Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kurumsal Çekicilik Algısının Oluşumunda Sponsorluk Faaliyetlerinin Etkisi

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 656 - 674, 31.12.2020
https://doi.org/10.46442/intjcss.671790

Öz

Bir kurumun potansiyel çalışanları tarafından çalışmak için iyi bir yer olarak algılanmasını ifade eden kurumsal çekicilik, nitelikli işgücünün kuruma çekilmesinde önemli yere sahiptir. Rekabetin yoğunlaştığı günümüzde kurumların nitelikli işgücüyle rakiplerinden farklılaşması öne çıkmış ve bu nedenle kurumsal çekicilik gibi soyut bir değere sahip olmak kurumlar açısından ulaşılması istenen bir amaç olarak konumlanmıştır. Kurumların potansiyel çalışanlarına ulaşabilmesinde önemli payı bulunan iletişim faaliyetleri, hedef kitlelerde kurumlara yönelik istenen türde olumlu algıların oluşturulmasına, sürdürülmesine katkı sunmaktadır. Kurumsal iletişim uygulamaları arasında bulunan sponsorluk faaliyetlerinin kurumsal çekicilik algısının oluşumuna etkisinin incelendiği bu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden anket tekniği kullanılarak 507 kişinin katılımıyla bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular sponsorluğun kurumsal çekicilik algısı üzerinde olumlu etkisi olduğuna işaret etmiştir. Sponsorluk türleri açısından ise sırasıyla sosyal sponsorluk, çevre, kültür-sanat ve spor sponsorluğunun kurumsal çekicilik algısının oluşumunda etkili olduğunun ortaya konduğu araştırmada, bu bulgunun yanı sıra tüm sponsorluk türlerinin kurumsal çekiciliğe yönelik birbirine yakın etkilere sahip olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akçay, A. D. (2012). Araçsal ve Sembolik Özellikler Kapsamında Otel İşletmelerinin Örgütsel Çekiciliği. Yayınlanmış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Akçay, A. D. (2014). Örgütsel Çekicilik Bağlamında Otel İşletmelerini Rakiplerinden Ayıran Özellikler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:14, Sayı:1, 2014, 175-185.
  • Ashforth, B. E., Mael, F. (1989). Social Identity Theory and The Organization. Academy of Management Review, Vol:14, No:1, 1989, 20-39.
  • Bauer, T. N., Aiman-Smith, L. (1996). Green Career Choices: The Influence of Ecological Stance on Recruiting. Journal of Business and Psychology, Vol:10, No:4 445-458.
  • Balmer, J.M.T., Gray, E.R. (2000). Corporate Identity and Corporate Communications: Creating a Competitive Advantage. Industrial and Commercial Training, Vol:32 No:7, 256-262.
  • Berkup, S. B. (2015). Fombrun İtibar Katsayısı Ölçeği Çerçevesinde Bir İtibar Vaka Çalışması: Arçelik. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Vol:8, No:38, 859-886.
  • Bir, Ç. S., Süher, İ. K., Altınbaşak, İ. (2009). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Yönelimi ve İşveren Çekiciliği. Journal of Yaşar University, Cilt: 4, Sayı: 15, 2303-2326.
  • Boyle, E. (1996). An Experiment In Changing Corporate Image In The Financial Services Industry In The UK. Journal of Services Marketing, Vol:10 No: 4, pp.56-69.
  • Boztepe, H. (2014). Kurumsal Çekicilik Kavramı ve Kurumsal Çekicilik Unsurlarının Algılanan Önemini Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı: 46, 1-21.
  • Boztepe, H. (2016). Kurumsal Algıların Yönetimi Açısından Sosyal Medya”. (Ed. Büyükaslan) A. & Kırık, A. M. Sosyal Medya Araştırmaları III. Konya: Çizgi Kitapevi.
  • Bülbül, A. R. (2014). Halkla İlişkiler, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Cable, D. M., Graham M. E. (2000). The Determinants of Job Seekers' Reputation Perceptions. Journal of Organizational Behaviour, Vol:21, No:8, 929-947.
  • Celani, A., Singh P. (2011). Signaling Theory and Applicant Attraction Outcomes. Personnel Review, Vol:40, No: 2, 222-238.
  • Erciş, M. S. (2012). Pazarlama İletişimi Kapsamında Sponsorluk Faaliyetlerinin Önemi ve Bir Sponsorluk Uygulaması: Türk Hava Yolları. Marmara İletişim Dergisi, Sayı:19, 112-124.
  • Erçetin, Ş. Ş., Büyükgöze, H. (2017). Üniversite Öğrencilerinin İşe Başvurma Niyetinde Örgütsel İmaj Algılarının Rolü. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt:18, Sayı:1, 61-77.
  • Erdoğan, Z., Develioğlu, K., Gönüllüoğlu, S. ve Özkaya, H. (2006). Kurumsal İmajın Şirketin Farklı Paydaşları Tarafından Algılanışı Üzerine Bir Araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:15, 55-76.
  • Erdoğan, Z. B., Kitchen, P. J. (1998). Managerial Mindsets and The Symbiotic Relationship Between Sponsorship and Advertising, Marketing Intelligence & Planning, Vol:16, No:6, 369–374.
  • Fombrun, C., Van Riel, C. (1997). The Reputational Landscape, Corporate Reputation Review, Vol:1, No:1 and 2, 5-13.
  • Gülsünler, M. E. (2007). Kurum Kimliği Süreci ve İşleyişi Üzerine Teorik ve Uygulamalı Bir Çalışma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, No:17, 281-294.
  • Gürbüz, S. (2010). Algılanan Kurumsal İmajın Yöneticilerin Bazı Tutum ve Davranışlarına Etkisi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 229-240.
  • Hasan, M., Hussain, M. (2015). “Role of Perceived External Prestige and Organizational Justice in Organizational Identification”, European Online Journal of Natural and Social Sciences, Vol:4, No:3, 611-625.
  • Highhouse, S., Lievens, F., Sinar, E. F. (2003). Measuring Attraction to Organizations Educational and Psychological Measurement, Vol:63, No:6, 986-1001.
  • Karaköse, T. (2007). Örgütlerde İtibar Yönetimi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E Dergisi, No:11, 1-12.
  • Kitchen, P. J. (1993). Public Relations: A Rationale for Its Development and Usage within UK Fast moving Consumer Goods Firms. European Journal of Marketing, Vol. 27 Issue: 7, 53-75.
  • Kristof, A. L. (1996). Person-Organization Fit: An Integrative Review of Its Conceptualizations, Measurement, and Implications. Personnel Psychology, Vol:49, No:1, 1-49.
  • Lievens, F., Highhouse, S. (2003). The Relation of Instrumental and Symbolic Attributes to A Company’s Attractiveness as An Employer. Personnel Psychology, Vol:56, No:1, 75-102.
  • Lievens, F., Van Hoye, G., Anseel, F. (2007). Organizational Identity and Employer Image: Towards a Unifying Framework. British Journal of Management, No:18, 45-59.
  • Lis, B. (2012). The Relevance of Corporate Social Responsibility for a Sustainable Human Resource Management: An Analysis of Organizational Attractiveness as a Determinant in Employees’ Selection of a (Potential) Employer. Management Revue, Vol:23, No:3, 2012, 279-295.
  • Lemmink, J., Schuijf, A., Streukens, S. (2003). The Role of Corporate Image and Company Employment Image in Explaining Application Intentions. Journal of Economic Psychology, Vol:24, No:1, 1-15.
  • Okay, A., Okay, A. (2012). Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları. İstanbul: Der Yayınları, Genişletişmiş Beşinci Basım
  • Okay, A. (2012). Sponsorluk. İstanbul: Der Yayınları.
  • Öksüz, B. (2012). İşveren Markası Yönetimi Sürecinde İletişimin Önemi. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, Cilt:7, Sayı:2, 14-31.
  • Peltekoğlu, F. B. (2007). Halkla İlişkiler Nedir? İstanbul: Beta Basım Yayım, 5 Baskı.
  • Polat, S. (2009). Yükseköğretim Örgütlerinde Örgütsel İmaj Yönetimi: Örgütsel İmajın Öncülleri ve Çıktıları. The First International Congress of Educational Research, Çanakkale, 2009, 1-17.
  • Sandler, D. M., Shani, D. (1989). Olympic Sponsorship vs. ‘Ambush’ Marketing: Who Gets The Gold. Journal of Advertising Research, August‐September, 9‐14.
  • Schein, E. E. (2002). Örgütsel Kültür. (Çev. A. Akbaba) Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:4, Sayı:3, 1-32.
  • Schreurs, B., Druart, C., Proost, K., Witte, C. D. (2009). Symbolic Attributes and Organizational Attractiveness: The Moderating Effects of Applicant Personality. International Journal of Selection and Assessment, Vol:17, No:1, 35–46.
  • Turban, D. B., Greening, D. W. (1997). Corporate Social Performance and Organizational Attractiveness to Prospective Employees. Academy of Management Journal, Vol:40, No:3, 658-672.
  • Turban, D. B., Cable, D. M. (2003). Firm Reputation and Applicant Pool Characteristics. Journal of Organizational Behavior, Vol:24, No:6, 733–751.
  • Van Hoye, G., Bas, T., Croomheecke, S., Lievens, F. (2013). The Instrumental and Symbolic Dimensions of Organisations’ Image as An Employer: AlargeScale Field Study on
  • Employer Branding in Turkey. Applied Psychology, Vol:62, No:4, 543–557.
  • Vural, B. A., Coşkun, G. (2007). Örgüt Kültürü. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Araştırma Yöntemleri: Ankara, Detay Yayıncılık.
  • Yılmaz, R. A. (2007). Pazarlama Amaçlı Halkla İlişkiler ve Sponsorluk. (Ed. Gürgen), H. Halkla İlişkiler., Anadolu Üniversitesi Yayını No: 1698 Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 882.
  • Walliser, B. (2003). An International Review of Sponsorship Research: Extension and Update. International Journal of Advertising, Vol:22, No:1, 5-40.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Birgül Üstünbaş 0000-0003-1054-1866

Hatun Boztepe Taşkıran 0000-0002-3447-9174

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 7 Ocak 2020
Kabul Tarihi 21 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Üstünbaş, B., & Boztepe Taşkıran, H. (2020). Kurumsal Çekicilik Algısının Oluşumunda Sponsorluk Faaliyetlerinin Etkisi. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 656-674. https://doi.org/10.46442/intjcss.671790

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi