Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Piet Mondrian and the De Stijl Movement in the Scope of Neoplasticism

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 2, 330 - 339, 30.12.2016

Öz

In 20. century, emerging
technology, the spread of mass media and the different perceptions of the
consumer society influenced the field of art as in any field and the desires of
the public have been considered priorly. This study is a screening model
research that discusses the emergence, artists, effects on subsequent art
movements and the reflections in the industry of the De Stijl Movement that
arose within the modernization during World War I and was generated completely
based on the principle of abstraction as a result of the quest for a national
style. De Stijl Movement – as an extension of 
Neoplasticism-  has moved the art
concept into a different dimension and attracted so much attention with the
colors used and the original attitude in terms of the value given to human
beings and nature, national stance and the principles. Evolving with the
influence of the Cubism, De Stijl is the result of Piet Mondrian’s theoretical
and plastic researches which lasted from 1912 until 1917. The most important
members were Piet Mondrian, Theo van Doesburg, Bart van der Leck, Vilmos
Huszar, JJP Oud, Gerrit Rietveld and Georges Vantongerloo. De Stijl used
generally only compositions with straight lines and right angles in the
horizontal and vertical lines and colors were limited to the three primary
colors red, blue, and yellow and neutral colors containing black, white and
grey. The movement is considered as special by reason of getting away from
nature with using plastic, extracting the natural forms of the items in the
compositions and its theosophical orientation. Besides the movemenet has played
an active role in the effects of abstract art in the shapes and colors of the
objects that are used in nowadays.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Dempsey A. (2007). Modern Çağda Sanat, O. Akınhay, (Çev.), Ekoller, Üsluplar, Hareketler, İstanbul: Akbank Yayınları.
  • Farago, F. (2011). Sanat, İkinci Baskı, Ankara: Cantekin Matbaacılık.
  • Farthing, S. (Ed.). (2014). Sanatın Tüm Öyküsü, F. C. Çulcu ve G. Aldoğan (Çev.), İstanbul: Hayalperest Kitabevi.
  • İpşiroğlu, N. (1994). Resimde Müziğin Etkisi, İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Tunalı, İ. (2008). Felsefenin Işığında Modern Resim, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Turani, A. (2010), Dünya Sanat Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 1. http://scm.ulster.ac.uk/~B00637409/des106/des106_diary.html
  • Görsel 2. http://www.guggenheim.org/new-york/collections/collection-online/ artwork/1080
  • Görsel 3. https://en.wikipedia.org/wiki/Theo_van_Doesburg
  • Görsel 4. http://www.gemeentemuseum.nl/en/exhibitions/mondriaan-de-stijl
  • Görsel 5. http:// fadmagazine. com/ 2014/ 02 / 25/ pauls- art- stuff-on-a- train- 43 -plagiarism- rehearst/
  • Görsel 6. https://tasarimtarihi.wordpress.com/category/de-stijl/
  • Görsel 7. https://tasarimtarihi.files.wordpress.com/2013/12/032.jpg
  • Görsel 8. https://en.wikipedia.org/wiki/Broadway_Boogie-Woogie
  • Görsel 9. http://www.archdaily.com/99698/ad-classics-rietveld-schroder-house-gerrit-rietveld
  • Görsel 10. http://karencamillerihnd13d.blogspot.com.tr/2013/11/de-stijl.html

Neo Plastisizm Akımı Kapsamında De Stijl Hareketi ve Piet Mondrian

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 2, 330 - 339, 30.12.2016

Öz

20. Yüzyılda gelişen teknoloji,
kitle iletişim araçlarının yaygınlaşması ve tüketim toplumundaki farklı algılar
her türlü alanda olduğu gibi sanat alanlarını da etkilemiş, halkın istek ve
arzuları ön planda değerlendirilmiştir. Bu araştırma; modernleşme süreci
içerisinde 1. Dünya Savaşı sırasında ortaya çıkmış, tamamen soyutlama ilkesine
dayalı ulusal bir tarz arayışının sonucu olarak gerçekleştirilmiş De Stijl
sanat hareketinin ortaya çıkışını, sanatçılarını, kendisinden sonra gelen sanat
akımları üzerindeki etkilerini ve endüstri alanlarına yansımalarını ele alan
tarama modelinde bir çalışmadır. De Stijl hareketi sanat kavramını farklı bir
boyuta taşımış; insana ve doğaya verdiği değer, ulusal duruş ve ilkeleri
bakımından gerek renkleriyle gerekse özgün tavrıyla dikkat çekmiştir ve Neo
Plastisizm’in uzantısıdır. Kübizm akımının etkisi ile gelişen De Stijl, Piet
Mondrian'ın 1912 yılından 1917 yılına kadar süren kuramsal ve plastik
araştırmalarının sonucudur. En önemli temsilcileri Piet Mondrian, Theo van
Doesburg, Bart van der Leck, Vilmos Huszar, JJP Oud, Gerrit Rietveld ve Georges
Vantongerloo’dur. Anlatım dili genel olarak; düz çizgi ve dik açı ile yatay ve
dikey çizgiler kullanılarak düzenlenen kompozisyonlarda kırmızı, mavi, sarı
olmak üzere üç ana rengi barındıran ve nötr renkler olan siyah, beyaz, gri ile
sınırlandırılmıştır. Plastik olarak doğadan uzaklaşması, kompozisyonlardaki
öğelerin doğal biçimlerinden ayıklanması ve teosofi inancına yönelmesi gibi
tavırlarıyla ayrıcalık yaratan anlayış; günümüzde kullanılan eşyaların biçim ve
renklerinde de soyut sanatın etkilerinin görülmesine kadar etkin bir rol
üstlenmiştir.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Dempsey A. (2007). Modern Çağda Sanat, O. Akınhay, (Çev.), Ekoller, Üsluplar, Hareketler, İstanbul: Akbank Yayınları.
  • Farago, F. (2011). Sanat, İkinci Baskı, Ankara: Cantekin Matbaacılık.
  • Farthing, S. (Ed.). (2014). Sanatın Tüm Öyküsü, F. C. Çulcu ve G. Aldoğan (Çev.), İstanbul: Hayalperest Kitabevi.
  • İpşiroğlu, N. (1994). Resimde Müziğin Etkisi, İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Tunalı, İ. (2008). Felsefenin Işığında Modern Resim, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Turani, A. (2010), Dünya Sanat Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 1. http://scm.ulster.ac.uk/~B00637409/des106/des106_diary.html
  • Görsel 2. http://www.guggenheim.org/new-york/collections/collection-online/ artwork/1080
  • Görsel 3. https://en.wikipedia.org/wiki/Theo_van_Doesburg
  • Görsel 4. http://www.gemeentemuseum.nl/en/exhibitions/mondriaan-de-stijl
  • Görsel 5. http:// fadmagazine. com/ 2014/ 02 / 25/ pauls- art- stuff-on-a- train- 43 -plagiarism- rehearst/
  • Görsel 6. https://tasarimtarihi.wordpress.com/category/de-stijl/
  • Görsel 7. https://tasarimtarihi.files.wordpress.com/2013/12/032.jpg
  • Görsel 8. https://en.wikipedia.org/wiki/Broadway_Boogie-Woogie
  • Görsel 9. http://www.archdaily.com/99698/ad-classics-rietveld-schroder-house-gerrit-rietveld
  • Görsel 10. http://karencamillerihnd13d.blogspot.com.tr/2013/11/de-stijl.html
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Derleme
Yazarlar

Pelin Avşar Karabaş Bu kişi benim

Aybüke Güdür Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 30 Ağustos 2017
Kabul Tarihi 25 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Avşar Karabaş, P., & Güdür, A. (2016). Neo Plastisizm Akımı Kapsamında De Stijl Hareketi ve Piet Mondrian. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 330-339.

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi