Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

AMBLEM/LOGOLARIN GÖRSEL TASARIM İLKE VE ELEMANLARI AÇISINDAN İNCELENMESİ (MALATYA İL VE İLÇE BELEDİYELERİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 1, 741 - 763, 29.06.2025

Öz

Günümüzde teknolojik araçların artması ile beraber amblem ve logoların önemi de artmaktadır. Bu önem kurumsal alanlarda kimlik işlevi görmektedir. Logo ve amblemlerin işlevi kurumsal alanlarda olduğu kadar sosyal alanlarda da önemlidir. İnsanlar bir kurumu sadece ismiyle hatırlamaz, kendini temsil eden logolarla da tanımaktadır. Bu yüzden logo ve amblemler bir şehrin, kurumun tanıtılmasında görev alır. Çünkü logo ve amblemler şehrin ve kurumun tanınması için hem ulusal hem de uluslararası alanda bir kimlik görevi görür. Kenti ya da kurumu kültürel olarak tanıtan logo ve amblemler, bulundukları konum açısından önem taşır. Bu araştırmanın amacı ise, Malatya il ve ilçelerine ait logo ve amblemlerini eksikliklerini fark etmek görsel tasarım iletişimi bağlamında hem de göstergebilim bağlamı açısından araştırılıp analiz etmek ve değerlendirmektir. Bu araştırma da görsel tasarım iletişim unsurları ve elemanları ve kurumsal kimlik analiz edilerek açıklanmıştır. Bu araştırmanın önemi amblem ve logoların Malatya’nın il ve ilçelerini olumsuz etkileyen durumları göstermek., buna katkı sağlamak için öneride bulunmak açısından önemlidir.

Etik Beyan

Bu çalışmanın özgün bir çalışma olduğunu; araştırmanın bütün aşamalarında bilimsel etik ilke ve kurallarına davrandığımı, bu çalışmada yazmış olduğum her bilgi ve veriler için kaynak gösterdiğimi, kullanmış olduğum verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı beyan ederim. Yaptığım çalışmayla ilgili bu beyana aykırı bir durumun ortaya çıkması durumunda tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririm.

Teşekkür

Araştırmam boyunca bütün çalışmalarımda yer alan ve beni sabırla dinleyen danışmanım sayın Tamer KAVURAN adlı hocama çok teşekkür ediyorum...

Kaynakça

  • Ambrose, G. Harris, P., (2018). Tipografi ve Mekânsal Algı. Art-E Sanat Dergisi, 14(27), 104-123.
  • Becer, E. (2002) “Kurumsal Kimlikte Logo ve Amblem Tasarımlarının Değişim Süreci: “Dünyanın En Değerli Markaları Üzerine Bir Araştırma” Manisa Celal Bayar University Journal Of Social Sciences 2020;18(2);73
  • Becer, E., (2011) “Dijital İletişim Yaklaşımları” I.Baskı, Efe Akademi Yayınevi, İstanbul
  • Becer, E., (2013) “Tren İstasyonlarına ve Raylı Sistemlere Yönelik Yönlendirme Sistemlerinin Tasarım İlkeleri” Sanat-Tasarım Dergisi 2021, Sayı: 12 ISSN: 2529-007X ss.18-24
  • Birol, Emel., (2022)” Türkiye’de En Çok Ziyaret Edilen Pazaryeri Web Sitelerinin Görsel Tasarım Sürei-ci” İnif E-DergiMayıs, 2023, 8(1), 107-131.
  • Chajet, Clive,1989 ”Logo Değişiminin Kurumsal Kimlik ve Kurumsal İmajla Bağlantısı:Unilever Örneği” Marmara İletişim Dergisi,Sayı 15, Temmuz 2019, İstanbul
  • Ceylan, İ. (2016). Amblem ve Logo Tasarımlarında Renklerin Dili. Art-E Sanat Dergisi, 8(16), 314-330.
  • Erdem, O., & Dikici, A. M. (2009). Liderlik ve Kurum Kültürü Etkileşimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(29), 198-213.
  • Erişti, Bedir. (2019)” Türkiyede’de En Çok Ziyaret Edilen Pazaryeri Web Sitelerinin Görsel Tasarım Süreci” İnif E-Dergi Mayıs, 2023, 8(1), 107-131
  • Erzincan, A., Yıldız, N., Parlak, D., Türkmen, E., vd. (2022). Kurumsal Kimlik Tasarımlarında Logo, Amblem ve Arketip İlişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(74), 170-192.
  • Gazi,(2016) “Türkiye’deki Görsel İletişim Tasarımı Bölümlerine Öğrenci Alımında Uygulanan Sınavlar Hakkında Öğretim Elemanı Görüşleri” STD 2017 Haziran-Sayfa 75-87
  • Görpe, Serra,.(2001) ”Kurumsal Kimlik, Kurumsal İmaj Oluşturma Süreci ve Bir Araştırma” Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İşletme Yönetimi Programı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2008
  • Özsoy, V. ve Ayaydın, A. (2016). “Temel Eğitim Türkçe Ders Kitaplarındaki Metin-Görsel İlişkisinin Görsel Tasarım Unsurları Bağlamında İncelenmesi” Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 2021, sayı 52, s. 744-763
  • Poynor, R. (1998). “Postmodern Dönemde Yeni Bir Tanım Arayışı: Müellif Olarak Grafik Tasarımcı. Yedi(23), 87-96. Taşoğlu, Paşalı, Nihal., “Pazarlama İletişimi” Ankara:Detay Yayıncılık.2018
  • Yıldırır, S. (2022). “Grafik Tasarımda Minimalistleştirilen Ünlü Logolar ve Amblemler ile Sık Kullanılan Fontlar Arasındaki Etkileşim” İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 8(15), 95-106.
  • Yıldız, M., & Keş, Y. (2016). “Grafik Tasarımda Yeni Nesil Font Tasarımı” Art-E Sanat Dergisi, 8(16), 331-349.
  • İNTERNET SİTELERİ
  • http://www.kotaman.com/temel-tasarim-elemanlari-ve-ilkeleri-. Erişim tarihi 21.12.2022
  • http://www.infotachacademy.com.tr/Blog-Bir-tasarimcinin-logo-tasarlarken-dikkat-etmesi-gerekenler. Erişim tarihi 24.12.2022
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel Tasarım
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Gamze Gül Kaygusuz 0000-0002-2455-6252

Tamer Kavuran 0000-0001-8332-9802

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 27 Şubat 2025
Kabul Tarihi 18 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaygusuz, G. G., & Kavuran, T. (2025). AMBLEM/LOGOLARIN GÖRSEL TASARIM İLKE VE ELEMANLARI AÇISINDAN İNCELENMESİ (MALATYA İL VE İLÇE BELEDİYELERİ ÖRNEĞİ). İnsanat Sanat Tasarım ve Mimarlık Araştırmaları Dergisi, 5(1), 741-763.