11.2007 tarihinde indirilmiştir.
  • Dobbs, J., Doctoroff, G. L., Fisher, P. H. ve Arnold, D. H. (2006). The association between preschool children's socio-emotional functioning and their mathematical skills. Applied Developmental Psychology, 27, 97–108.
  • Eastman, P. (2001). The preschool years: a time for learning. Theory Into Practice, 28, 53–57.
  • Gander, M.J. ve H.W. Gardiner (2001). Çocuk ve ergen gelişimi. Dördüncü Baskı,(Çev: Ali Dönmez, Nermin Çelen, Bekir Onur). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Gazeloğlu Er, C. (2000). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin psiko-sosyal gelişimine ana-baba tutumunun etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Glevey, K. E. (2008). Thinking skills in England's National Curriculum. Journal of Improving Schools, 11 (2), 115–125.
  • Işık, M. (2007). Anasınıfına devam eden beş-altı yaş çocuklarına sosyal uyum ve beceri ölçeğinin uyarlanması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1989). Okulöncesi eğitimi ve bir erken destek modeli olarak anne eğitimi. Ya-Pa 6. Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. İstanbul.
  • Kandır, A. (2001). Çocuk gelişiminde okul öncesi eğitim kurumlarının yeri ve önemi. Milli Eğitim Dergisi, 151, [Online]: indirilmiştir.
  • http://meb.gov.tr adresinden 12 Mart 2007 tarihinde
  • Kandır, A. ve Orçan, M. (2009). Alt ve üst sosyo- ekonomik düzeydeki ailelerin beş- altı yaş çocuklarının erken öğrenme becerilerinin bazı değişkenler yönünden incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 2 (1), 1–13.
  • Karagöz, H. (2005). Gelişim ve öğrenme psikolojisi. Binnur Yeşilyaprak (Ed.), Bilişsel gelişim ve dil gelişimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Koçak, N. ve Tepeli, K. (2006). Dört-beş yaş çocuklarında sosyal ilişkiler ve işbirliği davranışlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. 1. Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi. Bildiri Kitabı. II. Cilt. İstanbul.
  • Orçan, M. (2009). Anasınıfına devam eden 60–72 aylık çocukların erken öğrenme becerilerine destekleyici eğitim programlarının etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Oruç, Ç. A, Haktanır, G. ve Dinçer, H. (2003). “0–6 yaşındaki Türk çocukları ile ilgili olarak yapılmış olan araştırmaların değerlendirilmesi”. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı. Bildiri Kitabı 1. Kuşadası.
  • Özbay, Y. (2003). Gelişim ve öğrenme psikolojisi. Dördüncü Baskı. Trabzon: Akademi Kitabevi.
  • Razon, N. (1987). Okulöncesi çocukta sık rastlanan uyum ve davranış sorunlarından bazıları ve anaokulunda çözüm önerileri. Ya-Pa 5. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri, Antalya.
  • Seng, S.H. (1992). Cognitive and social development of preschoolers: gender differences ınstitute of education (Singapore). Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Reports-Research/Technical (143), San Francisco.
  • Wegerif, R. (2007). Teaching thinking: metaphors and taxonomies. Dialogic Education and
  • Technology, 7, 125–157.
  • Wilson, V. (2000). Education forum on teaching thinking skills report. Edinburgh. [Online] Retrieved on 14-October-2008, at URL: http://www.scotland.gov.uk/library3/education/ftts00.asp
  • http://www.dhs.dc.gov/dhs/lib/dhs/pdfs/child/dclearningstandards_numb2_05-005_document.pdf
  • http://teacherlink.ed.usu.edu/tlresources/reference/EarlyMath/06ThinkingMath.html
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adalet Kandır Bu kişi benim

Maide Orçan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kandır, A., & Orçan, M. (2011). Beş-Altı Yaş Çocuklarının Erken Öğrenme Becerileri ile Sosyal Uyum Becerilerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. İlköğretim Online, 10(1), 40-50.
AMA Kandır A, Orçan M. Beş-Altı Yaş Çocuklarının Erken Öğrenme Becerileri ile Sosyal Uyum Becerilerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. İOO. Mart 2011;10(1):40-50.
Chicago Kandır, Adalet, ve Maide Orçan. “Beş-Altı Yaş Çocuklarının Erken Öğrenme Becerileri Ile Sosyal Uyum Becerilerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi”. İlköğretim Online 10, sy. 1 (Mart 2011): 40-50.
EndNote Kandır A, Orçan M (01 Mart 2011) Beş-Altı Yaş Çocuklarının Erken Öğrenme Becerileri ile Sosyal Uyum Becerilerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. İlköğretim Online 10 1 40–50.
IEEE A. Kandır ve M. Orçan, “Beş-Altı Yaş Çocuklarının Erken Öğrenme Becerileri ile Sosyal Uyum Becerilerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi”, İOO, c. 10, sy. 1, ss. 40–50, 2011.
ISNAD Kandır, Adalet - Orçan, Maide. “Beş-Altı Yaş Çocuklarının Erken Öğrenme Becerileri Ile Sosyal Uyum Becerilerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi”. İlköğretim Online 10/1 (Mart 2011), 40-50.
JAMA Kandır A, Orçan M. Beş-Altı Yaş Çocuklarının Erken Öğrenme Becerileri ile Sosyal Uyum Becerilerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. İOO. 2011;10:40–50.
MLA Kandır, Adalet ve Maide Orçan. “Beş-Altı Yaş Çocuklarının Erken Öğrenme Becerileri Ile Sosyal Uyum Becerilerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi”. İlköğretim Online, c. 10, sy. 1, 2011, ss. 40-50.
Vancouver Kandır A, Orçan M. Beş-Altı Yaş Çocuklarının Erken Öğrenme Becerileri ile Sosyal Uyum Becerilerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. İOO. 2011;10(1):40-5.