BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 14 Sayı: 1, 72 - 85, 05.01.2015

Öz

In this study, school organizational identity and description of trust on school according to teachers’ views and the effect of organizational identity on perception of trust on school are examined. The study group of this study consists of 35 primary schools dependent of Ministry of Education in Sivas. Statistical process is realized through 296 scales that returned and are available for process. In the analysis of research data, descriptive statistical methods are benefited. In the analysis of data, SPSS (Statistical Packet for Social Studies) 17 is used. Averages, standard deviation, the highest and the lowest points are calculated. In the analysis of research data, t – test, one – way analysis of variance (ANOVA) and regression analysis are applied. According to the results of research, organizational identity and their level of trust on school are seen to be above the average. From the point of gender variance, there is not a significant difference, the more they work at schools, the more they trust on school. The increase in the number of students at school increases the trust on school. Handling all sub dimensions about perceived organization identity, management and teacher are the predictor of trust on school and student and environment are not the predictor of trust on school. As a result of the research, in order for schools to have a remarkable identity, it can be suggested that cultural values of school should be taken into consideration, meetings and some special meals should be made to increase teachers’ loyalty to school

Kaynakça

  • Albert, S. & Whetten, D. (1985) Organizational identity. Research in Organizational Behavior, 7, 263-295.
  • Arı, G. S., & Tuncay, A. (2010). Yöneticiye duyulan güven ve tükenmişlik arasındaki ilişkiler: ankara’daki devlet hastanelerinde çalışan idari personel üzerinde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24 (4), 113-135.
  • Bakan, P. (2011). Çağdaş yönetim yaklaşımları. İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım A.Ş.
  • Başak, S., & Öztaş, N. (2010). Güven Ağbağları, Sosyal Sermaye ve Toplumsal Cinsiyet. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 27-56.
  • Bökeoğlu, Ö. Ç., & Yılmaz, K. (2008). İlköğretim okullarında örgütsel güven hakkında öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi , s. 211-233.
  • Brehrn, John, and Scott Gates (2002). Rules, trust, and the allocation of time. Paper presented at the Annual Meeting of the Midwest Political Science Association, Chicago, IL, April 25-28.
  • Büte, M. (2011) Etik iklim, örgütsel güven ve bireysel performans arasındaki ilişki. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25 (1), 171-192.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cevizci, A. (2010). Eğitim Sözlüğü. İstanbul: Say Yayınları.
  • Cooper, R. ve Sawaf, A. (1997). Liderlikte duygusal zekâ. (Çeviri: Z. Ayman ve B. Sancar). İstanbul: Sistem.
  • Çobanoğlu, F. (2008). İlköğretim okullarında örgütsel kimlik ve örgütsel etkililik, (Denizli İli Örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Çıtır, I.Ö., ve Kavi, E. (2010) Algılanan örgütsel güven ile iş güvencesi arasındaki ilişkiye yönelik bir araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 8 (2) 232-243.
  • Dönmez, A. (2007). The impact of identity salience on organizational citizenship behaviors. The Degree of Master of Business Administration, Middle East Technical University, Ankara.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S., & Çinko, M. (2011). Sosyal bilimlerde SPSS'le veri analizi. İstanbul: Beta.
  • Dutton, J.E., Dukerich, J.M. (1991). Keeping an eye on the mirror: Image and identity in organizational adaptation. Academy of Management Journal, 34, 517-554.
  • Ertürk, A., Demircan, N. ve Ceylan, A. (2005) The effects of organizational communication and commitment on organizational identification: A sectoral comperison. Boğaziçi Journal, 19 (1-2) 81-98.
  • Eser, G. (2011) Güven eğiliminin algılanan destek üzerindeki etkisi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 30 (1) 365-376.
  • Fukuyama, F. (2005) Güven: Sosyal erdemler ve rafahın yaratılması. (Çev.A.Buğdaycı) İstanbul: T.İş bankası.
  • Gider, Ö. (2010) Eğitim ve araştırma hastanelerinde çalışan personelin örgütsel bağlılık, örgütsel güven ve iş doyum düzeylerinin araştırılması. Yönetim, 21 (65), 81-105.
  • Gülşen, M. U. (2010). Örgütsel adalet ve kimliklenme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Kocaeli.
  • İşcan, Ö. F., & Sayın, U. (2010). Örgütsel adalet, iş tatmini ve örgütsel güven arasındaki ilişki. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi , 195-215.
  • Kamer, M. (2001). Örgütsel güven, örgütsel bağlılık ve örgütsel vatandaşlık davranışlarına etkileri. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Lewicki, R.J., McAllister, D.J., Bies, R.J., (1998). Trust and distrust: New relationships and realities,” Academy of Management Review, 23, 438-459.
  • Mamatoğlu, N. (2010, Haziran). Lider davranışları algıları ve örgütsel kimliklenme boyutları arasında çalışanın kişilik özelliklerinin düzenleyici rolü. Türk Psikoloji Dergisi , 82-97.
  • Marwick, N. & Fıll, C. (1997) Towards a framework for managing corporate identity. European Journal of Marketing, 31 (5), 396-409.
  • Memduhoğlu, H. B., & Yılmaz, K. (2010). Yönetimde yeni yaklaşımlar. Ankara: Pegem Akademi .
  • McAllister, D.J. (1995) Affect and cognition-based trust as foundations for interpersonal cooperation in organizations. Academy of Management Journal, 38 (1), 24 59.
  • Özdil, K. (2005). İlköğretim okullarında güven ve örgütsel iklim arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Başak, S. ve Öztaş, N. (2010) Güven ağbağları, sosyal sermaye ve toplumsal cinsiyet. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12 (1), 27-56.
  • Özyılmaz, A. (2010) Vertical trust in organization: A review of emperical studies over the last decade. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (13) 1-28.
  • Perks, H. & Hallıday, S.V. (2003). Sources, Signs And Signalling For Fast Trust Creation İn Organisational Relationships. European Management Journal, 21 (3), 338–350.
  • Pıllaı, R., Schrıesheım, C.A., E.S. Wıllıams, E.A.(1999). Fairness perceptions and trust as mediators for transformational and transactional leadership: A two-sample study”, Journal Of Management, 25 (6), 897-933.
  • Polat, S. (2007). Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel adalet algıları, örgütsel güven düzeyleri ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki. Kocaeli.
  • Polat, S.,Celep, C. (2008) Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel adalet, örgütsel güven, örgütsel vatandaşlık davranışlarına ilişkin algıları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 307-331.
  • Pullon, S. (2008) Competence, respect and trust: Key features of successful interprofessional nurse-doctor relationships. Journal of Interprofessional Care, 22 (2), 133-147.
  • Shockley-Zalabak, P.S. ve Sherwyn P. M. (2010). Building high trust organization. Spring, 39-45.
  • Şişman, M. (2007). Örgütler ve kültürler, Ankara: Pegem.
  • Tajfel, H. (1982). Social psychology of intergroup relations. Annual Review of Psychology,
  • Tseng, H.C., Chen, T.F., ve Chen, F.I. (2005) Constructing and testing a model of trustworthiness, trust behavior 33, 1-39. and organizational identification. Journal of Nursing Research Vol. 13 (4),293-303.
  • Tüzün, İ. K. (2006). Örgütsel güven, örgütsel kimlik ve örgütsel özdeşleşme ilişkisi; uygulamalı bir çalışma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Voci, A. (2006) The link between identification and in-group favouritism: Effects of threat to social identity and trust-related emotions. British Journal of Social Psychology, 45, 265–284
  • Yılmaz, K. (2009). Özel dershane öğretmenlerinin örgütsel güven düzeyleri ile örgütsel vatandaşlık davanışları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi , 471-490.
  • Yılmaz, E. (2006). Okullardaki örgütsel güven düzeyinin okul yöneticilerinin etik liderlik özellikleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Yücel, C. ve Samancı, G. (2009) Örgütsel güven ve örgütsel vatandaşlık davranışı. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (1) 113-132.

Öğretmenlerin Örgütsel Kimlik ve Okula Güven Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2015, Cilt: 14 Sayı: 1, 72 - 85, 05.01.2015

Öz

Bu çalışmada okul örgütsel kimliği ve okula güvenin öğretmen görüşlerine göre betimlenmesi ve örgütsel kimliğin okula güven algısı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Sivas ilinde otuz beş ilköğretim okulu oluşturmaktadır. Geri dönen ve işlenmeye uygun 296 ölçekle toplanan verilerle istatistik işlemler gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde, betimsel istatistik yöntemlerinden yararlanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS( Statistical Packet for Social Studies) 17 programı kullanılmıştır. Ölçeklere ilişkin aritmetik ortalamalar, standart sapmalar, en yüksek ve en düşük puanlar hesaplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde; t testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve regrasyon analizleri yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin örgütsel kimlik ve okula güven düzeylerinin ortalamanın üzerinde olduğu görülmüştür. Cinsiyet değişkeni açısından örgütsel kimlik ve okula güven algıları anlamlı farklılık göstermezken, okulda çalışma süresi arttıkça okula güven algısı yükselmektedir. Okullardaki öğrenci sayısının artması okula olan güveni artırmaktadır. Algılanan örgüt kimliğine ilişkin bütün alt boyutlar birlikte ele alındığında yönetim ve öğretmen alt boyutlarının okula güven algısının anlamlı yordayıcısı, öğrenci ve çevre alt boyutunun ise okula güven algısının anlamlı bir yordayıcısı olmadığı tespit edilmiştir.  Araştırma sonucunda okulların belirgin bir kimliğe sahip olmaları için okul kültürel değerlerinin önemsenmesi, okulla öğretmenler arası bağlılıkların artırılmasını sağlayacak toplantı, yemek gibi özel paylaşımların sağlanması gerekliliği öneri olarak sunulabilir.

Kaynakça

  • Albert, S. & Whetten, D. (1985) Organizational identity. Research in Organizational Behavior, 7, 263-295.
  • Arı, G. S., & Tuncay, A. (2010). Yöneticiye duyulan güven ve tükenmişlik arasındaki ilişkiler: ankara’daki devlet hastanelerinde çalışan idari personel üzerinde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24 (4), 113-135.
  • Bakan, P. (2011). Çağdaş yönetim yaklaşımları. İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım A.Ş.
  • Başak, S., & Öztaş, N. (2010). Güven Ağbağları, Sosyal Sermaye ve Toplumsal Cinsiyet. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 27-56.
  • Bökeoğlu, Ö. Ç., & Yılmaz, K. (2008). İlköğretim okullarında örgütsel güven hakkında öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi , s. 211-233.
  • Brehrn, John, and Scott Gates (2002). Rules, trust, and the allocation of time. Paper presented at the Annual Meeting of the Midwest Political Science Association, Chicago, IL, April 25-28.
  • Büte, M. (2011) Etik iklim, örgütsel güven ve bireysel performans arasındaki ilişki. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25 (1), 171-192.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cevizci, A. (2010). Eğitim Sözlüğü. İstanbul: Say Yayınları.
  • Cooper, R. ve Sawaf, A. (1997). Liderlikte duygusal zekâ. (Çeviri: Z. Ayman ve B. Sancar). İstanbul: Sistem.
  • Çobanoğlu, F. (2008). İlköğretim okullarında örgütsel kimlik ve örgütsel etkililik, (Denizli İli Örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Çıtır, I.Ö., ve Kavi, E. (2010) Algılanan örgütsel güven ile iş güvencesi arasındaki ilişkiye yönelik bir araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 8 (2) 232-243.
  • Dönmez, A. (2007). The impact of identity salience on organizational citizenship behaviors. The Degree of Master of Business Administration, Middle East Technical University, Ankara.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S., & Çinko, M. (2011). Sosyal bilimlerde SPSS'le veri analizi. İstanbul: Beta.
  • Dutton, J.E., Dukerich, J.M. (1991). Keeping an eye on the mirror: Image and identity in organizational adaptation. Academy of Management Journal, 34, 517-554.
  • Ertürk, A., Demircan, N. ve Ceylan, A. (2005) The effects of organizational communication and commitment on organizational identification: A sectoral comperison. Boğaziçi Journal, 19 (1-2) 81-98.
  • Eser, G. (2011) Güven eğiliminin algılanan destek üzerindeki etkisi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 30 (1) 365-376.
  • Fukuyama, F. (2005) Güven: Sosyal erdemler ve rafahın yaratılması. (Çev.A.Buğdaycı) İstanbul: T.İş bankası.
  • Gider, Ö. (2010) Eğitim ve araştırma hastanelerinde çalışan personelin örgütsel bağlılık, örgütsel güven ve iş doyum düzeylerinin araştırılması. Yönetim, 21 (65), 81-105.
  • Gülşen, M. U. (2010). Örgütsel adalet ve kimliklenme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Kocaeli.
  • İşcan, Ö. F., & Sayın, U. (2010). Örgütsel adalet, iş tatmini ve örgütsel güven arasındaki ilişki. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi , 195-215.
  • Kamer, M. (2001). Örgütsel güven, örgütsel bağlılık ve örgütsel vatandaşlık davranışlarına etkileri. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Lewicki, R.J., McAllister, D.J., Bies, R.J., (1998). Trust and distrust: New relationships and realities,” Academy of Management Review, 23, 438-459.
  • Mamatoğlu, N. (2010, Haziran). Lider davranışları algıları ve örgütsel kimliklenme boyutları arasında çalışanın kişilik özelliklerinin düzenleyici rolü. Türk Psikoloji Dergisi , 82-97.
  • Marwick, N. & Fıll, C. (1997) Towards a framework for managing corporate identity. European Journal of Marketing, 31 (5), 396-409.
  • Memduhoğlu, H. B., & Yılmaz, K. (2010). Yönetimde yeni yaklaşımlar. Ankara: Pegem Akademi .
  • McAllister, D.J. (1995) Affect and cognition-based trust as foundations for interpersonal cooperation in organizations. Academy of Management Journal, 38 (1), 24 59.
  • Özdil, K. (2005). İlköğretim okullarında güven ve örgütsel iklim arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Başak, S. ve Öztaş, N. (2010) Güven ağbağları, sosyal sermaye ve toplumsal cinsiyet. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12 (1), 27-56.
  • Özyılmaz, A. (2010) Vertical trust in organization: A review of emperical studies over the last decade. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (13) 1-28.
  • Perks, H. & Hallıday, S.V. (2003). Sources, Signs And Signalling For Fast Trust Creation İn Organisational Relationships. European Management Journal, 21 (3), 338–350.
  • Pıllaı, R., Schrıesheım, C.A., E.S. Wıllıams, E.A.(1999). Fairness perceptions and trust as mediators for transformational and transactional leadership: A two-sample study”, Journal Of Management, 25 (6), 897-933.
  • Polat, S. (2007). Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel adalet algıları, örgütsel güven düzeyleri ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki. Kocaeli.
  • Polat, S.,Celep, C. (2008) Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel adalet, örgütsel güven, örgütsel vatandaşlık davranışlarına ilişkin algıları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 307-331.
  • Pullon, S. (2008) Competence, respect and trust: Key features of successful interprofessional nurse-doctor relationships. Journal of Interprofessional Care, 22 (2), 133-147.
  • Shockley-Zalabak, P.S. ve Sherwyn P. M. (2010). Building high trust organization. Spring, 39-45.
  • Şişman, M. (2007). Örgütler ve kültürler, Ankara: Pegem.
  • Tajfel, H. (1982). Social psychology of intergroup relations. Annual Review of Psychology,
  • Tseng, H.C., Chen, T.F., ve Chen, F.I. (2005) Constructing and testing a model of trustworthiness, trust behavior 33, 1-39. and organizational identification. Journal of Nursing Research Vol. 13 (4),293-303.
  • Tüzün, İ. K. (2006). Örgütsel güven, örgütsel kimlik ve örgütsel özdeşleşme ilişkisi; uygulamalı bir çalışma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Voci, A. (2006) The link between identification and in-group favouritism: Effects of threat to social identity and trust-related emotions. British Journal of Social Psychology, 45, 265–284
  • Yılmaz, K. (2009). Özel dershane öğretmenlerinin örgütsel güven düzeyleri ile örgütsel vatandaşlık davanışları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi , 471-490.
  • Yılmaz, E. (2006). Okullardaki örgütsel güven düzeyinin okul yöneticilerinin etik liderlik özellikleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Yücel, C. ve Samancı, G. (2009) Örgütsel güven ve örgütsel vatandaşlık davranışı. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (1) 113-132.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Celal Teyyar Uğurlu

Cihat Arslan

Yayımlanma Tarihi 5 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uğurlu, C. T., & Arslan, C. (2015). -. İlköğretim Online, 14(1), 72-85.
AMA Uğurlu CT, Arslan C. -. İOO. Ocak 2015;14(1):72-85.
Chicago Uğurlu, Celal Teyyar, ve Cihat Arslan. “-”. İlköğretim Online 14, sy. 1 (Ocak 2015): 72-85.
EndNote Uğurlu CT, Arslan C (01 Ocak 2015) -. İlköğretim Online 14 1 72–85.
IEEE C. T. Uğurlu ve C. Arslan, “-”, İOO, c. 14, sy. 1, ss. 72–85, 2015.
ISNAD Uğurlu, Celal Teyyar - Arslan, Cihat. “-”. İlköğretim Online 14/1 (Ocak 2015), 72-85.
JAMA Uğurlu CT, Arslan C. -. İOO. 2015;14:72–85.
MLA Uğurlu, Celal Teyyar ve Cihat Arslan. “-”. İlköğretim Online, c. 14, sy. 1, 2015, ss. 72-85.
Vancouver Uğurlu CT, Arslan C. -. İOO. 2015;14(1):72-85.