Education of a child that starts in the family has been transferred to formal educational institutions along with pre-school education. Process of education which starts at early ages can be seen as the keystone of establishing community peace. From the aspect of realising peace education and making this as a life style for students, there are many duties to be done by educational institution. In this study, it is tried to produce some important views about tolerance, justice, peace and respect to discrepancy for eight grade students in primary school. In the extent of this research designing as regards descriptive survey model and with basis of qualitative research paradigms, it was interviewed for 12 eight grade middle school students face to face with purposeful sampling at Yunus Emre distinct in Manisa. Interview data have been discussed in accordance with the purpose of the study with descriptive analysis method.
Primary School Community Peace Peace Education Students View.
Çocuğun aile içinde başlayan eğitimi, okul öncesi eğitimle birlikte formal eğitim kurumlarına devredilmektedir. Erken yaşlarda başlayan eğitim süreci, toplumsal barışın tesisinde temel yapı taşı olarak görülebilir. Barış eğitiminin gerçekleştirilmesi ve bu konunun öğrencide yaşam biçimi haline getirilmesi bağlamında eğitim kurumlarına önemli görevler düşmektedir. Bu çalışmada ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin toplumsal barış ortamının oluşmasında önemli görülen hoşgörü, adalet, eşitlik, barış ve farklılıklara saygı kavramlarına ilişkin görüşleri ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Nitel araştırma paradigması temelinde betimsel tarama modeline göre tasarlanan çalışma kapsamında amaçlı örnekleme yöntemi ile Manisa’nın Yunusemre ilçesindeki resmî bir ortaokulda 12 sekizinci sınıf öğrencisi ile yüz yüze mülakat yapılmıştır. Mülakat verileri betimsel analiz yöntemi ile analiz edilerek araştırmanın amacı doğrultusunda tartışılmıştır.
Diğer ID | JA74VM69NR |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 8 |