Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EDWARD HOPPER’IN KAÇIŞ MANEVRALARI: PENCERELER

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 61 - 81, 05.01.2023

Öz

Araştırmada, içerisi-dışarısı için bir iletişim alanı olan pencere, Edward Hopper resimlerinde mekân ve insan ilişkisi bağlamında ele alınmıştır. Zira iç ve dış, özel ve kamusal arasında geçirgen, uzamsal bir belirsizlik çizen pencere tam da bu yönüyle ne içeride ne de dışarıda; mahremiyet alanı ve kamusalın bulanıklaştığı arafta bir yerdedir. Araştırmada, arafta olma durumuyla pencere, resimlerinde sade üslubuyla günlük yaşamın sıradan konularını ele alan ve yalnızlaşmış modern bireyle aynı kaderi paylaşan Hopper resimleri üzerinden okunur. Çalışmaları hem geleneksel hem de modern görünen Hopper’ın tasvir ettiği yerler; tanıdık ve yabancı, rahat ve rahatsız edicidir. Bu karşıtlık figüre de sirayet eder ki figürler, 1930’lu yılların olumsuz etkileriyle kendine ve topluma karşı yabancılaşmış; boşlukta, umutsuz, çaresiz, kendi hayal âlemlerine dalarak içinden çıkılamayacak bir durumda ve arada kalmış gibi görünür. Arada kalmışlığın mekânsal karşılığı olan pencere bazen dışa bazen de içe açılarak içerinin ve dışarının diyalektiğini yineler. Dolayısıyla pencereden dışarıya bakarak hayal dünyasına ağmaya çalışan figür için Hopper resminde pencere, öznenin dışarı açılmasına olanak tanıyan bir araç olarak görülür.

Kaynakça

  • Aktan, G., (2009) Edward Hopper ve George Segal’in Sanatlarında Anlam Ve Biçim İlişkisi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Ana Sanat Dalı Resim Programı.
  • Benjamin, W., (2002), Pasajlar, Çev. Ahmet Cemal , 4. Baskı, İst., Yapı Kredi Yayınları
  • Berger, J. (2013). Görme Biçimleri, (Çev. Yurdanur Salman), Metis Yayınları.
  • Boccali, R., (2015), Dipingere l’assenza. Edward Hopper e le annunciazioni senza messaggio, Studi di estetica, anno XLIII, IV Serie, 1/2015, ISSN 0585-4733.
  • Dellaloğlu, B. F. (2003). Bir Giriş: Adorno Yüz Yaşında, Cogito (İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Hobbs, R., (1987), Edward Hopper, New York: Harry N. Abrams Inc.
  • Koob, P. N., (2004), States of Being: Edward Hopper and Symbolist Aesthetics American Art, Vol. 18, No. 3 (Fall 2004), pp. 52-77.
  • Levin, G. (1980a), Edward Hopper, The art and the artist, New York: Whitney Museum of American Art, in Association with W.W. Norton & Company.
  • Levin, G. (1995), Edward Hopper: An Intimate Biography. New York: Alfred A. Knopf.
  • Lyons, D., (1995), Edward Hopper and the American Imagination.
  • Narlı, M. (2014), Şiir ve Mekân. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Nochlın, L. (1981), “Edward Hopper and the Imagery of Alienation”, Art Journal, 41.2, Edward Hopper Symposium at the Whitney Museum of American Art.
  • Renner, R. G (1991), Edward Hopper, Transformations of The Real, Köln: Benedikt-Taschen.
  • Schmıed, W. (1995), Edward Hopper, Portraits of America, Munich-New York: Prestel- Verlag Strand, M. (2008), Hopper, New York: Alfred A. Knopf.
  • Wagstaff, S. (2004), “The Elation Of Sunlight”, in Sheena Wagstaff, (ed.), Edward Hopper, London: Tate Publishing. Wells, W. (2008), Silent Theater: The Art of Edward Hopper, London: Phaidon.
  • White, M. and White, L. (1962) The Intellectual Versus the City: From Thomas Jefferson to Frank Lloyd Wright. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • https://www.nga.gov/learn/teachers/lessons-activities/uncovering-america/great-depression.html.
Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 61 - 81, 05.01.2023

Öz

Kaynakça

  • Aktan, G., (2009) Edward Hopper ve George Segal’in Sanatlarında Anlam Ve Biçim İlişkisi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Ana Sanat Dalı Resim Programı.
  • Benjamin, W., (2002), Pasajlar, Çev. Ahmet Cemal , 4. Baskı, İst., Yapı Kredi Yayınları
  • Berger, J. (2013). Görme Biçimleri, (Çev. Yurdanur Salman), Metis Yayınları.
  • Boccali, R., (2015), Dipingere l’assenza. Edward Hopper e le annunciazioni senza messaggio, Studi di estetica, anno XLIII, IV Serie, 1/2015, ISSN 0585-4733.
  • Dellaloğlu, B. F. (2003). Bir Giriş: Adorno Yüz Yaşında, Cogito (İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Hobbs, R., (1987), Edward Hopper, New York: Harry N. Abrams Inc.
  • Koob, P. N., (2004), States of Being: Edward Hopper and Symbolist Aesthetics American Art, Vol. 18, No. 3 (Fall 2004), pp. 52-77.
  • Levin, G. (1980a), Edward Hopper, The art and the artist, New York: Whitney Museum of American Art, in Association with W.W. Norton & Company.
  • Levin, G. (1995), Edward Hopper: An Intimate Biography. New York: Alfred A. Knopf.
  • Lyons, D., (1995), Edward Hopper and the American Imagination.
  • Narlı, M. (2014), Şiir ve Mekân. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Nochlın, L. (1981), “Edward Hopper and the Imagery of Alienation”, Art Journal, 41.2, Edward Hopper Symposium at the Whitney Museum of American Art.
  • Renner, R. G (1991), Edward Hopper, Transformations of The Real, Köln: Benedikt-Taschen.
  • Schmıed, W. (1995), Edward Hopper, Portraits of America, Munich-New York: Prestel- Verlag Strand, M. (2008), Hopper, New York: Alfred A. Knopf.
  • Wagstaff, S. (2004), “The Elation Of Sunlight”, in Sheena Wagstaff, (ed.), Edward Hopper, London: Tate Publishing. Wells, W. (2008), Silent Theater: The Art of Edward Hopper, London: Phaidon.
  • White, M. and White, L. (1962) The Intellectual Versus the City: From Thomas Jefferson to Frank Lloyd Wright. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • https://www.nga.gov/learn/teachers/lessons-activities/uncovering-america/great-depression.html.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Rabia Demir 0000-0003-1475-9133

Nazif Gür 0000-0002-4105-7586

Yayımlanma Tarihi 5 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demir, R., & Gür, N. (2023). EDWARD HOPPER’IN KAÇIŞ MANEVRALARI: PENCERELER. İnsanat Sanat Tasarım Ve Mimarlık Araştırmaları Dergisi, 2(2), 61-81.