BibTex RIS Kaynak Göster

MİLLET ŞUURUNDAN MİLLİYETÇİLİK VE ÜLKÜCÜLÜĞE

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 337 - 368, 01.10.2018

Öz

Bu çalışmada ülkücü gençlerin, millet şuurundan milliyetçilik ve ülkücülüğe bakış açılarıyla ilgili görüşleri analiz edilmiştir. Nitel araştırma desenlerine uygun olarak tasarlanan araştırmada, olgubilim fenomenolojik araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 56 ülkücü genç oluşturmuştur. Veriler, içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre: Ülkücü gençler, millet kavramını daha çok “Dil, din, soy, tarih ve ortak değerler birliğinden oluşan topluluk 22, %39 olarak tanımlarken, millet şuurunu da “Milli şuur, ortak duygu ve millet olma sorumluluğu” 21, %39 olarak tanımlamışlardır. Milliyetçiliği, “Vatanını, milletini ve devletini sevme, koruma ve yüceltme” 26, %46 olarak açıklarlarken, ülkücülüğü de “Türk-İslam ülküsü, Türklük gurur ve şuuru, İslam ahlak ve fazileti” 22, %39 şeklinde açıklamaya çalışmışlardır. Milliyetçi olmalarını, “Türk olan bir toplumda yetişme ve Türk töresini yaşatma” 11, %20 nedenine bağlarlarken, ülkücü olmalarını ise, “Okuduğum kitaplar, kişisel bilinçlenme” 18, %32 nedeniyle açıklamışlardır. Gençlerin çoğunluğu 38, %76 ülkücülüklerinden zarar görmediklerini belirtirken, zarar gördüklerini belirtenler ise, “Psikolojik şiddet, manevi baskı” 9, %16 yoluyla zarar gördüklerini belirtmişlerdir. Gençlerin ülkücülüklerini ifade ettiklerinde hissettikleri en önemli duygunun ise “Gurur” 44, %79 olduğu görülmüştür. Ülkücü gençlerin sahip olması gereken değerlerden en çok atıf alan değer ise, “Türklük sevgisi/milli şuur” 31, %55 değeri olmuştur

Kaynakça

  • Afet İnan, A. (2017). Medeni Bilgiler, (Uygarlık Bilgileri). Derleyen: Nurer Uğurlu, 8. Baskı
  • Ankara: Örgün Yayınları, s.25. Akçura, Y. (1978). Türkçülük: Türkçülüğün Tarihi Gelişimi. İstanbul: İlgi Kültür Sanat Yayınları.
  • Akçura, Y. (1998). Üç Tarz-ı Siyaset. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayını.
  • Anderson, B. (1995). Hayali Cemaatler: Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması, (İ. Savaşır Çev.), 2.
  • Baskı, Metis Yayınları, İstanbul, S.20-22. MEB. (2001). Atatürkçülük-1. İstanbul: MEB Yayınları, (Genelkurmay Başkanlığı’nca hazırlanmıştır).
  • Baş, T. ve Akturan, U. (2008). Nitel veri araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 184s.
  • Cengiz, O. (2015). Alpaslan Türkeş ve Dokuz Işık. İstanbul: İhlas Gazetecilik A.Ş.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Marrison, K. (2007). Research methods in educaiton. 638p, London-New York.
  • Darendelioğlu, İ. E. (1968). Türkiye'de Milliyetçilik Hareketleri. İstanbul: Toker Yayınları.
  • Erdem, G. Ülkü Ocakları, Eğitim ve Kültür Vakfı Merkezi. http://www.ulkuocaklari.org.tr/ulkucuhareket/ulkuculuk-nedir/ulkuculuk adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 02 Mart 2018).
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in educaiton. Mcgraw
  • Hill International Edition, 620p, New York, Giorgi, A. P. ve Giorgi, B. (2003). Phenomenology. Smith, J. A. (Ed.), Qualitative Pyshcology (165
  • ). Sage Publications, London. Gökalp, Z. (2005). Türkçülüğün Esasları. İstanbul: Akvaryum Yayınevi, s. 24-29.
  • Güngör, E. (2004). Türk Kültürü ve Milliyetçilik. İstanbul: Ötüken Yayınları, s.209-210. https://indigodergisi.com/2016/07/turkculuk-akiminin-tarihi-evrimi/ adresinden erişilmiştir. (Erişim Tarihi:1 Mart 2018).
  • http://www.gazete2023.com/dusunce-analiz/erol-gungor-ve-turk-milliyetciligi-h73346.html, adresinden erişilmiştir. (Erişim Tarihi: 27 Şubat 2018).
  • https://www.youtube.com/watch?v=0yZ_23tDm4A, adresinden erişilmiştir (Erişim Tarihi: 03.2018).
  • Karahan, F. (2014). Millet ve milliyet bakımından Türk Milleti, (Felsefi bir yaklaşım). The Journal of
  • Academic Social Science Studies, Number:28, s.97-112. http://www.jasstudies.com/Makaleler/1068840132_7Yrd.%20Do%C3%A7.%20Dr.%20Faz%C4%B1l%
  • KARAHAN.pdf, adresinden erişilmiştir. (Erişim Tarihi: 28 Şubat 2018).
  • Karaer, İ. (1999). Türk Ocakları ve Türk Milliyetçiliği. Türk Yurdu; XXI. Yüzyıla Doğru Türk
  • Milliyetçiliği, Özel Sayı, Ankara: Cilt:19, Sayı: 139-141. KKK. (1982). Atatürkçü Düşünce ve Yaklaşım Tarzı. Kara Kuvvetleri Komutanlığı Yayınları, NO.2 S.16.
  • Köseoğlu, N. (2009). Türk Milliyetçiliği İdeolojisinin Doğuşu ve Özellikleri, Modern Türkiye’de
  • Siyasi Düşünce Cilt:4: Milliyetçilik, İletişim Yayınları, s.221. Kur’an-ı Kerim ve Açıklamalı Meali. (2001). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları (Heyet).
  • Kurtkan, A. (1976). Genel Sosyoloji. İstanbul: s.133.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. San
  • Francisco: Jossey-Bass Publishers. Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An expanded source book qualitaive data analysis. Sage
  • Publications, 338s, California. Silverman, D. Doing Qualitative Research. Sage Publication, London, p. Sarantakos, S. (2005). Social research. Basingstoke. Palgrave Macmillan, 464p, Australia.
  • Silverman, D. (2005). Doing Qualitative Research. Sage Publication, 395p.
  • Smith, A. (1991). Milli Kimlik. (Bahadır Sina Şener, Çev:) İletişim Yayınları, İstanbul-1991, 42.
  • Smith, A. (2002). Ulusların Etnik Kökeni, (S. Bayramoğlu ve H. Kendir, Çev:), Ankara: Dost Yayınevi, s.45-57.
  • Türköne, M. (2003). Siyaset. Ankara: Lotus Yayınları, s.632-633.
  • Uzel, S. M. (2012). Erol Güngör ve milliyetçilik kavramı. Türk Yurdu Dergisi, Yıl 101, Sayı:302 http://www.kirmizilar.com/tr/index.php/konuk-yazarlar2/2180-erol-gungor-ve-milliyetcilik- kavrami, adresinden erişilmiştir. (Erişim Tarihi: 21.02.2018).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, s.366.
  • Yin, R. K. (1994). Case Study Research Design and Methods. SAGE Publications.

FROM NATIONAL CONSCIENCE TO NATIONALISM AND IDEALISM

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 337 - 368, 01.10.2018

Öz

In this study, the opinions of idealist youth on national consciousness, nationalism and idealism have been analyzed. The phenomenological method is used in this research, which is designed in accordance with the qualitative design pattern. Study group of the research includes 56 idealist youth. Data have been analyzed using content analysis method. The results of the research show that while idealist youth define the concept of nation mostly as “a community which has the same language, religion, bloodline, history and commonly shared values” 22, 39% , they define national consciousness as “common feeling and national responsibility” 21, 39% . They described nationalism as “Loving, protecting and exalting one’s own homeland, nation and state” 26, 46% , and idealism as “Turkish-Islamic ideal, the pride and consciousness of being Turkish and Islamic ethics and virtue” 22, 39% . They say that they are nationalists because “they grew up with in a Turkish society and wanted to maintain Turkish traditions” 11, 20% , and that they are idealists because of the books they have read and selfawareness 18, 32% . While many students in the study group 38, 76% have said that they did not suffer from their idealism, some students 9, 16% have said that they suffered from psychological pressure and moral coercion. It is seen that the most important feeling the youth feel when they expressed their idealism is “pride” 44, 79% . The most referred value among the values idealists should possess is “Patriotism and national consciousness” 31, 55%

Kaynakça

  • Afet İnan, A. (2017). Medeni Bilgiler, (Uygarlık Bilgileri). Derleyen: Nurer Uğurlu, 8. Baskı
  • Ankara: Örgün Yayınları, s.25. Akçura, Y. (1978). Türkçülük: Türkçülüğün Tarihi Gelişimi. İstanbul: İlgi Kültür Sanat Yayınları.
  • Akçura, Y. (1998). Üç Tarz-ı Siyaset. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayını.
  • Anderson, B. (1995). Hayali Cemaatler: Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması, (İ. Savaşır Çev.), 2.
  • Baskı, Metis Yayınları, İstanbul, S.20-22. MEB. (2001). Atatürkçülük-1. İstanbul: MEB Yayınları, (Genelkurmay Başkanlığı’nca hazırlanmıştır).
  • Baş, T. ve Akturan, U. (2008). Nitel veri araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 184s.
  • Cengiz, O. (2015). Alpaslan Türkeş ve Dokuz Işık. İstanbul: İhlas Gazetecilik A.Ş.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Marrison, K. (2007). Research methods in educaiton. 638p, London-New York.
  • Darendelioğlu, İ. E. (1968). Türkiye'de Milliyetçilik Hareketleri. İstanbul: Toker Yayınları.
  • Erdem, G. Ülkü Ocakları, Eğitim ve Kültür Vakfı Merkezi. http://www.ulkuocaklari.org.tr/ulkucuhareket/ulkuculuk-nedir/ulkuculuk adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 02 Mart 2018).
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in educaiton. Mcgraw
  • Hill International Edition, 620p, New York, Giorgi, A. P. ve Giorgi, B. (2003). Phenomenology. Smith, J. A. (Ed.), Qualitative Pyshcology (165
  • ). Sage Publications, London. Gökalp, Z. (2005). Türkçülüğün Esasları. İstanbul: Akvaryum Yayınevi, s. 24-29.
  • Güngör, E. (2004). Türk Kültürü ve Milliyetçilik. İstanbul: Ötüken Yayınları, s.209-210. https://indigodergisi.com/2016/07/turkculuk-akiminin-tarihi-evrimi/ adresinden erişilmiştir. (Erişim Tarihi:1 Mart 2018).
  • http://www.gazete2023.com/dusunce-analiz/erol-gungor-ve-turk-milliyetciligi-h73346.html, adresinden erişilmiştir. (Erişim Tarihi: 27 Şubat 2018).
  • https://www.youtube.com/watch?v=0yZ_23tDm4A, adresinden erişilmiştir (Erişim Tarihi: 03.2018).
  • Karahan, F. (2014). Millet ve milliyet bakımından Türk Milleti, (Felsefi bir yaklaşım). The Journal of
  • Academic Social Science Studies, Number:28, s.97-112. http://www.jasstudies.com/Makaleler/1068840132_7Yrd.%20Do%C3%A7.%20Dr.%20Faz%C4%B1l%
  • KARAHAN.pdf, adresinden erişilmiştir. (Erişim Tarihi: 28 Şubat 2018).
  • Karaer, İ. (1999). Türk Ocakları ve Türk Milliyetçiliği. Türk Yurdu; XXI. Yüzyıla Doğru Türk
  • Milliyetçiliği, Özel Sayı, Ankara: Cilt:19, Sayı: 139-141. KKK. (1982). Atatürkçü Düşünce ve Yaklaşım Tarzı. Kara Kuvvetleri Komutanlığı Yayınları, NO.2 S.16.
  • Köseoğlu, N. (2009). Türk Milliyetçiliği İdeolojisinin Doğuşu ve Özellikleri, Modern Türkiye’de
  • Siyasi Düşünce Cilt:4: Milliyetçilik, İletişim Yayınları, s.221. Kur’an-ı Kerim ve Açıklamalı Meali. (2001). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları (Heyet).
  • Kurtkan, A. (1976). Genel Sosyoloji. İstanbul: s.133.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. San
  • Francisco: Jossey-Bass Publishers. Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An expanded source book qualitaive data analysis. Sage
  • Publications, 338s, California. Silverman, D. Doing Qualitative Research. Sage Publication, London, p. Sarantakos, S. (2005). Social research. Basingstoke. Palgrave Macmillan, 464p, Australia.
  • Silverman, D. (2005). Doing Qualitative Research. Sage Publication, 395p.
  • Smith, A. (1991). Milli Kimlik. (Bahadır Sina Şener, Çev:) İletişim Yayınları, İstanbul-1991, 42.
  • Smith, A. (2002). Ulusların Etnik Kökeni, (S. Bayramoğlu ve H. Kendir, Çev:), Ankara: Dost Yayınevi, s.45-57.
  • Türköne, M. (2003). Siyaset. Ankara: Lotus Yayınları, s.632-633.
  • Uzel, S. M. (2012). Erol Güngör ve milliyetçilik kavramı. Türk Yurdu Dergisi, Yıl 101, Sayı:302 http://www.kirmizilar.com/tr/index.php/konuk-yazarlar2/2180-erol-gungor-ve-milliyetcilik- kavrami, adresinden erişilmiştir. (Erişim Tarihi: 21.02.2018).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, s.366.
  • Yin, R. K. (1994). Case Study Research Design and Methods. SAGE Publications.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hasan Hüseyin Özkan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özkan, H. H. (2018). FROM NATIONAL CONSCIENCE TO NATIONALISM AND IDEALISM. Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi, 3(1), 337-368. https://doi.org/10.26899/inciss.126