Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FEMİNİST SANAT ELEŞTİRİSİ BAĞLAMINDA GERİLLA KIZLAR

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 82 - 95, 05.01.2023

Öz

Sanatta feminist hareket 1960’ lı yılların sonlarına doğru kadınların içinde bulundukları toplumsal durumu değerlendirerek yola çıkar. 1971 yılında Linda Nochlin tarafından “Neden Hiç Büyük Kadın Sanatçı Yok?” isimli makalesini yazmıştır. Bu makaleden sonra Thalia Gouma - Peterson ve Patricia Mathews “Sanat Tarihinin Feminist Eleştirisi” makalesi ile feminist sanat tarihine dikkat çekmiştir. Bu yazılarda kadının yaratım sürecinde karşılaştığı dışlayıcı tavırlardan bahsedilir. Asıl anlatmak istedikleri kadın sanatçıları yeniden keşfetmek değildir. Cinsiyet ayrımcılığını ayrıntılı olarak gösterip, okuyucuya sorgulatmaktır.
Bu makalede, temel amaçları sanat alanında yaşanan cinsiyet ayrımcılığını göstermek olan sanat dünyasının kalıplarını yıkmak için oluşturdukları Gerilla Kızlar grubunun eserleri hakkında bilgi verilmiştir. Feminist sanat eleştirisi bağlamında Gerilla Kızlar başlıklı bu araştırmada, Gerilla Kızların eserlerinin ardından Woman Making Art in Public Space grubunun feminist sanat alanında yaptığı çalışmalar anlatılmış, daha sonra iki grubun yöntemleri incelenip karşılaştırma yapılmıştır. Bu makale ile iki farklı feminist grubun farklı disiplinlerde üretim yaparak sanat alanına toplumsal etkilerini göstermek amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2008a). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Antmen, A. (2008b). Sanat ve Cinsiyet, İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Berger, J. (1972). Görme Biçimleri. Metis Yayınları
  • Caniş V. (2020). RASTGELE: Vardal Caniş’in “kadın sanatçı” denmeden anılmasını istediği 10 sanatçı ve eserleri/anıları. Erişim adresi: https://bantmag.com/rastgele-vardal-canisin-kadin-sanatci-denmeden-anilmasini-istedigi-10-sanatci-ve-eserleri-anilari/
  • Gouma-Peterson, Thalia, Patricia Mathews, Sanat Tarihinin Feminist Eleştirisi, Sanat Cinsiyet, haz. Ahu Antmen, İletişim Yayınları, İstanbul, 2008.
  • Mozart Cultures - Feminist Bağlamı Rehabilite Edenler: Guerrilla Girls! Erişim adresi: https://mozartcultures.com/feminist-baglami-rehabilite-edenler-guerrilla-girls/
  • Nochlin, Linda, Neden Hiç Büyük Kadın Sanatçı Yok? Sanat Cinsiyet, haz. Ahu Antmen, İletişim Yayınları, İstanbul, 2008.
  • Özüdoğru Ş, Feminist Sanata İki Farklı Yaklaşım: Gerilla Kızlar ve Cindy Sherman Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/192575
  • Tekeli, Şirin (1998). Birinci ve İkinci Dalga Feminist Hareketlerin Karşılaştırmalı İncelemesi Üzerine Bir Deneme. 75 Yılda Kadınlar ve Erkekler, İstanbul. Tarih Vakfı Yayınları.
  • Feminizm ve Sanat İlişkisinde Kamusallık, Mekan ve Estetik Erişim adresi: https://www.unlimitedrag.com/post/feminizm-ve-sanat-ili%C5%9Fkisinde-kamusall%C4%B1k-mek%C3%A2n-ve-estetik
  • Reka, D. (2021). Feminist aktivizmin temsil alanı olarak sanat: Guerrilla Girls. yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 26, 131-144. Erişim adresi: https://www.acarindex.com/pdfs/452351
  • Sosyal Medyayı Kullanarak Değişim Yaratan 5 Kadın Aktivist Erişim adresi: https://esitlikadaletkadin.org/sosyal-medyayi-kullanarak-degisim-yaratan-5-kadin-aktivist/
  • Kamusal Alanda Sanat Yapan Kadın Erişim adresi: http://womenmakingartinpublicspace.com/Projects/
  • Susi Rosenbohm Kişisel İnternet Sayfası Erişim adresi: https://www.susirosenbohm.com/
  • Gerilla Kızlar İnternet Sayfası Erişim adresi: https://www.guerrillagirls.com/
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İrem Anahtar 0000-0002-4092-9776

Yayımlanma Tarihi 5 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Anahtar, İ. (2023). FEMİNİST SANAT ELEŞTİRİSİ BAĞLAMINDA GERİLLA KIZLAR. İnsanat Sanat Tasarım Ve Mimarlık Araştırmaları Dergisi, 2(2), 82-95.