BibTex RIS Kaynak Göster

NUTRITION EDUCATION IN PRESCHOOL CHILDREN

Yıl 2015, Sayı: 5, 449 - 457, 01.08.2015

Öz

Nutrition education plays a vital role in bringing about a greater awareness of the value nutrition has in adopting a healthy lifestyle. Broadly speaking, education is transformative, providing knowledge through instruction that first acts upon the attitudes of a person and then goes on to influence their behavior. The earlier this process begins, the more effective it is. That is why the provision of training as early as the pre-school years can be viewed as a future investment, considering that the healthy eating habits are formed at early ages. The aim of nutrition education, therefore, is to instruct children on how to adopt an adequate and balanced diet, eliminate unhealthy eating habits, use food resources economically by improving nutritional conditions and preserve the well-being of the body. By providing children with nutrition education during the preschool period, their future eating habits can be shaped in a healthy manner.

Kaynakça

  • Ada, (2008). Position of the American Dietetic Association: Nutrition guidance for healthy children ages 2 to 11 years. Journal of The American Dietetic Association,108,1038- 1047.
  • Aktaş, N., Turan, E., Orcan, M., Bayrak, E., Celikoz, N. &Aktaş, N. (2006a). The permanence of nutrition education on the knowledge and behaviour of early childhood. In Giannakakı, M. S., Papanikos, G., Pozios, Y. and Richards, J. K. (eds.). Research on Education. Published by Athens Institute for Education and Research. Athens.
  • Aktaş, N., Orçan, M., Bayrak, E., Turan, E., Önay, D. &Aktaş, N. (2006b). Altı yaş çocuklarına uygulanan beslenme eğitimi programının çocukların beslenme konusundaki bilgi ve davranışlarına etkisi. I. Uluslararası Ev Ekonomisi Kongresi, “Sürdürülebilir Gelişme ve Yaşam Kalitesi”. (22-24 Mart 2006, Ankara/Türkiye). Matsa Matbaası, s.241-249, Ankara.
  • Aktaş, N., Angın, D. E. &Karakuş, Ö. (2011). The preschool education web-sites and nutritioneducation activities: An assessment by prospective teachers. Scientific Research and Essays. 6(17), p. 3815-3821, Available from: http://www.academicjournals.org/SRE.
  • Anonymous, (2000). The implementation of nutrition education in preschools in Malaysia. 11p. Paper presented at the Annual Conference of the Australian Association for Research in Education, Sydney.
  • Anonymous, (2004). Food and nutrition guidelines for pre-school services, Section Three: Important Issues. Health Promotion Unit Department of Health and Children, p:30.
  • Anonymous, (2008). Eğitimciler için eğitim rehberi beslenme modülleri. T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık Eğitimi Genel Müdürlüğü. İlkay Ofset Matbaacılık, Ankara.
  • Anonymous, (2010). Nutrition Education. Action Guide for Child Care Nutrition and Physical Activity Policies. Best Practices for Creating a Healthy Child Care Environment. http://www.sde.ct.gov/sde/lib/sde/PDF/DEPS/Student/NutritionEd/CCAG_ActionGuide. pdf
  • Aygün, Ç. (1994). Beş-altı yaş okul öncesi dönemi çocukları için geliştirilecek beslenme eğitimi programlarının çocukların beslenme ile ilgili bilgi, tutum ve davranışlarına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Bilim Uzmanlığı Tezi. Beslenme ve Diyetetik Programı. Ankara.
  • Barzegari, A., Ebrahimi, M., Azizi, M. &Ranjbar, K. (2011). A study of nutrition knowledge, attitudes and food habits of college students. World Applied Sciences Journal, 15 (7), 1012-1017.
  • Başkale, H. (2010). Okul öncesi çocuklara verilen beslenme eğitiminin çocuklarin beslenme bilgisine, davranışlarına ve antropometrik ölçümlerine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Doktora Tezi, İzmir.
  • Baysal, A. (2014). Beslenme. Ankara. Hatipoğlu Yayınları, Yenilenmiş 15. Baskı.
  • Contento, I. R. (2008). Nutrition education: linking research, theory, and practice. Asia Pac J Clin Nutr, 17(1), 176-179.
  • Davidson, J. C. (2012). Nutrition education for early childhood. Wisconsin Department of Public Instruction. http://dpi.wi.gov/fns/index.html
  • Kilaru. A., Griffiths P. L., Ganapathy, S. &Shanti, G. (2005). Community-based nutrition education for ımproving ınfant growth in Rural Karnataka. Indian Pediatrics, 42,425-432.
  • Merdol, T. K. (2012a). Okulöncesi dönem eğitimi veren kurumlar için beslenme eğitimi rehberi. Hatiboğlu Yayınları:159, Ankara.
  • Merdol, T. K. (2012b). Beslenme eğitimi ve danışmanlığı. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 726, İkinci Baskı, Ankara.
  • Mushaphi, L. F. (2011). Impact of a nutrition education programme on the nutritional status of children aged 3 to 5 years and the nutritional practices and knowledge of their caregivers in rural Limpopo Province, South Africa. BSc (Dietetics), Master in Nutrition (University of the North).
  • Obali, H. (2009). Okulöncesi eğitimi almakta olan altı yas grubu çocuklarına verilen proje yaklaşımıyla beslenme eğitiminin beslenme bilgi düzeyine etkisi. Selçuk Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Ozcelik, A. O., Surucuoglu, M. S. & Akan, L. S. (2006). Importance of nutrition education. In Papanicos, G.T. (ed) Issues on Education and Research. Published by Athens Institute for Education and Research. Athens.
  • Özmert, N. E. (2005). Erken çocukluk gelişiminin desteklenmesi-I: Beslenme. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 48, 179-195.
  • Plum, J. M. (1997). Nutrition knowledge assessment of preschool children. Master of Science in Human Nutrition, Foods and Exercise, Faculty of the Virginia Polytechnic Institute and State University, Blacksburg, Virginia. http://scholar.lib.vt.edu/theses/available/etd- 101397-204434/unrestricted/etd.pdf
  • Räsänen, M., Niinikoski, H., Keskinen, S., Tuominen, J.,. SimelL, O., Viikari., J. &Rönnemaa, T. (2001). Nutrition knowledge and food intake of seven-year-old children in an atherosclerosis prevention Project with onset in infancy:the impact of child-targeted nutrition counselling given to the parents. European Journal of Clinical Nutrition, 55, 260-267.
  • Stang, J., Story, M. &Calina, B. (1998). Nutrition education in Minnesota Public Schools: Perceptions and practices of teachers. Journal of Nutrition Education, 30, 396-404.
  • Stang, J. & Story, M. (2005). Nutrition education and counseling. Guidelines for Adolescent Nutrition Services.www.epi.umn.edu/let/pubs/img/adol_ch5.pdf
  • Şanlıer, N. (1999). Ankara köylerindeki 0–6 yaş çocuklarının beslenme durumlarının incelenmesi üzerine bir araştırma. MEB Okul Öncesi Genel Müdürlüğü ve GaziÜniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi İş Birliği İle, Ankara.
  • Ünver, Y. &Ünüsan, N. (2005). Okulöncesinde beslenme eğitimi üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 529-551.
Yıl 2015, Sayı: 5, 449 - 457, 01.08.2015

Öz

Kaynakça

  • Ada, (2008). Position of the American Dietetic Association: Nutrition guidance for healthy children ages 2 to 11 years. Journal of The American Dietetic Association,108,1038- 1047.
  • Aktaş, N., Turan, E., Orcan, M., Bayrak, E., Celikoz, N. &Aktaş, N. (2006a). The permanence of nutrition education on the knowledge and behaviour of early childhood. In Giannakakı, M. S., Papanikos, G., Pozios, Y. and Richards, J. K. (eds.). Research on Education. Published by Athens Institute for Education and Research. Athens.
  • Aktaş, N., Orçan, M., Bayrak, E., Turan, E., Önay, D. &Aktaş, N. (2006b). Altı yaş çocuklarına uygulanan beslenme eğitimi programının çocukların beslenme konusundaki bilgi ve davranışlarına etkisi. I. Uluslararası Ev Ekonomisi Kongresi, “Sürdürülebilir Gelişme ve Yaşam Kalitesi”. (22-24 Mart 2006, Ankara/Türkiye). Matsa Matbaası, s.241-249, Ankara.
  • Aktaş, N., Angın, D. E. &Karakuş, Ö. (2011). The preschool education web-sites and nutritioneducation activities: An assessment by prospective teachers. Scientific Research and Essays. 6(17), p. 3815-3821, Available from: http://www.academicjournals.org/SRE.
  • Anonymous, (2000). The implementation of nutrition education in preschools in Malaysia. 11p. Paper presented at the Annual Conference of the Australian Association for Research in Education, Sydney.
  • Anonymous, (2004). Food and nutrition guidelines for pre-school services, Section Three: Important Issues. Health Promotion Unit Department of Health and Children, p:30.
  • Anonymous, (2008). Eğitimciler için eğitim rehberi beslenme modülleri. T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık Eğitimi Genel Müdürlüğü. İlkay Ofset Matbaacılık, Ankara.
  • Anonymous, (2010). Nutrition Education. Action Guide for Child Care Nutrition and Physical Activity Policies. Best Practices for Creating a Healthy Child Care Environment. http://www.sde.ct.gov/sde/lib/sde/PDF/DEPS/Student/NutritionEd/CCAG_ActionGuide. pdf
  • Aygün, Ç. (1994). Beş-altı yaş okul öncesi dönemi çocukları için geliştirilecek beslenme eğitimi programlarının çocukların beslenme ile ilgili bilgi, tutum ve davranışlarına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Bilim Uzmanlığı Tezi. Beslenme ve Diyetetik Programı. Ankara.
  • Barzegari, A., Ebrahimi, M., Azizi, M. &Ranjbar, K. (2011). A study of nutrition knowledge, attitudes and food habits of college students. World Applied Sciences Journal, 15 (7), 1012-1017.
  • Başkale, H. (2010). Okul öncesi çocuklara verilen beslenme eğitiminin çocuklarin beslenme bilgisine, davranışlarına ve antropometrik ölçümlerine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Doktora Tezi, İzmir.
  • Baysal, A. (2014). Beslenme. Ankara. Hatipoğlu Yayınları, Yenilenmiş 15. Baskı.
  • Contento, I. R. (2008). Nutrition education: linking research, theory, and practice. Asia Pac J Clin Nutr, 17(1), 176-179.
  • Davidson, J. C. (2012). Nutrition education for early childhood. Wisconsin Department of Public Instruction. http://dpi.wi.gov/fns/index.html
  • Kilaru. A., Griffiths P. L., Ganapathy, S. &Shanti, G. (2005). Community-based nutrition education for ımproving ınfant growth in Rural Karnataka. Indian Pediatrics, 42,425-432.
  • Merdol, T. K. (2012a). Okulöncesi dönem eğitimi veren kurumlar için beslenme eğitimi rehberi. Hatiboğlu Yayınları:159, Ankara.
  • Merdol, T. K. (2012b). Beslenme eğitimi ve danışmanlığı. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 726, İkinci Baskı, Ankara.
  • Mushaphi, L. F. (2011). Impact of a nutrition education programme on the nutritional status of children aged 3 to 5 years and the nutritional practices and knowledge of their caregivers in rural Limpopo Province, South Africa. BSc (Dietetics), Master in Nutrition (University of the North).
  • Obali, H. (2009). Okulöncesi eğitimi almakta olan altı yas grubu çocuklarına verilen proje yaklaşımıyla beslenme eğitiminin beslenme bilgi düzeyine etkisi. Selçuk Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Ozcelik, A. O., Surucuoglu, M. S. & Akan, L. S. (2006). Importance of nutrition education. In Papanicos, G.T. (ed) Issues on Education and Research. Published by Athens Institute for Education and Research. Athens.
  • Özmert, N. E. (2005). Erken çocukluk gelişiminin desteklenmesi-I: Beslenme. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 48, 179-195.
  • Plum, J. M. (1997). Nutrition knowledge assessment of preschool children. Master of Science in Human Nutrition, Foods and Exercise, Faculty of the Virginia Polytechnic Institute and State University, Blacksburg, Virginia. http://scholar.lib.vt.edu/theses/available/etd- 101397-204434/unrestricted/etd.pdf
  • Räsänen, M., Niinikoski, H., Keskinen, S., Tuominen, J.,. SimelL, O., Viikari., J. &Rönnemaa, T. (2001). Nutrition knowledge and food intake of seven-year-old children in an atherosclerosis prevention Project with onset in infancy:the impact of child-targeted nutrition counselling given to the parents. European Journal of Clinical Nutrition, 55, 260-267.
  • Stang, J., Story, M. &Calina, B. (1998). Nutrition education in Minnesota Public Schools: Perceptions and practices of teachers. Journal of Nutrition Education, 30, 396-404.
  • Stang, J. & Story, M. (2005). Nutrition education and counseling. Guidelines for Adolescent Nutrition Services.www.epi.umn.edu/let/pubs/img/adol_ch5.pdf
  • Şanlıer, N. (1999). Ankara köylerindeki 0–6 yaş çocuklarının beslenme durumlarının incelenmesi üzerine bir araştırma. MEB Okul Öncesi Genel Müdürlüğü ve GaziÜniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi İş Birliği İle, Ankara.
  • Ünver, Y. &Ünüsan, N. (2005). Okulöncesinde beslenme eğitimi üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 529-551.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA79AU54JV
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yahya Özdoğan Bu kişi benim

Yahya Ozdogan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Özdoğan, Y., & Ozdogan, Y. (2015). NUTRITION EDUCATION IN PRESCHOOL CHILDREN. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(5), 449-457.
AMA Özdoğan Y, Ozdogan Y. NUTRITION EDUCATION IN PRESCHOOL CHILDREN. INES Journal. Ağustos 2015;(5):449-457.
Chicago Özdoğan, Yahya, ve Yahya Ozdogan. “NUTRITION EDUCATION IN PRESCHOOL CHILDREN”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 5 (Ağustos 2015): 449-57.
EndNote Özdoğan Y, Ozdogan Y (01 Ağustos 2015) NUTRITION EDUCATION IN PRESCHOOL CHILDREN. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 5 449–457.
IEEE Y. Özdoğan ve Y. Ozdogan, “NUTRITION EDUCATION IN PRESCHOOL CHILDREN”, INES Journal, sy. 5, ss. 449–457, Ağustos 2015.
ISNAD Özdoğan, Yahya - Ozdogan, Yahya. “NUTRITION EDUCATION IN PRESCHOOL CHILDREN”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 5 (Ağustos 2015), 449-457.
JAMA Özdoğan Y, Ozdogan Y. NUTRITION EDUCATION IN PRESCHOOL CHILDREN. INES Journal. 2015;:449–457.
MLA Özdoğan, Yahya ve Yahya Ozdogan. “NUTRITION EDUCATION IN PRESCHOOL CHILDREN”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 5, 2015, ss. 449-57.
Vancouver Özdoğan Y, Ozdogan Y. NUTRITION EDUCATION IN PRESCHOOL CHILDREN. INES Journal. 2015(5):449-57.