BibTex RIS Kaynak Göster

A RESERCH ON THE PRACTICES OF PRESCHOOL TEACHERS ABOUT GAINING PROBLEM SOLVING ABILITY IN SCIENCE ACTIVITIES

Yıl 2015, Sayı: 3, 102 - 114, 01.04.2015

Öz

This research was done in order to find out whether preschool teachers conduct scienceactivities to improve problem solving abilities of children in 2013-2014 academic year in Ankara.Two preschool teachers chosen by convenient sampling method were participated in theresearch. By observing the teachers during eight science activities, two researchers evaluated theactivities according to Problem Solving Ability Criteria Table. The credibility calculated for twoassessments was 76. It was observed that the teachers provided children to consider aboutinteresting problem cases during science activities; however, teachers played active role insolution stage. Therefore students couldn’t find an opportunity to try their own problemsolutions during activities.

Kaynakça

  • Akkaya, S. (2006). Okulöncesi Eğitim Kurumlarında Uygulanan Fen Ve Doğa Etkinliklerinin Çocukların Problem Çözme Becerilerine Etkisi Konusunda Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Anadolu ÜniversitesiEğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aksoy,B. (2003). Problem Çözme Yönteminin Çevre Eğitiminde Uygulanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl: (2) Sayı:1, 83-98.
  • Aktaş Arnas, Y. (Ed.). (2009).Okulöncesi dönemde fen eğitimi. :kök yayıncılık.
  • Alisinanoğlu, F., Özbey, S., & Kahveci, G.( 2011). Okul öncesinde fen eğitimi. Ankara : Maya Akademi
  • Anlıak, Ş. (2004). Farklı Eğitim Yaklaşımları Uygulayan Okulöncesi Eğitim Kurumlarında Kişiler Arası Bilişsel Problem Çözme Becerisi Programının Etkisinin İncelenmesi.Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Arkan, K. (2011). Sınıf Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerisini Kazandırmaya Yönelik Öz- Yeterlikleri İle İlköğretim Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki.Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ayvacı, H. Ş. (2010). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Bilimsel Süreç Becerilerini Kullanma Yeterliliklerini Geliştirmeye Yönelik Pilot Bir Çalışma. NecatibeyEğitimFakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi Cilt 4, Sayı2,1-24.
  • Ayvacı, H.Ş., Devecioğlu, Y., Yiğit, N. (2002). Okulöncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerindeki yeterliliklerinin belirlenmesi. 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulmuş bildiri, 16-18 Eylül, ODTÜ, Ankara, Türkiye.
  • Bingham, A.(2004). Çocuklarda Problem Çözme Yeteneklerinin Geliştirilmesi.(F. Oğuzkan, Çev.).İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Eroğlu, E. (2001). Ailenin çocuklarda problem çözme becerisinin gelişmesi üzerindeki etkisi (Adapazarı örneği). Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Güneş, F. (2012). Öğrencilerin Düşünme Becerilerini Geliştirme. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, Cilt:32, 127-146.
  • Kesgin, E. (2006).Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Öz-Yeterlilik Düzeyleri İle Problem Çözme Yaklaşımlarını Kullanma Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Denizli İli Örnegi). Yüksek Lisans Tezi.Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Kıldan, O. &Murat, P .(2009). Erken Çocukluk Döneminde Fen ve Doğa İle İlgili Konuların Öğretilmesinde Okulöncesi Öğretmenlerinin Görüşlerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt 10 Sayı 1, 113-127.
  • MEB (2008). Okul Öncesi Öğretmeni Özel Alan Yeterlilikleri. 21 Nisan 2014 tarihinde http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/alanyeterlikler/okul%20öncesi%20öğretmeni%20özel% 20alan%20yeterlikleri.pdf sayfasından erişilmiştir. (2008). http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/alanyeterlikler/sınıf%20öğretmeni%20özel%20alan%20 yeterlikleri.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB (2013). Okulöncesi Eğitim Programı.
  • Oğuzkan, Ş.ve Oral, G. (1996). Okul Öncesi Eğitimi.İstanbul: M.E.B.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem.İstanbul: Epsilon
  • Oktay, A., Gürkan, T., Zembat, R. &Polat Unutkan, Ö. (2003). Okulöncesi Eğitim Programı Uygulama Rehberi Ne Yapıyorum? Neden Yapıyorum? Nasıl Yapmalıyım? (3. Bölümden). İstanbul: Ya-pa.
  • Özdemir, D. (2006).Sosyal Bilgiler Dersinin Düşünme Becerilerini Kazandırma Düzeyine İlişkin Öğretmen Görüşleri.Yüksek Lisans Tezi. Anadolu ÜniversitesiEğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özdemir, D.(2006). Sosyal Bilgiler Dersinin Düşünme Becerilerini Kazandırma Düzeyine İlişkin Öğretmen Görüşleri.Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özden, Y. (2011). Öğrenme Ve Öğretme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özğül, E. (2009). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerileri İle Öğretmenlik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Özmen, D. (2013). 5-6 Yaş Grubu Çocukların Akran İlişkilerinin Sosyal Problem Çözme Becerisi Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi.SelçukÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim Öğrenme Ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Özen Matbaası.
  • Sezgin, E. (2011).Problem Çözme Becerisi Ölçeğinin Geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara ÜniversitesiEğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şahin, G. (2009). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 5-6 Yaş Çocuklarının Özerklik Ve Atılganlık Düzeyleri İle Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Tok, E. (2008).Düşünme Becerileri Eğitimi Programının Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Eleştirel, Yaratıcı Düşünme Ve Problem Çözme Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul,
  • Taş, I. (2010). Etnografik Bakış Açısıyla Kırsal Kesimde Okulöncesi Fen Eğitimine Yönelik Bir Durum Çalışması.Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir
  • Umut Pakkal, F.(2007). Okul Öncesi Eğitim Alan Ergenlerin, Sosyal Benlik Değerlerinin Problem Çözme Becerisine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi,Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FEN ETKİNLİKLERİNDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ KAZANDIRMAYA YÖNELİK UYGULAMALARI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2015, Sayı: 3, 102 - 114, 01.04.2015

Öz

Bu araştırma okulöncesi öğretmenlerinin fen etkinliklerini çocukların problem çözme becerisini kazandıracak ve geliştirecek şekilde uygulayıp uygulamadıklarını ortaya koymak amacıyla 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Ankara’da yapılmıştır. Çalışmaya uygun örnekleme yöntemiyle seçilen iki okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Öğretmenler sekiz fen etkinliğinde gözlemlenerek, etkinlikler Problem Çözme Becerisi Ölçütleri Tablosuna göre iki araştırmacı tarafından değerlendirilmiştir. İki değerlendirme için hesaplanan güvenirlik ,76 olarak bulunmuştur. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin fen etkinliklerinde çocukları ilgi çekici problem durumları üzerinde düşündürdükleri, fakat çözüm aşamasında öğretmenlerin aktif rol üstlendiği görülmüştür. Çocuklar etkinliklerde kendi ürettikleri problem çözümlerini deneme fırsatı bulamamışlardır.

Kaynakça

  • Akkaya, S. (2006). Okulöncesi Eğitim Kurumlarında Uygulanan Fen Ve Doğa Etkinliklerinin Çocukların Problem Çözme Becerilerine Etkisi Konusunda Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Anadolu ÜniversitesiEğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aksoy,B. (2003). Problem Çözme Yönteminin Çevre Eğitiminde Uygulanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl: (2) Sayı:1, 83-98.
  • Aktaş Arnas, Y. (Ed.). (2009).Okulöncesi dönemde fen eğitimi. :kök yayıncılık.
  • Alisinanoğlu, F., Özbey, S., & Kahveci, G.( 2011). Okul öncesinde fen eğitimi. Ankara : Maya Akademi
  • Anlıak, Ş. (2004). Farklı Eğitim Yaklaşımları Uygulayan Okulöncesi Eğitim Kurumlarında Kişiler Arası Bilişsel Problem Çözme Becerisi Programının Etkisinin İncelenmesi.Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Arkan, K. (2011). Sınıf Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerisini Kazandırmaya Yönelik Öz- Yeterlikleri İle İlköğretim Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki.Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ayvacı, H. Ş. (2010). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Bilimsel Süreç Becerilerini Kullanma Yeterliliklerini Geliştirmeye Yönelik Pilot Bir Çalışma. NecatibeyEğitimFakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi Cilt 4, Sayı2,1-24.
  • Ayvacı, H.Ş., Devecioğlu, Y., Yiğit, N. (2002). Okulöncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerindeki yeterliliklerinin belirlenmesi. 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulmuş bildiri, 16-18 Eylül, ODTÜ, Ankara, Türkiye.
  • Bingham, A.(2004). Çocuklarda Problem Çözme Yeteneklerinin Geliştirilmesi.(F. Oğuzkan, Çev.).İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Eroğlu, E. (2001). Ailenin çocuklarda problem çözme becerisinin gelişmesi üzerindeki etkisi (Adapazarı örneği). Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Güneş, F. (2012). Öğrencilerin Düşünme Becerilerini Geliştirme. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, Cilt:32, 127-146.
  • Kesgin, E. (2006).Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Öz-Yeterlilik Düzeyleri İle Problem Çözme Yaklaşımlarını Kullanma Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Denizli İli Örnegi). Yüksek Lisans Tezi.Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Kıldan, O. &Murat, P .(2009). Erken Çocukluk Döneminde Fen ve Doğa İle İlgili Konuların Öğretilmesinde Okulöncesi Öğretmenlerinin Görüşlerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt 10 Sayı 1, 113-127.
  • MEB (2008). Okul Öncesi Öğretmeni Özel Alan Yeterlilikleri. 21 Nisan 2014 tarihinde http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/alanyeterlikler/okul%20öncesi%20öğretmeni%20özel% 20alan%20yeterlikleri.pdf sayfasından erişilmiştir. (2008). http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/alanyeterlikler/sınıf%20öğretmeni%20özel%20alan%20 yeterlikleri.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB (2013). Okulöncesi Eğitim Programı.
  • Oğuzkan, Ş.ve Oral, G. (1996). Okul Öncesi Eğitimi.İstanbul: M.E.B.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem.İstanbul: Epsilon
  • Oktay, A., Gürkan, T., Zembat, R. &Polat Unutkan, Ö. (2003). Okulöncesi Eğitim Programı Uygulama Rehberi Ne Yapıyorum? Neden Yapıyorum? Nasıl Yapmalıyım? (3. Bölümden). İstanbul: Ya-pa.
  • Özdemir, D. (2006).Sosyal Bilgiler Dersinin Düşünme Becerilerini Kazandırma Düzeyine İlişkin Öğretmen Görüşleri.Yüksek Lisans Tezi. Anadolu ÜniversitesiEğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özdemir, D.(2006). Sosyal Bilgiler Dersinin Düşünme Becerilerini Kazandırma Düzeyine İlişkin Öğretmen Görüşleri.Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özden, Y. (2011). Öğrenme Ve Öğretme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özğül, E. (2009). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerileri İle Öğretmenlik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Özmen, D. (2013). 5-6 Yaş Grubu Çocukların Akran İlişkilerinin Sosyal Problem Çözme Becerisi Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi.SelçukÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim Öğrenme Ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Özen Matbaası.
  • Sezgin, E. (2011).Problem Çözme Becerisi Ölçeğinin Geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara ÜniversitesiEğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şahin, G. (2009). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 5-6 Yaş Çocuklarının Özerklik Ve Atılganlık Düzeyleri İle Sosyal Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Tok, E. (2008).Düşünme Becerileri Eğitimi Programının Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Eleştirel, Yaratıcı Düşünme Ve Problem Çözme Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul,
  • Taş, I. (2010). Etnografik Bakış Açısıyla Kırsal Kesimde Okulöncesi Fen Eğitimine Yönelik Bir Durum Çalışması.Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir
  • Umut Pakkal, F.(2007). Okul Öncesi Eğitim Alan Ergenlerin, Sosyal Benlik Değerlerinin Problem Çözme Becerisine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi,Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA26VK55CR
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gülümser Gültekin Akduman Bu kişi benim

Ayşenur Gündüz Bu kişi benim

Gülümser Gültekin Akduman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akduman, G. G., Gündüz, A., & Akduman, G. G. (2015). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FEN ETKİNLİKLERİNDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ KAZANDIRMAYA YÖNELİK UYGULAMALARI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(3), 102-114.
AMA Akduman GG, Gündüz A, Akduman GG. OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FEN ETKİNLİKLERİNDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ KAZANDIRMAYA YÖNELİK UYGULAMALARI ÜZERİNE BİR İNCELEME. INES Journal. Nisan 2015;(3):102-114.
Chicago Akduman, Gülümser Gültekin, Ayşenur Gündüz, ve Gülümser Gültekin Akduman. “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FEN ETKİNLİKLERİNDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ KAZANDIRMAYA YÖNELİK UYGULAMALARI ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 3 (Nisan 2015): 102-14.
EndNote Akduman GG, Gündüz A, Akduman GG (01 Nisan 2015) OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FEN ETKİNLİKLERİNDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ KAZANDIRMAYA YÖNELİK UYGULAMALARI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 3 102–114.
IEEE G. G. Akduman, A. Gündüz, ve G. G. Akduman, “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FEN ETKİNLİKLERİNDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ KAZANDIRMAYA YÖNELİK UYGULAMALARI ÜZERİNE BİR İNCELEME”, INES Journal, sy. 3, ss. 102–114, Nisan 2015.
ISNAD Akduman, Gülümser Gültekin vd. “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FEN ETKİNLİKLERİNDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ KAZANDIRMAYA YÖNELİK UYGULAMALARI ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 3 (Nisan 2015), 102-114.
JAMA Akduman GG, Gündüz A, Akduman GG. OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FEN ETKİNLİKLERİNDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ KAZANDIRMAYA YÖNELİK UYGULAMALARI ÜZERİNE BİR İNCELEME. INES Journal. 2015;:102–114.
MLA Akduman, Gülümser Gültekin vd. “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FEN ETKİNLİKLERİNDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ KAZANDIRMAYA YÖNELİK UYGULAMALARI ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 3, 2015, ss. 102-14.
Vancouver Akduman GG, Gündüz A, Akduman GG. OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FEN ETKİNLİKLERİNDE PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ KAZANDIRMAYA YÖNELİK UYGULAMALARI ÜZERİNE BİR İNCELEME. INES Journal. 2015(3):102-14.