Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Duygulara Tepki Veren Akıllı Moda Tasarımları

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 12, 30.06.2018

Öz

Akıllı tekstillerin
kullanımlarının teknik ve medikal uygulamalar dışında moda tasarımlarına da
hızlı nüfuzu, tasarım alanında bambaşka bir boyuta geçilmesini sağlamıştır. Tasarımcıların,  konvansiyonel malzeme ve yöntemlerin dışında
yeni malzeme ve yöntemlere yönlenmesi çağın gerekliliği haline gelmiş;
interaktif çalışmalar ön plana çıkmıştır. Duygulara tepki veren moda
tasarımları, kişinin kendini ifade ve anlama alanını arttırmakta ve bu şekilde
iletişim ve sağlık problemlerine çözüm bulmaktadır. ‘Emotive technology’ yani
‘duygusal teknoloji’ olarak adlandırılan duygulara tepki veren moda
tasarımları, vücut parametrelerinin ölçülerek duyguların analiz edildiği
disiplinler arası tasarımlarıdır. Bu çalışmada duygulara tepki veren moda
tasarımları doküman incelenmesi yapılarak incelenmiştir. Çalışma kapsamında
vücuttan alınan ölçümler ile giysilerin bu ölçümlere tepki verme davranışları
araştırılmıştır. Sensoree Design Lab, Philips Design, eScent®, SubTela
tasarımları silüetleri ve fonksiyonları bakımından incelenmiştir. Çalışma
sonucunda Geleceğin tasarımlarının disiplinler arası alanlara daha çok
yönleneceği öngörülmüştür.  Bu çalışmada
giysilerde kullanılan sensörlerin tasarımlara göre farklılık gösterdiği
gözlemlenmiştir. Giysiler kimi tasarımlarda ışık, kimi tasarımlarda da aromatik
koku yayarak vb. şekillerde tepki vermektedir. Geleceğin giysileri olarak
bahsedilen bu tasarımların form ve malzeme bakımından fütürist özellikler
taşıdığı belirlenmiştir. Duygulara tepki veren akıllı moda tasarımları kişiler
arasında farklı bir iletişim biçimi oluşturmaktadır. Tüm Dünya’da ilgi çeken bu
tasarımlar, interaktif olmaları sebebiyle de önem taşımaktadır. 

Kaynakça

  • Braun, E. (1995). Futurist Fashion: Three Manifestoes, Art Journal, 54 (1), 34-41.
  • Cho, G., Lee, S. Ve Cho, J. (2010). Smart Clothing Technology and Applications. Boca Raton: CRC Press.
  • Çınar, E. (2007). Teknoliflerin Lif Sanatı Alanındaki Yeri, Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Fogg, M. (2014). Modanın Tüm Öyküsü. (çev. Gözgü, E.). İstanbul: Hayalperest Yayınları. (Eserin orjinali 2013’ de yayımlandı).
  • Gupta, D. (2011). Functional Clothing-Definition and Classification, Indian Journal of FibreTextile Research. Vol.36, pp.321-326.
  • Mecit , D., Ilgaz, S., Duran, D., Başal, G., Gülümser, T. ve Tarakçıoğlu, I. (2007). Teknik Tekstiller ve kullanım Alanları(Bölüm 2). Tekstil ve Konfeksiyon, 3/2007, 154-161pp.
  • Meydan, C. ve Kutlu, N. (2012). Geleceğin Modasında Radikal Materyal Arayışları. 1. Uluslararası Moda ve Tekstil Sempozyumu. Akdeniz Üniversitesi, Antalya. 25-28.
  • Meriç, D. (2016). Akıllı Tekstillerin Ürün Tasarımında Kullanım Olanakları ve Moda Tasarımına Yönelik Uygulamalar, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • MÜSİAD (Müstakil Sanayici ve İş Adamları Derneği). (2009). Moda Tasarımı. MÜSİAD Araştırma Raporları:60. İstanbul.
  • İncearık, M. E. (2011). Grafik Tasarım Rehberi. İstanbul: Kodlab Yayın Dağıtım
  • İşbilen, A. (2007). Tasarım ve Mühendislik Eğitimi Birlikteliği Üzerine İrdelemeler. Tekstil Teknolojileri Elektronik Dergisi, 2007(2), 39-45.
  • NORSTEBO, C.A. (2004). Intelligent Textiles, Soft Products. Norwegian University of Science and Technology, Department of Product Design NTNU, Norway.
  • Önlü, N. (2004). Tasarımda Yaratıcılık ve İşlevsellik Tekstil Tasarımındaki Konumu, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 85-95.
  • Quinn, B. (2010). Textile Futures (Fashion, Design and Technology). Newyork: Berg Publishers. 307pp
  • Pailes Friedman, R. (2016). Smart Textiles For Designers. London: Laurance King Publishing, 192 pp.
  • ErdoğanYücel, E. (2013). Hemodiyaliz Hastalarında Nutrisyonel Durumun Belirlenmesinde Biyoelektrik İmpedans Analiz Yöntemlerinin Güvenilirliğinin Saptanması, Tıpta Uzmanlık Tezi. Başkent Üniversitesi, Tıp Fakültesi, İç Hastalıkları Anabilim Dalı, Ankara.
  • İnternet Kaynakları
  • İnternet: Awe-Goosebumps, 2017, (2017). Web: http://sensoree.com/artifacts/awe-goosebumps/ adresinden 1 Mayıs 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Inflata Corset, (2007). Web: http://sensoree.com/artifacts/inflatacorset/ adresinden 1 Mayıs 2017 tarihinde alınmıştır.
  • İnternet: HealthPatch, (2015). Sağlık Sektöründe Giyilebiir Teknoloji Ürünleri. Web: http://www.giyilebilirteknolojim.com/saglik-sektorunde-giyilebilir-teknoloji-urunleri/ adresinden 2 Mayıs 2017 tarihinde alınmıştır.
  • İnternet:Sensoree,(2016). AWElectric. Web: http://sensoree.com/artifacts/awelectric/ adresinden 5 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • İnternet: Sensoree. (2017). Web: http://sensoree.com/artifacts/ger-mood-sweater/ adresinden 8 Şubat 2017 tarihinde alınmıştır.
  • İnternet: Boztaş. (2017). Web:http://ailehekimi.medicine.ankara.edu.tr/files/2015/02/Elektrokardiyografi.pdf adresinden 3 Mayıs 2015 tarihinde alınmıştır.
  • İnternet: Creators Project (2017). Web: http://thecreatorsproject.vice.com/it/show/studio-xo-i-vestiti-volanti-e-il-futuro-della-moda adresinden 8 Şubat 2017 tarihinde alınmıştır.
  • İnternet: Escent (2017). Web: http://www.escent.ai/emotionally-intelligent adresinden 3 Mayıs 2017 tarihinde alınmıştır.
  • İnternet: Tokmak, (2013). Nörolojide Sık Kullanılan EEG ve EMG Nedir? Web: http://ailehekimi.medicine.ankara.edu.tr/files/2015/02/Elektrokardiyografi.pdf adrsinden 3 Mayıs 2015 tarihinde alınmıştır.
  • İnternet: Uludağ (2017). EMG (Elketromiyografi) Nedir? Web: http://www.burhanettinuludag.com.tr/Herkes/EMG%20nedir/ adresinden 3 Mayıs 2017 tarihinde alınmıştır.

Emotional Responses of Smart Fashion Designs

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 12, 30.06.2018

Öz

Besides
the technical and medical applications, the use of smart textiles has also enabled
the rapid penetration of fashion designs into a completely different dimension
in the field of design. It has become necessary for designers to be directed to
new materials and methods other than conventional materials and methods;
Interactive work is at the forefront. Fashion designs that respond to emotions
increase the field of self expression and understanding and thus find solutions
to communication and health problems. Fashion designs that respond to emotions
called 'emotional technology' are interdisciplinary designs in which emotions
are analyzed by measuring body parameters. In this study, fashion designs that
react to emotions were examined by making a document review. In the scope of
the study, the measurements taken from the body and the behavior of the clothes
to react to these measurements were investigated. Sensoree Design Lab, Philips
Design, eScent® and SubTela designs are examined in terms of silhouettes and
functioning. As a result of the study, it is predicted that the designs of the future
will be directed more towards the interdisciplinary fields. As a result of the
study, it has been observed that the sensors used in garments differ according
to the designs. Some garment designs react to emotions with light, others react
spreading an aromatic flavour etc. These designs, which are mentioned as future
clothes, have been observed to have futuristic features in terms of form and
material. Intelligent fashion designs that respond to emotions create a
different form of communication between people. These designs, which attract
attention all over the world, are also important because they are interactive.

Kaynakça

  • Braun, E. (1995). Futurist Fashion: Three Manifestoes, Art Journal, 54 (1), 34-41.
  • Cho, G., Lee, S. Ve Cho, J. (2010). Smart Clothing Technology and Applications. Boca Raton: CRC Press.
  • Çınar, E. (2007). Teknoliflerin Lif Sanatı Alanındaki Yeri, Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Fogg, M. (2014). Modanın Tüm Öyküsü. (çev. Gözgü, E.). İstanbul: Hayalperest Yayınları. (Eserin orjinali 2013’ de yayımlandı).
  • Gupta, D. (2011). Functional Clothing-Definition and Classification, Indian Journal of FibreTextile Research. Vol.36, pp.321-326.
  • Mecit , D., Ilgaz, S., Duran, D., Başal, G., Gülümser, T. ve Tarakçıoğlu, I. (2007). Teknik Tekstiller ve kullanım Alanları(Bölüm 2). Tekstil ve Konfeksiyon, 3/2007, 154-161pp.
  • Meydan, C. ve Kutlu, N. (2012). Geleceğin Modasında Radikal Materyal Arayışları. 1. Uluslararası Moda ve Tekstil Sempozyumu. Akdeniz Üniversitesi, Antalya. 25-28.
  • Meriç, D. (2016). Akıllı Tekstillerin Ürün Tasarımında Kullanım Olanakları ve Moda Tasarımına Yönelik Uygulamalar, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • MÜSİAD (Müstakil Sanayici ve İş Adamları Derneği). (2009). Moda Tasarımı. MÜSİAD Araştırma Raporları:60. İstanbul.
  • İncearık, M. E. (2011). Grafik Tasarım Rehberi. İstanbul: Kodlab Yayın Dağıtım
  • İşbilen, A. (2007). Tasarım ve Mühendislik Eğitimi Birlikteliği Üzerine İrdelemeler. Tekstil Teknolojileri Elektronik Dergisi, 2007(2), 39-45.
  • NORSTEBO, C.A. (2004). Intelligent Textiles, Soft Products. Norwegian University of Science and Technology, Department of Product Design NTNU, Norway.
  • Önlü, N. (2004). Tasarımda Yaratıcılık ve İşlevsellik Tekstil Tasarımındaki Konumu, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 85-95.
  • Quinn, B. (2010). Textile Futures (Fashion, Design and Technology). Newyork: Berg Publishers. 307pp
  • Pailes Friedman, R. (2016). Smart Textiles For Designers. London: Laurance King Publishing, 192 pp.
  • ErdoğanYücel, E. (2013). Hemodiyaliz Hastalarında Nutrisyonel Durumun Belirlenmesinde Biyoelektrik İmpedans Analiz Yöntemlerinin Güvenilirliğinin Saptanması, Tıpta Uzmanlık Tezi. Başkent Üniversitesi, Tıp Fakültesi, İç Hastalıkları Anabilim Dalı, Ankara.
  • İnternet Kaynakları
  • İnternet: Awe-Goosebumps, 2017, (2017). Web: http://sensoree.com/artifacts/awe-goosebumps/ adresinden 1 Mayıs 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Inflata Corset, (2007). Web: http://sensoree.com/artifacts/inflatacorset/ adresinden 1 Mayıs 2017 tarihinde alınmıştır.
  • İnternet: HealthPatch, (2015). Sağlık Sektöründe Giyilebiir Teknoloji Ürünleri. Web: http://www.giyilebilirteknolojim.com/saglik-sektorunde-giyilebilir-teknoloji-urunleri/ adresinden 2 Mayıs 2017 tarihinde alınmıştır.
  • İnternet:Sensoree,(2016). AWElectric. Web: http://sensoree.com/artifacts/awelectric/ adresinden 5 Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
  • İnternet: Sensoree. (2017). Web: http://sensoree.com/artifacts/ger-mood-sweater/ adresinden 8 Şubat 2017 tarihinde alınmıştır.
  • İnternet: Boztaş. (2017). Web:http://ailehekimi.medicine.ankara.edu.tr/files/2015/02/Elektrokardiyografi.pdf adresinden 3 Mayıs 2015 tarihinde alınmıştır.
  • İnternet: Creators Project (2017). Web: http://thecreatorsproject.vice.com/it/show/studio-xo-i-vestiti-volanti-e-il-futuro-della-moda adresinden 8 Şubat 2017 tarihinde alınmıştır.
  • İnternet: Escent (2017). Web: http://www.escent.ai/emotionally-intelligent adresinden 3 Mayıs 2017 tarihinde alınmıştır.
  • İnternet: Tokmak, (2013). Nörolojide Sık Kullanılan EEG ve EMG Nedir? Web: http://ailehekimi.medicine.ankara.edu.tr/files/2015/02/Elektrokardiyografi.pdf adrsinden 3 Mayıs 2015 tarihinde alınmıştır.
  • İnternet: Uludağ (2017). EMG (Elketromiyografi) Nedir? Web: http://www.burhanettinuludag.com.tr/Herkes/EMG%20nedir/ adresinden 3 Mayıs 2017 tarihinde alınmıştır.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Saliha Ağaç

Merve Balkış Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 3 Şubat 2018
Kabul Tarihi 27 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ağaç, S., & Balkış, M. (2018). Duygulara Tepki Veren Akıllı Moda Tasarımları. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 1-12.

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi