Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bocce (Petank) Sporcularının Duygusal Zekâ Düzeylerinin, Akademik Erteleme Davranışları Üzerine Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 1, 163 - 177, 30.06.2018

Öz

Kişinin kendi duygularını
anlaması, başkalarının duygularına empati beslemesi ve duygularını yaşamını
zenginleştirebilecek şekilde düzenleyebilme yetisi duygusal zeka olarak
tanımlanır. Akademik göreve başlama ya da tamamlamayı bir sonraki güne bırakmak
ise akademik erteleme davranışı olarak tanımlanmaktadır. Sporcu öğrencilerin,
yaşadığı sorunlardaki farklılıklardan hareketle, duygusal zekâ düzeyinin
akademik erteleme davranışı üzerinde etkili olduğu düşünülmektedir. Bu
araştırmada Bocce sporcularının duygusal zekâ düzeyleri ve akademik erteleme
davranışlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya aktif olarak spor yapan
Bocce(Petank) sporcularından 81’i kadın 110’u erkek olmak üzere toplam 191
sporcu katılmıştır. Araştırma verileri; Kişisel Bilgi Formu, Schutte Duygusal
Zekâ Ölçeği ve Akademik Erteleme Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin
istatistiksel analizi için Anova, Tukey, T-tesi, Korelasyon, Çoklu Doğrusal
Regresyon ve Kruskall Wallis testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, bocce
sporcularının duygusal zekâ alt boyutlarından iyimserlik (r=-,234; p<0.05),
duyguların kullanımı (r=-,331; p<0.05) ve duyguların değerlendirilmesi
(r=-,334; p<0.05) ile akademik erteleme davranışı arasında negatif yönlü
anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Duygusal zekâ düzeyinin akademik erteleme
davranışı üzerindeki etkisinin incelenmesi amacıyla yapılan çoklu doğrusal
regresyon analizi sonuçlarına göre; Duygusal zekâ alt boyutlarının (iyimserlik,
duyguların kullanımı ve duyguların değerlendirilmesi) akademik erteleme
davranışı üzerinde anlamlı etki oluşturduğu görülmüştür. Sonuçlar ilgili
literatür ışığında tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Alpullu, A., Uslu, A. ve Demir, G. (2010). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Duygusal Zekâ Farkındalıklarının İncelenmesi. 11th International Sports Sciences Congress, Antalya 10 to 12 October 2010.
  • Amato, P. R., & Rivera, F. (1999). Paternal involvement and children's behavior problems. Journal of Marriage and the Family, 61(2), 375-384.
  • Baltaş, A. (1999). Duygusal zekâ yeterlilikleri. Erişim tarihi, 12, 2012.
  • Başaran, M. H., Taşğın, Ö., Sanioğlu, A. ve Taşkın, A. K. (2009). “Sporcularda Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 21, 534.
  • Beck, B. L., Koons, S. R., & Milgrim, D. L. (2000). Correlates and consequences of behavioral procrastination: Th e eff ects of academic procrastination, selfconsciousness, self-esteem and self-handicapping [Special issue]. Journal of Social Behavior & Personality, 15 (5), 3-13.
  • Çakıcı, D. Ç. (2003). Lise ve üniversite öğrencilerinde genel erteleme ve akademik erteleme davranışının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Demir, M. K., & Arı, E. (2013). Öğretmen adaylarının akademik güdülenme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 265-279
  • Denham, S., & Kochanoff, A. T. (2002). Parental contributions to preschoolers' understanding of emotion. Marriage & Family Review, 34(3-4), 311-343.
  • Deniz, M. E., Traş, Z., & Aydoğan, D. (2009). Akademik erteleme ve denetim odağının duygusal zekâ açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(2), 607-632.
  • Dutoğlu, G., & Tuncel, M. (2008). Aday öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimleri ile duygusal zeka düzeyleri arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Goleman, D. (2000). İş Başında Duygusal Zekâ. 2. Basım. Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Haycock, L. A., McCharty, P., & Skay, C. L. (1998). Procrastination in college students: Th e role self-eff icacy and anxiety. Journal of Counseling & Development, 76, 317-324.
  • Karademir, T., Döşyılmaz, E., Çoban, B. ve Kafkas, M. E. (2010). Beden Eğitimi ve spor bölümü özel yetenek sınavına katılan öğrencilerde benlik saygısı ve duygusal zekâ. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18 (2), ss. 653-674.
  • Karasar, N., (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım. s. 77
  • Kızıl, Z. (2012). Eğitim bilimleri fakültesi öğrencilerinin duygusal zekâlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, A. Y., & Özdemir, A. (2007). Duygusal zeka ve çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: üniversitede çalışan akademik ve idari personel üzerine uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 393-410.
  • Öztürk, A. (2006). Okul öncesi öğretmenlerinin duygusal zeka yetenekleri iş doyumları ve tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi(Doctoral dissertation, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Petrides, K.v. ve Fumham A. (2000). On the dimensional structure of emotional intelligence. Personality and lndividual Differences, 29, 313-320.
  • Shapiro, L. E. (2002). Yüksek EQ’lu bir çocuk yetiştirmek (çev. Ü. Kartal). İstanbul: Varlık Yayınları. Giriş
  • Sillick, T. J., & Schutte, N. S. (2006). Emotional intelligence and self-esteem mediate between perceived early parental love and adult happiness. Sensoria: A Journal of Mind, Brain & Culture, 2(2), 38-48.
  • Sonmaz, S. (2002). .Problem Çözme Becerisi ile Yaratıcılık ve Zekâ Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Anabilim Dalı, İstanbul
  • Şen, B., & Özbey, Ş. Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Duygusal Zekâ Düzeyleri ile Akran İlişkileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.
  • Taşkın, A. K., Taşğın, Ö., Başaran, M. H. ve Taşkın, C. (2010). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinde duygusal zekâ düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12 (2), ss. 98–103.
  • Tatar, A., Tok, S., & Saltukoğlu, G. (2011). Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zekâ Ölçeğinin Türkçe'ye Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni-Bulletin of Clinical Psychopharmacology, 21(4), 325-338.
  • Tok, S. (2008). Üst düzey performans sporcusu ve sedanterlerde duygusal zekâ kişilik özelliklerinin araştırılması. Yayımlanmış doktora tezi. Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Türkmen, M. (2011). Çim topu, petank, raffa ve volo oyun sistemleriyle; BOCCE: Tanımlar, tarihçe ve oyun kuralları. Neyir Yayınevi, Ankara.
  • Türkmen, M., Özkan A., Bozkuş, T., ve Kul, M. (2018). Determination of Some Physical Fitness and Body Composition Characteristics of Young Bocce Players in Turkish National Team, SportMont, 16(1), 13-17, DOI 10.26773/smj.2018.02.003
  • Yalız, D. (2013). Anadolu Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Duygusal Zeka Düzeyleri. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 4(2), 94-111.
  • Yiğit, R., & Dilmaç, B. (2015). Ortaöğretimde Öğrencilerinin Sahip Oldukları İnsani Değerler ile akademik erteleme davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Dumlupınar üniversitesi sosyal bilimler dergisi.

Investigation of the Effect of Emotional Intelligence Levels of Bocce (Petanque) Athletes on Academic Procrastination Behaviors

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 1, 163 - 177, 30.06.2018

Öz

Emotional intelligence is defined as the ability of a person to understand his / her own feelings, to empathize with others' feelings, and to regulate their feelings so that they can enrich their lives. It is defined as academic procrastination behavior to start or end the academic referral to the next day. It is thought that the level of emotional intelligence has an effect on the academic procrastination behavior of the athlete students, acting on the differences in the problems they are experiencing. In this research, it is aimed to examine the emotional intelligence levels and academic procrastination behaviors of Bocce athletes. In the research participated actively in Bocce (Petanque) athletes, a total of 191 athletes, 81 of them female and 110 male. Research data; Personal Information Form, Schutte Emotional Intelligence Scale and Academic Postponement Scale. Anova, Tukey, T-test, Correlation, Multiple Linear Regression and Kruskall Wallis test were used for statistical analysis of the data. As a result of the study, the emotional intelligence subscales of bocce athletes were evaluated with optimism (r = -, 234; p <0.05), use of emotions (r = -, 331; p < 0.05) and evaluation of the emotions (r=-,334; p<0.05) and  there were significant negative correlations between academic procrastination behaviors. According to the results of multiple linear regression analysis conducted to investigate the effect of the level of emotional intelligence on academic procrastination behavior; Emotional intelligence sub-dimensions (optimism, use of emotions and evaluation of emotions) were found to have a significant effect on academic procrastination behavior. The results were discussed in the light of relevant literature and suggestions were presented.

Kaynakça

  • Alpullu, A., Uslu, A. ve Demir, G. (2010). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Duygusal Zekâ Farkındalıklarının İncelenmesi. 11th International Sports Sciences Congress, Antalya 10 to 12 October 2010.
  • Amato, P. R., & Rivera, F. (1999). Paternal involvement and children's behavior problems. Journal of Marriage and the Family, 61(2), 375-384.
  • Baltaş, A. (1999). Duygusal zekâ yeterlilikleri. Erişim tarihi, 12, 2012.
  • Başaran, M. H., Taşğın, Ö., Sanioğlu, A. ve Taşkın, A. K. (2009). “Sporcularda Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 21, 534.
  • Beck, B. L., Koons, S. R., & Milgrim, D. L. (2000). Correlates and consequences of behavioral procrastination: Th e eff ects of academic procrastination, selfconsciousness, self-esteem and self-handicapping [Special issue]. Journal of Social Behavior & Personality, 15 (5), 3-13.
  • Çakıcı, D. Ç. (2003). Lise ve üniversite öğrencilerinde genel erteleme ve akademik erteleme davranışının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Demir, M. K., & Arı, E. (2013). Öğretmen adaylarının akademik güdülenme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 265-279
  • Denham, S., & Kochanoff, A. T. (2002). Parental contributions to preschoolers' understanding of emotion. Marriage & Family Review, 34(3-4), 311-343.
  • Deniz, M. E., Traş, Z., & Aydoğan, D. (2009). Akademik erteleme ve denetim odağının duygusal zekâ açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(2), 607-632.
  • Dutoğlu, G., & Tuncel, M. (2008). Aday öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimleri ile duygusal zeka düzeyleri arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Goleman, D. (2000). İş Başında Duygusal Zekâ. 2. Basım. Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Haycock, L. A., McCharty, P., & Skay, C. L. (1998). Procrastination in college students: Th e role self-eff icacy and anxiety. Journal of Counseling & Development, 76, 317-324.
  • Karademir, T., Döşyılmaz, E., Çoban, B. ve Kafkas, M. E. (2010). Beden Eğitimi ve spor bölümü özel yetenek sınavına katılan öğrencilerde benlik saygısı ve duygusal zekâ. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18 (2), ss. 653-674.
  • Karasar, N., (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım. s. 77
  • Kızıl, Z. (2012). Eğitim bilimleri fakültesi öğrencilerinin duygusal zekâlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, A. Y., & Özdemir, A. (2007). Duygusal zeka ve çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: üniversitede çalışan akademik ve idari personel üzerine uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 393-410.
  • Öztürk, A. (2006). Okul öncesi öğretmenlerinin duygusal zeka yetenekleri iş doyumları ve tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi(Doctoral dissertation, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Petrides, K.v. ve Fumham A. (2000). On the dimensional structure of emotional intelligence. Personality and lndividual Differences, 29, 313-320.
  • Shapiro, L. E. (2002). Yüksek EQ’lu bir çocuk yetiştirmek (çev. Ü. Kartal). İstanbul: Varlık Yayınları. Giriş
  • Sillick, T. J., & Schutte, N. S. (2006). Emotional intelligence and self-esteem mediate between perceived early parental love and adult happiness. Sensoria: A Journal of Mind, Brain & Culture, 2(2), 38-48.
  • Sonmaz, S. (2002). .Problem Çözme Becerisi ile Yaratıcılık ve Zekâ Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Anabilim Dalı, İstanbul
  • Şen, B., & Özbey, Ş. Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Duygusal Zekâ Düzeyleri ile Akran İlişkileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.
  • Taşkın, A. K., Taşğın, Ö., Başaran, M. H. ve Taşkın, C. (2010). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinde duygusal zekâ düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12 (2), ss. 98–103.
  • Tatar, A., Tok, S., & Saltukoğlu, G. (2011). Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zekâ Ölçeğinin Türkçe'ye Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni-Bulletin of Clinical Psychopharmacology, 21(4), 325-338.
  • Tok, S. (2008). Üst düzey performans sporcusu ve sedanterlerde duygusal zekâ kişilik özelliklerinin araştırılması. Yayımlanmış doktora tezi. Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Türkmen, M. (2011). Çim topu, petank, raffa ve volo oyun sistemleriyle; BOCCE: Tanımlar, tarihçe ve oyun kuralları. Neyir Yayınevi, Ankara.
  • Türkmen, M., Özkan A., Bozkuş, T., ve Kul, M. (2018). Determination of Some Physical Fitness and Body Composition Characteristics of Young Bocce Players in Turkish National Team, SportMont, 16(1), 13-17, DOI 10.26773/smj.2018.02.003
  • Yalız, D. (2013). Anadolu Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Duygusal Zeka Düzeyleri. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 4(2), 94-111.
  • Yiğit, R., & Dilmaç, B. (2015). Ortaöğretimde Öğrencilerinin Sahip Oldukları İnsani Değerler ile akademik erteleme davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Dumlupınar üniversitesi sosyal bilimler dergisi.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Murat Sarıkabak

Ender Eyüboğlu Bu kişi benim

Mert Ayrancı

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 24 Nisan 2018
Kabul Tarihi 6 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sarıkabak, M., Eyüboğlu, E., & Ayrancı, M. (2018). Bocce (Petank) Sporcularının Duygusal Zekâ Düzeylerinin, Akademik Erteleme Davranışları Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 163-177.

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi