Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Why Has National Education Given Up Providing Youth with National Values?

Yıl 2010, Cilt: 9 Sayı: 2, 601 - 629, 26.06.2010

Öz

The “Life Science” has been taught in Turkish elementary school grades 1-3 since 1926, having been
improved and having received criticism since then. Nonetheless, for the first time in the Republic’s history, the 2005
curriculum was abolished by the Council of State for not being suitable for the aims and principles of the Turkish National
Education, not featuring national values and being inadequate for establishing a democracy culture. Still, after the verdict, the
Ministry approved the very same curriculum. This study aims to compare the 2005/2009 “Life Science” curriculum with its
antecedent, 1998 curriculum regarding the above concerns, specifying that the 2005/2009 curriculum needs elaborate
restructuring regarding establishing national values and a democratic culture.

Kaynakça

  • Altunya, N. (2006). “Cumhuriyet Tarihi Boyunca Türkiye Öğretmen Hareketinde Ulusal Eğitim” Küreselleşme ve Eğitim. 11–12 Haziran 2005 Đkinci Ulusal Eğitim Kurultayı. ss.33–45. Ankara..
  • Canerik, H. (2005). Küreselleşmenin Eğitim Programı. Bağımsızlıkçı, Aydınlanmacı Halkçı Eğitim Derneği. Ankara..
  • Canerik, H. (2006). “Đlk ve Ortaöğretim Programlarındaki Değişiklikler Neyi Amaçlıyor?” Küreselleşme ve Eğitim. 11–12 Haziran 2005 Đkinci Ulusal Eğitim Kurultayı. ss. 135–154. Ankara.
  • Çotuksöken, B., Erzan, A. ve Silier, O. Ed. (2003). Ders Kitaplarında Đnsan Hakları Tarama Sonuçları. Đstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Erdoğan, Đ. (2008). “Eğitim Bilimleri Bakış Açısıyla Türkiye Cumhuriyeti’nde Eğitimin Çağdaş Değerlerle Đrdelenmesi” Çalıştayı 1–3 Mart 2008 Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi. ss. 105–108.
  • Ertürk, S. (1997). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara..
  • Gök, F. Ve Şahin, A. (2003). Đnsan Haklarına Saygılı Bir Eğitim Ortamına Doğru. Đstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Gözütok, F.D. (1994). Đlkokul 1.2.3. Sınıf Hayat Bilgisi Dersi Đhtiyaç Belirleme Araştırması. Ankara.
  • Gözütok, F.D. ve diğerleri. (2005). “Đlköğretim Programlarının Öğretmen Yeterlikleri Açısından Değerlendirilmesi” Eğitimde Yansımalar, Yeni Đlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu 14–16 Kasım. ss.17–40. Kayseri.
  • Gözütok, F. D. ve Alkın, S. (2008). “Đlköğretim Öğretmenlerinin Programdaki Ara Disiplin Yaklaşımına Đlişkin Görüşleri” International Conference on Educational Science ICES’08 KKTC. ss. 839–853.
  • MEB.(1926). Đlkokul Programı. Đstanbul.
  • MEB.(1936). Đlkokul Programı. Đstanbul.
  • MEB. (1948). Đlkokul Programı. Đstanbul.
  • MEB. (1968). Đlkokul Programı. Đstanbul.
  • MEB. (2003). Türkiye’de Đlköğretim (Dünü, Bugünü, Yarını). Đstanbul.
  • MEB. TTK (2005). Đlköğretim Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara.
  • MEB. TTK (2009). Đlköğretim 1. 2. ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara.
  • Sarıhan, Z. (2005). Emperyalizm Ulusal Eğitime Meydan Okuyor. Bağımsızlıkçı Aydınlanmacı Halkçı Eğitim Derneği. Ankara.
  • Silier, O. (2003). “Önsöz.” Ders Kitaplarında Đnsan Hakları Tarama Sonuçları Ed. Çotuksöken, B., Erzan, A. ve Silier, O. Đstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Varış, F. (1971). Eğitimde Program Geliştirme Teori ve Teknikler. Ankara.
  • Varış, F. ve diğerleri. (1998). Eğitim Bilimine Giriş. Đstanbul: Alkım Yayınları.
  • Vural, M. (2002). Đlköğretim Okulu Programı. Erzurum.

Milli Eğitim, Çocuklara Ulusal Değerleri Kazandırmaktan Neden Vazgeçiyor?

Yıl 2010, Cilt: 9 Sayı: 2, 601 - 629, 26.06.2010

Öz

Türkiye Cumhuriyeti ilkokul programlarının 1. 2. ve 3. sınıflarında 1926’dan beri Hayat Bilgisi dersi yer almaktadır. 1926, 1936, 1948, 1968, 1998 ve 2005’te Hayat Bilgisi Ders Programları geliştirilmiştir. Her yeni program, bazı kesimler tarafından eleştirilmiştir. Ancak Cumhuriyet tarihinde ilk kez 2005 Hayat Bilgisi Ders Programı Türk Milli Eğitiminin Amaçlarına ve İlkelerine uymadığı, ulusal değerlere yeterince yer vermediği ve demokrasi kültürü oluşturmada yeterli olmadığı gerekçesiyle Danıştay 8. Dairesi tarafından iptal edilmiştir. Karardan 3 hafta sonra MEB Talim ve Terbiye Kurulu, İlköğretim Hayat Bilgisi Dersi 2009 Öğretim Programını kabul etmiştir. Bu çalışmada, 2005/2009 Hayat Bilgisi Ders Programını bir önceki program olan 1998 Hayat Bilgisi Ders Programı ile karşılaştırma amaçlanmıştır. Karşılaştırmada üzerinde yoğun tartışma yaratan ulusal değerler, vatan sevgisi ve demokratik kültür kazandırma boyutları temel alınmıştır. 2005/2009 programının ulusal değerler kazandırma ve demokratik kültür oluşturma açılarından ciddi bir çalışmayla yeniden yapılandırılmaya muhtaç olduğu belirlenmiştir

Kaynakça

  • Altunya, N. (2006). “Cumhuriyet Tarihi Boyunca Türkiye Öğretmen Hareketinde Ulusal Eğitim” Küreselleşme ve Eğitim. 11–12 Haziran 2005 Đkinci Ulusal Eğitim Kurultayı. ss.33–45. Ankara..
  • Canerik, H. (2005). Küreselleşmenin Eğitim Programı. Bağımsızlıkçı, Aydınlanmacı Halkçı Eğitim Derneği. Ankara..
  • Canerik, H. (2006). “Đlk ve Ortaöğretim Programlarındaki Değişiklikler Neyi Amaçlıyor?” Küreselleşme ve Eğitim. 11–12 Haziran 2005 Đkinci Ulusal Eğitim Kurultayı. ss. 135–154. Ankara.
  • Çotuksöken, B., Erzan, A. ve Silier, O. Ed. (2003). Ders Kitaplarında Đnsan Hakları Tarama Sonuçları. Đstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Erdoğan, Đ. (2008). “Eğitim Bilimleri Bakış Açısıyla Türkiye Cumhuriyeti’nde Eğitimin Çağdaş Değerlerle Đrdelenmesi” Çalıştayı 1–3 Mart 2008 Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi. ss. 105–108.
  • Ertürk, S. (1997). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara..
  • Gök, F. Ve Şahin, A. (2003). Đnsan Haklarına Saygılı Bir Eğitim Ortamına Doğru. Đstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Gözütok, F.D. (1994). Đlkokul 1.2.3. Sınıf Hayat Bilgisi Dersi Đhtiyaç Belirleme Araştırması. Ankara.
  • Gözütok, F.D. ve diğerleri. (2005). “Đlköğretim Programlarının Öğretmen Yeterlikleri Açısından Değerlendirilmesi” Eğitimde Yansımalar, Yeni Đlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu 14–16 Kasım. ss.17–40. Kayseri.
  • Gözütok, F. D. ve Alkın, S. (2008). “Đlköğretim Öğretmenlerinin Programdaki Ara Disiplin Yaklaşımına Đlişkin Görüşleri” International Conference on Educational Science ICES’08 KKTC. ss. 839–853.
  • MEB.(1926). Đlkokul Programı. Đstanbul.
  • MEB.(1936). Đlkokul Programı. Đstanbul.
  • MEB. (1948). Đlkokul Programı. Đstanbul.
  • MEB. (1968). Đlkokul Programı. Đstanbul.
  • MEB. (2003). Türkiye’de Đlköğretim (Dünü, Bugünü, Yarını). Đstanbul.
  • MEB. TTK (2005). Đlköğretim Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara.
  • MEB. TTK (2009). Đlköğretim 1. 2. ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara.
  • Sarıhan, Z. (2005). Emperyalizm Ulusal Eğitime Meydan Okuyor. Bağımsızlıkçı Aydınlanmacı Halkçı Eğitim Derneği. Ankara.
  • Silier, O. (2003). “Önsöz.” Ders Kitaplarında Đnsan Hakları Tarama Sonuçları Ed. Çotuksöken, B., Erzan, A. ve Silier, O. Đstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Varış, F. (1971). Eğitimde Program Geliştirme Teori ve Teknikler. Ankara.
  • Varış, F. ve diğerleri. (1998). Eğitim Bilimine Giriş. Đstanbul: Alkım Yayınları.
  • Vural, M. (2002). Đlköğretim Okulu Programı. Erzurum.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

F. Dilek Gözütok Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gözütok, F. D. (2010). Milli Eğitim, Çocuklara Ulusal Değerleri Kazandırmaktan Neden Vazgeçiyor?. İlköğretim Online, 9(2), 601-629.
AMA Gözütok FD. Milli Eğitim, Çocuklara Ulusal Değerleri Kazandırmaktan Neden Vazgeçiyor?. İOO. Haziran 2010;9(2):601-629.
Chicago Gözütok, F. Dilek. “Milli Eğitim, Çocuklara Ulusal Değerleri Kazandırmaktan Neden Vazgeçiyor?”. İlköğretim Online 9, sy. 2 (Haziran 2010): 601-29.
EndNote Gözütok FD (01 Haziran 2010) Milli Eğitim, Çocuklara Ulusal Değerleri Kazandırmaktan Neden Vazgeçiyor?. İlköğretim Online 9 2 601–629.
IEEE F. D. Gözütok, “Milli Eğitim, Çocuklara Ulusal Değerleri Kazandırmaktan Neden Vazgeçiyor?”, İOO, c. 9, sy. 2, ss. 601–629, 2010.
ISNAD Gözütok, F. Dilek. “Milli Eğitim, Çocuklara Ulusal Değerleri Kazandırmaktan Neden Vazgeçiyor?”. İlköğretim Online 9/2 (Haziran 2010), 601-629.
JAMA Gözütok FD. Milli Eğitim, Çocuklara Ulusal Değerleri Kazandırmaktan Neden Vazgeçiyor?. İOO. 2010;9:601–629.
MLA Gözütok, F. Dilek. “Milli Eğitim, Çocuklara Ulusal Değerleri Kazandırmaktan Neden Vazgeçiyor?”. İlköğretim Online, c. 9, sy. 2, 2010, ss. 601-29.
Vancouver Gözütok FD. Milli Eğitim, Çocuklara Ulusal Değerleri Kazandırmaktan Neden Vazgeçiyor?. İOO. 2010;9(2):601-29.