Learning is a process that changes the behaviours of an individual. Music is an inevitable fact in one’s life
and also an important dimension that child interacts within his/her natural environment. The purpose of
this study is to integrate child song into a hands-on science lesson unit to reinforce the concepts being
taught. A quasi-experimental research method was used in the study. The study involved two classes of
forty-seven fourth grade students in an elementary school and took place over a period of five weeks. The
experimental group was subjected to the science lessons arranged with the child song assisted teaching
method, while the control group was subjected to the science lessons shaped with 2004 programme and constructivist instruction. During the first week, pre-test and hands-on lessons were taught to both classes.
After the first week, while both classes continued to participate in hands-on activities, the treatment class
began writing lyrics about the science concepts. The lyrics were combined with a tune. The control class
discussed the science concepts. At the end of the five weeks, a post-test was administered. The data
collected after five weeks of application show that there is a meaningful difference between experimental
and control groups’ achievement in “The world of living things” unit. This difference is in favour of the
experimental group, which had lessons with child song. The end of the study, higher results were taken
from the experiment group.
Science Lesson Children Song Elementary School Fourth Grade Students
Öğrenme bireyin davranışlarını değiştiren bir süreçtir. Müzik, insanın yaşamında vazgeçilmez bir olgu ve çocuğun doğal çevresinde etkileştiği önemli bir boyuttur. Bu çalışmanın amacı, ilkokul 4. sınıf fen bilimleri dersinde çocuk şarkıları ile desteklenmiş uygulamaların öğrencilerin öğrenmeleri üzerindeki etkisini belirlemektir. Çalışmada, yarı deneysel araştırma modeli uygulanmıştır. Araştırma, 2015-2016 öğretim yılının bahar döneminde Rize il merkezinde yer alan bir ilkokulda öğrenim gören 47 öğrenci ile 5 hafta boyunca yürütülmüştür. İlk hafta boyunca tüm gruplarda ön-test ve psikomotor beceriye dayalı etkinlikler gerçekleştirilmiştir. Daha sonra, kontrol grubunda 2004 programının öngördüğü şekilde dersler işlenirken deney grubunda ise fen kavramlarına yönelik şarkı sözleri yazılmaya başlanmıştır. Sözler, şarkılara/melodilere dönüştürülmüştür. Beş hafta sonunda, deney ve kontrol grubuna son-test uygulanmıştır. Araştırma sonucu, “Canlılar Dünyasını Gezelim, Tanıyalım” ünitesinde yer alan konuların öğretiminde çocuk şarkılarını fen ile bütünleştirmenin öğrencilerin başarıları üzerinde anlamlı biçimde etkili olduğunu ortaya koymuştur.
Fen Bilimleri Dersi Çocuk Şarkıları İlkokul 4. Sınıf Öğrenciler
Diğer ID | JA48SY88HY |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 8 |