Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Rutin Olmayan Problem Çözme Stratejileriyle İlgili Gözlemler

Yıl 2007, Cilt: 6 Sayı: 2, 249 - 263, 26.06.2007

Öz

Bu nitel çalışmada, “İlköğretim Çağındaki Çocuklarda Problem Çözme Gelişiminin İncelenmesi” projesi** kapsamında ilköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencileri ile yapılan deneysel çalışmadan elde edilen öğrenci çalışmaları ve gözlemlerden bazılarına yer verilmektedir. 18 ders saati süren deneysel çalışmada, öğrencilere rutin olmayan problem çözme stratejilerinden tahmin ve kontrol, şekil çizme, bağıntı bulma, problemi basitleştirme, sistematik liste yapma ve geriye doğru çalışma stratejileri ile ilgili toplam 41 soru sorulmuştur. Yazılı çalışmaları ve sözlü açıklamaları kullanılarak, öğrencilerin bu sorular için geliştirdikleri çözüm stratejileri ortaya çıkarılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular, öğrencilerin rutin olmayan problemler için özgün stratejiler geliştirebildiklerini ve böylece problem çözmeye karşı olumlu tutum geliştirebildiklerini göstermektedir. Ayrıca bazı öğrenci çözümlerinin, Herr ve Johnson (2002)’ın çalışmasında yer verilen öğrenci çözümleri ile benzerliği dikkat çekmektedir

Kaynakça

  • Altun, M. (2005). Eğitim Fakülteleri ve İlköğretim Öğretmenleri İçin Matematik Öğretimi. Bursa: Aktüel Yayınları
  • Altun, M., Bintaş, J., Yazgan, Y.& Arslan C. (2004). İlköğretim Çağındaki Çocuklarda Problem Çözme Gelişiminin İncelenmesi. Bursa: Uludağ Üniversitesi, Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi.
  • Asman, D. & Markowitz, Z. (2001). The use of real word knowledge in solving mathematical problems. In M. van den Heuvel-Panhuizen (Ed). 25th Conference Of The International Group For The Psychology Of Mathematics Education: Vol 2. (pp. 65-72). Netherlands: Utrecht University
  • Billstein, R., Libeskind S., Lott, J. W. (1996 ). A problem solving approach to mathematics for elementary school teachers. New York: Addison Wesley Longman Inc.
  • Herr, T. & Johnson K. (2002). Problem solving strategies: crossing the river with dogs. USA: Key Curriculum Press
  • Higgins, K. M. (1997). The effect of long instruction in mathematical problem solving on middle school students’ attitudes, beliefs and abilities. Journal of Experimental Education, 66(1), 5-28
  • Lee, S. Kil (1982). Fourth graders’ heuristic problem-solving behavior. Journal For Research in Mathematics Education, Vol13(2), 110-123
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). İlköğretim okulu matematik dersi öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları
  • National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standarts for school mathematics. Reston/VA: National Council of Teachers of Mathematics Pub.
  • Polya, G. (1957). How to solve it? Princeton: Princeton University Press.
  • Pugalee, D. K. (2001). Writing, mathematics and metacognition: Looking for connections through students’ work in mathematical problem solving. School Science and Mathematics, Vol101 (8), 236-245
  • Schoenfeld, A. H. (1991). What’s all the fuss about problem solving ?. Zentrallblatt fur Didaktik der Mathematik (ZDM), Vol23(1), 4-8
  • Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: problem solving, metacognition and sense – making in mathematics, In D. Grouws (ed) Handbook for Research on Mathematics Teaching and Learning. (pp.334–370). NewYork: Mac Millian
  • Verschaffel, L., De Corte, E., Lasure, S., Van Vaerenbergh, G., Bogaerts, H. & Ratinckx, E. (1999). Learning to solve mathematical application problems: a design experiment with fifth graders, Mathematical Thinking & Learning. Vol 1(3), 195-299
  • Yazgan, Y. (2002). İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin problem çözme stratejilerini kullanabilme düzeyleri üzerine bir çalışma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.

Observations about fourth and fifth grade students’ strategies to solve non-routine problems

Yıl 2007, Cilt: 6 Sayı: 2, 249 - 263, 26.06.2007

Öz

In this study, some of the student works and observations collected from an experimental study
carried out with fourth and fifth graders under the scope of a project called “Examination of Problem Solving
Development of Elementary School Students” project∗∗ were presented. Experimental study lasted 18 lessons
and students were asked total of 41 problems related to strategies of guess and check, draw a picture, look for a
pattern, simplify the problem, make a systematic list and work backward. By using written and verbal
explanations, strategies that students put forth for these problems were revealed. Findings obtained from study
shows that students can develop original strategies and they can build up positive attitude toward problem
solving. Moreover, it was interesting to find out the similarity between answers of some of the students in this
study and the answers reported in the book written by Herr and Johnson’s (2002).

Kaynakça

  • Altun, M. (2005). Eğitim Fakülteleri ve İlköğretim Öğretmenleri İçin Matematik Öğretimi. Bursa: Aktüel Yayınları
  • Altun, M., Bintaş, J., Yazgan, Y.& Arslan C. (2004). İlköğretim Çağındaki Çocuklarda Problem Çözme Gelişiminin İncelenmesi. Bursa: Uludağ Üniversitesi, Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi.
  • Asman, D. & Markowitz, Z. (2001). The use of real word knowledge in solving mathematical problems. In M. van den Heuvel-Panhuizen (Ed). 25th Conference Of The International Group For The Psychology Of Mathematics Education: Vol 2. (pp. 65-72). Netherlands: Utrecht University
  • Billstein, R., Libeskind S., Lott, J. W. (1996 ). A problem solving approach to mathematics for elementary school teachers. New York: Addison Wesley Longman Inc.
  • Herr, T. & Johnson K. (2002). Problem solving strategies: crossing the river with dogs. USA: Key Curriculum Press
  • Higgins, K. M. (1997). The effect of long instruction in mathematical problem solving on middle school students’ attitudes, beliefs and abilities. Journal of Experimental Education, 66(1), 5-28
  • Lee, S. Kil (1982). Fourth graders’ heuristic problem-solving behavior. Journal For Research in Mathematics Education, Vol13(2), 110-123
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). İlköğretim okulu matematik dersi öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları
  • National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standarts for school mathematics. Reston/VA: National Council of Teachers of Mathematics Pub.
  • Polya, G. (1957). How to solve it? Princeton: Princeton University Press.
  • Pugalee, D. K. (2001). Writing, mathematics and metacognition: Looking for connections through students’ work in mathematical problem solving. School Science and Mathematics, Vol101 (8), 236-245
  • Schoenfeld, A. H. (1991). What’s all the fuss about problem solving ?. Zentrallblatt fur Didaktik der Mathematik (ZDM), Vol23(1), 4-8
  • Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: problem solving, metacognition and sense – making in mathematics, In D. Grouws (ed) Handbook for Research on Mathematics Teaching and Learning. (pp.334–370). NewYork: Mac Millian
  • Verschaffel, L., De Corte, E., Lasure, S., Van Vaerenbergh, G., Bogaerts, H. & Ratinckx, E. (1999). Learning to solve mathematical application problems: a design experiment with fifth graders, Mathematical Thinking & Learning. Vol 1(3), 195-299
  • Yazgan, Y. (2002). İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin problem çözme stratejilerini kullanabilme düzeyleri üzerine bir çalışma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yeliz Yazgan

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yazgan, Y. (2007). Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Rutin Olmayan Problem Çözme Stratejileriyle İlgili Gözlemler. İlköğretim Online, 6(2), 249-263.
AMA Yazgan Y. Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Rutin Olmayan Problem Çözme Stratejileriyle İlgili Gözlemler. İOO. Haziran 2007;6(2):249-263.
Chicago Yazgan, Yeliz. “Dördüncü Ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Rutin Olmayan Problem Çözme Stratejileriyle İlgili Gözlemler”. İlköğretim Online 6, sy. 2 (Haziran 2007): 249-63.
EndNote Yazgan Y (01 Haziran 2007) Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Rutin Olmayan Problem Çözme Stratejileriyle İlgili Gözlemler. İlköğretim Online 6 2 249–263.
IEEE Y. Yazgan, “Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Rutin Olmayan Problem Çözme Stratejileriyle İlgili Gözlemler”, İOO, c. 6, sy. 2, ss. 249–263, 2007.
ISNAD Yazgan, Yeliz. “Dördüncü Ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Rutin Olmayan Problem Çözme Stratejileriyle İlgili Gözlemler”. İlköğretim Online 6/2 (Haziran 2007), 249-263.
JAMA Yazgan Y. Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Rutin Olmayan Problem Çözme Stratejileriyle İlgili Gözlemler. İOO. 2007;6:249–263.
MLA Yazgan, Yeliz. “Dördüncü Ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Rutin Olmayan Problem Çözme Stratejileriyle İlgili Gözlemler”. İlköğretim Online, c. 6, sy. 2, 2007, ss. 249-63.
Vancouver Yazgan Y. Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Rutin Olmayan Problem Çözme Stratejileriyle İlgili Gözlemler. İOO. 2007;6(2):249-63.