Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE İNFLUENCE OF EUROPEAN PORTRAIT PAINTING ON THE PORTRAIT PAINTING IN THE SCHOOL OF ESFAHAN DURING THE SAFAVID ERA (CASE STUDY: ARTWORKS OF REZA ABBASI)*

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 572 - 581, 01.01.2025

Öz

Throughout history, human beings have always been the main subject of artworks; whether in the form of a giant, engraved sculptures in the mountains, or in the form of a portrait in manuscripts. According to the relationships of Iran with the western and eastern countries during history, the influence of each of these states on our art, and in particular the portrait painting is inevitable. The impact of the far-east and india’s art in different historical eras due to different reasons, including the attendance of rulers of other countries or the visits by foreign artists and the travel log of Iranian artists to those countries, and the attendance of foreign artists in the royal workspaces have caused the art of the other countries to infiltrate our art. Now this question comes up that how the characteristics of European portraits painting in the 17th and 18th centuries can be visible in the portraits of Reza Abbasi? The aim of this research is to find the influence of the European art on portraits in the works of Reza Abbasi.
The following research, studies portrait painting in Iran and during the Safavid era, particularly the paintings by Reza Abbasi; using library references and comparative method together with the analysis of the impact of European portrait painting (17th and 18th centuries) on his works of art. The result of this research indicates that portraits have existed before the Arab-conquest and the arrival of Islam in the illustrations of Iran, and the point that it had reached its peak during the Safavid Era. The emergence of westernizing methods has been the tendency toward innovation and mutation in aesthetic and technical aspects of painting. As the tendencies of Reza Abbasi and some of his students in the Esfahan school of painting and portrait painting in his artworks are the proofs to this claim.

Kaynakça

  • Azhand, Y. (1998). Twelve figures: Twelve Faces: Memorial of twelve Nadereh Kar painters of Iran, Tehran; Mola publication.
  • Azhand, Y. (2005). Tabriz and Qazvin-Mashhad schools of painting, Tehran;art Academy publication.
  • Azhand, Y. (2008). Harat painting school, Tehran;Art Academy. Cary Welsh, S. (2007). Iranian painting (painting edition of Safavid age), 1st ed, Nazar. Tehran; Ahmad Reza Tagha publication.
  • Grabar, O. (2004). Review of the painting in Iran, Trans: Mehrdad Vahdati Daneshmand, Tehran; Art Academy publications.
  • Kenbay, Sh. (2003). Iranian painting, Mehdi Hoseini, 2nd ed, Tehran;University of Art.
  • Kiani,Y. (2004). The history of Iranian architecture in the Islamic era. Tehran; Samt publications.
  • Moghadam A, M. (1988). Synchronicity of painting with literature in Iran (12th to 17th century), Trans: Rouin Pakbaz, Tehran;Negah publication.
  • Pakbaz, R. (2006). Encyclopedia of Art. Tehran; Contemporary culture publication.
  • Pakbaz, R. (2013). Painting of Iran, Zarin and Simin publication, Tehran. Razavi, N & Hasanvand, M; K. (2005). Jelve-y-Honar Quarterly, illustration in the style of traditional painting of Iran, Tehran; Issue 25.
  • Sharifzadeh, S; A. (2007). History of painting history. Tehran; Samt publication.
  • Soudavar, A. (2001). Art of Iran’s courtier, Trans: Nahid Mohammad Shirazi. Tehran; Karang publication.
  • Zaki, M; H. (2005). China and Islamic arts, trans: Gholamreza, Tahami, Tehran; Art Academy.

AVRUPA PORTRE RESMİNİN SAFEVİ DÖNEMİNDE İSFAHAN OKULUNDAKİ PORTRE RESMİNE ETKİSİ (ÖRNEK OLAY: RIZA ABBASİ'NİN SANAT ESERLERİ)

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 572 - 581, 01.01.2025

Öz

İnsan tarih boyunca daima sanat eserlerinin ana konusu olmuştur; ister dağlara oyulmuş dev heykeller, ister el yazmalarındaki portre şeklinde olsun.Bu bağlamda İran'ın tarih boyunca batı ve doğu ülkeleriyle olan ilişkilerine göre bu devletlerin her birinin sanatımıza, özellikle de portre resmine etkisi kaçınılmazdır.Diğer yandan İran sanatı farklı dönemlerde Uzakdoğu ve Hindistan sanatından etkilenmesine rağmen bir çok batı ülkelerin sanatından etkilenmiştir. Bu etkinin sebebi ülkeler arasındaki ilişkiler veya yabancı sanatçıların ziyaretleri sayesinde ve aynı zamnda İranlı sanatçıların bu ülkelere olan seyahatlerinde kayıt tutukları günlükler, diğer yandan yabancı sanatçıların gerçekleştirdikleri ziyaretler sayesinde sebep olan etkilerle katkı sağlamıştır.Sanat Tarihini incelediğimizde İranda Kraliyetin sanat alanında neden olduğu en önemli etkilerden birisi yabancı ülklerle kurduğu ilişkilerden bahis edebilriz. Ülklere arasında ilişkiler sayesinde diğer ülkelerin sanatının bizim sanatımıza da etki bırakmasına neden oldu. Şimdi şu soru ortaya çıkıyor: 17. ve 18. yüzyıl Avrupa portre resminin özellikleri Rıza Abbasi'nin portrelerinde nasıl görülebilir? Bu araştırmanın amacı Rıza Abbasi'nin eserlerinde Avrupa sanatının portrelere etkisini bulmaktır. Aşağıdaki araştırma, İran'da ve Safevi dönemindeki portre resimlerini, özellikle de Rıza Abbasi'nin resimlerini incelemektedir; kütüphane referanslarını ve karşılaştırmalı yöntemi kullanarak Avrupa portre resminin (17. ve 18. yüzyıllar) sanat eserleri üzerindeki etkisi analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucu, İran resimlerinde portrelerin Arap fethinden ve İslamiyet'in gelişinden önce de var olduğunu, Safeviler döneminde ise zirveye ulaştığı noktaya işaret edilmiştir. Bu bağlamda Batılılaşma yöntemlerinin ortaya çıkışı, resmin estetik ve teknik yönlerinde yeniliğe ve değişime neden olmuştur. Rıza Abbasi'nin ve İsfahan mezhebindeki bazı öğrencilerinin eserlerindeki resim ve portre eserlerindeki örnekler bu varsayımın kanıtıdır.

Kaynakça

  • Azhand, Y. (1998). Twelve figures: Twelve Faces: Memorial of twelve Nadereh Kar painters of Iran, Tehran; Mola publication.
  • Azhand, Y. (2005). Tabriz and Qazvin-Mashhad schools of painting, Tehran;art Academy publication.
  • Azhand, Y. (2008). Harat painting school, Tehran;Art Academy. Cary Welsh, S. (2007). Iranian painting (painting edition of Safavid age), 1st ed, Nazar. Tehran; Ahmad Reza Tagha publication.
  • Grabar, O. (2004). Review of the painting in Iran, Trans: Mehrdad Vahdati Daneshmand, Tehran; Art Academy publications.
  • Kenbay, Sh. (2003). Iranian painting, Mehdi Hoseini, 2nd ed, Tehran;University of Art.
  • Kiani,Y. (2004). The history of Iranian architecture in the Islamic era. Tehran; Samt publications.
  • Moghadam A, M. (1988). Synchronicity of painting with literature in Iran (12th to 17th century), Trans: Rouin Pakbaz, Tehran;Negah publication.
  • Pakbaz, R. (2006). Encyclopedia of Art. Tehran; Contemporary culture publication.
  • Pakbaz, R. (2013). Painting of Iran, Zarin and Simin publication, Tehran. Razavi, N & Hasanvand, M; K. (2005). Jelve-y-Honar Quarterly, illustration in the style of traditional painting of Iran, Tehran; Issue 25.
  • Sharifzadeh, S; A. (2007). History of painting history. Tehran; Samt publication.
  • Soudavar, A. (2001). Art of Iran’s courtier, Trans: Nahid Mohammad Shirazi. Tehran; Karang publication.
  • Zaki, M; H. (2005). China and Islamic arts, trans: Gholamreza, Tahami, Tehran; Art Academy.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sanat Tarihi, Teori ve Eleştiri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sonia Lotfi

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 26 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 24 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Lotfi, S. (2025). THE İNFLUENCE OF EUROPEAN PORTRAIT PAINTING ON THE PORTRAIT PAINTING IN THE SCHOOL OF ESFAHAN DURING THE SAFAVID ERA (CASE STUDY: ARTWORKS OF REZA ABBASI)*. İnsanat Sanat Tasarım Ve Mimarlık Araştırmaları Dergisi, 4(2), 572-581.