Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

VISUAL LITERACY COMPETENCIES OF COMMUNICATION FACULTY STUDENTS

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 81 - 95, 31.07.2024

Öz

Communication, one of the most important needs of human life, has gained a new dimension with the use of visual images. Today, visual texts play an important role in conveying information and ideas. This situation increases the importance and necessity of visual literacy. This research aims to evaluate the interests and competencies of students studying at the faculty of communication in the field of visual literacy. The sample of the research consists of 143 students studying at Karabük University Faculty of Communication. General scanning model and relational scanning model were used in the research. "Personal Information Form" and "Visual Literacy" scale were used as data collection tools. As a result of the research, it was found that the visual literacy proficiency of the students of the faculty of communication was generally good, and women were more effective in giving importance to visuality and interpreting visuals by using office software, and in distinguishing visual messages encountered in daily life. It has been determined that women are better than men

Kaynakça

  • Akpınar, B. (2009). İlköğretim 1–5. sınıflar Türkçe öğretim programları görsel okuma ve sunu öğrenme alanının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(154), 37-49.
  • Alpan, G. (2008). Görsel okuryazarlık ve öğretim teknolojisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 74-102.
  • Arı, G. & Soylu, S. (2020). Beşinci sınıf öğrencilerinin görsel okuma becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9 (2), 718-735.
  • Arpaguş, E. K., Moğol, S. & Ünsal, Y. (2015). Görsel okumanın ortaöğretim öğrencilerinin fizik dersi başarılarına etkisi: Hareket konusu örneği. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(11), 65-81.
  • Ateş, M., Sur, E. & Çelik, H. (2020). Türkçe öğretmenlerinin görsel okumayla ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(1), 1-15. Ausburn, Lynna J., & Floyd B. Ausburn. Visual literacy: Background, theory and practice. Programmed Learning and Educational Technology 15.4 (1978): 291-297.
  • Bamford, A. (2008). The Visual Literacy White Paper, http://www.adobe.co.uk/education (son erişim 30.12.2023).
  • Barner, C. (1997). “Assigment # 7, Fall EMC 503, (http://seamonkey.ed.asu.edu/~mcisaac/emc503/assigments/assign7/barne r.html) Arizona State Universty.
  • Benson, P. J. (1997). Problems in picturing text: A study of visual/verbal problem solving. Technical Communication Quarterly, 6(2), 141-160. Retrieved December 26, 2001, from EBSCOhost database (Professional Development Collection).
  • Bozkurt, E. & Ulucan, M. (2014). İlköğretim 1. sınıf Türkçe ders programı görsel okuma-görsel sunu kazanımlarının incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 1(2), 22-60.
  • Branton, B. (1999). “Visual literacy literature review”, (http://vicu.utoronto.ca/staff/branton/litreview.html)
  • Çelik, G. & Çekiç, O. (2014). Pre-service Turkish Language Arts Teachers’ views on Their Visual Literacy Skills / Türkçe Öğretmeni Adaylarının Görsel Okuryazarlık Becerileri Hakkındaki Görüşleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10 (4), 840-862.
  • Debes, J. (1968). Some Foundations Of Visual Literacy. Audio Visual Instruction, 13, 961-964.
  • Duran, M. (2013). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı hakkındaki görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 38-51.
  • Eraslan, S. (2019). Ortaokul 8. Sınıf Görsel Sanatlar Dersinde Pedagojik Sanat Eleştirisi Yönteminin Öğrencilerin Görsel Okuryazarlık Becerilerine Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Erzurum Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Fransecky RB. & Debes J. (1972). Visual Literacy: a Way to Learn—A Way to TeachAssociationfor Educational Communications and Technology, Washington, DC.
  • Felten, P. (2008) “Visual Literacy” Change, The Magazine of Higher Learning, 40 (6), 60-64.
  • Göçer, A. & Tabak, G. (2013). Öğretmen adaylarının ‘görsel okuryazarlık’ile ilgili algıları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 517-541.
  • Günay, V. (2008). Görsel okuryazarlık ve imgenin anlamlandırılması. Art-e Sanat Dergisi, 1(1), 1-29.
  • Güneş, F. (2013). Görsel okuma eğitimi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-17.
  • Hiçyılmaz, Y. (2020). İlkokul öğrencilerinin empresyonizme yönelik görüşlerinin görsel okuryazarlık bağlamında incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 1-1.
  • İşler, A.Ş. (2002). Günümüzde görsel okuryazarlık ve görsel okuryazarlık eğitimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 153-161.
  • Karaca, O. D. (2021). Ortaokul Türkçe ders kitaplarında görsel okuryazarlık uygulamaları (Master's thesis, Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kay, M. F. (2011). Öğrencilerde görsel okuryazarlık becerilerinin geliştirilmesine yönelik coğrafya öğretmenlerinin görüş ve uygulamaları. Turkish Studies (Elektronik), 6(2), 631-644.
  • Kędra, J. (2018). What Does İt Mean To Be Visually Literate? Examination of Visual Literacy Definitions in a Context of Higher Education. Journal of Visual Literacy, 37(2), 67-84.
  • Kiper, A., Kırksekiz, A., & Çam, E. (2014). Üniversite Öğrencileri Görsel Okuryazarlik Yeterlilikleri.
  • Kocaarslan, M., & Çeliktürk, Z. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin görsel okuryazarlık yeterliklerinin belirlenmesi. Bartın University Journal of Faculty of Education, 2(2), 344-362.
  • Kurudayıoğlu, M. & Tüzel, S. (2010). 21. yüzyıl okuryazarlık türleri, değişen metin algısı ve Türkçe eğitimi. Journal of Türklük Bilimi Araştırmaları, 15(28), 283-298.
  • Lester, P. M. (2000). Visual Communication: Images-With Messages, 2nd Ed., Wadsworth.
  • Maden, S. & Altunbay, M. (2016). Türkçe eğitiminde görsel sunu ve görsel okuma aracı olarak grafik ve tabloların kullanımı. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 1971-1983.
  • Örs, E. & Baş, B. (2018). İkinci sınıf öğrencilerinin görsel okuryazarlığı üzerine bir araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(1), 95-113.
  • Parsa, A. F. (2007). Görsel okuryazarlık: görsellerı̇ okuma değerlendirme ve yaratma süreci. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, (2), 111-127.
  • Parsa, A. F. (2008). Görsel okuryazarlık: görselleri okuma değerlendirme ve yaratma süreci. Fotoğrafya Dergisi, 20.
  • Parsa, A. F. (2012). 21. Yüzyıl Okuryazarlığında Sayısal Noktalarda Buluşmak, Görsel Göstergebilim: İmgenin Anlamlandırılması, D. Günay and A. F. Parsa (Ed.), Es Yayınları.
  • Robertson, M. (2007). Teaching Visual Literacy in The Secondary English/Language Arts Classroom: An Exploration Of Teachers’ Attitudes, Understanding And Applicatıon, Doctor of Philosophy, Department of Curriculum and Instruction, Kansas State University.
  • Sarikaya, B. (2017). Türkçe öğretiminde görsel okuma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 779-796.
  • Seglem, R., & Witte , S. (2009). You Gotta See It To Believe It: Teaching Visual Literacy in The English Classroom. Journal of Adolescent&Adult Literacy, 53(3), 216-226.
  • Strokes, S. (2002). Visual literacy in teaching and learning: A literature perspective, Electronic Journal for the Integration of Techonology in Education. 1(1), 10-19.
  • Şahin, Ç. & Kıran, I. (2009). Öğretmen adaylarının algılarına göre görsel okuryazarlık düzeylerinin değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23, 77-90.
  • Şakiroğlu, Y. (2021). Görsel okuma/görsel sunu ve görsel okuryazarlık becerileriyle ilgili yapılan lisansüstü çalışmaların analizi. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 103-119
  • Tüzel, A. G. M. S. (2010). Görsel okuryazarlık. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27, 691-705.
  • Tümyürek, A. (2023). Görsel okuryazarlık becerisinin kazandırılmasında Anderson sanat eleştirisi yönteminin öğrencilerin eleştirel becerilerine yansımaları (Yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Varan, S. & Sönmez, Y. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının görsel okuma becerilerinin incelenmesi. XV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, Muğla, Turkey, 2221-2230.
  • Yıldız, M. Ö. (2012). Görsel okuryazarlık üzerine. Marmara İletişim Dergisi, 19, 64-77.
  • Yılmaz, R. (2013). Eğitim ve görsel okuryazarlık ilişkisi üzerine bir inceleme. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 101-121.
  • Zeren, G. & Arslan, R. (2009). Bir eğitim süreci olarak görsel okuryazarlık. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3, 43-52.

İLETİŞİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN GÖRSEL OKURYAZARLIK YETERLİLİKLERİ

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 81 - 95, 31.07.2024

Öz

İnsan yaşamının en önemli ihtiyaçlarından biri olan iletişim, görsel imgelerin kullanılmasıyla yeni bir boyut kazanmıştır. Günümüzde görsel metinler, bilgi ve fikirlerin aktarılmasında önemli bir rol oynamaktadır. Bu durum görsel okuryazarlığın önemini ve gerekliliğini arttırmaktadır. Bu araştırma, iletişim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin görsel okuryazarlık alanındaki ilgilerini ve yeterliliklerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini Karabük Üniversitesi İletişim Fakültesi'nde öğrenim gören 143 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada genel tarama modeli ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, “Kişisel Bilgi Formu” ve “Görsel Okuryazarlık” ölçeği kullanılmıştır.Araştırma sonucunda, iletişim fakültesi öğrencilerinin genel olarak görsel okuryazarlık yeterliliğinin iyi olduğu, ofis yazılımlarını kullanarak görselliğe önem vermede ve görselleri yorumlamada kadınların, günlük hayatta karşılaşılan görsel mesajları ayırt etmede ise yine kadınların erkeklere nispeten daha iyi olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akpınar, B. (2009). İlköğretim 1–5. sınıflar Türkçe öğretim programları görsel okuma ve sunu öğrenme alanının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(154), 37-49.
  • Alpan, G. (2008). Görsel okuryazarlık ve öğretim teknolojisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 74-102.
  • Arı, G. & Soylu, S. (2020). Beşinci sınıf öğrencilerinin görsel okuma becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9 (2), 718-735.
  • Arpaguş, E. K., Moğol, S. & Ünsal, Y. (2015). Görsel okumanın ortaöğretim öğrencilerinin fizik dersi başarılarına etkisi: Hareket konusu örneği. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(11), 65-81.
  • Ateş, M., Sur, E. & Çelik, H. (2020). Türkçe öğretmenlerinin görsel okumayla ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(1), 1-15. Ausburn, Lynna J., & Floyd B. Ausburn. Visual literacy: Background, theory and practice. Programmed Learning and Educational Technology 15.4 (1978): 291-297.
  • Bamford, A. (2008). The Visual Literacy White Paper, http://www.adobe.co.uk/education (son erişim 30.12.2023).
  • Barner, C. (1997). “Assigment # 7, Fall EMC 503, (http://seamonkey.ed.asu.edu/~mcisaac/emc503/assigments/assign7/barne r.html) Arizona State Universty.
  • Benson, P. J. (1997). Problems in picturing text: A study of visual/verbal problem solving. Technical Communication Quarterly, 6(2), 141-160. Retrieved December 26, 2001, from EBSCOhost database (Professional Development Collection).
  • Bozkurt, E. & Ulucan, M. (2014). İlköğretim 1. sınıf Türkçe ders programı görsel okuma-görsel sunu kazanımlarının incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 1(2), 22-60.
  • Branton, B. (1999). “Visual literacy literature review”, (http://vicu.utoronto.ca/staff/branton/litreview.html)
  • Çelik, G. & Çekiç, O. (2014). Pre-service Turkish Language Arts Teachers’ views on Their Visual Literacy Skills / Türkçe Öğretmeni Adaylarının Görsel Okuryazarlık Becerileri Hakkındaki Görüşleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10 (4), 840-862.
  • Debes, J. (1968). Some Foundations Of Visual Literacy. Audio Visual Instruction, 13, 961-964.
  • Duran, M. (2013). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı hakkındaki görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 38-51.
  • Eraslan, S. (2019). Ortaokul 8. Sınıf Görsel Sanatlar Dersinde Pedagojik Sanat Eleştirisi Yönteminin Öğrencilerin Görsel Okuryazarlık Becerilerine Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Erzurum Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Fransecky RB. & Debes J. (1972). Visual Literacy: a Way to Learn—A Way to TeachAssociationfor Educational Communications and Technology, Washington, DC.
  • Felten, P. (2008) “Visual Literacy” Change, The Magazine of Higher Learning, 40 (6), 60-64.
  • Göçer, A. & Tabak, G. (2013). Öğretmen adaylarının ‘görsel okuryazarlık’ile ilgili algıları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 517-541.
  • Günay, V. (2008). Görsel okuryazarlık ve imgenin anlamlandırılması. Art-e Sanat Dergisi, 1(1), 1-29.
  • Güneş, F. (2013). Görsel okuma eğitimi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-17.
  • Hiçyılmaz, Y. (2020). İlkokul öğrencilerinin empresyonizme yönelik görüşlerinin görsel okuryazarlık bağlamında incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 1-1.
  • İşler, A.Ş. (2002). Günümüzde görsel okuryazarlık ve görsel okuryazarlık eğitimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 153-161.
  • Karaca, O. D. (2021). Ortaokul Türkçe ders kitaplarında görsel okuryazarlık uygulamaları (Master's thesis, Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kay, M. F. (2011). Öğrencilerde görsel okuryazarlık becerilerinin geliştirilmesine yönelik coğrafya öğretmenlerinin görüş ve uygulamaları. Turkish Studies (Elektronik), 6(2), 631-644.
  • Kędra, J. (2018). What Does İt Mean To Be Visually Literate? Examination of Visual Literacy Definitions in a Context of Higher Education. Journal of Visual Literacy, 37(2), 67-84.
  • Kiper, A., Kırksekiz, A., & Çam, E. (2014). Üniversite Öğrencileri Görsel Okuryazarlik Yeterlilikleri.
  • Kocaarslan, M., & Çeliktürk, Z. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin görsel okuryazarlık yeterliklerinin belirlenmesi. Bartın University Journal of Faculty of Education, 2(2), 344-362.
  • Kurudayıoğlu, M. & Tüzel, S. (2010). 21. yüzyıl okuryazarlık türleri, değişen metin algısı ve Türkçe eğitimi. Journal of Türklük Bilimi Araştırmaları, 15(28), 283-298.
  • Lester, P. M. (2000). Visual Communication: Images-With Messages, 2nd Ed., Wadsworth.
  • Maden, S. & Altunbay, M. (2016). Türkçe eğitiminde görsel sunu ve görsel okuma aracı olarak grafik ve tabloların kullanımı. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 1971-1983.
  • Örs, E. & Baş, B. (2018). İkinci sınıf öğrencilerinin görsel okuryazarlığı üzerine bir araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(1), 95-113.
  • Parsa, A. F. (2007). Görsel okuryazarlık: görsellerı̇ okuma değerlendirme ve yaratma süreci. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, (2), 111-127.
  • Parsa, A. F. (2008). Görsel okuryazarlık: görselleri okuma değerlendirme ve yaratma süreci. Fotoğrafya Dergisi, 20.
  • Parsa, A. F. (2012). 21. Yüzyıl Okuryazarlığında Sayısal Noktalarda Buluşmak, Görsel Göstergebilim: İmgenin Anlamlandırılması, D. Günay and A. F. Parsa (Ed.), Es Yayınları.
  • Robertson, M. (2007). Teaching Visual Literacy in The Secondary English/Language Arts Classroom: An Exploration Of Teachers’ Attitudes, Understanding And Applicatıon, Doctor of Philosophy, Department of Curriculum and Instruction, Kansas State University.
  • Sarikaya, B. (2017). Türkçe öğretiminde görsel okuma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 779-796.
  • Seglem, R., & Witte , S. (2009). You Gotta See It To Believe It: Teaching Visual Literacy in The English Classroom. Journal of Adolescent&Adult Literacy, 53(3), 216-226.
  • Strokes, S. (2002). Visual literacy in teaching and learning: A literature perspective, Electronic Journal for the Integration of Techonology in Education. 1(1), 10-19.
  • Şahin, Ç. & Kıran, I. (2009). Öğretmen adaylarının algılarına göre görsel okuryazarlık düzeylerinin değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23, 77-90.
  • Şakiroğlu, Y. (2021). Görsel okuma/görsel sunu ve görsel okuryazarlık becerileriyle ilgili yapılan lisansüstü çalışmaların analizi. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 103-119
  • Tüzel, A. G. M. S. (2010). Görsel okuryazarlık. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27, 691-705.
  • Tümyürek, A. (2023). Görsel okuryazarlık becerisinin kazandırılmasında Anderson sanat eleştirisi yönteminin öğrencilerin eleştirel becerilerine yansımaları (Yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Varan, S. & Sönmez, Y. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının görsel okuma becerilerinin incelenmesi. XV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, Muğla, Turkey, 2221-2230.
  • Yıldız, M. Ö. (2012). Görsel okuryazarlık üzerine. Marmara İletişim Dergisi, 19, 64-77.
  • Yılmaz, R. (2013). Eğitim ve görsel okuryazarlık ilişkisi üzerine bir inceleme. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 101-121.
  • Zeren, G. & Arslan, R. (2009). Bir eğitim süreci olarak görsel okuryazarlık. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3, 43-52.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Medya Okuryazarlığı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gazal Özlem Işık 0009-0007-4624-2477

Zamine Huseynova 0009-0002-7639-2672

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 18 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 12 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Işık, G. Ö., & Huseynova, Z. (2024). İLETİŞİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN GÖRSEL OKURYAZARLIK YETERLİLİKLERİ. International Journal of Communication and Media Research, 4(2), 81-95.