Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Planlı Bir Müze Gezisinin İlköğretim Öğrencilerinin Tutumuna Etkisi

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 1, 169 - 179, 26.06.2011

Öz

Araştırmada, öğretmenin, müze gezisi öncesinde, müzede ve müze gezisi sonrasında yapılacak etkinlikleri planlayarak programlı bir müze gezisi hazırlamasına yardımcı olacak bir müze eğitim paketi geliştirilmiştir. Bu kapsamda araştırmada, Sanat Etkinlikleri dersi için geliştirilen müze eğitim paketini; uygulamanın, öğrencilerin tutumlarına etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma 2007-2008 eğitimöğretim yılında Ankara ili Şehit Mahmut Özdemir İlköğretim Okulu birinci kademe üçüncü sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Random yoluyla seçilen örneklem gruplarından biri deney grubu (37), diğeri kontrol grubu (38) olarak belirlenmiştir. Veriler tutum ölçeğiyle elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde ilişkisiz örneklemler t-testi ile tek faktörlü anova uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda, deney grubu öğrencileri ile kontrol grubu öğrencilerinin tutum düzeyleri arasında, deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur

Kaynakça

  • Abacı, O. (2005). Çocuk ve Müze. Morpa Kültür Yayınları. İstanbul.
  • Adıgüzel, Ö. (2006). Okul Dışında Farklı Bir Öğrenme Ortamı Olarak Çocuk Müzeleri. Bilim Eğitim Toplum Dergisi. Bahar Cilt 4, Sayı:14.
  • Atagök, T. (1999). Çağdaş Müzeciliğin Anlamı; Müze ve İlişkileri. Yeniden Müzeciliği Düşünmek. Atagök, T. (Ed.). İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basın Yayın Merkezi.
  • Ata, B. (2002). Müzelerle ve Tarihî Mekânlarla Tarih Öğretimi: Tarih Öğretmenlerinin “Müze Eğitimine” İlişkin Görüşleri. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü
  • Bozdoğan, A. E. (2007). Bilim ve Teknoloji Müzelerinin Fen Öğretimindeki Yeri ve Önemi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Buyurgan, S. (2004). Effective Learning at the Museum. Journal of Cultural Research in Art Education, 22 Spring: 99-115. USA: United States Society for Education Through Art (USSEA).
  • Buyurgan, S. ve Buyurgan, U. (2001). Sanat Eğitimi ve Öğretimi. Ankara: Dersal Yayıncılık.
  • Buyurgan,S. ve Mercin L. (2005). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları. Ankara: Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket Geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,3, 2.
  • Emeksizoğlu, T. O. (2007). Polis Müzeleri ve Polis Müzelerinde Eğitimi. Tezsiz Yüksek Lisans Bitirme Projesi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erbay, M. (1997). Plastik Sanatlar Eğitiminin Gelişimi. Boğaziçi Üniversitesi Matbaası: İstanbul.
  • Gartenhaus, A. R. (2000). Yaratıcı Düşünme ve Müzeler. İngilizceden Çeviren:Ruhiser Mergenci ve Bekir Onur. Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Greenhill, E.H. (1999). Müze ve Galeri Eğitimi (Çev: M. Ö. Evren, E.G. Kapçı), Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Gökmen, H. (2002). Çocuk Müzeleri: Alternatif Öğrenme Ortamları. Arredamento Mimarlık Tasarım Kültürü Dergisi, 6
  • Güler, A. (2009). Programlı ve etkili bir müze gezisi için geliştirilen müze eğitim paketinin etkililiğinin ölçülmesi (Ankara ili ilköğretim I. kademe 3. sınıf Sanat Etkinlikleri dersi örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • İlhan, A. (2006). İlköğretimde Değişen Yapı ve Sanat Eğitimi, (Edit. H. Ö. Adıgüzel) Yaratıcı Drama, Ankara:Naturel Yayın Dağıtım.
  • Küçükahmet, L. (2005). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. (17. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Özsoy, V. (2002). Resim-iş (Sanat) Öğretmeni Eğitimine Yönelik Lisansüstü Programlarda Müze Eğitiminin Yeri ve Önemi. G.Ü. Eğitim Fakültesi Sanat Eğitimi Sempozyumu Bildirileri içinde. 08-10 Mayıs 2002. Ankara.
  • Paykoç, F., Baykal, S. (1999). Müze Pedagojisi: Kültür, İletişim ve AktifÖğrenme Ortamı Olarak Müzelerin Etkinliğine İlişkin Bir Çalışma. 3. Uluslar arası Tarih Kongresi: Müzecilikte Yeni Yaklaşımlar: Küreselleşme ve Yerelleşme. 9-11Aralık 1999. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı.
  • Perdahcı, N. (2004). Türkiye’de Müzelerin Sanat Eğitimindeki Gerekliliği Anadolu’yu Tanıma ve Tanıtmadaki Rolü. G.Ü. Eğitim Fakültesi Sanat Eğitimi Sempozyumu Bildirileri 28-30 Nisan 2004. Ankara: G.Ü. Eğitim Fakültesi Sanat Eğitimi Sempozyumu Bildirileri Kitabı Cilt:2 297-305.
  • Saraç, Ç. (2004). Ankara’da bir Müze Eğitimi Uygulaması: Zihinsel Engelli Çocukların Müze Deneyimi. 7. Müzecilik Semineri, 20-22 Ekim 2004, İstanbul.
  • Tezcan, H. (2003). Eğitim Ortamı Olarak Müzeler. Yıldız Teknik Üniversitesi Müzecilik Yüksek Lisans Programı Eğitim Ortamı Olarak Müzeler Konferansı 26-28 Mayıs 2001. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi.

Impact of A Planned Museum Tour On The Primary School Students' Attitudes

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 1, 169 - 179, 26.06.2011

Öz

This study aims at discovering the impact of the museum education pack developed for
the course of Art Activities on the attitudes of students. This study was conducted with the first level
third year students in the Ankara Şehit Mahmut Özdemir Primary School in the 2007-2008 academic
year. A pretest- post-test control group design was used in this study. One of the sampling groups selected
randomly is the experimental group with 37 members, and the other is the control group with 38
members. The data were gathered with an attitude scale. Analyzing the data, a t-test and a single factor
ANOVA were used. At the end of the study, a statistically significant difference was found between the
attitude levels of the students in the control group and the students in the experimental group, defending
the latter’s higher attitude level.

Kaynakça

  • Abacı, O. (2005). Çocuk ve Müze. Morpa Kültür Yayınları. İstanbul.
  • Adıgüzel, Ö. (2006). Okul Dışında Farklı Bir Öğrenme Ortamı Olarak Çocuk Müzeleri. Bilim Eğitim Toplum Dergisi. Bahar Cilt 4, Sayı:14.
  • Atagök, T. (1999). Çağdaş Müzeciliğin Anlamı; Müze ve İlişkileri. Yeniden Müzeciliği Düşünmek. Atagök, T. (Ed.). İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basın Yayın Merkezi.
  • Ata, B. (2002). Müzelerle ve Tarihî Mekânlarla Tarih Öğretimi: Tarih Öğretmenlerinin “Müze Eğitimine” İlişkin Görüşleri. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü
  • Bozdoğan, A. E. (2007). Bilim ve Teknoloji Müzelerinin Fen Öğretimindeki Yeri ve Önemi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Buyurgan, S. (2004). Effective Learning at the Museum. Journal of Cultural Research in Art Education, 22 Spring: 99-115. USA: United States Society for Education Through Art (USSEA).
  • Buyurgan, S. ve Buyurgan, U. (2001). Sanat Eğitimi ve Öğretimi. Ankara: Dersal Yayıncılık.
  • Buyurgan,S. ve Mercin L. (2005). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları. Ankara: Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket Geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,3, 2.
  • Emeksizoğlu, T. O. (2007). Polis Müzeleri ve Polis Müzelerinde Eğitimi. Tezsiz Yüksek Lisans Bitirme Projesi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erbay, M. (1997). Plastik Sanatlar Eğitiminin Gelişimi. Boğaziçi Üniversitesi Matbaası: İstanbul.
  • Gartenhaus, A. R. (2000). Yaratıcı Düşünme ve Müzeler. İngilizceden Çeviren:Ruhiser Mergenci ve Bekir Onur. Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Greenhill, E.H. (1999). Müze ve Galeri Eğitimi (Çev: M. Ö. Evren, E.G. Kapçı), Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Gökmen, H. (2002). Çocuk Müzeleri: Alternatif Öğrenme Ortamları. Arredamento Mimarlık Tasarım Kültürü Dergisi, 6
  • Güler, A. (2009). Programlı ve etkili bir müze gezisi için geliştirilen müze eğitim paketinin etkililiğinin ölçülmesi (Ankara ili ilköğretim I. kademe 3. sınıf Sanat Etkinlikleri dersi örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • İlhan, A. (2006). İlköğretimde Değişen Yapı ve Sanat Eğitimi, (Edit. H. Ö. Adıgüzel) Yaratıcı Drama, Ankara:Naturel Yayın Dağıtım.
  • Küçükahmet, L. (2005). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. (17. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Özsoy, V. (2002). Resim-iş (Sanat) Öğretmeni Eğitimine Yönelik Lisansüstü Programlarda Müze Eğitiminin Yeri ve Önemi. G.Ü. Eğitim Fakültesi Sanat Eğitimi Sempozyumu Bildirileri içinde. 08-10 Mayıs 2002. Ankara.
  • Paykoç, F., Baykal, S. (1999). Müze Pedagojisi: Kültür, İletişim ve AktifÖğrenme Ortamı Olarak Müzelerin Etkinliğine İlişkin Bir Çalışma. 3. Uluslar arası Tarih Kongresi: Müzecilikte Yeni Yaklaşımlar: Küreselleşme ve Yerelleşme. 9-11Aralık 1999. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı.
  • Perdahcı, N. (2004). Türkiye’de Müzelerin Sanat Eğitimindeki Gerekliliği Anadolu’yu Tanıma ve Tanıtmadaki Rolü. G.Ü. Eğitim Fakültesi Sanat Eğitimi Sempozyumu Bildirileri 28-30 Nisan 2004. Ankara: G.Ü. Eğitim Fakültesi Sanat Eğitimi Sempozyumu Bildirileri Kitabı Cilt:2 297-305.
  • Saraç, Ç. (2004). Ankara’da bir Müze Eğitimi Uygulaması: Zihinsel Engelli Çocukların Müze Deneyimi. 7. Müzecilik Semineri, 20-22 Ekim 2004, İstanbul.
  • Tezcan, H. (2003). Eğitim Ortamı Olarak Müzeler. Yıldız Teknik Üniversitesi Müzecilik Yüksek Lisans Programı Eğitim Ortamı Olarak Müzeler Konferansı 26-28 Mayıs 2001. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Güler

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güler, A. (2011). Planlı Bir Müze Gezisinin İlköğretim Öğrencilerinin Tutumuna Etkisi. İlköğretim Online, 10(1), 169-179.
AMA Güler A. Planlı Bir Müze Gezisinin İlköğretim Öğrencilerinin Tutumuna Etkisi. İOO. Mart 2011;10(1):169-179.
Chicago Güler, Ayşe. “Planlı Bir Müze Gezisinin İlköğretim Öğrencilerinin Tutumuna Etkisi”. İlköğretim Online 10, sy. 1 (Mart 2011): 169-79.
EndNote Güler A (01 Mart 2011) Planlı Bir Müze Gezisinin İlköğretim Öğrencilerinin Tutumuna Etkisi. İlköğretim Online 10 1 169–179.
IEEE A. Güler, “Planlı Bir Müze Gezisinin İlköğretim Öğrencilerinin Tutumuna Etkisi”, İOO, c. 10, sy. 1, ss. 169–179, 2011.
ISNAD Güler, Ayşe. “Planlı Bir Müze Gezisinin İlköğretim Öğrencilerinin Tutumuna Etkisi”. İlköğretim Online 10/1 (Mart 2011), 169-179.
JAMA Güler A. Planlı Bir Müze Gezisinin İlköğretim Öğrencilerinin Tutumuna Etkisi. İOO. 2011;10:169–179.
MLA Güler, Ayşe. “Planlı Bir Müze Gezisinin İlköğretim Öğrencilerinin Tutumuna Etkisi”. İlköğretim Online, c. 10, sy. 1, 2011, ss. 169-7.
Vancouver Güler A. Planlı Bir Müze Gezisinin İlköğretim Öğrencilerinin Tutumuna Etkisi. İOO. 2011;10(1):169-7.