One of the important functions of Turkish lessons is to improve students’ main language skills. In performing these important functions, the text in the textbooks has important place. In addition to the improve students’ reading and understanding skills, the texts have the function of enriching their vocabulary. In this respect, it should be paid attention on selecting the texts supporting the students’ vocabulary. Moreover, the dictionaries should be prepared carefully since they are the resources that the students examine in order to find the means of the unknown words. In the present study, the words directing the students to the dictionaries in the activities of the means in the words in the textbook designed by Cem Veb Ofset were identified. Then, the frequency of taking place of these words in the dictionaries prepared for elementary students was determined. In the study designed based on document analysis as a type of qualitative research, ten school dictionaries were selected randomly and examined. In the light of the findings of the present study, the words in the activities usually took place in school dictionaries and they are suitable for the students to be used.
Teaching Turkish text activity meaning in the words dictionary.
Türkçe derslerinin en önemli işlevlerinden biri öğrencilerin temel dil becerilerinin geliştirilmesidir. Bu amacın gerçekleştirilmesinde ders kitaplarında yer verilen metinler önemli bir yer tutar. Metinlerin öğrencilerin okuma-anlama becerilerini geliştirmesinin yanında onların kelime hazinelerini zenginleştirme gibi bir fonksiyonu da vardır. Bu sebeple ders kitaplarına alınacak metinlerin öğrencilerin kelime dünyasına katkı sunacak şekilde olmasına dikkat edilmelidir. Öğrencilerin metinde anlamını bilmediği kelimeler için başvuracağı en önemli kaynak olan sözlüklerin de aynı özenle hazırlanması şarttır. Bu çalışmada Cem Veb Ofset tarafından hazırlanan 7. Sınıf Türkçe dersi öğrenci çalışma kitabındaki kelimede anlam etkinliklerinde öğrencileri sözlük kullanmaya yönlendiren kelimeler tespit edilmiş, daha sonra bu kelimelerin ilköğretimler için hazırlanan Türkçe sözlüklerde ne sıklıkla yer aldığı belirlenmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ile gerçekleştirilen çalışmada rastgele seçilen on adet okul sözlüğü değerlendirmeye alınmıştır. Çalışmanın bulgularına göre incelenen okul sözlüklerinin genel olarak etkinliklerdeki kelimelere yer verdiği ve öğrenciler tarafından kullanılmasının uygun olduğu sonucuna varılmıştır.
Diğer ID | JA92DB83ZT |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 5 |