Teachers, students and researhcers who are involved with art education which is
complex and has many aspects tell that they have had some problems about the evaluation and
assessment. In Turkey, there aren’t any established systems and progressed criteria about this subject
at art education. Therefore, the aim of this research is to determine the importance of assessment and
evaluation in art education to set down certain quidelines for evaluation and assessment and to suggest
an applicable practice. With the participation of art criticisim, history of art and aesthetics to the art
education which has psychomotor and affective characteristics, it has also started to have some
cognitive characteristics within the multidisciplinary curriculum. Teachers have had to assess and
evaluate objectively and scientifically against the criteria within this expanded curriculum. Since the
curriculum has changed, the students’ experiences, teachers will have to change the methods with
which they teach, learn and assess their students performances.
Çok yönlü ve karmaık bir yapıya sahip olan sanat eitiminde ölçümleme ve deerlendirme
alanında öretmen, örenci ve sanat eitimi aratırmacıları tarafından dile getirilen bir güçlük
yaanmaktadır. Türkiye’de sanat derslerinde bu konuda yerlemi bir sistem, gelitirilmi ölçütler
yoktur. Bu nedenle ölçümlendirmenin ve deerlendirmenin sanat eitimindeki yerini ve önemini
belirleyebilmek, Çok Alanlı Sanat Eitiminde (ÇASEY) deerlendirme yöntemlerinin ne
olabileceini tespit etmek ve bir uygulama önerisi getirebilmek amaçlanmıtır. Devinisel ve duyusal
alan özellikleri gösteren uygulama alanına, sanat eletirisi, sanat tarihi ve estetiin katılmasıyla
bilisel özellikler kazanan çok alanlı sanat eitiminde, öretmenin bu geniletilmi müfredat içersinde
yine aynı oranda geniletilmi, objektif ve bilimsel bir deerlendirme yapabilmesi zorunlu hale
gelmitir. Çünkü, müfredat, örencinin deneyimlerini deitirdii için öretmeninde öretme,
örenme ve deerlendirme yöntemlerini deitirmesi gerekmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2004 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2004 Cilt: 3 Sayı: 2 |