Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Showrooming ve Webrooming’i Kullanarak Ürün Ve Hizmet Talep Eden Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarının Karşılaştırılması: İskenderun Teknik Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 644 - 655, 31.12.2020
https://doi.org/10.46442/intjcss.729579

Öz

Alternatif markaların yoğun olduğu günümüz dünyasında her tüketicinin istek ve ihtiyaçları doğrultusunda tercih edeceği markalar oldukça fazladır. Bu sebeple istek ve ihtiyaçlarını çok hızlı bir şekilde karşılamak isteyen her tüketici, ya ürün ve hizmetleri satın almak için fiziksel mağazayı ziyaret etmekte ve sonrasında çevrimiçi mağazalardan satın alım işlemini web siteleri üzerinden gerçekleştirmekte (showrooming); ya da çevrimiçi mağazaları ziyaret ederek sonrasında fiziksel mağazalardan alışveriş işlemini gerçekleştirmektedir (webrooming). Bu sebeple işletmeler, her iki (showrooming, webrooming) durumu da dikkate alarak stratejiler geliştirmekte ve tüketicilerin satın alma davranışlarına göre rekabet avantajı sağlayacak politikalar belirlemek için çok yoğun çaba sarf etmektedirler.

Bu çalışmanın amacı, showrooming ve webrooming yolunu tercih ederek ürün veya hizmet satın alan tüketicilerin nasıl bir davranış farklılığı gösterdiğini tespit etmek üzerine olmuştur. Bu amaçtan yola çıkarak İskenderun Teknik Üniversitesinde okuyan 400 öğrenci ile yüz yüze görüşülerek anket yöntemi ile veriler toplanmış ve elde edilen veriler SPSS 23.0 paket programından faydalanılarak bağımsız örneklem T testine göre, tek yönlü varyans analizine (ANOVA) göre ve regresyon analizine göre test edilmiştir.

Kaynakça

  • Arora, S., Sahney, S. (2017). Webrooming Behaviour: A Conceptual Framework. International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 45, No. (7/8), 762-781.
  • Arora, S., Singha, K. ve Sahney, S. (2017). Understanding Consumer’s Showrooming Behaviour: Extending The Theory of Planned Behaviour. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 29, No. 2, 409-431.
  • Astari, I. S., Huliselan, J.J. ve Jong, M. T. T. (2017). Customer Showrooming Behavior And The Effect On Salesperson Performance. DeReMa Jurnal Manajemen, Vol. 12 No. 2, 187-213.
  • Babin, B.J., W.R. Darden, M. Griffin (1994). Work and/or Fun: Meausuring Hedonic and Utilitarian Shopping Value, Journal of Consumer Research, Vol. 20, Issue. 4, 644-656.
  • Bhatnager, A., S. Ghose (2004). Segmentating Consumer Based on the Benefits and Risks of Internet Shopping, Journal of Business Research, Vol. 57, No. 12, 1352-1360.
  • Daunt, L. Kate, Lloyd C. Harris (2017). Consumer Showrooming: Value co-destruction, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 38, s. 166-176.
  • Durmuş B., E.S. Yurtkoru, M. Çinko (2013). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, Beta Yayınevi, İstanbul.
  • Fernandez, N. V., Perez, M.J.S. ve Casielles, R. V. (2018). Webroomers Versus Showroomers: Are They The Same?, Journal of Business Research, Vol. 92, 300-320.
  • Flavian, C., Guerra, R. ve Orus, C. (2016). Choice Confidence in The Webrooming Purchase Process: The Impact Of Online Positive Reviews And The Motivation To Touch. Journal of Consumer Behaviour, Vol. 15, No. 5, 459-476.
  • Flavian Carlos, Raquel Gurrea, Carlos Orus (2019). Feeling Confident and Smart with Webrooming: Understanding the Consumer’s Path to Satisfaction, Journal of Interactive Marketing, Vol. 47, 1-15.
  • Flavian Carlos, Raquel Gurrea, Carlos Orus (2020). Cobining Channels to make Smart Purchase: The Role of Webrooming and Showrooming, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 52, 1-11.
  • Flynn, L.R., R.E. Goldsmith (1999). A Short, Reliable Measure of Subjective Knowledge, Journal of Business Research, Vol. 46, No. 1, 57-66.
  • Karakuş, Yunus (2019). İnternette ve Mağazada Araştırma Yapma Sürecinin (Webrooming ve Showrooming) Çoklu ve Bütünleşik Kanal Stratejilerine Etkisi ve Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kang, J. M. (2018). Showrooming, Webrooming, And User-Generated Content Creation İn The Omnichannel Era. Journal Of Internet Commerce, Vol. 17, No. 2, 145-169.
  • Luo, Y. (2018). Showrooming And Brick-And-Mortar Stores Mitigation Strategies, Illinois Institute of Technology, Doctoral Thesis, Chicago/Illinois.
  • Menon, V., Barani, G. ve Suganthalakshmi, T. (2018). Mapping Customer Shopping Attitude Towards Webrooming Technique. International Journal of Pure and Applied Methematics, Vol. 119, No. 12, 991-1003.
  • Neslin, S.A, K Jerath, A. Bodapatt, E.T. Bradlow, J. Delghton, S. Gensler vd. (2014). The Interrelationships between Brand and Channel Choice, Marketing Letters, Vol. 25, No. 3, 319-330.
  • Ramsey, R.P., R.S. Sohi (1997). Listening to your Customers: The Impact of Perceived Salespeople Listening Behaviour on Relationship Outcomes, Journal of Aacademy of Marketing Sciences, 127-137.
  • Rosha Nitika, J. Kaur Dhami (2020). Showrooming and Webrooming: Consumer Preferences and Futuristic Approach, Situdies in Indian Place Names (UGC Care Journal), Vol. 40, Issue: 60, 1127-1131.
  • Ünsalan, M. (2018). Tüketici Etiği Açısından Showrooming Mağaza İstismarı Olarak Tanımlanabilir Mi?. Pazarlama İçgörüsü Üzerine Çalışmalar, Cilt. 2, Sayı. 1, 25-34.
  • Verhoef, P. C., Neslin, S. A., ve Vroomen, B. (2007). Multichannel Customer Management: Understanding The Research-Shopper Phenomenon. International Journal of Research in Marketing, Vol. 24, 129-148.
  • İnternet Kaynakları http://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/e-ticaret-kavrami-5-yil-icinde-yok-olacak-40357054, Erişim Tarihi: 17.12.2018. https://publins.com/tr/blog/webrooming-nedir, Erişim Tarihi: 15.12.2019.
  • https://publins.com/tr/blog/webrooming-nedir, Erişim Tarihi: 17.12.2019.
  • https://www.amfiweb.net/showrooming-nedir/, Erişim Tarihi: 15.12.2019.
  • https://www.europapress.es/comunicados/internacional-00907/noticia-comunicado-shoppers-bringing-online-competition-inside-bricks-and-mortar-stores-20150223115542.html, Erişim Tarihi: 16.12.201.
  • https://www.gfk.com/tr/icgoerueler/press-release/her-3-alisverisciden-2si-ihtiyaclari-olan-ueruenlerin-ve-hizmetlerin-tuemue-icin-internetten-alisver/, Erişim Tarihi: 17.12.2019.
  • https://www.pushon.co.uk/reports/Webrooming-vs-Showrooming-Report-by-PushON.pdf, Erişim Tarihi: 11.12.2019.
  • https://www.pushon.co.uk/reports/Webrooming-vs-Showrooming-Report-by-PushON.pdf, Erişim Tarihi: 11.12.2019.
  • https://www.shopify.com/retail/119920451-consumers-are-showrooming-and-webrooming-your-business-heres-what-that-means-and-what-you-can-do-about-it, Erişim Tarihi:: 17.12.2019.
  • https://www.techopedia.com/definition/31036/webrooming, Erişim Tarihi: 15.12.2019.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Murat Toksarı 0000-0002-4941-4664

Elmas Ercan

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2020
Kabul Tarihi 21 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Toksarı, M., & Ercan, E. (2020). Showrooming ve Webrooming’i Kullanarak Ürün Ve Hizmet Talep Eden Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarının Karşılaştırılması: İskenderun Teknik Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 644-655. https://doi.org/10.46442/intjcss.729579

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi