BibTex RIS Kaynak Göster

VIEWS of TEACHERS SERVING at PRIMARY SCHOOLS on SCHOOL GUARD DUTY

Yıl 2017, Sayı: 11, 141 - 157, 01.04.2017

Öz

Education process to be conducted properly is only possible on the condition that needs such as physical opportunities, security and discipline are required. Especially in the point of providing school security, the most important duty falls on guard teachers. The purpose of this research is to determine the thoughts of the teachers about the school guard duty. Research is descriptive, and it has been prepared with case study model. Study group of research consists of teachers serving at primary state schools which are under the control of Ministry of National Education at 2013-2014 school year at Istanbul and Canakkale. Data of research is achieved with structured interview form, prepared by the researchers, including questions which are not directive. At the analysis of data, content analysis technique suitable for qualitative research method has been used. At the result of data analysis of research, it has been detected that most of the primary school teachers identify the school guard duty as providing order and control of students at break and as ensuring school security, and it has been seen that teachers state different opinions about necessity of school guard duty, contribution to functioning of schools and responsibilities to have within school guard duty.

Kaynakça

  • Alp, K. (2012). İlköğretim okullarında güvenlik. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Astor, R.A., Meyer, H.A. & Behre, W.J. (1999). Unowned places and times: Maps and interviews about violence in high schools, American Educational Research Journal, 36(1), 3-42.
  • Ayyıldız, A. ve Akın, U. (2016). Okul güvenliğinin sağlanmasında nöbetçi öğretmen uygulamasına ilişkin öğretmen görüşleri. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(3), 345-370.
  • Ataseven, B. (2012). Nitel bilimsel araştırmalarda veri kalitesinin önemi. Marmara Üniversitesi İ.B.B. Dergisi, 33(2), 543-564.
  • Barhan, Ali. (2001). İlköğretim okullarında öğrenci güvenliğinin sağlanması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • DBP. (2015). Kamu Görevlilerinin Geneline ve Hizmet Kollarına Yönelik Mali ve Sosyal Haklara İlişkin 2016 ve 2017 Yıllarını Kapsayan 3. Dönem Toplu Sözleşme. Erişim Tarihi: 09.06.2017, http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/08/20150823-8.pdf.
  • Davey, L. (1991). The application of case study evaluations. Practical Assessment, Research & Evaluation, 2(9). Erişim Tarihi: 20.07.2014. http://pareonline.net/getvn.asp?v=2&n=9.
  • Dönmez, B. (2001). Okul güvenliği sorunu ve okul yöneticisinin rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7(25), 63-74.
  • Eraslan, R., ve Aycan, S. (2008). Bir ilköğretim okulu ikinci kademe öğrencilerinde okul kazası görülme sıklığının incelenmesi. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi, 2(1), 8-18.
  • Gömleksiz, M., Kilimci, S., Vural, R. A., Demir, Ö., Koçoğlu-Meek, Ç. ve Erdal, E. (2008). Okul bahçeleri mercek altında: Şiddet ve çocuk hakları üzerine nitel bir çalışma. İlköğretim Online, 7(2), 273-287.
  • Gülbaz, L. (2016). İlkokul yönetici ve öğretmenlerinin okul güvenliğine ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Günay, G. ve Özbilen, F. M. (2014). İlköğretim öğretmenlerinin okul nöbet görevi üzerine bir değerlendirme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 64-78.
  • Gündoğdu, K., Saracaloğlu, A.S., Altın, M. ve Üstündağ, N. (2015). Okul nöbetlerinin öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi: Problemler ve öneriler. İlköğretim Online, 14(1), 276-294.
  • Güven, M. ve Dönmez, B. (2002). Ortaöğretim öğrencilerinin okul güvenliğine ilişkin algı ve beklentileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(4), 59-68.
  • Işık, H. (2004). Okul güvenliği: Kavramsal bir çözümleme. Milli Eğitim Dergisi (Güz 2004), Sayı: 164. MEB. (1964).
  • Lise ve Ortaokullar Yönetmeliği. Erişim Tarihi: 20.05.2014,
  • http://mevzuat.meb.gov.tr. MEB. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Erişim Tarihi: 20.05.2014,
  • http://mevzuat.meb.gov.tr. MEB. (2003). İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Erişim Tarihi: 20.05.2014,
  • http://mevzuat.meb.gov.tr.
  • Memduhoğlu, H. B. ve Taşdan, M. (2007). Okul ve öğrenci güvenliği: Kavramsal bir çözümleme. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(34), 69-83.
  • Netshitahame, N. E. & van Vollenhoven, W. J. (2002). School safety in rural schools: Are schools as safe as we think they are?. South African Journal of Education, 22(4), 313- 318.
  • Oosthuizen, I.J., Botha, P., Bray, W., Marais, D., Mentz, P.J., Oosthuizen, L., Van der Westhuizen, P.C. & Van Schalkwyk, O.J. (1994). Aspects of educational law for educational management. Pretoria: J. L. Van Schaik.
  • Özer, N. ve Dönmez, B. (2007). Okul güvenliğine ilişkin kurumsal etkenler ve alınabilecek önlemler. Milli Eğitim Dergisi, 173, 299-313.
  • Özer, N. ve Dönmez, B. (2013). Güvenlik kameraları ve okul güvenliği: Bir ölçek geliştirme çalışması. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 437-448.
  • Skiba, R. & Sprague, J.R. (2008). The positive classroom: Safety without suspensions. Educational Leadership, 66, 38-43.
  • Turan, H. (2007). Çankaya ilçesinde görev yapan ilköğretim okul müdürlerinin yönetim işlevlerinde karşılaştıkları sorunlar ve sorun çözme uygulamaları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Turhan, M., ve Turan, M. (2012). Ortaöğretim kurumlarında güvenlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 18(1), 121-142.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(24), 543-559.
  • Yaman, E. ve Ayar, N. (2009). Okul güvenliğine farklı bir yaklaşım: Okul polisi uygulaması. Sakarya Üniversitesi Fen Edebiyat Dergisi, 11(2), 147-171.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Güncelleştirilmiş Geliştirilmiş 6. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zafer-Güneş, D. ve Keskinkılıç-Kara, S. B. (2016). İlkokulların sorunlarının öğretmenler kurulu toplantılarına dayalı olarak incelenmesi, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 142-153.

İLKÖĞRETİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN OKUL NÖBET GÖREVİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2017, Sayı: 11, 141 - 157, 01.04.2017

Öz

Okullarda eğitim-öğretim sürecinin sağlıklı bir şekilde sürdürülebilmesi; okulun fizikî imkânlar, güvenlik ve disiplin gibi önemli ihtiyaçlarının giderilmesiyle mümkündür. Özellikle okul güvenliğinin sağlanması noktasında ise en önemli görev nöbetçi öğretmenlere düşmektedir. Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin okul nöbet görevleri hakkındaki düşüncelerinin belirlenmesidir. Araştırma betimsel nitelikte olup, durum çalışması deseni ile oluşturulmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Çanakkale ve İstanbul’da Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilköğretim devlet okullarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan yönlendirici olmayan soruları içeren yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde nitel araştırma yöntemine uygun olarak içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi sonucunda ilköğretim öğretmenlerinin çoğunluğunun okul nöbet görevini ders dışı zamanlarda öğrencilerin düzen ve kontrolünü sağlamak ve okul güvenliğini sağlamak şeklinde tanımladıkları belirlenirken; okul nöbet görevinin gerekliliği, okulun işleyişine katkısı ve okul nöbet görevi kapsamında sahip olunması gereken sorumluluklar ile ilgili öğretmenlerin farklı görüşler belirttikleri görülmüştür.

Kaynakça

  • Alp, K. (2012). İlköğretim okullarında güvenlik. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Astor, R.A., Meyer, H.A. & Behre, W.J. (1999). Unowned places and times: Maps and interviews about violence in high schools, American Educational Research Journal, 36(1), 3-42.
  • Ayyıldız, A. ve Akın, U. (2016). Okul güvenliğinin sağlanmasında nöbetçi öğretmen uygulamasına ilişkin öğretmen görüşleri. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(3), 345-370.
  • Ataseven, B. (2012). Nitel bilimsel araştırmalarda veri kalitesinin önemi. Marmara Üniversitesi İ.B.B. Dergisi, 33(2), 543-564.
  • Barhan, Ali. (2001). İlköğretim okullarında öğrenci güvenliğinin sağlanması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • DBP. (2015). Kamu Görevlilerinin Geneline ve Hizmet Kollarına Yönelik Mali ve Sosyal Haklara İlişkin 2016 ve 2017 Yıllarını Kapsayan 3. Dönem Toplu Sözleşme. Erişim Tarihi: 09.06.2017, http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/08/20150823-8.pdf.
  • Davey, L. (1991). The application of case study evaluations. Practical Assessment, Research & Evaluation, 2(9). Erişim Tarihi: 20.07.2014. http://pareonline.net/getvn.asp?v=2&n=9.
  • Dönmez, B. (2001). Okul güvenliği sorunu ve okul yöneticisinin rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7(25), 63-74.
  • Eraslan, R., ve Aycan, S. (2008). Bir ilköğretim okulu ikinci kademe öğrencilerinde okul kazası görülme sıklığının incelenmesi. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi, 2(1), 8-18.
  • Gömleksiz, M., Kilimci, S., Vural, R. A., Demir, Ö., Koçoğlu-Meek, Ç. ve Erdal, E. (2008). Okul bahçeleri mercek altında: Şiddet ve çocuk hakları üzerine nitel bir çalışma. İlköğretim Online, 7(2), 273-287.
  • Gülbaz, L. (2016). İlkokul yönetici ve öğretmenlerinin okul güvenliğine ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Günay, G. ve Özbilen, F. M. (2014). İlköğretim öğretmenlerinin okul nöbet görevi üzerine bir değerlendirme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 64-78.
  • Gündoğdu, K., Saracaloğlu, A.S., Altın, M. ve Üstündağ, N. (2015). Okul nöbetlerinin öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi: Problemler ve öneriler. İlköğretim Online, 14(1), 276-294.
  • Güven, M. ve Dönmez, B. (2002). Ortaöğretim öğrencilerinin okul güvenliğine ilişkin algı ve beklentileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(4), 59-68.
  • Işık, H. (2004). Okul güvenliği: Kavramsal bir çözümleme. Milli Eğitim Dergisi (Güz 2004), Sayı: 164. MEB. (1964).
  • Lise ve Ortaokullar Yönetmeliği. Erişim Tarihi: 20.05.2014,
  • http://mevzuat.meb.gov.tr. MEB. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Erişim Tarihi: 20.05.2014,
  • http://mevzuat.meb.gov.tr. MEB. (2003). İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Erişim Tarihi: 20.05.2014,
  • http://mevzuat.meb.gov.tr.
  • Memduhoğlu, H. B. ve Taşdan, M. (2007). Okul ve öğrenci güvenliği: Kavramsal bir çözümleme. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(34), 69-83.
  • Netshitahame, N. E. & van Vollenhoven, W. J. (2002). School safety in rural schools: Are schools as safe as we think they are?. South African Journal of Education, 22(4), 313- 318.
  • Oosthuizen, I.J., Botha, P., Bray, W., Marais, D., Mentz, P.J., Oosthuizen, L., Van der Westhuizen, P.C. & Van Schalkwyk, O.J. (1994). Aspects of educational law for educational management. Pretoria: J. L. Van Schaik.
  • Özer, N. ve Dönmez, B. (2007). Okul güvenliğine ilişkin kurumsal etkenler ve alınabilecek önlemler. Milli Eğitim Dergisi, 173, 299-313.
  • Özer, N. ve Dönmez, B. (2013). Güvenlik kameraları ve okul güvenliği: Bir ölçek geliştirme çalışması. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 437-448.
  • Skiba, R. & Sprague, J.R. (2008). The positive classroom: Safety without suspensions. Educational Leadership, 66, 38-43.
  • Turan, H. (2007). Çankaya ilçesinde görev yapan ilköğretim okul müdürlerinin yönetim işlevlerinde karşılaştıkları sorunlar ve sorun çözme uygulamaları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Turhan, M., ve Turan, M. (2012). Ortaöğretim kurumlarında güvenlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 18(1), 121-142.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(24), 543-559.
  • Yaman, E. ve Ayar, N. (2009). Okul güvenliğine farklı bir yaklaşım: Okul polisi uygulaması. Sakarya Üniversitesi Fen Edebiyat Dergisi, 11(2), 147-171.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Güncelleştirilmiş Geliştirilmiş 6. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zafer-Güneş, D. ve Keskinkılıç-Kara, S. B. (2016). İlkokulların sorunlarının öğretmenler kurulu toplantılarına dayalı olarak incelenmesi, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 142-153.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA78HP22ZM
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fatih Mutlu Özbilen Bu kişi benim

Gökhan Günay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Özbilen, F. M., & Günay, G. (2017). İLKÖĞRETİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN OKUL NÖBET GÖREVİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(11), 141-157.
AMA Özbilen FM, Günay G. İLKÖĞRETİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN OKUL NÖBET GÖREVİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. INES Journal. Nisan 2017;(11):141-157.
Chicago Özbilen, Fatih Mutlu, ve Gökhan Günay. “İLKÖĞRETİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN OKUL NÖBET GÖREVİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 11 (Nisan 2017): 141-57.
EndNote Özbilen FM, Günay G (01 Nisan 2017) İLKÖĞRETİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN OKUL NÖBET GÖREVİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 11 141–157.
IEEE F. M. Özbilen ve G. Günay, “İLKÖĞRETİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN OKUL NÖBET GÖREVİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”, INES Journal, sy. 11, ss. 141–157, Nisan 2017.
ISNAD Özbilen, Fatih Mutlu - Günay, Gökhan. “İLKÖĞRETİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN OKUL NÖBET GÖREVİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 11 (Nisan 2017), 141-157.
JAMA Özbilen FM, Günay G. İLKÖĞRETİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN OKUL NÖBET GÖREVİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. INES Journal. 2017;:141–157.
MLA Özbilen, Fatih Mutlu ve Gökhan Günay. “İLKÖĞRETİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN OKUL NÖBET GÖREVİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 11, 2017, ss. 141-57.
Vancouver Özbilen FM, Günay G. İLKÖĞRETİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN OKUL NÖBET GÖREVİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. INES Journal. 2017(11):141-57.