Küreselleşme çağında enformasyon zaman ve mekân hızını aşmıştır. Küreselleşme sürecindeki yaygın medya söylemi savaşları, özgürlük mücadelelerini, ekonomik çelişkileri, gelir dağılımındaki eşitsizlikleri vb. görmezlikten gelmektedir. Buna karşın sokağın sesi olan grafiti başka bir mecra olarak yeni olanaklar yaratabilir. Graffitinin çıkış noktası olan duvarlar aynı zamanda direnişin de temsili ve çıkış noktasıdır. Kamusal alan olan duvarlar illegal olarak sembolik, politik ve sanatsal şekilde yeniden düzenlenir. Bu bakış açısından yola çıkan çalışma, grafik sanatçısı Banksy’nin eserlerini ele almıştır.
Çalışmanın amacı graffitinin egemen yeni dünya düzenine karşı ‘başka bir anlam yaratma’ ve ‘başka dünya tahayyüllerine’ olanak sağlayıp sağlamadığını incelemektir. Bu bağlamda graffiti nasıl bir iletişim aracıdır? Küreselleşmiş dünyamızda televizyon, gazete, internet gibi kitle iletişim araçları ile yoğun bir şekilde sisteme uyum çağrısı yapılıyor. Kamusal alan olan sokaklarda yer alan duvarlar, graffiti aracılığıyla sisteme karşı kullanılabilir mi? Graffiti başka ifade alanlarının yaşamasına olanak yaratan yeni bir mecra olabilir mi? sorularına bu makalede cevap aranacaktır. Graffitinin yeni söylemlerin üretildiği bir direniş zemini olup olmadığı makale üzerinden sorgulanacaktır.
Anahtar Sözcükler: Graffiti, Aktivizm, Banksy
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 18 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 6 - Cilt: 4 Sayı: 6 |
Intermedia International E-journal
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.