Communication, one of the most important needs of human life, has gained a new dimension with the use of visual images. Today, visual texts play an important role in conveying information and ideas. This situation increases the importance and necessity of visual literacy. This research aims to evaluate the interests and competencies of students studying at the faculty of communication in the field of visual literacy. The sample of the research consists of 143 students studying at Karabük University Faculty of Communication. General scanning model and relational scanning model were used in the research. "Personal Information Form" and "Visual Literacy" scale were used as data collection tools. As a result of the research, it was found that the visual literacy proficiency of the students of the faculty of communication was generally good, and women were more effective in giving importance to visuality and interpreting visuals by using office software, and in distinguishing visual messages encountered in daily life. It has been determined that women are better than men
İnsan yaşamının en önemli ihtiyaçlarından biri olan iletişim, görsel imgelerin kullanılmasıyla yeni bir boyut kazanmıştır. Günümüzde görsel metinler, bilgi ve fikirlerin aktarılmasında önemli bir rol oynamaktadır. Bu durum görsel okuryazarlığın önemini ve gerekliliğini arttırmaktadır. Bu araştırma, iletişim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin görsel okuryazarlık alanındaki ilgilerini ve yeterliliklerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini Karabük Üniversitesi İletişim Fakültesi'nde öğrenim gören 143 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada genel tarama modeli ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, “Kişisel Bilgi Formu” ve “Görsel Okuryazarlık” ölçeği kullanılmıştır.Araştırma sonucunda, iletişim fakültesi öğrencilerinin genel olarak görsel okuryazarlık yeterliliğinin iyi olduğu, ofis yazılımlarını kullanarak görselliğe önem vermede ve görselleri yorumlamada kadınların, günlük hayatta karşılaşılan görsel mesajları ayırt etmede ise yine kadınların erkeklere nispeten daha iyi olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Medya Okuryazarlığı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 2 |