Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ben Yönelimli Kişilikler Olarak Postmodern TV Kahramanlarının Arkasındaki Stratejiler: Survivor Türkiye’nin Betimleyici Bir Analizi

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 17, 292 - 305, 31.12.2022
https://doi.org/10.56133/intermedia.1163622

Öz

Tartışmalı bir fenomen olarak postmodernlik, genellikle üst anlatıların çöküşü, modern özne-bireyin parçalanması ve endüstriyel çağın dönüşümü ile karakterize edilir. Bu tartışmalar genellikle çoklu-konu, küçük anlatılar, post-Fordizm ve neoliberalizm (iş, eğitim, siyaset ve sosyal entegrasyon seferberliği) gibi kavram ve olgularla çevrilidir. Son zamanlarda postmodernlik tartışmalarının merkezindeyse daha özgür bir insanlığın yaratılmasının yeni fırsatlarını temsil eden, ancak sürekli olarak şimdiki zamanı yaşayan yeni bir karakterin/öznenin ortaya çıkışı yer almaktadır. Postmodernizmin bu yeni toplumsal karakter yönelimi, Funk (2006) tarafından “ben yönelimli özne” olarak kavramsallaştırılmıştır. Bu öznenin temel özelliği onun kendisini, kendini yeniden gerçekleştiren, yaratıcı, kendinden menkul, öz yönelimli ve aktif bir kimlik biçiminde tarif etmesidir. Bu makale, “Survivor” gibi formatlarda parlayan yeni televizyon kahramanlarının postmodern ben odaklı kişilik özellikleriyle ne ölçüde ilişkilendirilebileceğini tartışarak, bu postmodern karakter odaklılığının günümüz televizyonundaki yansımalarını sorgulamayı amaçlamaktadır. Son on yılın çok popüler bazı Survivor karakterlerinin betimleyici bir analizini içeren bu araştırma, postmodern karakter yönelimi ile yarı kurgusallaştırılmış TV kahramanları arasında önemli ilişkiler olduğunu ortaya çıkarmıştır.

Kaynakça

  • Acun/Survivor Türkiye. (2022, June 01-06). “Sema Hastaneden Geri Döndü”. [video]. https://survivor.acunn.com/ sema-hastaneden-adaya-geri-dondu-1117121-video
  • Ang, I. (1996). Living Room Wars: Rethinking Media Audiences for a Postmodern World. New York: Routledge.
  • Baudrillard, J. (1977) La Société de Consommation: Ses Mythes et ses Cultures, Paris: Denoel.
  • Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu (Çeviri: Hazal Deliceçaylı ve Ferda Keskin) İstanbul: Ayrıntı.
  • Dunn, R. G., (1998), Identity Crises: A Social Critique Of Postmodernity, Minneapolis: University of Minnesota Pres.
  • Foucault, M. (1977). Language, Counter-Memory, Practice: Selected Essays and Interviews. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press.
  • Frankenberger, R. (2008). The Postmodern I-Am-Me Orientation: A representative survey on postmodernity and personality in Germany. ISPP 31st Annual Conference, Paris, 9.-12. July 2008.06.25, (s.1-16) https://www.researchgate.net/publication/242704719_THE_POSTMODERN_I-AM-ME_ORIENTATION_A_representative_survey_on_postmodernity_and_personality_in_Germany (erişim tarihi: 12.04.2022)
  • Fromm, E. (1947). Psychoanalyse und Ethik. GA II, s.1-157
  • Fromm, E. (1992): Die Determiniertheit der psychischen Struktur durch die Gesellschaft. Zur Methode und Aufgabe einer Analytischen Sozialpsychologie. GA XI, s.129-275
  • Funk, R. (2006a) The Psychodynamics of the Postmodern "I-am-me" Orientation,Fromm Forum (English Edition - ISBN 1437-1189), Tuebingen (Selbstverlag), (s.52-61). https://www.fromm-gesellschaft.eu/images/pdf-Dateien/Funk_R_2006f, (s.1-13) (Erişim tarihi: 10.04.2022)
  • Harvey, D. (1989). The Condition of Postmodernity, Oxford: Basil Blackwell.
  • Jameson, F. (1991). Postmodernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism, London: Verso.
  • Köksalan M. E. (2016). Moderniteden postmoderniteye geçiş sürecinde günümüz televizyonunun dönüşümü: Pro- gramcılık yaklaşımlarının betimleyici bir değerlendirmesi. (Unpublished PhD thesis). Marmara University, Social Sciences Institute, Radio and TV Program. Istanbul, Türkiye.
  • Köksalan M. E. (2016). Post-Televizyon ve Gündelik Hayat: Yeni Bir İzleyici Kimliği İnşası. Yerli ve Milli Gündelik Hayat. İstanbul: İletişim.
  • Lash, S. and Friedman J. (1992). Modernity and Identity. Oxford: Basil Blackwel.
  • Lyotard, Jean-François. (1984), The Postmodern Condition: A Report on Knowledge, trans. G.Bennington and B.Massumi, University of Minnesota Press,Minneapolis
  • Moran, A.; Malbon J.; (2006), Understanding the Global TV Format, Intellect Books, Bristol.
  • Missika, J-L. (2006) La Fin de la Télévision, Paris: Seuil
  • Pekman, C (1997). Televizyonda Özelleşme: Avrupa’da Yayıncılığın Değişim Süreci, İstanbul:Beta yay.
  • Ramonet, I. (2001). La Tyrannie de la Communicationç (édition augmentée), Paris: Editions Galilée.
  • Rifkin, J. (2000). The Age of Access: The New Culture of Hypercapitalism Where all of Life Is a Paid-for Experience, New York: Tarcher Putnam.
  • Survivor_Franchise. (2022, June 8). retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Survivor_(franchise)
  • Survivor Türkiye. (2018, April 9), [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=tUl9hx2phxE
  • Survivor Türkiye. (2022, June 01-06). YouTube Page. https://www.youtube.com/c/survivorturkiye/featured
  • Survivor Türkiye. (2022, June 01-06). “Eleme Adayları Bu Konseyde Belli Oldu”. [video]. YouTube. https://www. youtube.com/watch?v=w7vCRUhz3AY
  • Touraine, A. (2002) Modernliğin Eleştirisi, (çev. Hülya Tufan), İstanbul: YKY Cogito.
  • Wakefield, Neville, (1990), Postmodernism: The Twilight of the Real. London, Pluto.

The Strategies Beneath Postmodern TV Hereos as -I-am-me Oriented Personalities: A Descriptive Analyze of Survivor Turkey

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 17, 292 - 305, 31.12.2022
https://doi.org/10.56133/intermedia.1163622

Öz

The Postmodernity, as a controversial phenomenon, is generally characterized by the decline of metanarratives, fragmentation of modern subject-individual, and transformation of industrial age. These discussions are often surrounded with the concepts and facts like multiple-subject, minor-narratives, post-Fordism, and neoliberalism (mobilization of work, education, politics and social integration). In the center of these discourses found the emergence of a new character/subject which represents the new opportunities of creation of a deliberated humanity, but who lives continuously the present time. This new social character orientation of postmodernity is conceptualized by Funk as “I-am-me oriented person.” The main characteristic of this subject is that he/she identifies him/herself as a creative, self-depended/oriented and active subject which creates a self-fulfilling identity. This paper aims to interrogate the reflections of this postmodern “I-am-me” oriented subject on postmodern television in order to analyze in what extent the new television heroes flashing in formats like “Survivor” can be related to the traits of postmodern “I-am me oriented person.” This research who comprise a descriptive analyze of some very popular Survivor characters of last ten years found out that there are significant relationships between the postmodern character orientation and the quasi-fictionalized TV heroes.

Kaynakça

  • Acun/Survivor Türkiye. (2022, June 01-06). “Sema Hastaneden Geri Döndü”. [video]. https://survivor.acunn.com/ sema-hastaneden-adaya-geri-dondu-1117121-video
  • Ang, I. (1996). Living Room Wars: Rethinking Media Audiences for a Postmodern World. New York: Routledge.
  • Baudrillard, J. (1977) La Société de Consommation: Ses Mythes et ses Cultures, Paris: Denoel.
  • Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu (Çeviri: Hazal Deliceçaylı ve Ferda Keskin) İstanbul: Ayrıntı.
  • Dunn, R. G., (1998), Identity Crises: A Social Critique Of Postmodernity, Minneapolis: University of Minnesota Pres.
  • Foucault, M. (1977). Language, Counter-Memory, Practice: Selected Essays and Interviews. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press.
  • Frankenberger, R. (2008). The Postmodern I-Am-Me Orientation: A representative survey on postmodernity and personality in Germany. ISPP 31st Annual Conference, Paris, 9.-12. July 2008.06.25, (s.1-16) https://www.researchgate.net/publication/242704719_THE_POSTMODERN_I-AM-ME_ORIENTATION_A_representative_survey_on_postmodernity_and_personality_in_Germany (erişim tarihi: 12.04.2022)
  • Fromm, E. (1947). Psychoanalyse und Ethik. GA II, s.1-157
  • Fromm, E. (1992): Die Determiniertheit der psychischen Struktur durch die Gesellschaft. Zur Methode und Aufgabe einer Analytischen Sozialpsychologie. GA XI, s.129-275
  • Funk, R. (2006a) The Psychodynamics of the Postmodern "I-am-me" Orientation,Fromm Forum (English Edition - ISBN 1437-1189), Tuebingen (Selbstverlag), (s.52-61). https://www.fromm-gesellschaft.eu/images/pdf-Dateien/Funk_R_2006f, (s.1-13) (Erişim tarihi: 10.04.2022)
  • Harvey, D. (1989). The Condition of Postmodernity, Oxford: Basil Blackwell.
  • Jameson, F. (1991). Postmodernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism, London: Verso.
  • Köksalan M. E. (2016). Moderniteden postmoderniteye geçiş sürecinde günümüz televizyonunun dönüşümü: Pro- gramcılık yaklaşımlarının betimleyici bir değerlendirmesi. (Unpublished PhD thesis). Marmara University, Social Sciences Institute, Radio and TV Program. Istanbul, Türkiye.
  • Köksalan M. E. (2016). Post-Televizyon ve Gündelik Hayat: Yeni Bir İzleyici Kimliği İnşası. Yerli ve Milli Gündelik Hayat. İstanbul: İletişim.
  • Lash, S. and Friedman J. (1992). Modernity and Identity. Oxford: Basil Blackwel.
  • Lyotard, Jean-François. (1984), The Postmodern Condition: A Report on Knowledge, trans. G.Bennington and B.Massumi, University of Minnesota Press,Minneapolis
  • Moran, A.; Malbon J.; (2006), Understanding the Global TV Format, Intellect Books, Bristol.
  • Missika, J-L. (2006) La Fin de la Télévision, Paris: Seuil
  • Pekman, C (1997). Televizyonda Özelleşme: Avrupa’da Yayıncılığın Değişim Süreci, İstanbul:Beta yay.
  • Ramonet, I. (2001). La Tyrannie de la Communicationç (édition augmentée), Paris: Editions Galilée.
  • Rifkin, J. (2000). The Age of Access: The New Culture of Hypercapitalism Where all of Life Is a Paid-for Experience, New York: Tarcher Putnam.
  • Survivor_Franchise. (2022, June 8). retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Survivor_(franchise)
  • Survivor Türkiye. (2018, April 9), [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=tUl9hx2phxE
  • Survivor Türkiye. (2022, June 01-06). YouTube Page. https://www.youtube.com/c/survivorturkiye/featured
  • Survivor Türkiye. (2022, June 01-06). “Eleme Adayları Bu Konseyde Belli Oldu”. [video]. YouTube. https://www. youtube.com/watch?v=w7vCRUhz3AY
  • Touraine, A. (2002) Modernliğin Eleştirisi, (çev. Hülya Tufan), İstanbul: YKY Cogito.
  • Wakefield, Neville, (1990), Postmodernism: The Twilight of the Real. London, Pluto.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Emre Köksalan 0000-0003-4977-3437

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 18 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Köksalan, M. E. (2022). The Strategies Beneath Postmodern TV Hereos as -I-am-me Oriented Personalities: A Descriptive Analyze of Survivor Turkey. Intermedia International E-Journal, 9(17), 292-305. https://doi.org/10.56133/intermedia.1163622

Creative Commons Lisansı Intermedia International E-journal

Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.