Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Development of Historical Time Concept in Elementary School’s Students

Yıl 2006, Cilt: 5 Sayı: 2, 87 - 109, 26.06.2006

Öz

This study discusses the development of historical time concept and the skills
depending on such concept in the elementary school’s students attending to grades 4 to 8 (aged
between 10-14). The study is a descriptive field study, where quantitative and qualitative methods
are used. The investigation was carried out in the Elementary Schools of Cacabey, Vali Mithat
Saylam and Ahi Evran located in the inner city of Kırehir, which represent, respectively, the
socio-economically upper, middle and lower settings. In the quantitative part of the study, the
achievement test regarding the subject were applied to each branch of students from grades 4-8 of
the three schools, each being randomly selected (421 in total), and the collected data were
analyzed statistically, using the t-test, ANOVA and Correlation techniques in the SPSS program.
In the qualitative part, ten students from each of these branches (149 in total) were interviewed
and data were collected employing the semi-structured interview technique. Interpreting the data
obtained from the investigation, one can conclude that a number of variables such as socioeconomic
environment, gender, grade level (age), mathematics and language (Turkish) success
have an effect on the acquirement of historical time concept by the student. Regarding the
quantitative findings, it was found remarkable that there was such a significant difference between
grades 4, 5, 6, and grades 7 and 8 that they could constitute two distinct groups.

Kaynakça

  • Baltacıo lu, . H. (1942). Tarihi Nasıl Ö rettim? Yeni Adam, 396, 10.
  • Beate, D. (1891). The teaching of chronology. The Parents’ Review, 2(2), 81-90.
  • Blyth, J. (1996). History in primary school. London: Open University.
  • Bruner, J. S. (1991). Bir Ö retim Kuramına Do ru. (Çev. Fatma Varı - Tanju Gürkan). Ankara: A. Ü. Basımevi.
  • Chapman, T. (1993). Teaching chronology through time lines. Teaching History, October: 25-29.
  • Demircio lu, . H. (2005). Sekizinci Sınıf Ö rencilerinin Tarih Ö retiminde Kullanılan Zaman ve Kronolojiyle ilgili Bazı Kavramları Anlama Düzeyi. E itim Ara tırmaları Dergisi. 19, 155- 163.
  • Dilek, D., Bozcan, M. (2002). lkö retim I. Kademe Sosyal Bilgiler Dersi Tarih Konularının Ö retimine Kavramsal Açıdan bir Yakla ım. Uluslar arası Katılımlı 2000’ li yıllarda I. Ö renme ve Ö retme Sempozyumu, stanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Do anay, A. (2002a). Sosyal Bilgiler ve Sosyal Bilgiler Ö retimi, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Kitabı içinde (Ed. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Daha geni bilgi için bakınız: Ahmet im ek (2005). Zaman ve kronolojiyi algılama, Sosyal Bilgiler 6 ve 7.
  • sınıflar ö retim programı içinde. Ankara: Milli E itim Basımevi.
  • Epstein, T. L. (1997). Sociacultural approaches to young people’s historical understanding, Social Education, 61 (1), 28-31.
  • Gürgür, H.. (2001). itme Engelliler lkö retim Okulunda (Birinci Kademede) Uygulanan E itim Programına li kin Ö retmen Görü leri. (Yayımlanmamı Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi E itim Bilimleri Enstitüsü. Danı manı: Prof. Dr. Gönül Akçamete.
  • Hodkinson, A. J. (2003). Primary children’s developing conceptions of historical time: analizing approaches to teaching and learning. (Unpublished phD Thesis). Lancester: University of Lancester.
  • Hodkinson, A. J. (2004). Does the english curriculum for history and its schemes of work effectively promote primary- aged children’s assimilâtion of the concept of historical time? Some Observations Based on Current Research. Educational Research, 46(2): 99-117.
  • http: 1. http://www.savannah.chathome.k12.ga.us/speed/qcc/CRCTEOCT%20us.%20 history. doc. Basic Skills in Social Studies. 03.10.2004 tarihinde alınmı tır.
  • http: 2: Research, Writing and Ideas About Children’s Understanding of Time.
  • http://www. uea.ac.uk. 22.10.2004 tarihinde alınmı tır.
  • lkö retim Sosyal Bilgiler Dersi (4-5. sınıflar) Ö retim Programı. (2004). (E itim Amacıyla Hazırlanmı Taslak Baskı). Ankara: Devlet kitapları müdürlü ü basımevi.
  • Jackson J. L. Michon, J.A. (1984) The processing of temporal informations. in Timing and Time Perception. (ed: John Gibbon and Lorraine Allan), New York: New York Academy of Sciences.
  • Leigh, A. T, Reynolds, T. O. (1997). The little windows to past. Social Education, 61(1), 45-47.
  • Levstik, L. S., Barton, K. C. (1997). Doing history. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Özçelik, D. A. (1988). 3-11 sınıf (9-17 ya ) ö rencilerinde görülen biçimiyle kavram (söz da arcı ı) geli imi, Eski ehir: A.Ü.A.Ö.F. Yayınları, Yayın No:126.
  • Özkal, N. (2000). birlikli Ö renmenin Sosyal Bilgilere li kin Benlik Kavramı, Tutumlar ve Akademik Ba arı Üzerindeki Etkileri. (Yayımlanmamı doktora tezi). zmir: Dokuz Eylül Üniversitesi. E itim Bilimleri Enstitüsü. Danı manı: Prof. Dr. Kamile Ün Açıkgöz.
  • Piaget, J. (1969). The child’s conception of time. New York: Basic Boks, Inc. Publishers.
  • Saxe, D. W. (1992). Resolving students confusion about indefinite time expressions. The Social Studies, September/Octomber: 188-192.
  • Saunders, R. M. (1996). National standards for united states history, The Social Studies. 87 ( 2), 63-67.
  • Stow, W. Haydn, T. (2000). Issues in the teaching of chronology. (Ed: James Arthur and Robert Philips).In Issues in History Teaching. London: Routledge.
  • im ek, A. (2006). lkö retim Ö rencilerinde Tarihsel Zamana Kavramının Geli imi ve Ö retimi. (Yayımlanmamı Doktora tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi E itim Bilimleri Enstitüsü. Danı manı: Prof. Dr. Mustafa Safran.
  • Vygotsky, L. S. (1985). Dü ünce ve Dil, (Çev. Semih Koray), stanbul: Kaynak Yayınları.
  • White, R. (1997). Time for history: some ideas for teaching chronology in year 2. Teaching History, 89, 22-25.
  • Wood, S. (1995). Developing and understanding of time sequencing issues. Teaching History, 79, 11- 14.
  • Yıldırım, A. im ek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Ara tırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.

İlköğretim Öğrencilerinde Tarihsel Zaman Kavramının Gelişimi

Yıl 2006, Cilt: 5 Sayı: 2, 87 - 109, 26.06.2006

Öz

Bu çalışmada, ilköğretim 4-8. sınıf (10-14 yaş arası) öğrencilerinde tarihsel zaman kavramı ve buna bağlı becerilerin gelişimi konusu ele alınmıştır. Çalışma, nicel ve nitel yöntemlerin kullanıldığı yerlerde bir alan araştırmasıdır. Araştırma, Kırşehir il merkezindeki sosyo-ekonomik açıdan üst-orta-alt devre örnekleyen, sırasıyla, Cacabey, Vali Mithat Saylam ve Ahi Evran İlköğretim Okullarında yapılmıştır. 4-4. Araştırmanın nicel bölümü, bu üç okulun 4-8. sınıflarından rasgele seçilen birer şube öğrenciye (toplam 421), konuya ait başarı testi uygulanmış, elde SPSS programında t testi, Anova ve Korelasyon teknikleri çözüldü. Nitel yöntemleri arasında aradaki fark, bu şubelerden seçilen onar (toplam 149) öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme tekniğine dayalı veri toplanmıştır. Araştırmanın verileri yorumlandığında, tarihsel zaman kavramının öğrenci tarafından kazanılmasında, sosyo-ekonomik çevre, cinsiyet, sınıf düzeyi (yaş), matematik ve dil (Türkçe) başarısızlıklarının etkili olduğu söylenebilir. Nicel bulgularda, tarihsel zaman kavramı başarı testi sonuçlarına göre sınıf bazında 4, 5, ve 6. sınıfların bir grup, 7. ve 8. sınıfların de olduğu başka bir grup oluşturacak kadar anlamlı bir farkın olması kayda değer bulunmuştur.

Kaynakça

  • Baltacıo lu, . H. (1942). Tarihi Nasıl Ö rettim? Yeni Adam, 396, 10.
  • Beate, D. (1891). The teaching of chronology. The Parents’ Review, 2(2), 81-90.
  • Blyth, J. (1996). History in primary school. London: Open University.
  • Bruner, J. S. (1991). Bir Ö retim Kuramına Do ru. (Çev. Fatma Varı - Tanju Gürkan). Ankara: A. Ü. Basımevi.
  • Chapman, T. (1993). Teaching chronology through time lines. Teaching History, October: 25-29.
  • Demircio lu, . H. (2005). Sekizinci Sınıf Ö rencilerinin Tarih Ö retiminde Kullanılan Zaman ve Kronolojiyle ilgili Bazı Kavramları Anlama Düzeyi. E itim Ara tırmaları Dergisi. 19, 155- 163.
  • Dilek, D., Bozcan, M. (2002). lkö retim I. Kademe Sosyal Bilgiler Dersi Tarih Konularının Ö retimine Kavramsal Açıdan bir Yakla ım. Uluslar arası Katılımlı 2000’ li yıllarda I. Ö renme ve Ö retme Sempozyumu, stanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Do anay, A. (2002a). Sosyal Bilgiler ve Sosyal Bilgiler Ö retimi, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Kitabı içinde (Ed. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Daha geni bilgi için bakınız: Ahmet im ek (2005). Zaman ve kronolojiyi algılama, Sosyal Bilgiler 6 ve 7.
  • sınıflar ö retim programı içinde. Ankara: Milli E itim Basımevi.
  • Epstein, T. L. (1997). Sociacultural approaches to young people’s historical understanding, Social Education, 61 (1), 28-31.
  • Gürgür, H.. (2001). itme Engelliler lkö retim Okulunda (Birinci Kademede) Uygulanan E itim Programına li kin Ö retmen Görü leri. (Yayımlanmamı Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi E itim Bilimleri Enstitüsü. Danı manı: Prof. Dr. Gönül Akçamete.
  • Hodkinson, A. J. (2003). Primary children’s developing conceptions of historical time: analizing approaches to teaching and learning. (Unpublished phD Thesis). Lancester: University of Lancester.
  • Hodkinson, A. J. (2004). Does the english curriculum for history and its schemes of work effectively promote primary- aged children’s assimilâtion of the concept of historical time? Some Observations Based on Current Research. Educational Research, 46(2): 99-117.
  • http: 1. http://www.savannah.chathome.k12.ga.us/speed/qcc/CRCTEOCT%20us.%20 history. doc. Basic Skills in Social Studies. 03.10.2004 tarihinde alınmı tır.
  • http: 2: Research, Writing and Ideas About Children’s Understanding of Time.
  • http://www. uea.ac.uk. 22.10.2004 tarihinde alınmı tır.
  • lkö retim Sosyal Bilgiler Dersi (4-5. sınıflar) Ö retim Programı. (2004). (E itim Amacıyla Hazırlanmı Taslak Baskı). Ankara: Devlet kitapları müdürlü ü basımevi.
  • Jackson J. L. Michon, J.A. (1984) The processing of temporal informations. in Timing and Time Perception. (ed: John Gibbon and Lorraine Allan), New York: New York Academy of Sciences.
  • Leigh, A. T, Reynolds, T. O. (1997). The little windows to past. Social Education, 61(1), 45-47.
  • Levstik, L. S., Barton, K. C. (1997). Doing history. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Özçelik, D. A. (1988). 3-11 sınıf (9-17 ya ) ö rencilerinde görülen biçimiyle kavram (söz da arcı ı) geli imi, Eski ehir: A.Ü.A.Ö.F. Yayınları, Yayın No:126.
  • Özkal, N. (2000). birlikli Ö renmenin Sosyal Bilgilere li kin Benlik Kavramı, Tutumlar ve Akademik Ba arı Üzerindeki Etkileri. (Yayımlanmamı doktora tezi). zmir: Dokuz Eylül Üniversitesi. E itim Bilimleri Enstitüsü. Danı manı: Prof. Dr. Kamile Ün Açıkgöz.
  • Piaget, J. (1969). The child’s conception of time. New York: Basic Boks, Inc. Publishers.
  • Saxe, D. W. (1992). Resolving students confusion about indefinite time expressions. The Social Studies, September/Octomber: 188-192.
  • Saunders, R. M. (1996). National standards for united states history, The Social Studies. 87 ( 2), 63-67.
  • Stow, W. Haydn, T. (2000). Issues in the teaching of chronology. (Ed: James Arthur and Robert Philips).In Issues in History Teaching. London: Routledge.
  • im ek, A. (2006). lkö retim Ö rencilerinde Tarihsel Zamana Kavramının Geli imi ve Ö retimi. (Yayımlanmamı Doktora tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi E itim Bilimleri Enstitüsü. Danı manı: Prof. Dr. Mustafa Safran.
  • Vygotsky, L. S. (1985). Dü ünce ve Dil, (Çev. Semih Koray), stanbul: Kaynak Yayınları.
  • White, R. (1997). Time for history: some ideas for teaching chronology in year 2. Teaching History, 89, 22-25.
  • Wood, S. (1995). Developing and understanding of time sequencing issues. Teaching History, 79, 11- 14.
  • Yıldırım, A. im ek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Ara tırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Safran

Ahmet Şimşek

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Safran, M., & Şimşek, A. (2006). İlköğretim Öğrencilerinde Tarihsel Zaman Kavramının Gelişimi. İlköğretim Online, 5(2), 87-109.
AMA Safran M, Şimşek A. İlköğretim Öğrencilerinde Tarihsel Zaman Kavramının Gelişimi. İOO. Haziran 2006;5(2):87-109.
Chicago Safran, Mustafa, ve Ahmet Şimşek. “İlköğretim Öğrencilerinde Tarihsel Zaman Kavramının Gelişimi”. İlköğretim Online 5, sy. 2 (Haziran 2006): 87-109.
EndNote Safran M, Şimşek A (01 Haziran 2006) İlköğretim Öğrencilerinde Tarihsel Zaman Kavramının Gelişimi. İlköğretim Online 5 2 87–109.
IEEE M. Safran ve A. Şimşek, “İlköğretim Öğrencilerinde Tarihsel Zaman Kavramının Gelişimi”, İOO, c. 5, sy. 2, ss. 87–109, 2006.
ISNAD Safran, Mustafa - Şimşek, Ahmet. “İlköğretim Öğrencilerinde Tarihsel Zaman Kavramının Gelişimi”. İlköğretim Online 5/2 (Haziran 2006), 87-109.
JAMA Safran M, Şimşek A. İlköğretim Öğrencilerinde Tarihsel Zaman Kavramının Gelişimi. İOO. 2006;5:87–109.
MLA Safran, Mustafa ve Ahmet Şimşek. “İlköğretim Öğrencilerinde Tarihsel Zaman Kavramının Gelişimi”. İlköğretim Online, c. 5, sy. 2, 2006, ss. 87-109.
Vancouver Safran M, Şimşek A. İlköğretim Öğrencilerinde Tarihsel Zaman Kavramının Gelişimi. İOO. 2006;5(2):87-109.